Paard stijgert tijdens rijden! HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:33

Vind dat je het samen met je lesgever zeer goed hebt opgelost!

uccello schreef:
ladyenpippi schreef:
Nou ik ben weer terug, heb in het begin met een wat lange teugel gestapt, daarna wat opgepakt maar niet teveel gevraagd. Want mijn instructeur was nog even bezig met de vorige klanten.
Hij probeerde het nog wel een paar keer vooral als hij er even geen zin meer aan had, hij deed het elke keer in stap, dus dit hebben we een beetje vermeden door kleine stukjes te stappen en dan gelijk weer aandraven.
Ook wanneer hij omhoog kwam gelijk de andere kant opsturen. Moet wel zeggen dat dit goed helpte.
Hij deed het steeds op de linkerhand en op de rechterhand wou hij steeds aangaloperen, in het begin vooruit laten galopperen en daarna geprobeerd gelijk terug te nemen.
Het hielp echt super. Heb weinig aan de voorkant gezeten om het probleem niet op te zoeken.

Wel zei mijn instructeur dat ik hem gewoon bezig moest houden en hem niet constand confronteren met zijn moeilijke problemen zoals inbuigen en voor mijn been opzij.
Heb telkens kleine stukjes gevraagd en het gewoon op de vriendelijke manier zonder slaan geprobeerd, hij kwam wel een paar keer omhoog maar door dan gelijk de andere kant op te gaan en overgangen te maken werd dit steeds beter.

Instructeur zei dat ik hem gewoon elke avond zo moest rijden, en als het dan niet meer wil dan wou hij er op. Maar moest het zelf oplossen waar ik wel een voorstander van ben.
De slof hangt in de kast en komt er ook niet meer uit.

Ik hoop dat ik het op deze manier heb oppelost maar denk dat hij het nog wel een keer gaat proberen.
Iedereen bedankt voor jullie reacties!!

Ik denk dat je op deze manier meer bereikt dan met je paard vooruit slaan wat in het topic gezegd wordt, een paard gaat niet zomaar kunstjes doen omdat ze nergens last van hebben. Het oppakken zal je ook met beleid en geduld moeten doen. Soms ga je een stap achteruit en dan weer vooruit, maar verlaag je niet om het paard de bak rond te slaan.wees geduldig dan komt het zeker goed.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:37

garny95 schreef:
Mellanii schreef:
Goed dat het nu beter gaat!
En als jij er altijd optijd bij bent en zorgt dat het niet meer leuk word voor je paard zul je zien dat het snel afneemt ;)
Succes! :)

is dit de tip van de dag ? wat een idiote opmerking !
Ik ga met midgie mee, andere instructeur en andere manier van rijden, daar heb je goede begeleiding voor nodig.
een stugge mond is ook een stugge rug, steigeren is een vorm van verzet, laat je paard nakijken dooreen fysio of osteopaat en ook je zadel en hoofdstel, best mogelijk dat deze lichamelijke problemen nog voorkomen uit de peesblessure of een slecht passend zadel. Een 5 jarig paard hoort soepel te zijn en niet stijf er is dus serieus wat aan de hand.
En hij doet het niet om je te pesten en slofgebruik forceert aleen nog maar meer.
Veel succes met je paard,ikhoopdat er snel wat aan gedaan kan worden.

Waar slaat dit nou op????
Hoezo een idiote opmerking?
Ze zegt zelf toch dat het hielp,
En niet alles komt uit pijn, het kan ook gewoon pesterij zijn,
ze zegt zelf duidelijk dat het paard nergens last van heeft, dus mijn opmerking is een goede opmerking maar die van jullie dat het paard pijn zou hebben is dus niet correct, aangezien ze een paar keer aangeeft dat ze alles al heeft gecontroleerd!!

flugeltjeJarig

Re: Paard stijgert tijdens rijden! HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:37

ik denk aan een tandarts of rugproblemen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:25

als je nog steeds bang voor hem bent zou ik ed er zelf een keer op laten stappen, hij is wel zo handig dat hij hem er wel door krijgt :j

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:18

waar ik hard mee bezig ben, als mijn paard dreigt met omhoog te komen dan blijf ik lekker stevig in
het zadel zitten, houd de teugels gewoon zoals ik ze had en geef ik been.. vooruit moet ze en niks anders.

eerst als het paard dreigde met omhoog komen, dan ging ik al voorover zitten en gooide ik de teugels los, hier heb ik toen een opmerking over gehad omdat je het paard op die manier een vrijbriefje geeft het te doen.. jij wilt de lucht niet in dus waarom zal je haar helpen? gewoon zitten blijven, doen of je neus bloed en vooruit.

en ja dat is moeilijk, sterker nog ik heb al heel wat keren op der rug zitten huilen van angst, want niets wat ik zo eng vind als stijgeren, maar ik moet zeggen dat het nu vaak bij het drijgen blijft.

[edit]
nog een keer je openingspost gelezen, en meid echt niet afstappen hiermee wint je paard, ookal stap je erna weer op je bent er wel afgeweest. kan er niet iemand met een longeerzweep in de bak gaan staan?

meid ik weet precies wat je bedoeld, toen die van mij het deed in de les kon ik alleen maar hopen dat mijn instructeur zei: meid stap maar af.. maar dat deed hij niet.

desnoods komt er iemand naast lopen en laat je hem even met een lange teugel stappen, dan zal die het niet doen omdat je zegt dat hij het alleen doet als je aan de teugel zit. dan heb je even de tijd om zelf weer rustig te worden, en om jezelf te vinden. want in die angst kan je ook niet juist handelen.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 17:40

Deze week is eigenlijk best goed gegaan, heb hem van de week ook nog een keer gelongeerd, en dit ging best goed.
Morgen heb ik concour, ga er gewoon heen. Wou nog heel graag een keer binnen starten voordat we naar buiten gaan aangezien we al zo lang geen concour meer hebben gehad.
Ga gewoon rijden en probeer gewoon zo te rijden dat hij de kans niet krijgt om omhoog te komen.
Lissy: Ed wou hebben dat ik het zelf ging oplossen, omdat het miss over was als hij erop zat maar dat hij het miss weer ging doen zodra ik er weer op zat.

Het omtrekken als hij omhoog wil helpt wel. Iemand anders bij ons op de vereniging zei dat wanneer hij aanleiding gaf omhoog te komen, hem zo hard vooruit te trappen dat hij de kans niet krijgt.

Ik weet niet of dit gaat helpen, maar op de manier van mijn instructeur helpt goed, en zo krijg ik geen extra stress of wat dan ook.

Iedereen echt bedankt voor jullie tips!!
Gaf me toch wel moed om hem gewoon aan te pakken.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:52

voorwaarts rijden,als jij je paard op tempo laat lopen.,kan hij bijna niet omhoog komen.
en mocht hij het toch doen,opzij trekken en gelijk weg proberen te rijden

succes!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:58

longeren voor dat je gaat rijden

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:06

Jeetje, hier schrik ik wel van.

Zodiak was altijd al een lui paard ja. (Hij was heel sloom toen ze hem gingen inrijden, wat wel typisch was was dat hij bij die vrouw, die denk ik 2 keer zo veel weegt als mij, nauwelijks vooruit kwam en bij mij wel doorliep. ) Maar niet gemeen..
Ik denk idd dat hij gewoon in verzet gaat en er niks mis is met zijn gezondheid.
Ik hoop dat jullie eruit komen, het is een mooi paard die wel een braaf karakter heeft zeker in de omgang. Ik denk dat het een dipje is dat wel overgaat met goede begeleiding. Succes op concour!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 22:31

Ik zal het verhaal ook weer even updaten,
Afgelopen vrijdag nog even gereden voor concour, was niet van plan er lang op te gaan zitten, maar dit is helaas anders geworden.
Meneer ging weer de lucht in. Heb hem eerst weer omgedraaid en hem goed voorwaarts gereden.
Daarna had ik er met mijn vader over en we kwamen toch tot de conclusie dat dit niet de oplossing was omdat hij er niet voor word gestraft.
Heb hem dus heel hard vooruit getrapt, verstand op nul gezet en hem gewoon getrapt!
Vond dit wel een beetje eng, maar het heeft wel geholpen. Hij deed het dit keer in de de overgang draf galop.
Heb heel veel afwisseling met hem gereden zodat hij de kans niet kreeg.

De laatste 10 min. heeft hij super gelopen.

Toch maar gewoon op concour gegaan zaterdag.
Heb er met inrijden 40 min op gezeten voor het geval het heel druk zou zijn in de inrijbak. En ik dan niet de kans zou krijgen om hem door te rijden.
Hij heeft echt waar geen pas verkeerd gezet.
Iedereen langs de kant stond gewoon naar ons te kijken, omdat hij gewoon zo goed liep :D

De proef ging iets minder, omdat hij wat gespannen was.
Hij was verder super braaf en dat na zo'n lange tijd, dat hij niet meer tussen de hekken had gelopen :)
Ik had 191 punten, wat ik wel wat teveel vond maar wel super tevreden.

Ga nu eerst weer even lekker doorrijden, en ermee aan de gang.
Morgen bel ik de fysio op en die komt toch kijken naar mijn andere paard, en laat ik hem ook gelijk even nakijken.

Marlin: Zodiak was idd voor de blessure erg lui. :P
Nu is dat helemaal veranderd en merk gewoon wel dat hij goed in zijn vel zit!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:20

Ik heb niet het hele topic doorgelezen!

Maar als ik merk dat een paard wil gaan steigeren, zorg ik altijd dat ik bijvoorbeeld de linkerteugel en mijn linkerbeen er flink bij heb (mag ook rechts zijn, net hoe het uitkomt of hoe jij het prettig vind), eventueel een schop geven, zodat ze voordat ze daadwerkelijk omhoog kunnen komen hun evenwicht bijna verliezen. Dan hebben ze die energie die ze eigenlijk willen gebruiken om omhoog te komen nodig om overeind te blijven (teugel dus niet te strak trekken, paard moet alleen denken dat ie gaat vallen. Niet echt vallen). Bovendien is dat vaak een verrassing voor ze, omdat ze verwachten dat ze gewoon omhoog kunnen komen.

Een goede instructeur of begeleider kan meestal vanaf de grond al zien of het paard omhoog wil komen, en kan je helpen met op tijd ingrijpen. Dus voordat die voorhoefjes van de grond zijn.

Ik zou dus vooral zeggen: Zoek een goede, ervaren instructeur op en ga voorlopig alleen onder begeleiding rijden. En hang je slof aan de wilgen, slofteugels zijn vaak een recept voor ellende. Het kleinste foutje dat je daarmee maakt komt meteen vrij hard binnen bij je paard, dus ook foutjes en bewegingen waarvan je je niet eens bewust bent (maar wel een probleem kunnen veroorzaken of versterken). En een instructeur die aanraad om met slof te gaan rijden omdat paard zo lastig is zou ik zowiezo aan de kant zetten. Een slof is niet bedoeld om een lastig paard te temmen, net zoals geen enkel hulpmiddel daarvoor bestemd is.

Let er bij het zoeken naar een instructeur op dat die de kleinste details ziet, het moet een echte pietje precies zijn die aan miniscule bewegingen/ houdingen van jou en je paard kan zien wat je paard van plan is. En eentje die niet meteen begint met hulpmiddelen. Maar juist terug naar het begin, het allereerste begin.

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:49

wat vervelend voor je zeg! mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan, dus wie weet heb je hier wat aan..?

ik reed alle figuren achter elkaar door, zodat ze geen tijd had om na te denken, ook ik heb de slof eraan gedaan, maar steigeren kan alleen vanuit stilstand, dus heeel goed been geven, ook als ie achteruit loopt, gewoon hard been. en hem steeds bezig houden, (voltes in stap, gebroken lijn draf, volte galop, weer terug in draf, veel overgangen rijden en veel figuren)

ik hoop dat je hier wat aan hebt.. (ik geloof dat ik nogal hij/zij door elkaar heb gehaald :o sorry)

suc6 ermee!!! :(:)

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:56

Hi,

irritant zeg..

ik rijd altijd met mijn paard buiten en zij heeft hier een tijd terug ook een handje van gehad.
nog gevaarlijker als in een bak, dus ik wilde het er zo snel mogelijk weer uit krijgen.

ik kreeg van iemand de tip om met je vuist of het handvat van je zweep een tik tussen de oren te geven zodra ze omhoog komt, dus wel meteen!!.. en niet 3 minuten later.

1 keer flink hard mn vuist tussen dr oren laten landen en ze heeft het nooooiit meer gedaan.
misschien kan je ook eerst uittesten of het paard niet ergens last van heeft, of puur gewoon met je dolt..
laat er ns iemand anders op rijden en kijk of ie het dan nog doet.

normaal ben ik niet snel van de harde aanpak, maar de mijne is ook zo'n doordrammer en moest echt even op dr ''plek'' gezet worden.

succes!

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:37

als hij/zij gaat stijgeren. gelijk naar voren drukken. Goed been geven. En probeer zelf rustig te blijven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:01

monicees schreef:
Hi,

irritant zeg..

ik rijd altijd met mijn paard buiten en zij heeft hier een tijd terug ook een handje van gehad.
nog gevaarlijker als in een bak, dus ik wilde het er zo snel mogelijk weer uit krijgen.

ik kreeg van iemand de tip om met je vuist of het handvat van je zweep een tik tussen de oren te geven zodra ze omhoog komt, dus wel meteen!!.. en niet 3 minuten later.

1 keer flink hard mn vuist tussen dr oren laten landen en ze heeft het nooooiit meer gedaan.
misschien kan je ook eerst uittesten of het paard niet ergens last van heeft, of puur gewoon met je dolt..
laat er ns iemand anders op rijden en kijk of ie het dan nog doet.

normaal ben ik niet snel van de harde aanpak, maar de mijne is ook zo'n doordrammer en moest echt even op dr ''plek'' gezet worden.

succes!

Het spijt me maar vind dit echt onzin, een vuist tussen de oren , met de zweep en zelf het bekende zakje water heb ik al langs zien komen.
Als je de oorzaak bij jezelf zoekt ben je al een heel eind.
Dat een paard het doet om te klieren is ook niet helemaal waar, het paard probeert wat duidelijk te maken als hij omhoog komt, zoek eens uit wat , denk dat je hem daar beter bij helpt,
Ook wil het wel eens helpen om het steigeren te negeren en als hij terug op de grond is gewoon weer verder rijden ofdat er niets gebeurd is, hoe meer je er op gaat focussen hoe erger het kan worden, hoe harder je hem aanpakt des te meer reden om weg te willen, als het niet voorwaarts kan is het logisch dat hij de lucht in gaat, wees blij dat hij zich niet laten vallen, want die zijn er ook.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 16:34

Hier ook weer even een kleine update van mij.

Zondag had hij stil gestaan omdat we zaterdag op concour waren geweest.
Maandag op de vereniging gereden, en daar hebben ze 2 bakken naast elkaar. Ik reed in de kleine bak omdat in de grote bak les was.

Eerst was hij super braaf en deed niks verkeerds. Tot dat de les begonnen te springen.
Hij schrok hier steeds van heb hem goed voorwaarts gereden en goed been gegeven.
Tot dat ik ging aangalopperen en hij zo in eens vanuit galop halt hield en begon te stijgeren, hij klauwde met zijn voorbenen vooruit en liep wat passen achteruit, ik gleed bijna uit mijn zadel, ik kon mij niet goed vast pakken omdat het te snel ging. Kon hem dus ook niet omtrekken.

Daarna gelijk weer door gereden en dit herhaalde hij wel 5 keer, en het stijgeren duurde steeds langer.
De groep die les had waren allemaal naar mij aan het kijken.
Ben weer jankend afgestapt, was zo bang.

Ik kon gewoon helemaal niks doen omdat hij gewoon zo snel was en ik raakte gewoon uit balans.

Mijn vader heeft hem aan de hand uit gestapt en hebben daarna gelijk een man opgebeld die zulke paarden aanpakt.
Aankomende zaterdag gaan we erheen, en dan gaat hij erop.

Ik ga er nu zelf niet meer op, longeer hem nu elke dag met dubbele longe en zelfs dan doet hij het, als hij schrikt bijvoorbeeld.

Ik ga hem niet slaan omdat ik dat niet kan en durf dat niet,
Ik werk de hele dag door met paarden rij er zo'n 8 op een dag en ben echt nooit bang.
Maar nu word het me toch echt te eng om dit zelf op te lossen.
Ik ben 21 jaar en wil graag dit jaar nog 22 worden.

Midgie: Oorzaak bij mezelf zoeken?? Heb dit gelijk al gedaan, doe echt niks verkeerd, iedereen in mijn omgeving die dit zag gebeuren zeiden allemaal dat het paard gewoon staakt, en dit doet als er wat gebeurd.
Het is een jong paard wat begint te pubberen denk ik, en moet hier gewoon door heen.
Negeren helpt ook niet, heb ik ook gedaan. Dan gaat het een paar rondjes goed en begint hij weer. Staat op wel in mijn eerdere berichten, ook dat ik hem genoeg voorwaarts rij.

Ik wacht gewoon af hoe het met die kerel gaat, en pas als ik het weer vertrouw kruip ik er weer op, eerder niet.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:44

Ik herken me precies in jouw verhaal! Bij mijn paard ging het ook zo, toen ze te koop stond. Toen heb ik d'r aan een kennis verkocht, en die heeft d'r weer aan een man verkocht die haar verder ging doorrijden. Als je wilt, kan ik wel die man even opbellen, hoe hij het precies heeft aangepakt met mijn pony, aangezien het echt heel erg lijkt op wat jouw paard doet.
Edit: Ik had zelf gewoon de moed niet om d'r echt door te rijden, vandaar dat ik haar toen heb verkocht aan iemand die het wel kan.
Vind het ook een goede beslissing van je, dat nu iemand anders het gaat proberen. :)
Edit2: Ik heb inderdaad ook de tips gekregen om op de andere hand te gaan, of meteen om te draaien, aan het werk te zetten etc.
maar bij mij hielp het ook maar tijdelijk.