hard in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:41

Tempus schreef:
[
Mijn paard is een warmbloed van ongeveer 1m73. Afstamming weet ik niet en we schatten dat hij 14 jaar is.
Hij heeft 5 jaar in een manege gelopen en heeft daar eigenlijk altijd mogen sterrekijken. Nu heb ik hem al drie jaar en hem nageeflijk rijden is altijd een probleem geweest.

Misschien wil hij wel maar kàn hij niet nageven. Bij het aan de teugel gaan moet het paard zijn onderkaak naar voren kunnen schuiven. Kan hij dat niet door een blokkade in zijn gebit, dan zal hij meer protesteren als je de neusriem strakker aansnoert en zal het minder worden als je de neusriem/ sperriem losser laat.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:18

Je paardje moet denk ik veel (af)leren, goede instructie zoeken is belangrijk.

Probeer je paard door middel van allerlei figuren en buigoefeningen soepel te maken in zijn lichaam en hals. Geef normaal been zonder ongecontroleerd voorwaarts te rijden. Het is belangrijk dat je paard lossigheid in zijn lichaam krijgt. Probeer het helemaal rond rijden van de bak te vermijden, maar maak op elke zijde een buigoefening door bijvoorbeeld voltes, gebroken lijnen en slangenvoltes. Probeer dit, als het goed gaat, ook in draf. Wordt hij dan wat minder, ga dan terug naar de basis en dat is de stap. Ga rustig opnieuw je paard erbij rijden en los maken. Wanneer het gevoel weer goed is, draaf je weer aan en zo probeer je het steeds verder uit te bouwen. Goede oefeningen zijn ook kleine stukjes schoudervoor en afwisselend stelling naar buiten en binnen vragen. Doe dit eerst allemaal in een ontspannen stap. Een keer in de week longeren met een lage bijzet is erg goed om de halsspieren te ontwikkelen. Bij sommige paarden werkt het niet om flink voorwaarts te rijden, maar wil het juist wel eens werken om vanuit een langzamere draf langzaam het tempo en de activiteit op te bouwen. Ga verschillende dingen uitproberen en zo kom je erachter wat voor jou en je paard de beste manier is. En vergeet je plezier vooral niet, ga ook eens wat andere dingen doen zoals een ontspannen buitenritje of een sprongetje. Bijt je niet elke keer weer vast in hetzelfde. Er zijn zoveel andere manieren om van je paard te genieten! Succes.

Tempus

Re: hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:39

Ik heb een lesgever gevonden. Heb vandaag een les gehad. En op 1 les hebben we meer bereikt als in 6 maanden. Hopelijk blijft het zo verder gaan. Bedankt voor al de tips!

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:40

Tempus schreef:
Ik heb een lesgever gevonden. Heb vandaag een les gehad. En op 1 les hebben we meer bereikt als in 6 maanden. Hopelijk blijft het zo verder gaan. Bedankt voor al de tips!

Fijn dat alles zo goed gaat!
Veel succes verder! :D