Lordino voor het eerst op bokt (B niveau)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:59

Ik snap wel dat je wil dat hij loslaat daar en gaat ontspannen en in constante aanleuning lopen. Maar ik vind dat je met slof je paard dwingt ergens te lopen terwijl ik wil samen werken en dingen wil vragen van mn paard in plaats van hem te dwingen.
Als jij je handen netjes stil houd en op het juiste moment been geeft als hij onrustig wordt met zijn hoofd en dan op het juiste moment ontspant in je hand dan zul je zien dat hij ook daar netjes stil gaat lopen.
Ik denk dat je op die manier eerst dat goed moet krijgen, en als hij tijdens een oefening omhoog komt doe je eerst weer een rondje terug naar de basis. Hoop dat je er wat mee kunt ;)

Edit:
Stel je dit eens voor: Als jij al continu bezig moet zijn met spelen met je handen om hem naar beneden te houden. En je bent over een jaar of langer of korter zover dat je andere hogere oefeningen gaat doen. Stel dat je, ik zeg maar wat, een appuyement wilt rijden. Dan moet je dus en continu spelen met je handen en nog de andere hulpen geven voor het appuyement.
Dat is heel verwarrend voor je paard en heel vermoeiend voor jou omdat je zoveel dingen tegelijk moet doen.
Daarom vind ik dus dat je paard zo goed mogelijk moet lopen terwijl jij zo min mogelijk doet.
Ik zou hem zonder slof lekker voorwaarts rijden, handen gewoon op de plaats, contact houden en je mag best wel even iets vragen maar niet continu spelen. Als hij loopt waar hij moet lopen beloon je hem door zelf te ontspannen.
Als je dat eenmaal voor elkaar hebt loopt hij veel meer ontspannen in zijn lijf en dan kun je verder met de volgende stap.

Lordino

Re: Lordino voor het eerst op bokt (B niveau)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 21:07

Ik snap ook wat jij bedoelt, en je hebt ook wel gelijk, maar dat is één van de manieren om er te komen. En de manier waarop ik het doe ook. Er leiden meerdere wegen naar Rome om het maar even zo te zeggen. Ik reed vandaag ook zonder slof en ging best goed alleen zei mijn instructeur ook wat jij zei; 'Handen stil en als hij onrustig wordt met zijn hoofd, been geven' dit werkt wel maar duurt gewoon langer en ik vind dat gewoon moeilijk. Maar ik snap je punt en ik heb ook wel les gehad van mensen die er ook zo over dachten, maar ieder zijn mening en methode maar mij ligt het gewoon niet helemaal.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 21:09

Het is trouwens niet zo dat ik de hele tijd moet blijven spelen om hem daar beneden te houden, want in het filmpje zie je ook dat ik mijn handen er gewoon stil aan kan houden :) Maar als we een stapje verder gaan moet alles tegelijk en moet ik overal aan denken, de slof helpt dan gewoon even aan de voorkant.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:18

Ja ik snap je idee wel hoor ;) Maar sommige dingen hebben gewoon wat langer de tijd nodig en ik denk als je het op de langere manier doet dat je er meer aan hebt.
Vind het wel heel positief dat jij zo bewust bezig bent met hoe je rijd. Veel mensen nemen maar gewoon aan wat er gezegd wordt en doen het daarom, zonder zelf de reden te weten.
Jammer dat Hengelo zo'n eind is anders had ik echt eens willen komen kijken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:40

Lordino schreef:
Ik vind dat je wel een beetje raar reageert, als je hier komt om mij jouw mening op te dringen kun je beter ophouden want zoals ik al eerder zei kies ik er bewust voor om af en toe met slof te rijden en dat laat ik niet uit mijn hoofd praten door bokkers die mij, mijn pony en mijn wijze van rijden niet kennen. Daarom plaats ik ook geen topic op HAW, ik plaats het om eens van anderen te horen wat ze er van vinden, niet om mezelf telkens te moeten verdedigen om mijn slofgebruik. Jij hebt je mening gezegd en dan is het toch klaar? En als ik al het goede bedoelde commentaar moet aannemen van mensen die mij niet kennen, zoals eerder gezegd, kan ik blijven wisselen in mijn methodes en manieren van rijden, want er zijn zoveel verschillende meningen en iedereen heeft ander commentaar, dat kun je niet allemaal opvolgen ookal is het goed bedoeld. Ik denk dat je dat zelf ook wel begrijpt. Wat ik probeer te zeggen is gewoon dat ik gewoon af en toe met slof rijd omdat ik dan minder bezig hoef met de voorkant en me meer bezig kan houden met de rest van mijn paard. Ik sta open voor de mening van anderen en commentaar mag je zeker geven, maar je moet niet van mij verwachten dat ik al het commentaar ga aannemen en dat ik ga doen wat mensen op het internet mij vertellen na het zien van een paar foto's.

Je hebt gelijk, je hoeft ook echt niet alles aan te nemen.

Maar punt is wel dat hier de grote meerderheid zegt dat je de slof niet goed gebruikt en dat is echt wel te zien van die paar foto's, daarbij vind ik je niveau nog te laag om in je uppie met een slof aan de gang te kunnen tenzij je jaren ervaring hebt maar dat zal niet het geval zijn aangezien je pas 16 bent.
Je zou ook kunnen zeggen; klopt, de slof zit te strak en dat heb ik zelf niet door gehad dus ik ga daar beter op letten en ga zorgen dat er iemand met meer ervaring bij is als ik met slof rijd, dan doe je iig iets met het commentaar. Nu plaats je foto's van het rijden met slof maar wilt geen commentaar op de slof en tegelijk zeg je dat je maar af en toe met slof rijd, waarom plaats je dan geen foto's van het rijden zonder de slof, dan krijg je ook niet dat commentaar wat je toch niet wilt.
Ik vind het iig sportief dat je nog netjes reageert en nogmaals, ik bedoel het niet rot, ik vind het alleen jammer dat je zo niet bereikt wat je wilt bereiken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:44

Lordino schreef:
Ik snap ook wat jij bedoelt, en je hebt ook wel gelijk, maar dat is één van de manieren om er te komen. En de manier waarop ik het doe ook. Er leiden meerdere wegen naar Rome om het maar even zo te zeggen. Ik reed vandaag ook zonder slof en ging best goed alleen zei mijn instructeur ook wat jij zei; 'Handen stil en als hij onrustig wordt met zijn hoofd, been geven' dit werkt wel maar duurt gewoon langer en ik vind dat gewoon moeilijk. Maar ik snap je punt en ik heb ook wel les gehad van mensen die er ook zo over dachten, maar ieder zijn mening en methode maar mij ligt het gewoon niet helemaal.

Dus je gebruikt een slof omdat het anders te lang duurt?
Het gebruik van de slof op zich is niet verkeerd maar als je paard niet nageeflijk is als je zonder slof rijd dan dwing je het met de slof alleen maar en zal hij nooit fijn nageeflijk gaan lopen omdat jíj zo goed rijd. Zodra de slof er weer af is moet je alsnog verder met de basis, door de slof te gebruiken stel je het dus alleen maar uit en duurt het uiteindelijk allemaal nog langer.
Je zult het een keer zelf moeten gaan doen, beter nu dan over een maand, des te sneller heb je er zelf plezier en profijt van ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-04-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:48

Zonde dat er een slofteugel aanhangt. Ben hier altijd ernstig op tegen, wij als ruiter zijnde moeten namelijk het paard van achter naar voren tegen het beetje aan drijven en zodoende ontstaat er dan een nette en constante afbuiging. Maar goed, als jouw intructuur het zegt, kan ik dat natuurlijk niet verbeteren.
Wat mij op het filmpje heel erg ergert, is het gebruik van je spoor. Een spoor hoort alleen maar je paard te raken wanneer zit nodig is. Jij gebruikt hem bij iedere pas, mijn idee zou zijn eerst netjes leren je kuiten te gebruiken en daarna pas een spoortje om te doen, die je dan alleen bewust gebruikt, wanneer dit nodig is.
Veder vind ik het een ontzettend mooie pony om te zien!
Hopelijk heb je wat aan al het commentaar van iedereen ;) daar is natuurlijk van te leren!

Ador_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:16

steek je handen iets meer van je af
leuk plaatje verder!

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:12

anneliesdj schreef:
Lordino schreef:

Dus je gebruikt een slof omdat het anders te lang duurt?
Het gebruik van de slof op zich is niet verkeerd maar als je paard niet nageeflijk is als je zonder slof rijd dan dwing je het met de slof alleen maar en zal hij nooit fijn nageeflijk gaan lopen omdat jíj zo goed rijd. Zodra de slof er weer af is moet je alsnog verder met de basis, door de slof te gebruiken stel je het dus alleen maar uit en duurt het uiteindelijk allemaal nog langer.
Je zult het een keer zelf moeten gaan doen, beter nu dan over een maand, des te sneller heb je er zelf plezier en profijt van ;)

Ik gebruik de slof niet omdat het me anders te lang duurt, maar zodat ik meer bezig kan met andere dingen en niet alleen aan de voorkant bezig ben ;) En het werkt, want als ik na een week de slof er weer af haal kan ik gewoon verder doorrijden en hoef ik niet opnieuw te beginnen bij het punt waar ik de slof eraan hing. Ik kan gewoon verder rijden en met iets nieuws aan de slag gaan.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:16

Ik heb hier trouwens nog een filmpje van gisteren op concours, ik was eerste en tweede met 191 en 194 punten in vasse.

Het jurycommentaar:

Achterhand moet actiever.
Ik moet minder terugwerken met mijn hand.
Hij moet scherper aan de hulpen.
Duidelijker linkerstelling.

Dat was het, ik ben het eens met het commentaar van de jury, en ik was redelijk tevreden. Ik miste zelf een beetje impuls en hij mocht wel iets actiever. Verder zie je nog dat mijn benen nog steeds wel klapperen, ik baal daar zelf uiteraard ook van, maar ik doe mijn best om ze stil te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:17

Ik vind dat de slof hier gebruikt word om de onkunde van de ruiter te "verdoezelen" een paard wat ronder moet, moet je zo rijden, dat krijg je niet klaar met de slof en zeker niet met hem zo idioot strak te trekken. Dat krijg je door overgangen te rijden, tempowisselingen te doen en ontspanning op te zoeken! Het is geen wonder dat de achterhand niet correct gebruik word want zijn ruggebruik is ook niet correct. Waarom? Omdat jij hem alleen vanvoor "mooi rond in de krul trekt" maar voor de rest niet meer rijd. Een paard moet van achteren naar voren gereden worden en niet andersom. Dus eerst maar eens aan achterhand en ruggebruik werken en je zal zien dat het hoofdje vanzelf wel volgt :(:) Omdat het je te lang duurt? Paardrijden is geduld hebben. Na een week lukt het? Waarom hangt de slof er dan nog steeds rond? Het feit dat jij het bereikte niet zo kan behouden is een teken dat er niet aan het paard, maar aan jou gewerkt moet worden! Kijk eens in de spiegel ipv de schuld op het paardenbeest te steken.

Ik vertelde mijn instructeur nog wel dat de slof in dit geval niet werkte als hij 75 was :n Als je dat op een fatsoenlijke en onderbouwde manier doet, moet hij dat aannemen. Een lesgever hoort geen dictator te zijn, die hoort te luisteren naar wat zijn lessers denken en indien er onenigheid is, hoort hij een compromis te zoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:18

Lordino schreef:
Ik gebruik de slof niet omdat het me anders te lang duurt, maar zodat ik meer bezig kan met andere dingen en niet alleen aan de voorkant bezig ben ;) En het werkt, want als ik na een week de slof er weer af haal kan ik gewoon verder doorrijden en hoef ik niet opnieuw te beginnen bij het punt waar ik de slof eraan hing. Ik kan gewoon verder rijden en met iets nieuws aan de slag gaan.

Als dat zo zou zijn zou je er genoeg aan hebben om één keer met slof te rijden. Dat je nu toch met regelmaat de slof erbij pakt geeft toch aan dat je terugvalt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:51

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen zijn verwijderd.

Let er op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :) Ik denk dus dat ondertussen alles wel al gezegd is over de slof en het slofgebruik.
Zorg ook dat je eerst goed nadenkt en het topic doorleest eer je een berichtje plaatst. Plaats een vriendelijk bericht waar de topicstarter ook wat mee kan.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:08

Ik vind het onnodig dat je met slof rijdt, je kan hem beter in de container gooien zoals de andere bokkers ook hebben gezegd, want als ik eerlijk moet zijn vind ik het er fijner uitzien op het filmpje als op de foto's waar je met slof rijdt! Succes! 8-)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:08

Ik mis het stukje paardensport, een team wat samen iets bereikt en dat vind ik enorm jammer zeg. Het stukje op het filmpje is niet slecht maar daarvoor heb je dus al de slof om gehad om het alvast naar beneden te trekken, dan snel af te doen om zo in de proef met die nepkrul verder te rijden. Het paardje is nu al niet meer aan het been door constant aantikken met de spoor door een ruiter die haar benen niet stil kan houden. Het paardje wil zonder slof zeker de ontspanning opzoeken maar jij hebt een tegenwerkende hand. Een paard zal altijd alles voor de ruiter willen doen maar de ruiter zelf is de enige factor die het paard dwars zit. Sporen en slof af, en dan echt gaan paardrijden. Aan het been maken met overgangen, als dit in orde is de spoortjes er eventueel weer aan. Met sporen rijden is niet erg maar geef hem liever zo nu en dan een flinke por als er geen reactie komt, dan steeds aantikken. Schud hem eens goed wakker en benen weer netjes stil. Zo wordt hij niet ongevoelig voor je spoor maar mooi actief. Je handen til je netjes voor het zadel en er mag geen spanning op de teugels staan. Houdt hij vast? Even hand langs het lichaam een stukje doorhalen en hand weer duidelijk toegeven (naar voren op de plek). Je wilt niet dat hij aan het bit en dus aan jouw teugels zit dus als jij goed zit, actief rijdt zodat hij geen tijd heeft om te klieren en als jouw handen ontspannen en getild zijn..zal hij als de wiedeweerga jouw hand opzoeken en heerlijk over zijn rug gaan lopen. Pak hem met het inrijden niet gelijk strak en met slof, draai aan een lange teugel verschillende voltes en slangenvoltes in, schakel met de tempo's en pak hem dan pas op. Mijn tip; ga eens echt paardrijden zonder er steeds het hulpmiddel bij te pakken want de ontspanning is er amper en zou op zo'n manier niet worden verkregen door de ruiter wat dus paardrijden is als team; het verkrijgen van de ruiter van de nageeflijkheid van het paard. Als de ruiter zijn eigen fouten oplost kan het paard eindelijk gaan ontspannen en zakken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:12

Goed verwoord Joceline, geef jij ook les? Dan mag je wel eens hier heen komen ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:27

Babel schreef:
Goed verwoord Joceline, geef jij ook les? Dan mag je wel eens hier heen komen ;)

Nope, geef geen les maar krijg zelf enorm goed les :D Ik ben altijd degene die de fouten maakt en m'n merrie werkt nou niet bepaald mee (heeft op een hoog niveau gelopen). Als ik dan eerst mijn eigen fouten oplos, kunnen we eindelijk echt gaan rijden :+ En eigenlijk is het heel logisch, eerst naar jezelf kijken en dan pas problemen gaan afschuiven, wat dus weinig gebeurt. Je ziet paarden die willen zakken op zoek naar de ontspanning maar op allerlei gebieden worden tegengehouden. Ik zou wel graag les willen geven maar zo ver ben ik zelf ook nog niet. Ik heb wel veel mensen verder geholpen en vind het ook erg leuk om mijn ervaringen te delen. Heb verder ook een erg goed (geen makkelijk) leerpaard die werkt op actie en reactie. Verder krijg ik ook nog les van mijn zus, die mijn merrie van jongs af aan ook heeft gereden.

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:14

Oh oh toen ik de foto's met slof zag was ik er al bang voor.. Maar goed ik zal niet nog een mening erover geven want ik denk dat mijn voorgangers dat al goed hebben verwoord.

Allereerst: mooi dier! Ik denk dat hij dan ook de reden is dat jullie zo hoog scoren in de proeven. Hij toont mooi en wil graag voor jou werken. Echter vind ik persoonlijk dat jou beenhouding zwaarberoerd is. Je prikt hem echt elke pas aan. Drijven moet je doen doormiddel van aanspannen met je kuit. Reageert hij niet tik je hem bij met je zweep. Als jij dit een week volhoudt met tempowisselingen rijden kom je al een heeeeel eind. En laat hem van voren dan ook een weekje los. Wedden dat als jij helemaal op het been is jij straks alleen maar je teugels op maat hoeft te maken en hij dan al naar je hand toe wil komen?

Dan heb ik nog een vraagje: neem jij minstens een kwartiertje de tijd om je paard met een lange teugel in te rijden?

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:44

Ik ben het ook eens met de rest: weg met de slofteugel. Ook al zegt je instructeur het. Ik heb dat advies ook aangenomen van iemand die op het hoogste niveau rijdt, maar mijn paard is er bijna door op de slachtbank gekomen. andere paarden die om me heen gereden werden met dit soort hulpteugeltjes om "even het paard op gang te helpen" zijn echt afgemaakt wegens rugslijtage. Ik zal er verder niet te lang over doorgaan, ik adviseer je echt die teugel weg te doen. Je krijgt nu een mooi nekje, maar in feite bereik je er niets mee, die teugel doet alles voor je. Leer jij niets van, en je paard kan er last van krijgen.

Ik vind jullie een superleuke combinatie (dat wilde ik ook even echt zeggen ;) ) en je rijd nette proeven.
Probeer je eigen houding wat stabieler te krijgen, je zit soms wat losjes, iets te losjes (gespannen houding is erger, maar dit is soms wel erg losjes :) )
Je pony loopt erg diep, wat mij betreft te diep en neigt om achter de teugel te lopen. De achterhand komt dan niet goed mee, wat ik kon zien op de filmpjes bij bijvoorbeeld het strekken in draf. Daar zag ik bijna geen verschil bij de eerste keer strekken.
Werk aan je houding en krijg de achterhand van je pony geactiveerd door veel te schakelen en de aanleuning iets aan te passen.

Succes, ik vind jullie echt heel goed op weg, ik heb alleen een aantal kanttekeningen. Jullie kunnen acht nog beter dan dit :)

Sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:31

Lordino :+:
Toen hij nog bij Bolderman stond wou mijn zus hem eigenlijk ook kopen, of iig waren we 2 keer wezen kijken.
wat een prachtbeest is dat zeg!
Jullie waren ons net voor.

Ik zou net zoals de rest zeg de slof eraf halen en hem gewoon ontspannen te rijden door je hand :).
En verder ben ik het eens met Daphaan !

Leuke Combi :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:24

de activiteit van de achterhand en het ruggebruik van je pony is niet correct. En ook ik ga zeuren over de slof :o In handen van een " onkundige" ruiter brengt deze alleen maar meer " schade" toe dan dat hij iets opleverd. Paarden die vaak op een slof of op welke andere hulpteugel dan ook gereden worden pik je er zo uit.
Mijn advies: slof de prullenbak in en zeggen tegen je instructeur dat je, je rijkunstiggevoel wil ontwikkelen zonder poespas. Leren voelen en paardrijden doe je niet met behulp van hulpteugels.