6,5 jarige roodschimmel aan het werk.. verbetering ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Re: 6,5 jarige roodschimmel aan het werk.. verbetering ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 15:28

Ik zie zeker wel vooruitgang bij jullie. De galop ga ik niets over zeggen, ik denk dat je dat beter met je instructrice samen kunt doen omdat die ziet wat er gebeurt.

In stap en draf heb je het tempo nu goed onder controle zeg je. Is je paard ook goed aan je been?? Reageert ze meteen als je je been aanlegt?
Dan zou ik wat meer gaan rijden vanuit je benen. Je ziet nu op sommige foto's dat je teugels loshangen. Probeer dat op te lossen door je paard naar het bit toe te drijven ipv je teugels korter te maken. Als ze niet goed aan het been is kun je de aanleuning beter even laten zitten en eerst heel streng zijn met je benen. Been = voorwaarts, zo niet dan krijgt ze een tik. Als ze dan een keer gaat rennen is niet zo erg, dan vang je haar weer op en begin je weer opnieuw.

Waarschijnlijk is het ook een goede oefening om wat meer halsstrekken te oefenen. Dan bedoel ik dus niet losgooien maar met een licht contactteugeltje je paard naar beneden begeleiden. Hierbij mag er dus geen boog in je teugels komen. Dus je moet goed drijven en als je paard dan om meer ruimte vraagt sta je een heel klein beetje toe met je hand. Hierbij mag ze dus niet gaan rennen en het contact moet mooi constant blijven.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Suc6 met haar

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 17:05

Ze is onwijs aan het been, dat zijn we juist een beetje minder aan het maken. Eerst was ze onwijs rennerig en vloog ze al weg als ze ook maar iets voelde, en dit is nu goed...

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:58

Leuk paard. Maar om eerlijk te zijn zie ik geen verbetering, sterker nog, voor het behoud van je paard zal je heel hard aan een aantal dingen moeten werken.
Je zadel lijkt voorover te kiepen en het ziet er naar uit dat je er zelf ook niet lekker op zit.
Je houding zal je flink aan moeten gaan werken: je beenligging, gestrekte armen en piano handen.
Paard kantelt met zijn hoofd, drukt z'n rug weg, komt erg op de voorhand. Zeker met het 'uitrazen'. Je moet zeker lol met je paard hebben, maar probeer dat wel op een verantwoordelijke manier te doen. Op de foto's van het uitrazen zie ik je paard nog meer op de voorhand komen, rug wegdrukken, als een plank door de bocht gaan. Denk eens na wat een dergelijke manier van rijden voor een verkeerde belasting voor je paard zorgt. Je schrijft dat je al druk bezig bent met tempo controle. Dat is ook heel erg belangrijk. Maar alles wat je met wellicht veel moeite aan tempo controle erin probeert te rijden, doe je teniet met dat uitrazen. Ook al zijn het maar de laatste 10 minuten. Niet bepaald consequent als je hem eindelijk rustig hebt en vervolgens zeg je: dender maar onder me vandaan zo hard als je kan. Heeft echt geen enkele trainingswaarde, maakt je training alleen maar kapot en plezier met je paard kan je ook op een andere manier beleven.
Nogmaals het is een leuk paard, maar probeer eens kritisch naar je manier van rijden, je zit en je zadel te kijken. Dan zal je waarschijnlijk nog veel meer plezier met je paard hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:57

als je het naast het oude topic gaat zetten zie je absoluut verbetering ,
wat me nu wel opvalt is je houding, je steekt je bips naar achteren om het maar ene naam te geven ;)
het ziet er uit alsof je je bekken naar voren kantelt en je op je doos gaat zitten ipv je bekken opent naar achteren en op je kont gaat zitten
hierdoor kun je nooit voldoende meegaan in de bewegingen en blijven je benen ook te ver naar voren steken
en ga je met je bovenlichaam ook makkelijker naar voren zitten,
als je wel met je bovenlichaam recht zit, trek je je rug helemaal hol ...

dus mijn advies, ga met je instructie flink aan je houding en dus ook aan ontspanning van je eigen lijf werken , ik denk dat je paard dan ook veel makkelijker te rijden zal zijn

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:03

Citaat:
Maar om eerlijk te zijn zie ik geen verbetering, sterker nog, voor het behoud van je paard zal je heel hard aan een aantal dingen moeten werken.

Zie jij geen verbetering? Dus jij zit hier nog steeds een pelham erin hangen :+

Ador_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:41

Vind het geen fijn beeld geven
ga op je billen zitten,recht op zitten,benen netjes onder je lichaam,hakken uitdrukken,tenen naar binnen...let vooral op je teugelwerk,ziet er echt naar uit op sommige plaatjes dat je hem van voor naar beneden rijd ipv vanaf de achterkant!!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:46

In je andere toppic heb je meer controle over je paardje dan nu, maar dat komt grotendeels ook door het bit denk ik!
Probeer veel meer op jezelf te leten, en op de kleine details. Zo komen jullie er zeker wel. Ga je paardje eens wat meer tegenhouden van voor, zo krijg hij ook de kans om te gaan rennen. Veel succes ermee! gaat zker goedkomen!

Charis404

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:01

zelf goed rechtop blijven zitten en je handen rechtop ipv je handen plat, dat zal voor het plaatje al een hele verbetering zijn! succes met rijden

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:52

probeer voor je uit te blijven kijken, je handen recht op houden en je tenen naar voren draaien. Voor de rest vind ik het er wel goed uit zien;) :D

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:24

Wat ziet Caro er goed uit Nienke! Het rijden ziet er ook ontspannen uit in vergelijking met eerst :j En super dat je van bit gewisseld ben, dat zal vast niet zo makkelijk geweest zijn. En lol met je knol is natuurlijk heel belangrijk! :D

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:32

aller eerst wat een mooi paard :)
wat mij opviel aan de fotó's is dat je maar kort geduld kan bewaren ik heb het idee dat je toegeeft aan het loperige paard en er dan maar een spelletje van maakt, dit is leuk voor bijde maar of het goed is betwijfel ik.

ook vindt ik je zadel teveel voorover hangen waardoor je zelf ook voorover kiept probeer hier op te letten en laat even je zadel nakijken.

verder wat meer kontakt houden met de mond.. het paard heeft een vrije loop ruimte en daar maakt hij dankbaar gebruik van houdt hem wat meer bij je.

verder heeel goed van je dat je er een gewoon bitje in hebt gehangen daardoor zie ik zodanig wat meer ontspanning al is deze nog lang niet perfect.

vooral lekker serieus rijden ( en probeer hem terug te zetten op eigen benen ) dan kome jullie dr wel :)

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:31

randie schreef:
Citaat:
Maar om eerlijk te zijn zie ik geen verbetering, sterker nog, voor het behoud van je paard zal je heel hard aan een aantal dingen moeten werken.

Zie jij geen verbetering? Dus jij zit hier nog steeds een pelham erin hangen :+

Dus??? Ik geef geen oordeel over welk bit erin hangt. Ik kijk naar het beeld dat paard en ruiter geven en ik zie bij beide foto's een paard dat spanning laat zien en in de tweede fotoserie ook nog eens heel erg onder de ruiter uitloopt, wat bepaald geen correcte belasting geeft.
Of dat nou op een pelhalm bit of een trens is, beide geeft geen prettig beeld. Bovendien is het bit zo scherp of zo vriendelijk als de hand van de ruiter.
Met het juiste gebruik hoeft een pelhalm bit helemaal niet verkeerd te zijn, maar dat geldt voor de meeste bitten. En daar gaat het hier niet om.
Het gaat erom dat het paard over z'n tempo loopt, daardoor rug wegdrukt, geen stelling en buiging in de bochten heeft, probeert te compenseren met hoofdkantelen, geen gelijke druk op 2 teugels heeft, amazone niet fijn op het zadel lijkt te zitten en er goed aan doet om aan haar zit te gaan werken.
Maar zoals eerder gezegd, het is een leuk paard. Met de juiste instructie en werken aan een betere zit, zal het over een paar maanden vast een veel fijner beeld moeten geven.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:34

dat is een deal. ik ga aan mijn houding werken, lekker verder met lessen, en dan plaats ik over een paar weken weer nieuwe foto's...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:26

Ik zie geen een plaatje wat te maken heeft met "lol met je knol" := Je paard losrijden, zie ik een in de buiging getrokken paardje die helemaal nog niet los is en veel spanning heeft. Als je je les privé wilt houden moet je zelf weten. Maar als je paardje 3 jr in jou bezit is en je hebt geen goede basis geleerd vind ik het een barslechte instructeur/instructrice. Ik snap niet dat jij zelf niet inziet dat je paardje er zo niet erg veel plezier in hebt. ;)

Succes.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:41

19LindA83 schreef:
randie schreef:
ben ik niet mee eens, sommige paarden zijn juist in andere gangen gemakkelijker voor elkaar te krijgen dan stap :)

Maar een paard hoort wel in het tempo te lopen dat jij wil, dat bedoel ik hier meer te zeggen.. als jij aandraaft en hij gaat te hard/race neem je hem terug, net zo lang tot hij netjes rustig weg kan draven. Het gaat hier ook om het stukje tempo bepaling

Hier ben ik het niet mee eens. Terugnemen in tempo om zo tempocontrole te bekomen pakt niet bij elk paard even goed uit. Mijn paard (verkocht nu) is ook altijd heel rennerig geweest, altijd over tempo willen lopen, altijd snel snel snel. Terugnemen in tempo had echt geen nut. In stap was ze gewoon rustig, in een tragere draf begon ze zich op te spannen en ging de balans er volledig uit. Terugnemen kon je zo vaak doen als je wilde, ze ging uiteindelijk terug elke keer rennen. Tempocontrole bij ons kwam voort uit: vooruit vooruit vooruit rijden. Als zij rennerig was, dan ging ik gewoon boven haar tempo rijden: ik had controle, ik gaf de hulp om nog sneller te gaan. Als zij wilde trager gaan, gewoon been bijgeven. Op die manier heb je zelf ook die controle terug in handen, en van daaruit kan je na een tijdje ook beginnen terug was verzamelen. Als je dan in die verzameling voelt dat ze terug rennerig wordt: weer vooruit rijden. Hand wat naar voren en vooruit. Maakt helemaal niks uit dat het paard dan die moment wat uit elkaar valt, daar dient een training voor....

Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden, mijn ervaring leert dat het 'over tempo rijden' soms beter werkt voor wat loperige paarden, dan het 'terug nemen in tempo'.

EllenLufGina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:05

Ziet er leuk uit ! ;)
Maar je zit wat ver naar voren, En je kan je teugels soms wel eens wat korter nemen !

moonbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:56

Stoer paard!
vergeleken eerder topic zeker verbetering!
let op dat je je ellebogen buigt, je handen draagt & rechtop houd.
& tsja de aanleuning maar dat is gewoon een kwestie van kijken, voelen etc.