alice@longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:16

hoe kan hij een elastiek los trekken? Dattie steeds losser komt bedoel je? Leg er een knoop in, wedde dat het niet meer lukt ;)

Vind het goed dat je erover nadenkt maar zo strak zetten is geen oplossing.. dat is echt alleen maar tijdelijk.. verzet zal er altijd blijven op deze manier..

Mijn paardje wil ook wel eens klieren op t elastiek.. ik ga net zo lang door totdat ze braaf is ;) al moet ik daarvoor een uur longeren ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:19

Leg me eens iets uit: Je bent het paard aan het oppakken na 1,5 jaar? Waarom knoop je hem dan met zijn kop tessen de benen? Dat is niet wat ik onder aanpakken versta...Dit vind ik niet-getrainde spieren verkloten....

(Hoewel, ook voor getrainde spiertjes is dit niet het juist....)

Leer ervan, ik heb ook een hoop geleerd door de bokkers hier, ze doen het niet om je te pesten ;)

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:21

kitag1rl schreef:
hoe kan hij een elastiek los trekken? Dattie steeds losser komt bedoel je? Leg er een knoop in, wedde dat het niet meer lukt ;)

Vind het goed dat je erover nadenkt maar zo strak zetten is geen oplossing.. dat is echt alleen maar tijdelijk.. verzet zal er altijd blijven op deze manier..

Mijn paardje wil ook wel eens klieren op t elastiek.. ik ga net zo lang door totdat ze braaf is ;) al moet ik daarvoor een uur longeren ;)

ja losser bedoel ik, maar dan zover totdat hij zijn hoofd hoog kan doen en er nog een groote boog in hangt.
ik heb hem al vaker dat ik een uur longeer of langer, helpt niet, ze blijft stug volhouden.

ik heb er iemand bij gehaald die mij het zo heeft geleerd, om het om en om te doen totdat ze de elastiek acpteert

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:23

Splash_ schreef:
Hulpteugel los? Ik zie niets los, alleen maar strak.......... (op de longeerlijn na dan)

ook mijn eerste reactie.
ben zoiezo niet zo van de hulpteugels maargoed.
vind het trouwens wel een prachtige pony

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:23

Adil18 schreef:
Leg me eens iets uit: Je bent het paard aan het oppakken na 1,5 jaar? Waarom knoop je hem dan met zijn kop tessen de benen? Dat is niet wat ik onder aanpakken versta...Dit vind ik niet-getrainde spieren verkloten....

(Hoewel, ook voor getrainde spiertjes is dit niet het juist....)

Leer ervan, ik heb ook een hoop geleerd door de bokkers hier, ze doen het niet om je te pesten ;)

ondertussen is ze 2 jaar zadelmak, waarvan 1,5 jaar verkloot (om maar even zo te noemen) dus ben er al een half jaar mee bezig

First_Unique

en dan toch zou ik zeggen, die hulpteugels wat langer. is het niet iets om een stootteugeltje te gebruiken, heeft ie toch een beetje speling, en t is geen elastiek.. je kunt um afstellen, dus dan kun je um mooi wat langer maken, zodat ie toch mooi laag en lang kan lopen.

Ik vindt t wel raar dat bij die elastiek hij wel heel erg loopt te kwallen en bij dit niet, zoals ik uit jouw reacties begrijp, mij lijkt dat ze juist helemaal tegen deze teugels zijn, als een elastiek al moeilijk accepteerbaar is voor hem.. en dat is dan weer niet van de foto's af te zien... maar goede tip. probeer morgen uit wat bokt hier aan tips geeft, dus geugeltjes langer maken, en maak dan eens foto's en laat ze hier op bokt zien. ze kunnen je er alleen maar bij helpen toch??
en wij hebben alleen t beste voor met je..

ik hoop dat je dit een goede tip vind...
Laatst bijgewerkt door First_Unique op 24-03-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

easygoing

Een uur longeren is ook niet echt heel goed voor je paard ;)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:26

El_vis schreef:
Splash_ schreef:
Hulpteugel los? Ik zie niets los, alleen maar strak.......... (op de longeerlijn na dan)

ook mijn eerste reactie.
ben zoiezo niet zo van de hulpteugels maargoed.
vind het trouwens wel een prachtige pony

Waar zien jullie hulpteugels dan? Ze heeft enkel haar eigen teugels onwijs strak vastgeknoopt aan de singel. Sorry maar ik sluit me aan bij al het commentaar, dit vind ik echt zeer onverstandig! De teugel zit veel te strak en je verpest je paard hier ontzettend mee, je wilt niet weten wat een schade je een ongetraind paard hiermee aan doet!

Verder lees ik net dat je het wel eens langer dan een uur probeert? Ook dat vind ik zeer fout, longeren is qua belasting redelijk zwaar voor paarden, zeker op de manier waar jij het op doet en al helemaal voor een ongetraind paard! Mijn advies is dus alleen maar hier z.s.m. mee te stoppen! Als je niet weet waar je mee bezig bent moet je het niet doen!

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:27

First_Unique schreef:
en dan toch zou ik zeggen, die hulpteugels wat langer. is het niet iets om een stootteugeltje te gebruiken, heeft ie toch een beetje speling, en t is geen elastiek.. je kunt um afstellen, dus dan kun je um mooi wat langer maken, zodat ie toch mooi laag en lang kan lopen.

Ik vindt t wel raar dat bij die elastiek hij wel heel erg loopt te kwallen en bij dit niet, zoals ik uit jouw reacties begrijp, mij lijkt dat ze juist helemaal tegen deze teugels zijn, als een elastiek al moeilijk accepteerbaar is voor hem.. en dat is dan weer niet van de foto's af te zien... maar goede tip. probeer morgen uit wat bokt hier aan tips geeft, dus geugeltjes langer maken, en maar dan eens foto's. ze kunnen je er alleen maar bij helpen toch??
en wij hebben alleen t beste voor met je..

ik hoop dat je dit een goede tip vind...

stootteugeltje? ken ik niet. zal daarvoor is kijken dan.
Ja ik weet dat het raar klikt. maar het is echt zo. maar het is met rijden precies ook zo. op teugels/bijzet doet hij niks en op elastiek wel.
het is een eigenwijs best hoor :P

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:27

Easygoing,ik denk dat kitag1rl bedoelt,dat ze het goed moet doen,omdat,als je stopt, het 1-0 voor het paard is.

TS: Het is misschien erg slim,om je hulpteugels wat losser te doen,of zonder. Richt je op dat ze weer goed alles kan, dus stap draf en galop en halthouden. Daarna kun je je richten op dressuur/springen.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:29

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:31

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:34

LittleLisa schreef:
Easygoing,ik denk dat kitag1rl bedoelt,dat ze het goed moet doen,omdat,als je stopt, het 1-0 voor het paard is.

TS: Het is misschien erg slim,om je hulpteugels wat losser te doen,of zonder. Richt je op dat ze weer goed alles kan, dus stap draf en galop en halthouden. Daarna kun je je richten op dressuur/springen.

Ook al staat het dan 1-0 voor het paard langer dan een half uur moet je gewoon niet longeren ivm de zware belasting en al helemaal niet met allerlei toeters en bellen eraan.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:36

easygoing schreef:
LittleLisa schreef:

Ook al staat het dan 1-0 voor het paard langer dan een half uur moet je gewoon niet longeren ivm de zware belasting en al helemaal niet met allerlei toeters en bellen eraan.

die toeters en bellen zitten er nooit een uur aan.
eerst opwarming stap, draf, galop klein half uurtje.
daarna pas elastiek/bijzet voor ongeveer een kwartier

easygoing

Re: alice@longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:41

Hoe dan ook het is te lang klaar. Ga zelf een een uur rondjes lopen en dan ook nog een kwartier met je hoofd naar beneden.
Wedden dat jij de volgende dag niet meer kan lopen van de spierpijn laat staan wat dit op de lange termijn met je paard kan doen.

Iemand vroeg wat de eigenaar hiervan vind, eigenlijk zou ik ook heel graag antwoord willen hebben op die vraag.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:23

easygoing schreef:
Hoe dan ook het is te lang klaar. Ga zelf een een uur rondjes lopen en dan ook nog een kwartier met je hoofd naar beneden.
Wedden dat jij de volgende dag niet meer kan lopen van de spierpijn laat staan wat dit op de lange termijn met je paard kan doen.

Iemand vroeg wat de eigenaar hiervan vind, eigenlijk zou ik ook heel graag antwoord willen hebben op die vraag.

die weet verder niks van paarden, maar die heeft er iemand bij gehaald gehad die er meer verstand van had, en die heeft mij dingen uitgelegd,, dit heb ik ook al eerder gezegt.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:27

hmm, je moet wel ged in je acherhoofd houden dat niet iedereen die zegt dat ie veel versand heeft van paarden dat ook daadwerkelijk heeft, als je zelf niet goed kan inschatten of dit wel een goede methode is, kun je altijd terecht op bokt.. maaar misschien wel fijn als je iemand zoekt die wel echt verstand heeft en je verder kan helpen

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:22

Een eigenaar die verder niets van paarden weet.
Hoezo heeft die eigenaar dan een paard?!?!?! Maar daar kan jij verder niets aan doen, maar vraag het me dan toch af!

Vind het wel goed dat je wel andere dingen probeert om verder te komen en toch wel adviezen aanneemt.
iedereen bedoelt het allemaal goed en heeft het beste met je paardje voor;)

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:26

bo0tjeee schreef:
Een eigenaar die verder niets van paarden weet.
Hoezo heeft die eigenaar dan een paard?!?!?! Maar daar kan jij verder niets aan doen, maar vraag het me dan toch af!

Vind het wel goed dat je wel andere dingen probeert om verder te komen en toch wel adviezen aanneemt.
iedereen bedoelt het allemaal goed en heeft het beste met je paardje voor;)

Zoals ik altijd begrepen heb, omdat ze een grote weidegang hebben en het zonde vonden dat daar niks mee gedaan werd.
Ze zijn op zoek gegaan naar een braaf paard. toen kwamen ze bij dit paard uit.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:00

Heey,

ik snap dat het moeilijk is als de eigenaren van niets weten en je zelf alles maar uit moet zoeken. En dan ook nog met een paard dat nooit goed doorgereden is. (bekend probleem)

Probeer je altijd af te vragen of het goed is voor je paardje. Als je niet zeker weet of iets kwaad kan, doe het dan niet. Ga lekker buitenritten maken met een vriendin, of ga oefenen om je paard gehoorzaam te maken op je been in de bak/wei.

Als je longeert, probeer het dan zo te doen dat je het paard geen pijn doet en dat het niet gevaarlijk is. Voor dit paard, met dat hoofd omhoog gooi probleem zou ik een hulpteugel zoeken die voorkomt dat het hoofd omhoog kan, en die loshangt als het hoofd laag is.

Je zou dus kunnen denken aan bijvoorbeeld touwtjes, of een stootteugeltje. Maar dan onderlangs vast maken aan de singel tussen de benen van je pony. Dan hangt het los als de pony zijn hoofd omlaag doet. En omlaag wil dan zeggen dat de hals van het paard ongeveer horizontaal is. Lager hoeft zeker niet. Ik zal proberen een plaatje te vinden van een goed gebruikte hulpteugel voor dit paard om duidelijker te maken wat ik bedoel.

edit: foto gevonden, deze manier van longeren bedoelde ik met touwtjes. Ik vind trouwens wel dat het hier ook wat strak zit hoor. Van mij mag het nog losser zo dat het paard niet meer echt zn hoofd in de lucht kan gooien, maar verder nog wel kan bewegen.

Afbeelding

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 21:18

Aurora3 schreef:
Heey,

ik snap dat het moeilijk is als de eigenaren van niets weten en je zelf alles maar uit moet zoeken. En dan ook nog met een paard dat nooit goed doorgereden is. (bekend probleem)

Probeer je altijd af te vragen of het goed is voor je paardje. Als je niet zeker weet of iets kwaad kan, doe het dan niet. Ga lekker buitenritten maken met een vriendin, of ga oefenen om je paard gehoorzaam te maken op je been in de bak/wei.

Als je longeert, probeer het dan zo te doen dat je het paard geen pijn doet en dat het niet gevaarlijk is. Voor dit paard, met dat hoofd omhoog gooi probleem zou ik een hulpteugel zoeken die voorkomt dat het hoofd omhoog kan, en die loshangt als het hoofd laag is.

Je zou dus kunnen denken aan bijvoorbeeld touwtjes, of een stootteugeltje. Maar dan onderlangs vast maken aan de singel tussen de benen van je pony. Dan hangt het los als de pony zijn hoofd omlaag doet. En omlaag wil dan zeggen dat de hals van het paard ongeveer horizontaal is. Lager hoeft zeker niet. Ik zal proberen een plaatje te vinden van een goed gebruikte hulpteugel voor dit paard om duidelijker te maken wat ik bedoel.

edit: foto gevonden, deze manier van longeren bedoelde ik met touwtjes. Ik vind trouwens wel dat het hier ook wat strak zit hoor. Van mij mag het nog losser zo dat het paard niet meer echt zn hoofd in de lucht kan gooien, maar verder nog wel kan bewegen.

Afbeelding

ik heb niet het idee dat mijn paard hier last van heeft. tenminsten het is niet te zien bij het longeren. ze doet geen pogingen om te proberen om omhoog te komen, ze gaat niet op het bit kauwen ofzo.. het bit word niet uit haar mond getrokken.
met rijden heb ik nergens last van qua hoofd omhoog doen enz. dat gaat allemaal super goed.
bedankt voor deze tip, hier heb ik tenminsten wat aan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:21

je hebt al meer tips gehad waar je wat aan hebt
laat de teugel losser, je moet juist voor en neer willen en als je al dieper wil, geef haar wel zoveel ruimte dat ze met de neus op of voor de loodlijn blijft
op de manier van de foto's kruipt ze achter het bit en kropt ze op en dat is zonde, want op de lange duur maak je het jezelf alleen maar moeilijker

ik vind wel dat je haar goed actief hebt vanachter an de longe, maar gheef haar iets meer ruimte van voor , daardoor zal ze haar lijf veel beter kunnen gaan gebruiken en ontwikkelen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:00

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet, hoewel ik me afvraag of dat nodig is omdat je toch wel erg veel nuttige tips gekregen hebt. :)