Help, Bokken, wat te doen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:21

Steef schreef:
Okki, wat heeft aanleuning ermee te maken dat hij bokt?

ik had et erover dat het erop neerkwam dat er gezegd werd dat ik vond dat je een bvokkend paard met lange teugel moest rijden maar ik had het over aanleuning niet over een lange teugel...!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:31

Ik ben blij dat er toch mensen met mij eens zijn...

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:40

en als het allemaal echt niet lukt....haal er dan een paardenfluisteraar bij (natural horsemanship).

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:14

Goed advies Franca, bereik je alleen maar mee dat mensen nog meer gaan trutten ipv er eens aan gaan rijden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:26

Als ik een goede dag vol lef heb zet ik mijn binnenhand achter mijn knie vast, met de andere hand geef ik een paar rukken zodat hij zijn k0op omhoog doet en ik probeer hem op een kleine volte een paar keer goed naar voren te trappen.

Maar inderdaad alleen als je zeker weet dat hij niets mankeert!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:10

Steef schreef:
Goed advies Franca, bereik je alleen maar mee dat mensen nog meer gaan trutten ipv er eens aan gaan rijden.

Dat is dan jouw mening, maar daar heeft niemand volgens mij hier om gevraagd Verward NH kan wel degelijk hele goede effecten hebben bij dit soort problemen. De problemen worden bij de oorzaak aangepakt (volgens mij een dominantie-probleem) en dat lijkt mij het nuttigste. Jammer dat jij zo'n vooroordeel over NH ("trutten") hebt. Maar goed, de stijl moet bij je passen. En na jouw adviezen gelezen te hebben begrijp ik wel dat jouw stijl meer van het ruk- en plukwerk is.....en dat is inderdaad geen NH!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 22:05

Hoe kun je in godsnaam van mijn berichten afleiden dat mijn stijl ruk- en pluk werk is? Zie je pas als je iemand ziet rijden, lieve schat.

En dit is een forum om te discussieren over rijtechnische zaken en jij reageert daar ook op dus dan ga ik daar op in.
Volgens mij los je dit niet op met NH, het begint idd al op de grond maar als dit alleen gebeurt als je eropzit moet je dit toch ff eens doorpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:02

Tuurlijk nh erbij, wat snoepjes, beetje knuffelen en pamperen en dan lief vragen of ie het nooit meer wil doen, de stouterd Boos!

Inderdaad wat sjuim en steef zeggen, aan het werk met dat dier. Wat ik vind werken bij lastige paarden, is hand achter je knie, zodra hij bokt met je andere hand zijn kop omhoog, naar voren schoppen, en daarna op de kleine volte flink aan het werk zetten.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:14

Franca"]
[quote="Steef schreef:

Dat is dan jouw mening, maar daar heeft niemand volgens mij hier om gevraagd Verward NH kan wel degelijk hele goede effecten hebben bij dit soort problemen. De problemen worden bij de oorzaak aangepakt (volgens mij een dominantie-probleem) en dat lijkt mij het nuttigste. Jammer dat jij zo'n vooroordeel over NH ("trutten") hebt. Maar goed, de stijl moet bij je passen. En na jouw adviezen gelezen te hebben begrijp ik wel dat jouw stijl meer van het ruk- en plukwerk is.....en dat is inderdaad geen NH!
[/quote]

Helaas Helaas!! Steef rijdt niet dmv ruk en plukwerk!
Steef is een eerlijke ruiter maar hij weet wel wanneer een paard op zn flikker moet krijgen!
Je moet zon dier niet op een aardige manier benaderen aangezien hij dat bij haar ook niet doet.......

Ik zou hetzelfde doen, kop omhoog en sporen erin! Liefst iedere bok een mep met de zweep geven net zolang tot hij niet meer bokt. Stout paard Knipoog

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 23:59

NH hoeft absoluut niet 'aardig' te betekenen hoor....het is wel duidelijk dat er maar weinig kennis is over wat NH echt inhoudt. Ik heb het niet over aardig en soft gedoe....ik heb het over het spreken van de paardentaal! Paardvriendelijk dus, zodat ruiter en paard uiteindelijk op 1 lijn zitten. Dat lijkt mij tenminste het meest eerlijke! Steef, jij denkt dus dat NH alleen maar op de grond is???? Nou, dat is dus misverstand nummer 1. Tuurlijk begin je eerst op de grond, maar op de rug van het paard zet je de technieken gewoon voort. Je zult zien.......uiteindelijk heb je die sporen en zweep niet eens meer nodig!!!! Pas dan ben je een eerlijke ruiter naar mijn mening.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:01

Pipo schreef:
Tuurlijk nh erbij, wat snoepjes, beetje knuffelen en pamperen en dan lief vragen of ie het nooit meer wil doen, de stouterd Boos!

Dat is niet de NH die ik gebruik hoor Haha! Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:02

Franca schreef:
NH hoeft absoluut niet 'aardig' te betekenen hoor....het is wel duidelijk dat er maar weinig kennis is over wat NH echt inhoudt. Ik heb het niet over aardig en soft gedoe....ik heb het over het spreken van de paardentaal! Paardvriendelijk dus, zodat ruiter en paard uiteindelijk op 1 lijn zitten. Dat lijkt mij tenminste het meest eerlijke! Steef, jij denkt dus dat NH alleen maar op de grond is???? Nou, dat is dus misverstand nummer 1. Tuurlijk begin je eerst op de grond, maar op de rug van het paard zet je de technieken gewoon voort. Je zult zien.......uiteindelijk heb je die sporen en zweep niet eens meer nodig!!!! Pas dan ben je een eerlijke ruiter naar mijn mening.

Denk niet dat het met weinig kennis te maken heeft, het heeft juist te maken met meer kennis.

Voor veel mensen is paardentaal gewoon, en een gewoonte. Voor mensen die niet met paarden om kunnen gaan, die doen ineens alsof er een wereld voor hun open gaat.

Daarbij vind ik het commerciele onzin!!!! Als een paard bij zijn moeder lastig is, dan krijg hij ook klappen...............

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:06

Steef schreef:
Mijn advies is net zoals bovenstaand, trek zijn kop eraf en schop hem naar voren om het maar even grof te zeggen. Heb toen de scherpste spoor gepakt die ik kon vinden en heb de teugels losgegooid en heb die sporen er 10 x in geramd, klinkt heel lomp en dat was het ook maar anders had ik dit gedrag er nooit uitgekregen.

Beste Steef, hierop baseer ik mijn conclusies van jouw rijstijl... Haha! Noem je dit geen ruk- en plukwerk ???? " Trek zijn kop eraf en pak het scherpste spoor wat je kan vinden" Verward
Laatst bijgewerkt door Franca op 28-03-03 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:08

Pipo schreef:
Daarbij vind ik het commerciele onzin!!!! Als een paard bij zijn moeder lastig is, dan krijg hij ook klappen...............

Dat is gedeeltelijk waar, en dat is ook wat bij NH gebeurt hoor! Maar het meeste in de paardenwereld gebeurt uiteindelijk met lichaamstaal. Zonder klappen, sporen en zweep!

Ik ben het er absoluut mee eens dat dit paard aangepakt moet worden, en goed ook! Maar ik kies gewoon liever voor een manier die voor een paard beter te begrijpen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:10

Franca schreef:
Ik ben het er absoluut mee eens dat dit paard aangepakt moet worden, en goed ook! Maar ik kies gewoon liever voor een manier die voor een paard beter te begrijpen is.

Dus de manier waarop paarden andere paarden benaderen is niet te begrijpen voor ze?

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:12

Zucht.....dat is toch wat ik zeg!? LEZEN! Natural Horsemanship (het woord zegt het toch al!!!!) is de manier waarop paarden elkaar benaderen......ik heb in ieder geval in de natuur nog nooit sporen en zwepen gezien.... Ennne...ook geen snoepjes hoor Pipo.....volgens mij geven paarden elkaar dat ook niet in de natuur Tong uitsteken " Quit thinking like a human, start thinking like a horse!" Misschien dat het helpt......het was maar een advies. Iedereen moet gewoon de stijl gebruiken die het beste bij hem of haar past. Ik zeg niet dat deze manier heilig is.....er zijn vele wegen die naar Rome leiden...Nietwaar? Schijnheilig (haha, ik lijk wel een predikant Knipoog ) Ik heb in ieder geval veel baat bij NH tot nu toe. Of het bij het paard van BenI werkt...geen idee. Maar het is het proberen waard als niets anders meer lukt, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:54

Franca, dit is niet het juiste forum om uitgebreid op NH in te gaan en het heeft vrij weinig met RT te maken.

Steef verwoordt zijn oplossing misschien wat als een methode van van-dik-hout-zaagt-men-planken, maar als DAT paard graag begint met 2 rondjes bokkesprongen dan kan dat de enige oplossing zijn, in duidelijke voor het paard verstaanbare eenduidige taal.

Elke situatie met een bokkend paard is anders, maar ik denk dat bokken of verzet of joligheid is, in beide gevallen is het een verstandige beslissing om het paard vooral voorwaarts te rijden. Een jolig paard doet dat zo en eentje die zich verzet zal zich.... verzetten en heeft misschien een keer een tikje nodig. Bokken is ongewenst gedrag onder het zadel, dat kan een paard best begrijpen en dus leren.

Met NH methodes ben ik altijd maar bang dat een paard naar mij toe zal reageren alsof ik een paard ben omdat hij dankzij mijn suggesties denkt dat ik dat wel kan hebben en ik weet dus van niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 01:03

Franca schreef:
Zucht.....dat is toch wat ik zeg!? LEZEN! Natural Horsemanship (het woord zegt het toch al!!!!) is de manier waarop paarden elkaar benaderen......ik heb in ieder geval in de natuur nog nooit sporen en zwepen gezien.... Ennne...ook geen snoepjes hoor Pipo.....volgens mij geven paarden elkaar dat ook niet in de natuur Tong uitsteken " Quit thinking like a human, start thinking like a horse!" Misschien dat het helpt......het was maar een advies. Iedereen moet gewoon de stijl gebruiken die het beste bij hem of haar past. Ik zeg niet dat deze manier heilig is.....er zijn vele wegen die naar Rome leiden...Nietwaar? Schijnheilig (haha, ik lijk wel een predikant Knipoog ) Ik heb in ieder geval veel baat bij NH tot nu toe. Of het bij het paard van BenI werkt...geen idee. Maar het is het proberen waard als niets anders meer lukt, toch?

Misschien als je zelf wat beter leest, probeer ik juist de weg op de paardenmanier te vertalen. Vertel ook over hoe een paard met een ander paard omgaat.

En dat is niet via de voest, roberts of wat voor nh manier dan ook. Maar goed.........................mijn paarden zijn niet lastig! En ieder zijn eigen manier. Maar als je vind dat de paarden bij hengstenkeuringen teveel in de krul lopen, dan krijg ik mijn idee er al over. Ook zet ik geen baby's op driejarigen. Tenzij ik van mijn kind afwil!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 01:49

Ik denk dat Nh best kan werken bij angstige dieren, maar zoals het hier wordt omschreven gaat het om een paard welke gewoon strontirritant en gevaarlijk bezig is.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 02:31

Franca"]
[quote="Steef schreef:
Mijn advies is net zoals bovenstaand, trek zijn kop eraf en schop hem naar voren om het maar even grof te zeggen. Heb toen de scherpste spoor gepakt die ik kon vinden en heb de teugels losgegooid en heb die sporen er 10 x in geramd, klinkt heel lomp en dat was het ook maar anders had ik dit gedrag er nooit uitgekregen.

Beste Steef, hierop baseer ik mijn conclusies van jouw rijstijl... Haha! Noem je dit geen ruk- en plukwerk ???? " Trek zijn kop eraf en pak het scherpste spoor wat je kan vinden" Verward
[/quote]

Dit is toch niet hoe hij dagelijks de paartden rijdt?! Hij geeft hier de methode die hij toepast bij een gemene bok. Gelukkig is dit ook aar 1 of 2 keer nodig, dan is het vaak over. Beter ff een paar keer keihard aanpakken, dan maandenlang klooien met zon dier en ondertussen 3 keer per week zandhappen!
Bekijk anders de foto's eens van hem op mijn paard. Geen ruk en plukwerk hoor!

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 02:57

Westernzadel erop, tie down (dat ie wel z'n hoofd normaal kan houden, alleen niet in jouw neus kan smijten en steigeren) jijzelf een paar flinke wielsporen en gaan met die banaan, heb ik een tijdje terug geleerd Tong uitsteken En mijn paard snapte deze paardentaal heel goed Haha! Zodra ie gaat bokken trek je z'n hoofd om naar je knie en flink de sporen erin. Laat maar spinnen met die hap. Wel op tijd weer laten gaan als ie opgeeft. Het moet gewoon echt heel duidelijk zijn: wanneer ie ook maar denkt aan protesteren, genadeloos afstraffen. Zodra ie braaf is, belonen. (en dan hoef je hem niet perse om z'n nek te vliegen, gewoon lekker voorwaarts zal ie ook als beloning zien als ie eerst rondjes om z'n as getrapt is)

Ik raad je heel erg aan om dit door een manse ruiter te laten doen en daarna onder begeleiding zelf er weer op. Dit paard weet namelijk al dat ie dit met jou kan flikken. Dus hij moet even leren met een andere ruiter dat dit gedrag not done is. Als jij hem daarna op dezelfde manier aanpakt zal ie het bij jou ook niet meer flikken.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:20

Ik rij ook zo'n gemen rotbok
Is ze beligt dan ben je de pineut!
Er zijn meerdere mensen op geweest en ze zijn er allemaal af geflikkert
Zij doet dit vooral bij het springen na de sprong kop tussen de benen
en gaan me die banaan als een rodeo knol!
Ze doet dit trouwens alleen maar als je uit galop aan springt!

Nou is mij aanbevolen een touw om zijn nek of een western zadel erop
en sporen er in de eerst 5 a 6 bokken zijn het ergst en dan pak ik de teugel meestal erbij en zetten haar tijdens het bokken aan het werk vooral voorwaarts!

En dan is mijn mening ook net als die van Steef en Sjuim ALS het wil zijn kop de lucht in trekken en voorwaarts schoppen!!
Dan maar het berucht ruk-en-pluk werk maar hij zal echt moeten weten dat jij dat niet acepteert!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:37

Pipo schreef:
En dat is niet via de voest, roberts of wat voor nh manier dan ook. Maar goed.........................mijn paarden zijn niet lastig! En ieder zijn eigen manier. Maar als je vind dat de paarden bij hengstenkeuringen teveel in de krul lopen, dan krijg ik mijn idee er al over. Ook zet ik geen baby's op driejarigen. Tenzij ik van mijn kind afwil!

Sorry hoor, maar dit vind ik dus zo'n kinderachtige reactie van jou.....dit is niet meer gewoon discussieren over dit onderwerp, maar jij gaat nu het op de man spelen met persoonlijke rotopmerkingen. Ik gaf gewoon in mijn allereerste bericht in deze discussie een goedbedoeld advies over de toepassing van NH bij dit paard (waarom mag dat niet in dit topic Lovely???).....dat is ook waar BenI om vroeg. Vervolgens boren Steef en jij dat advies keihard de grond in. Verward Dus ik probeer in mijn berichten daarna uit te leggen waarom ik mijn advies een goed advies vind.....dat lijkt mij niet verkeerd toch? En dat het advies volgens jullie niet op dit paard van toepassing is....oke, dat is dan jullie mening. Dat respecteer ik dan. Maar ik mag mijn mening toch ook gewoon geven over jullie adviezen? En nu begin jij ineens met allerlei stomme persoonlijke rotopmerkingen naar mij en mijn paardje toe .....errug triest. Boos! Heb ik jou zo benaderd??? Ik dacht het niet. Als je iets tegen mij en mijn manier van omgaan met mijn paard heb, ga dan ook gewoon de discusssie persoonlijk met mij aan via PB in plaats van heel laf met dit soort sarcastische opmerkingen refererend aan topics van mij.....

Jammer dat discussies weer zo uit de hand moeten lopen......we kunnen toch wel gewoon aardig naar elkaar toe blijven? Ach gut

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:56

obsession"]
[quote="Franca"][quote="Steef schreef:

[/quote]

Dit is toch niet hoe hij dagelijks de paartden rijdt?! Hij geeft hier de methode die hij toepast bij een gemene bok. Gelukkig is dit ook aar 1 of 2 keer nodig, dan is het vaak over. Beter ff een paar keer keihard aanpakken, dan maandenlang klooien met zon dier en ondertussen 3 keer per week zandhappen!
Bekijk anders de foto's eens van hem op mijn paard. Geen ruk en plukwerk hoor!
[/quote]

Oke, dat geloof ik ook wel hoor Haha! Ik zei ook alleen maar dat zijn stijl bij dit soort problemen niet mijn stijl is. En daarop heb ik uitgelegd hoe ik het liever zou aanpakken. Thats where discussions are for!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:11

Franca, Steef verwoordt zijn idee misschien wat recht toe recht aan en jij verbindt daar je eigen conclusie aan en dat doe je ook op niet mis te verstane wijze. Pipo doet in wezen hetzelfde nav posts van jou. Ik zie het verschil niet zo, maar ik zie zeker een overeenkomst.

Volgens mij valt er aan dit topic weinig meer toe te voegen.