truucjes met houding en zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:50

Jeanneeeee schreef:
Ik zou ook eens proberen om zonder zadel te rijden, daar ga je vaak veel beter van zitten.

Moet je wel een paard hebben die dat accepteert.... Die van mij kon ineens een binnen 0,1 seconde naar 120 km/h ;)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:27

_Nelleke_ schreef:
Als je een beetje engels kan heb je hier vast een hoop aan:

niet alleen geweldig om je houding te verbeteren maar ook je engels :+ _O-

om je balans beter te krijgen is zonder zadel rijden erg goed :)
ik weet neit of je op een manege rijden of eigen paard/pony hebt?

laat iemand naar je kijken (instructeur/vriendin/ouder) die je constant
wijst op de dingen die beter moeten. en waar je om moet denken.
probeer er ook zelf om te denken maar ga niet een heel uur bezig zijn met je houding
maar bijv. elke dag 10 min. en probeer er zo nu en dan even alles bij langs te gaan.
dit wordt vanzelf een automatisme ;) veel suc6

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:39

Ik sluit me aan bij degenen die zeggen "één ding tegelijk". Je moet op zoveel dingen letten bij paardrijden, als je dan ook nog eens je "foutjes" of "minpuntjes" of hoe je het ook wilt noemen tegelijk wilt gaan verbeteren, geraak je aardig in de soep ;-)
Bij mij hielp het wel om de dagen dat ik geen les had aan mijn mederuiters in de bak / mensen die langs de rand hun paard stonden te borstelen te vragen om regelmatig eens te roepen "handje!" (ik moest mijn rechterhand meer rechtop houden, een tik die ik aanleerde door altijd met zweep te rijden). En een blik van de instructeur was vaak ook al genoeg...
Jezelf er aan herinneren dus!
Veel succes!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:39

Een goede manier om te kijken of je echt rechtop zit, is het volgende trucje: Leg een hand op je buik en een hand op je rug. Als je naar voren buigt, voel je je rugspieren, als je naar achteren gaat, je buikspieren. Probeer hier tussen te 'schommelen' tot je geen van beiden meer uitgesproken voelt. Dan zit je echt recht.
Tip: probeer het eerst op een stoel zonder leuning achter je.
Natuurlijk zou ik dit niet uitproberen in galop of draf, maar bij stilstaan of in stap moet dat wel lukken, lijkt me.

Je kan ook eens vragen of iemand je wilt filmen als je rijdt. Rijd alle gangen, op beide handen en bekijk de video achteraf. Zo kan je zien wat er mis gaat (en wat goed gaat, ook belangrijk ;) ) en dat proberen te verbeteren.

W_aldrose

Re: truucjes met houding en zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:05

elk rondje bij de A bijvoorbeeld, even controleren of je nog netjes zit

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:40

Hierbij nog een keer... Als je het echt goed wilt leren raad ik Anne Muller aan.
Ze heeft een arendsoog wat zit en houding betreft en dmv leuke analogieen en voorbeelden goed aan je zit en houding werken.
Ze geeft zeer veel clinic's op stoeterij Angelbeeck te Afferden Zie http://www.stoeterij-angelbeeck.nl of http://www.equinewisdom.nl

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:48

Jeanneeeee schreef:
Ik zou ook eens proberen om zonder zadel te rijden, daar ga je vaak veel beter van zitten.

Zonder zadel rijden is goed voor je balans, niet persé voor je houding ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:00

Citaat:
Zonder zadel rijden is goed voor je balans, niet persé voor je houding

Ben ik het niet echt mee eens... :Y) Met rijden zonder zadel komen de oneffenheden sneller aan het licht en word je dus bewust van je houding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:05

Hoe dan? :Y)

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:24

Het filmpje is echt super! Heb je dit goed bekeken, ik denk dat je er veel aan hebt!!!

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:36

Heb dat filmpje ook gezien, echt handig! Dank je wel voor het posten! Nog meer handige filmpjes anyone? :D