Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:01

AliciavR: Waarom ze deze filmpjes op bokt zet? Omdat ze waarschijnlijk uit een andere hoek wil horen hoe wij over haar manier van rijden denken, hoe ze de spanning oplost en met het gedrag van haar merrie omgaat. Bokt is om opbouwend commentaar te geven en iedereen die reageerd hier geeft dat. Ik denk niet dat de TS graag wil horen dat het er super uitziet want dat is niet, de TS wil graag horen hoe ze het het beste kan oplossen ;).

Vudress

Re: Winnie (v. Belisar) in een lastige periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:16

Ik vind dat je je heel open opstelt, heel goed!

Zoals je nu je probleem omschrijft en hoe het zich ontwikkelt dat het misschien verstandig is om je paard tijdelijk ergens in africhting te zetten zodat jullie samen op het juiste spoor gebracht kunnen worden. Staat Kim Leduc niet bij jou op stal?

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:23

Ik heb je verhaal gelezen en vind het ontzettend vervelend dat ze zo gespannen is en dat je zo niet lekker door kunt trainen! Ik heb ook je filmpjes gezien en ze is inderdaad 1 bonk spanning. Ik zie op 1 van de filmpjes dat je je hand overschrijd, opzich goed dat je haar lucht wilt geven en ontspanning wilt zoeken maar dat heeft naar mijn idee geen enkele zin als ze niet naar je hand toe loopt en op deze manier ben je alles weer kwijt aan de voorkant. Wat ik ook zie is dat je haar probeert terug te zetten en vervolgens wil ze weer naar voren en laat je haar gaan. Ik zou dan wel even wat strenger doorkomen en haar echt terug zetten anders ben je op die manier niet duidelijk. Je moet op een nette manier toch heel consequent zijn. Mijn paard had er in het begin ook een handje van om lekker door te drammen. Dat begon al met op de grond maar dat heeft hij 3x gedaan en toen heb ik hem even streng aangepakt. Ik ben er normaal gesproken heel erg voor om met zweep te rijden want zo train ik mijn eigen paard en de meeste paarden waar ik op zit maar in dit geval is het misschien verstandig om je zweep even weg te leggen zodat je de druk goed over 2 handen kunt verdelen. Ik zou met name veel kleine voltes rijden en je handen wat lager en breder uit elkaar zetten, zo dwing je haar op een nette manier toch naar beneden te gaan. Op dat moment zou ik op de kleine volte wat meer naar voren rijden om haar zo naar je hand toe te dieuwen. Mocht ze daat beneden je hand een beetje opzoeken, geef dan wat lucht met je binnenhand en overschrijd haar dan. Wat jij doet is je hand vrij hoog boven de schoft houden, bij elkaar en dan overschrijden. Op die manier gooien ze vaak het hoofd omhoog en komen ze een beetje in protest. Paarden die helemaal goed voor elkaar zijn in de aanleuning en lekker boven in kunnen lopen die kun je op die manier overschrijden maar voor jou is het belangrijk om haar laag te krijgen en daar te overschrijden. Tenslotte zou ik ook gaan lichtrijden. Een paard dat gespannen is gaat zich vaak tijdens het doorzitten nog meer vast zetten en daardoor bouw je nog meer spanning op. Heel veel succes en ik hoop dat je wat aan de tips hebt.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:47

Even kort: Ik herken het gedrag van je merrie ook enigzins (alhoewel die van mij een stuk eerder opgeeft). Ze heeft het af en toe als ze heel fris is. Ik zou niet meer terug gaan rijden of overdreven schakelen. Wat ik altijd doe is gas geven, ongeacht de aanleuning. Eerst de kop bij jou houden, want in een laag tempo heeft ze alle kans om te gaan emmeren. Gas geven en figuren rijden. Zodra ze daarin minder dramt, schakel je eens terug en kijk je of ze wil zakken. Ze bouwt nu zoveel spanning op, juist door het kleine gedraaf, dat ze de ontspanning niet zoekt. Eerst druk van de ketel laten, maar wel op jouw manier.
Mocht je angstig worden, dan kun je eerst altijd een stuk van de bak afzetten. En heb je zelf er het lef niet voor, dan zou ik iemand zoeken die mans genoeg is om eens flink gas te geven. Zulke paarden zijn vrij brutaal en gebruiken de "lieflief" houding van de amazone om hierin door te gaan. Door juist zelf gas te geven en het initiatief te houden, i.p.v. alleen op haar gedrag te reageren, overbluf je haar. Succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:18

lekker voorwaarts met die en durf te rijden en los te laten
mijn ruin deed dit ook in het nabijzijn van de stapmolen

ik heb eruit gekregen door te negeren en rustig te blijven
er niet op in te gaan
en vooral door me sporen af te doen
zet haar aan het werk en laat haar de gekste dingen doen
maar wel voorwaarts blijven rijden dan is dit gedrag na 4 weken taboe

Cartagena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:22

Haaj Bernadette! Leuk om jou en Winnie weer eens te zien. Ik weet niet of je je mij nog kan herinneren, Esther, van Cartagena. Allereerst moet ik zeggen dat Winnie echt heel mooi is geworden zeg! Echt een mooi beestje om te zien, mooie gangen, echt goed. Wel een stuk donkerder dan ik me kan herinneren, maar dat is misschien haar winterkleur..?
Jammer dat het rijden nu niet zo goed gaat. Ik denk dat het nu niet meer van de stapmolen komt. Daar kan het misschien wel mee begonnen zijn, in het begin zal ze heus wel gespannen zijn geweest tijdens het rijden door die stapmolen. Maar ik denk dat jullie haar toen niet het vertrouwen konden geven dat (oa.) die stapmolen niet eng was en dat ze dat als excuus ging gebruiken om moeilijk te kunnen doen tijdens het rijden. Ik denk dat je daardoor zelf (misschien onbewust) gestresster te paard bent gaan zitten en dat voelde Winnie (zo'n gevoelige dame is het wel) haarfijn aan. Daardoor heeft zij denk ik nu het vertrouwen niet meer in jou en gaat het rijden nu ten alle tijden moeizaam. Ze vind die stapmolen daar in die bak echt niet eng meer, maar gewoon het hele vertrouwen dat het bij jou veilig is is weg.
Ik denk dat je nu echt heel veel stappen terug moet nemen. Door de reacties die jij plaatst denk ik dat jullie nu teveel van haar willen. Én ontspanning, én nagevelijkheid, én constante aanleuning, en ook nog eens willen kunnen schakelen! Ik zou zeggen, gooi die teugels los en gaan met die banaan. Gewoon voorwaarts rijden. Stap, draf, galop, maakt niet uit, maar wel gewoon 1 tempo. En maar rijden rijden en maar figuren en bochten maken. Haar gewoon een beetje bezig houden met figuurtjes in 1 constant tempo. En daarin proberen jullie onstpanning weer terug te vinden. Ik snap dat het heel eng is om zo'n druktemaker helemaal los te laten, maar ik denk dat dat wel zeer kan helpen. Probeer gewoon het rijden aangenaam te maken voor beiden. Niks geen moeilijke dressuuroefeningen doen, nee eerst zorgen dat ze ontspant. Zodra die ontspanning er is kan je haar waarschijnlijk heel makkelijk weer oppakken en gewoon verder gaan waar jullie gebleven waren!
Naja, in ieder geval veel succes! Doe Saskia de groeten van me! Jullie beiden krijgen nog de groeten van mn moeder.
Liefs, Esther

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:24

Ik zou proberen eerst eens de ontspanning en het plezier terug te vinden in het rijden. Ik zie je op het ene filmpje schakelen in tempo etc. Vergeet dat toch even voor een tijdje, wat heeft schakelen voor nut, als ze verder niet aan het lopen blijft. Verder vind ik dat je in je rijden in je handen iets rustiger mag blijven, dus op tijd ontspannen en die handen naar voor!! Ook het tempo, gewoon doorrijden en niet terug laten komen in tempo. Dan gaan ze vaak klooien, zorg eens dat ze goed voorwaarts blijft, benen eraan en probeer niet bang te zijn. Ook wanneer ze zo klooit voordat je aan wil galoperen, gas erop, niet tolereren dat ze terug komt, want als ze eenmaal doorhebben dat ze "mogen"/kunnen stoppen blijft het bezig. Tijdens het rijden haar goed bezighouden, figuurtjes, voltes vergroten/verkleinen, linksom,rechtsom, linksom, rechtsom tot ze er duizelig van word en blijven rijden. Als ze veel moet doen, moet ze ook veel opletten en dus haar concentratie uiteindelijk bij jou houden. En als ze vanuit daar wil gaan ontspannen en wil gaan zakken, kun je rustig weer wat dingen mee pakken zoals wat terugrijden en vooruit rijden.

Voorwaarts houden, veel figuren etc rijden = concentratie en straks de oplossing van jou probleem :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:41

Ik kan alleen maar aangeven wat ik hoor en zie op de filmpjes, maar volgens mij zie ik je op het laatste filmpje met behoorlijke sporen en een zweep. Nu ben ik echt de laatste die zal zeggen dat je niet met sporen moet rijden. Maar bij een paard dat al zo gespannen en gevoelig is, zou ik ze afdoen. Ze reageert al zo heftig op de kleinste prikkels, dus maar even aanraken met de spoor kan alweer spanning opleveren.

Verder hoog ik je instructrice (volgens mij) zeggen 'Trekken, Trekken' om je paardje rustiger te laten galoperen. En 'Handen hoog'. Je bent daarmee wel erg bezig om je paard in z'n mond te zitten. Ook weer heel veel prikkels voor een paard dat al zo gespannen is. Ik snap heel goed dat het heel lastig is om een druk paard aan de voorkant los te laten.

Heel veel tips zijn al gegeven. Ik zou meer loslaten (niet trekken) aan de voorkant, en voor de rest je paard bezig houden. Laat haar helemaal op jou letten, en niet op de omgeving.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:02

Waarom probeer je niet eerst het vertrouwen te winnen van je mooie paardje, het is echt een cool beestje!. Misschien is het allemaal nog zoo nieuw voor hem, dat hij er gewoon geen tijd voor heeft om eraan te wennen. Ook zal hij wat rust in zn kont moeten krijgen!. Misschien is het een idee om binnen te rijden, en misschien wel aan de longeerlijn? en probeer inderdaad is te kijken wat ze doet als je de teugels wat los laat/wat meer ruimte geven.

Ik heb (na het zien van die filmpjes) het idee dat ze het gewoon heel moeilijk en heel eng vind, ik zou haar eerst even de tijd geven voor het wennen, door veel met haar over het terrein te wandelen en veel te longeren, probeer haar vertrouwen te winnen en stap er daarna pas op!

Succes er mee!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:35

Ik vind je een erg leuk paard hebben! ik ga verder met alle meningen mee die hierboven zijn gegeven, ik denk ook dat je daar heel wat aan hebt!
Ik heb alleen wel ff een vraagje; heb je dr in het begin een soort van 'verplicht' in de stapmolen gezet? of hoe is zo bang ervoor geworden? ik denk toch dat je dit met veel grondwerk toch goed op kan lossen, zorg eerst dat ze jou wat meer vertrouwt en dan steeds een klein stukje meer naar de stapmolen gaan, geen overdreven stappen, gewoon stukje bij beetje... het hoeft ook niet meteen in 1 middag!
ik denk inderdaad ook niet dat die stress die ze bijv. op deze filmpjes vertoont van de stapmolen komen, maar dat ze nu gewoon redenen aan het verzinnen is, aangezien het zo wel lekker werkt omzichzelf vast te zetten.

heb je dr trouwens al eens na laten kijken? ostheopaat, zadelmaker? je weet nooit ;)

ook hoor ik je instructrice (als ik het goed hoor) de hele tijd zeggen, handen hoog, hoog HOOG.. naar mijn mening kun je beter je handen wat lager zetten, dan zal je paard jou handen waarschijnlijk wat meer opzoeken dan als je ze zo ontzettend hoog houdt.
heb je overigens geen wat kleinere bak? als je het namelijk eng/moeilijk vind om haar eens te laten lopen kun je dat beter in een wat kleinere bak doen, dat mocht ze aan de kletter gaan of wat dan ook, je toch iets sneller controle zou kunnen krijgen dan op zo'n enorm losrijterein. dat komt dan later wel weer...

ik lees net ook dat je eraf bent gevallen, en dat je gronwerk doet. ik denk dat dit een hele goed oplossing is! zo krijgen jullie beide weer wat vertrouwen terug, en stap je er waarschijnlijk ook weer minder gespannen op!

heel veel succes verder!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:58

Caesar schreef:
Ik moet zeggen dat ik je tijdens het laatste filmpje erg afwachtend vind. Ze krijgt meerdere keren de kans om stil te staan of op de achteruit te zetten. Zodra je been geeft, gaat ze staan drammen op der plaats. Probeer dit te voorkomen en houd het gas erop! Jij moet baas zijn over het tempo. Loopt ze onder je uit? Laat maar lopen. Geef dan eens wat gas en schakel weer terug. Als je constant terugwerkt, bouw je ook spanning op.

Zoals meerdere hier al aangegeven hebben moet je eerst die voorwaartse knop ten alle tijden op 1 gaan zetten. Zou hier ook bij gaan lichtrijden, met doorzitten ga je al gauw te verzameld rijden. Daarnaast heb je een lange teugel, zit je bijna bij je onderbuik met je hand en je hebt daar nog druk op ook. Je paard zoekt, maar zodra ze laag komt, komt ze met je hand. Probeer dus wat meer vering te geven.

Ik kan het commentaar van je instructrice niet horen, dus kan niet oordelen of zij de juiste persoon is om je hierbij bij te staan. Wellicht kun je iig wat met de tips, maar grootste gedeelte zal je al wel geprobeerd hebben.

:D

Mee eens. Voorrruit. Wordt vanzelf moe. Bevestigen. Dan pas schakelen. Schakelen doe je wel consequent en vlot dat is heel goed. Maar als je naar voren wil en ze schiet naar voren(dat wou je toch baas, vooruit???) dan wel met je hand mee zijn. Met je zit weer opvangen. Dus geen dubbele boodschap geven. En afwisselen. Een lange zijde schakelen, dan eens een wat langer stukje arb draf. Dan weer schakelen. Korte zijde langzaam draven. Op een rechte lijn schakelen. verzin het maar.

Mooi paard, succes :D

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:01

Ten eerste wat heb jij een heel leuk paard!
Ik heb met mijn paard ook bijna dezelfde problemen gehad als jij alleen die ging er nog heel erg bij steigeren.
Ik heb het opgelost door hem een week rust te geven en de tandarts laten komen toen nog een week rust gegeven en toen begonnen met longeren eerst aan het halster bij gezet en toen met hoofdstel wel echt getraind aan de longe.
Daarna gewoon ontspannen begonnen met rijden en een jaar zonder les gereden puur op eigen gevoel toen heb ik een andere instructrise gezocht waar het allemaal met minder druk gebeurt.

Een heel verhaal maar bij mij heeft het geholpen mijn paardje loopt nu weer heerlijk ontspannen en met vier benen aan de grond zeer belangrijk.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:07

winnie03 schreef:
Dank je wel.. Ik herken erg veel in jullie tips.. En voor alles valt wat te zeggen inderdaad.. Ik kan me ook wel vinden in wat Vudress zegt.. Ze is zo gespannen dat meer ruimte geven alleen niets uithaalt omdat ze de ruimte niet neemt en niet wil zakken.. Op het filmpje is ook te zien dat ik licht ga rijden, haar beloon door de ontspanning op de binnenteugel aan te bieden en haar zo te laten zakken.. Meteen daarop is ook te zien dat ze de ruimte niet neemt om te zakken maar om onrust te uiten in de aanleuning.. Vroeger was dit dus geen probleem..,

Ik ben het tot op zekere hoogte ook eens met dat ze voorwaarts gereden moet worden.,.. Als ze echter zo ontzettend onder je uitlopen, dan heeft het ook geen zin om ze maar te laten lopen.. Ze zet zichzelf dan vast aan alle kanten en kan het, door het hoge tempo, niet verwerken in haar balans en aanleuning... In een veel hoger tempo bouwt ze dus evengoed spanning op en kan ze zich erg sterk maken.. Terugzetten in tempo en schakelen maakt dat ze zich niet ontzettend sterk kan maken en onder me uitloopt (ook een vorm van verzet).. Bovenstaande filmpjes houden overigens niet in dat ik gedurende een half uur doorzit en haar terugzet in tempo..

Dat ik er zelf ook gestresst van word dat mag duidelijk zijn ja.. Ik blijf wel ontzettend rustig, ga niet schoppen, slaan of in r bakkes trekken als ze gek doet.., Maar ik kan niet ontkennen dat als ze steigerend het terrein over gaat ik daar wel gestresst van raak.. Waar ik denk ik nog het meest gestresst van raak is dat ze na 2 maanden gewoon nog steeds niet op r plek is daar.. Dat is voor haar natuurlijk nog veel vervelender dan voor mij..

Deze filmpjes zijn van drie weken geleden.,, Vlak daarna hebben we een behoorlijke smak gemaakt omdat ze het op een lopen heeft gezet.. Op dit moment doen we veel grondwerk, kijken of we haar de stapmolen het voordeel van de twijfel kunnen laten geven.. Over een paar dagen ga ik er wellicht weer op en dan gaan we eens kijken hoe het dan gesteld is met de rust..

Bedankt allemaal.. :D

in het bovenste stukje schrijf je dat je je binnenhand aanbied, maar op dat moment gooi je ze helemaal los en daarna grijp je ze weer vast..een los vast verbinding, daar kan je paard nooit ontspannen op gaan lopen en kan daardoor die ruimte niet nemen. Ook doordat je ze verschrikkelijk terug rijd.
Ik vind de manier van oplossen uit het filmpje vreselijk, zoals andere al zeiden je zit haar gewoon af te wachten en ja als je dan een beetje een dominant paardje hebt die neemt dan de touwtjes in handen. Dat is wat ik zie en jij laat haar haar gang gaan. Ook zie ik dat je bang bent en daardoor afwachtend word, jij moet het initiatief weer nemen en gewoon rijden en je handen neerzetten en daar laten staan en haar ertegenaan rijden..en niet die los vast verbinding, haar onrustige hoofd doe je zelf...tegen je hand aan rijden, dus handen stil en vooral voorwaarts en ze moet niet zeuren, ze pakt nu heerlijk jou onzekerheid aan..

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:33

Ik vind het heel goed van je dat je toch een topic geopend hebt. Het is een lastig probleem waar jullie nu in zitten en volgens mij kom je nu in een neerwaarste spiraal door de spanning bij zowel jou als bij je paard. Er zijn al heel veel goede tips gegeven, maar wat verder in mij opkwam was of het misschien goed is om een paar keer een ander paard te rijden? Zodat je op die manier weer een keer een goed gevoel tijdens het rijden kan krijgen en ook weer een stukje zelfvertrouwen. Natuurlijk zul je het dan ook wel weer samen met je, trouwens erg knappe, paard weer moeten krijgen, maar heb je wel weer een keer ervaren dat het je wel lukt en weer gevoeld hebt hoe het is om ontspannen te rijden.

Ik wens je veel succes. Je instelling is goed, en met veel geduld komen jullie er echt wel!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:41

Ik zie op de filmpjes dat je regelmatig je benen niet aan je paard hebt. Je bent op dit moment alleen maar bezig met terug rijden en het tempo van je paard beheersen. Veel mensen zeggen dat je haar voorwaarts moet rijden, jij zegt dat ze dan alleen maar rent.
Probeer haar 1 keer goed terug te zetten, naar een tempo dat lager ligt dan dat je eigenlijk wil rijden. Daarna rijdt je haar met je benen voorwaarts naar je hand toe en hou je alleen maar een lichte aanleuning. Geen spanning vanuit je handen maken en gewoon soepel je paard volgen.
Als ze gaat rennen neem je haar weer een keer goed terug en daarna probeer je het opnieuw. Het allerbelangrijkste is dat je altijd je benen eraan houdt en je teugels licht in gevoel. Het aan de teugel lopen is niet belangrijk op dit moment. Zorg eerst dat je paard altijd onvoorwaardelijk voorwaarts gaat op je beenhulp.
Stop met terug rijden de hele tijd. Dat resulteert altijd in een gevecht.

Verder goed bezig houden met figuren rijden. Overgangen rijden mag wel, maar alleen stap draf, draf galop, draf stap enz. Dus geen tempo wisselingen binnen de draf bijvoorbeeld. Zorg eerst dat ze constant jouw tempo blijft lopen.
In het begin zou ik een tempo kiezen dat haar goed past zodat het niet te moeilijk voor haar is. Als ze het goed doorheeft kun je het tempo een beetje lager leggen en wat meer verzamelen.

Ik denk dat je paardje in het begin echt bang was voor de stapmolen, maar dat ze nu doorheeft dat je even niet weet hoe je met haar gedrag om moet gaan. Daar maakt ze misbruik van.

edit: Goed dat je dit hier post en dat je om tips vraagt. Ook als het even niet lekker gaat ;)

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:59

Ik heb geen reacties gelezen van anderen dus wie weet is het al gezegt maar mijn blik hierop dan maar.

Laat ik voorop stellen dat het allemaal heel makkelijk zeggen is als je er langs staat of in dit geval achter een computer wat filmpjes zit te bekijken. Om echt goed advies te geven moet je iemand natuurlijk in het echt zien en de reactie van het paard op bepaalde dingen zien zodat je daarmee kan werken.

Dat er spanning zit dat is overduidelijk en dat hoeft niemand je te vertellen want dat weet je zelf ook en ik vind je alleen al om het feit dat je dat erkend en hier filmpjes ervan durft te plaatsen voor advies een hele goede ruiter, een goede ruiter erkend namelijk zijn problemen en staat open voor kritiek zodat het verbeterd kan worden. Petje af dus en ik twijfel niet over het feit dat je alles goed bedoelt bij en met je paard!

Wat ik zie en zelf niet zou doen is het vele schakelen terwijl er spanning is. Iedere keer dat jij je paard opvangt blokkeerd de rug nog meer, komt ze tegen de hand en ze geeft ook te weinig reactie wat dus ook weer komt omdat de hulp niet door kan komen door de spanning in de rug. Hierdoor bevestig je dus juist iedere keer weer die spanning.
Wat ik zou doen, nogmaals dat is heel makkelijk gezegt, is juist heel voorwaarts rijden en als ze daar rennerig op wordt dan een keer duidelijk doorkomen en niet half waardoor ze de kans krijgt spanning op te bouwen en maar heel flauwtjes remt. Als jij je zit en je hand sluit moet ze gewoon remmen, punt, dus maak dat een keer goed duidelijk en rij haar toch weer meteen voorwaarts eruit.
Contact houden en zoeken naar een voorwaarts neerwaartse aanleuning maar zorgen dat het tempo voorwaarts blijft. Zodra je wat spanning voelt, wat zich ook uit door ietsjes af te sluiten voor de hulpen, meteen goed naar voren rijden.
Blijf daarbij zelf wat nonchalanter zitten, je zit erg voorzichtig met benen en zit, ga wat makkelijker zitten en steek die benen er niet vanaf, ze heeft ook geleerd een ruiter op haar rug te dragen, aan een paar benen kan ze dan ook wel wennen.
Wat ik verder zie is dat als ze stakerig wordt, dat je dan de druk er aan de voorkant ophoudt en verder gewoon voorzichtig blijft zitten. Afhankelijk van het paard en de situatie kan het goed zijn om die druk aan de voorkant er op te houden, maar dan moet je wel zorgen dat je ontzettend vlug bent en zodra zij ook maar iets terug komt, meteen heel duidelijk en scherp naar voren rijden. Hoe het op mij overkomt op het filmpje zou ik echter mijn hand meteen iets naar voren zetten en flink gas geven en dan de aanleuning weer herstellen en als ze weer rustig nageeft weer een keer wat opvangen.
Door wat meer voorwaarts te blijven rijden en haar te leren dat ze uit zichzelf nooit geen inimini beetje vaart mag minderen tenzij jij daar opdracht toe gaf, leer je haar wat stabieler te worden in de aanleuning en ontspanning te krijgen in haar rug. Gaat dat goed, dan kun je gaan schakelen en ga je daarin ook zoeken naar die ontspanning, neem op het begin genoegen met een beetje terug en verruimen en bouw dat rustig uit.
Maar terug rijden met zoveel spanning in de rug zorgt alleen maar voor nog meer spanning, ik snap dat rennen niet leuk is, maar hier bereik je ook niks mee dus probeer toch stoerder te rijden en dan echt voorwaarts en duidelijk zijn als ze het van je overneemt, maar laat haar gerust maar eens een keer wat rennen en geef nog maar eens wat been, dat verwacht ze niet van je, grote kans dat na een paar keer de lol eraf is en ze snapt dat rennen jouw ook al niet deert en jou niet in de verleiding bent haar vast te gaan houden.

Toevallig woon ik niet ver van schaijk en ik ken de stal ook goed, dus ik weet hoe groot de terreinen zijn, ga voor jezelf dan eens binnen rijden of in de afgezette rijbaan zodat je haar eens een keer flink gas vooruit kunt rijden zonder dat ze het hele terrein over kan crossen en als het in die banen bevestigd is dan weer een keer op het grote veld.

Succes ermee!

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 22:44

Ik ben erg blij met jullie uitgebreide reacties..We zitten nu inderdaad in een stadium dat het zoeken is naar de beste oplossing.., Ik heb er al heel wat geprobeerd maar met bovenstaande reacties heb ik weer stof en reden tot uitproberen..

"..laat haar gerust maar eens een keer wat rennen en geef nog maar eens wat been, dat verwacht ze niet van je, grote kans dat na een paar keer de lol eraf is.." Ik denk dat ik het, vanaf de volgende keer dat ik er weer opklauter, over deze boeg ga gooien om te ervaren hoe ze hierop reageert.. Misschien dat het de negatieve spiraal inderdaad doorbreekt en dat het 'r een beetje overdondert..

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:50

Het is gewoon even zoeken he, wie weet doorbreekt het echt een keer die cirkel en ik denk dat die kans heel groot is. Je moet het wel de tijd geven, ze zal niet ineens als een lammetje door de bak lopen daarna, dat moet je wel een paar keer uitleggen waarschijnlijk!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:28

Ik vraag me af of het toch niet een voer kwestie kan zijn.
Kan me bijna niet voorstellen dat het nog steeds die stapmolen is, dat kan in het begin zo zijn en misschien zo blijven zolang ze hem ziet, maar na verloop van tijd moet dat toch veranderen en moet de stress zakken zodra het ding uit het zicht is lijkt me.
Krijgt ze precies hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid als op de andere stal?

Wat voor ruwvoer krijgt ze, krijgt ze hooi of kuil, vergis je niet maar van kuil van hele goede kwaliteit kan je paard ook heel heet, klierig en kijkerig worden.

Als het anders is dan op de vorige stal zou ik dit eerst veranderen.
Als er na een week helemaal niets veranderd is zou ik eens kijken hoe ze zich gedraagt op een totaal andere terrein, ver weg van deze stal.

Het is toch best mogelijk dat ze iets hoort of ruikt wat haar van streek maakt, want je ziet duidelijk dat ze zich ergens over opwindt en ze komt ook niet tot ontspanning na een aantal rondjes rijden.
Ik heb een Engelse Volbloed gehad die vreselijk van streek raakte van de geur van een vleespan of kipnuggets en dan bedoel ik niet een beetje van steek maar echt helemaal panisch, ik wist niet wat me overkwam toen ik in haar bij zijn een kipnugget op at.
Ook stond er een keer bij de kliniek een lege, schone kadavervrachtauto, nog in de trailer raakte ze helemaal van streek, ik begreep er niets van tot ik de vrachtwagen zag staan, andere paarden liepen er zo langs, maar zij stond met de ogen op steeltjes.

Als de oorzaak helemaal niets met voer, geur of wat dan ook te maken heeft, dan kan ik je rijtechnisch helaas niet zoveel advies geven, want ik vind eigenlijk dat je het heel netjes doet en ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen, ik ben een schijthuis en was allang afgestapt. :o

Hoe doet ze het als je haar op dat terrein aan de longe laat lopen, of is ze dan ook niet te houden?

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:43

Ik denk niet dat jouw paard je hier loopt te pesten, dus om haar door te rijden tot ze vanzelf moe raakt of of haar te overdonderen, lijkt me geen goede benadering. Je hebt een paard dat zich druk maakt en vervolgens geen vertrouwen meer in jou toont: ze wil alleen maar weg, weg, weg. Wat je denk ik aan het begin al goed opmerkte is dat ze wel wil rennen, maar niet voorwaarts is. Zoals denk ik al meer mensen aangaven, is voorwaarts inderdaad het beste dat je hier kunt doen. Durf op je been naar voren te rijden en daarin je paard los te laten. In een afgesloten bak die wat kleiner is dan deze op het filmpje is dat voor jezelf wellicht minder eng. Je moet het wel echt durven doen, half is niet goed genoeg. Vraag desnoods een of een paar keer iemand anders die er even op wil. Door het voorwaarts-gaan kan ze voelen dat ze gewoon naar voren kan gaan zonder ergens bang voor te zijn. Als je haar steeds moet afremmen, kan ze nooit van achter naar voor komen. Aanleuning vind ik dan nog niet belangrijk, als ze maar niet heel achterlijk omhoog of omlaag gaat en daarmee onbestuurbaar of gevaarlijk wordt. Als je dat voorwaartse te pakken hebt, kun je meer verbinding gaan opzoeken en aanleuning gaan vragen. Probeer een lange halshouding te krijgen waarbij het contact mooi constant blijft. Zodra je ergens in het voorwaartse gevoel kwijtraakt, ga je dat eerst weer opzoeken voor je ergens anders mee verder gaat. Je hoeft helemaal niet hard te gaan (mag wel als dat nodig is), maar zoek wel een tempo waarin je naar voren naar je hand toe kunt rijden.
Het idee van Ulfeino om te longeren in de buurt van die enge molen vind ik ook wel slim. En kun je haar los in de rijbak of in een paddock bij de molen in de buurt zetten? Neemt natuurlijk niet weg dat je onder het zadel vast nog wel meer enge dingen tegen gaat komen in jullie carrière en daarbij is het natuurlijk wel handig als je met haar spanning om kunt gaan en het kunt laten afvloeien.

Ik vind het trouwens wel een erg aansprekend dier!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:20

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd. Verder complimenten over hoe het in dit topic loopt. Dit is hoe we het graag willen zien, fijne vriendelijke discussie, goede tips, een heel leerzaam topic. +:)+

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:57

Hierin herken ik zoveel van wat ik zelf voor problemen had en af en toe nog heb bij mijn paard!
Als je paard zoveel spanning heeft (wat betekent dat ze lijf en dus ook rug vast zal zetten) zou ik ten eerste al niet gaan doorzitten. (eerste en tweede filmpje)
Als je je handen iets lager houdt en wat meer mee naar voren geeft geef je haar ook de ruimte om te zakken, voor mijn idee wil je nu al veels te veel naar de oprichting. (of dit lijkt iig zo door je handen zo hoog)
Het probleem wat jij nu hebt (spanning/rug wegdrukken/moeilijk in aanleuning) heb ik ook een tijdje gehad en ik herken ook wat van de houding van jouw paard terug in die van mij zoals toen. Dit kan je ook zien in mijn topic [EJL-ITP] Zijn 1e jaartje onder het zadel, mijn mooie Ap! (v. Nassau).

Wat ik zou doen:
Overgangen en tempowisselingen blijven oefenen, maar wel op zo'n manier dat je pas een overgang rijd als ze er mooi doorblijft, en gewoon zachtjes wegrijden en een beetje de grens opzoeken tot waar ze nog mooi laag wil blijven. Niet ineens wegknallen en alles weer kwijt zijn. Die grens kun je dan langzaam verleggen. Hierdoor krijg je haar langzaam meer op de achterhand waardoor het vooraan ook beter zou moeten worden. Mijn probleem was dat ik altijd veels te veel bezig was met de voorkant en achter vergat, nu ik hard aan het oefenen ben dat om te draaien gaan we ineens stukken beter :)
Verder: handen lager houden en niet belonen met je hand! Als je een moeilijke aanleuning hebt al is het slechtste wat je kan doen je teugels losgooien. Belonen met je stem werkt ook prima.

Ik vind dat je een erg leuk paard hebt trouwens en het komt ook vast wel goed!
Maar of je het nu op de juiste manier aan het doen bent durf ik zo niet te zeggen.
Het belangrijkste vooral is dat je hem van achteren naar voren krijgt en je handen laag en mee geeft denk ik.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:42

Ik zou helemaal terug gaan naar simpel rijden. Rechtuit en een keer een grote volte. Niet allerlei kleine figuren gaan rijden, daarvoor moet een paard al heel soepel zijn. In dit stadium bouw je juist spanning op. Ik heb je schakelen zitten bekijken, je doet het goed maar niet allemaal op het juiste moment. Begin eerst in stap, een paar stappen op je stem en je zit en daarna iets je hand terug nemen. Komt ze terug, dan mag je best je binnenhand wegsteken. De functie van dit wegsteken is dat je test of ze wel blijft wachten (wachtoefening) merk je dat ze op je wacht dan stap je, met een contactteugel en heel zacht been weer wat naar voren. Zoek dan je basis tempo weer op en doe dit even later weer. Ga wat halthouden tussendoor. Maar niet te veel achter elkaar. Aan 1 stuk schakelen is, als het goed gaat, om je paard in de achterhand te ativeren en meer van de grond te krijgen. Dit kan pas wanneer er ontspannen aanspanning is.
Als het in stap goed gaat maak je wat stap draf overgangen. Goed voorbereiden, open je hand iets bij het wegrijden, laat dr even lekker draven en dan maak je weer een overgang naar stap. Probeer niet van schrik dr gelijk in te houden. Maar de stukjes die ze draven mag laat dr lekker los(met contact). Gaat dit goed ga je wat langer draven. probeer je rust in stap terug te vinden. Bouw van daaruit alles uit en beloon alle goede momentjes uitbundig met stem enz. Ga ook niet eindeloos door, zet dr weg als het goed gaat.

Maak je nog niet zo druk om de hoofdhalshouding, om hem iets te blijven stimuleren kun je je handen iets laag en breed zetten, maar dat komt vanzelf goed als je paard wat meer rust en vertrouwen bij je vinden kan. Dus terug naar het allereerste begin, blij zijn met kleine dingen en relax...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:02

Buitenom het rijtechnische commentaar.
Rij je wel eens elders dan op deze stal?
Op vreemd terrein, of wellicht op je oude stal.

Wellicht kan je paard hier niet aarden?

En verder ga ik met de rest mee.. terug naar het begin..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:14

Ik zou het als instructrice totaal anders aanpakken. Absoluut nog niet schakelen, want daar worden ze juist heet van. Handen juist laag houden, ipv hoog. En dat afschuwelijke krulletje moet er ook uit. Proberen hem op een kleine volte te houden, en hem dan laag in te zetten, steeds proberen en proberen. Het kost veel rijtechnische vaardigheden om hem er rustig bij te krijgen, maar dit is in ieder niet de manier.