Franca schreef:NH hoeft absoluut niet 'aardig' te betekenen hoor....het is wel duidelijk dat er maar weinig kennis is over wat NH echt inhoudt. Ik heb het niet over aardig en soft gedoe....ik heb het over het spreken van de paardentaal! Paardvriendelijk dus, zodat ruiter en paard uiteindelijk op 1 lijn zitten. Dat lijkt mij tenminste het meest eerlijke! Steef, jij denkt dus dat NH alleen maar op de grond is???? Nou, dat is dus misverstand nummer 1. Tuurlijk begin je eerst op de grond, maar op de rug van het paard zet je de technieken gewoon voort. Je zult zien.......uiteindelijk heb je die sporen en zweep niet eens meer nodig!!!! Pas dan ben je een eerlijke ruiter naar mijn mening.
Denk niet dat het met weinig kennis te maken heeft, het heeft juist te maken met meer kennis.
Voor veel mensen is paardentaal gewoon, en een gewoonte. Voor mensen die niet met paarden om kunnen gaan, die doen ineens alsof er een wereld voor hun open gaat.
Daarbij vind ik het commerciele onzin!!!! Als een paard bij zijn moeder lastig is, dan krijg hij ook klappen...............