Bjorn bijna zadelmak! (fjordje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:40

_Sigrid_ schreef:
_Sigrid_ schreef:
Zou je dit nog even toe kunnen lichten? Ben ik gewoon even benieuwd naar...

Sorry, dat was ik helemaal vergeten! Ik heb het inderdaad verkeerd neergeschreven, ik kan ook niet mijn hele rijwijze in twee regels samenvatten ;) Natuurlijk weet ik ook dat rechtrichten vooral door buiging geleerd wordt. Met dat rechte lijnen rijden bedoelde ik eigenlijk weer wat anders, namelijk dat we ook bezig zijn met hem op zijn eigen beentjes recht te laten lopen, los van de bakrand.

annebe

Re: Bjorn bijna zadelmak! (fjordje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:49

Op een aantal dingetjes na vind ik het er netjes uit zien!
Wijken voor een jonge pony is een van de dingen die hem leert om zijn achterhand er goed onder te zetten en vanuit daar te leren basculeren.

Je eigen beenstand vind ik er niet fijn uit zien, er is te veel druk op de beugels.
Wat we vroeger allemaal geleerd hebben wat betreft hakken naar beneden, brengt juist veel spanning op je eigen been en over op het paard.
Sporen vind ik persoonlijk nog niet nodig op zo'n jong dier evenals contact been eraan.

Wat betreft je teugels, probeer hem ook zonder teugel contact te leren rijden, zodat hij op eigen benen kan lopen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:50

hij is net onder het zadel en toch laat je hem stap,draf en galop aan d eteugel doen?
zou eerst lekker aan de balans werken i stap en draf,vooral als de galop moeilijk is,eerst de draf maar goed onder controle krijgen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:51

Ik vind het jammer dat je hem al zo ver doorrijd.
Ik weet niet hoevaak je hem traint per week. Maar ik schrok best wel toen ik zag dat een 3 jarige al wijken en schouderbinnenwaarts werd geleerd! :oo
Je zecht dat je erg los rijd ( ergens op de eerste pagina) Maar daar zie ik weinig van terug komen. Je hebt hem strak in de hand. En het ziet er voor zijn mond op sommige foto's ook niet fijn uit ;)
Ik zou eerst even lekker inderdaad net als wat Vilouma zecht, stap draf en galop lekker doorrijden. En DAN pas beginnen met wat stelling en naar beneden.
Laat hem lekker lang en los. Een 3 jarige hoeft zich hier nog helemaal geen zorgen om te maken. En jij al helemaal niet bij een 3jarige ;)

Succes.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 08:55

Ik weet niet of jullie misschien niet in de gaten hebben dat Bjorn over twee maanden vier wordt? Kwam ditzelfde probleem toevallig in een ander topic tegen en het is dus eigenlijk al een vier-jarige..

@Justalive: In de beginpost zei ik al dat we hoogstens een keer per week in de bak trainen.. En het lekker aan een los teugeltje doorrijden hebben we al heel vaak gedaan, Bjorn pakt gewoon alles heel snel op!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:06

dondeyne schreef:
Ik weet niet of jullie misschien niet in de gaten hebben dat Bjorn over twee maanden vier wordt? Kwam ditzelfde probleem toevallig in een ander topic tegen en het is dus eigenlijk al een vier-jarige..

@Justalive: In de beginpost zei ik al dat we hoogstens een keer per week in de bak trainen.. En het lekker aan een los teugeltje doorrijden hebben we al heel vaak gedaan, Bjorn pakt gewoon alles heel snel op!

Juist omdat hij alles zo snel en makkelijk oppakt moet je nu niet teveel gaan doen met hem.
Begin bij de basis. Leer hem goed op eigen benen lopen, netjes tussen twee teugels en twee benen.
Zorg dat hij de wendingen netjes voor elkaar krijgt en dat hij zich ook wat minder op gaat krullen.
Lang, laag en voorwaarts.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:12

dondeyne schreef:

Komt omdat doorgaans per 1 januari (althans voor de KNHS ) je paard ouder wordt.
En jij hebt het over een 3 jarige.
Je bedoelt eigenlijk een 4 jarige ;)

Dan voorkom je de verwarring die nu ontstaat.

Wat betreft hals, is lastig, qua bouw etc. maar probeer daar inderdaad wat lengte in te houden.
Galop vinden veel fjorden heel moeilijk. (de mijne nog steeds!) Dus wees geduldig en geef hem
lekker de ruimte om zijn eigen balans te vinden, bos is dan ideaal, lange rechte lijnen.
En in het bos ideaal om met netjes rechtgesteld paard zonder hulp (of last) van bakrand te oefenen.
En lekker om km te maken, zonder veel dwang, zodat hij zijn eigen balans kan zoeken onder het gewicht van de ruiter.

Overigens leerden wij de 3 jarigen ook wijken etc. Spelenderwijs, is ook wel noodzakelijk als je
veel in het bos rijdt met net zadel makke paarden. Een boom op je knie komt keihard aan, dus
pasje op zij snappen is zeer welkom.

Ook al pakt hij alles snel op, probeer niet te gehaast te zijn, lekker rustig aan.
(Ik snap best dat als hij alles zo makkelijk aanbiedt het heel verleidelijk is om er op in te gaan)
Hij moet nog minstens 26 jaar meegaan! toch?

Hij moet dus binnenkort verkocht? Hij gaat vast wel iemand blij maken! Is een leukerd.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:17

Zonde dat je op zo'n jong beesje al met een spoortje rijd.
En de titel snap ik ook niet helemaal.
Bijna zadel mak.
Maar je ben al bezig met andere dingen en schouder binnen waards.

Zorg eerst dat de basis er goed in zit voordat je verder gaat.
Verder een leuke pony! :j

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:23

Het is een leuke fjord maar een paar minpuntjes voor jou

- Sporen vind ik erg overbodig
- Wijken en schouder binnenwaards hoeft hij helemaal nog niet te doen
- Soms trek je duidelijk in zijn mond
- ik snap niet dat ze jou er op laat |(

Maar verder een leuke fjord

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:32

@Pummer12: Vind je dit nu echt een normale reactie? Hoezo bepaal jij dat een bijna vierjarig paard geen paar pasjes wijken en schouderbinnenwaarts hoeft te doen? En ik trek niet aan zijn mond, dat geven meerdere andere mensen ook al aan.. Nogmaals, ik ontvang graag commentaar waar ik iets mee kan, maar dit vind ik gewoon triest!

De rest bedankt voor alle tips!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:33

Vraag dan aan shar_ianne hier op bokt

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:35

pummer12 schreef:
Het is een leuke fjord maar een paar minpuntjes voor jou

- Sporen vind ik erg overbodig
- Wijken en schouder binnenwaards hoeft hij helemaal nog niet te doen
- Soms trek je duidelijk in zijn mond

Maar verder een leuke fjord

ik snap niet dat ze jou erop laat?????
vind dit wel een beetje kinderachtig hoor,
dit meisje rijd echt niet slecht hoor,
ga lekker ergens anders domme opmerkingen maken waar ze echt aan monden liggen te trekken,
een spoortje vind ikzelf een beetje overbodig maar ts heeft er een goede rede voor anders deed ze niet,
ts ik vind het er zeker niet super slecht uitzien,zijn zeker wat schoonheids foutjes,maar die heeft iedereen,
veel succes met de verkoop.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:36

waarom reageer je eigenlijk niet op mijn PB ?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:38

pummer even over monden trekken enzo,
in je profiel staan ook niet zo n hele nette foto s.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:40

@Pummer12: Hoe kan ik binnen 2 seconden op je pb reageren? Heb ik intussen wel gedaan.

@Sammy: dankjewel! Spoortjes zijn inderdaad al besproken ;) Heb gewoon liever dat hulp een keer goed doorkomt dan 10 keer half en heb al meerdere keren aangegeven dat ik alleen af en toe ermee rijd..

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:55

Waarom begin je niet eerts met Bjorn een hele goede basis aan te leren, dus recht lopen op zijn eigen benen, goed reageren op je been (dus geen sporen) en lekker door zijn rugje heenlopen. Hij oogt nogal 'opgekropt'. Als hij een goede basis heeft kan zijn nieuwe eigenaresse hem de rest leren.

Ik zou persoonlijk nooit een 'groen' paardje kopen van deze leefdtijd die op deze manier gereden wordt. Niet dat jij slecht rijdt hoor, absoluut niet maar je slaat een paar, toch wel belangrijke, fases van het inrijden over.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:00

Geen idee wanneer ie zadelmak is gemaakt, maar dit is een vier-jarige hé. Dan mogen ze een L1/L2 proefje rijden, en verwacht ik ook wel dat een paard al een beetje weet wat ie moet doen op beendruk. Bovendien heb ik TS veel vaker met paarden zien rijden, en die weet echt wel wat ze doet.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:02

sammy1 schreef:
pummer even over monden trekken enzo,
in je profiel staan ook niet zo n hele nette foto s.

Ben ik het mee eens, en ik weet nu ook dankzij je profiel welke pony's je verzorgd.... :\
Het is de boerderij voor in het dorp zie ik nu, herkende het 'woonwagentje'.

sammy1 schreef:
pummer12 schreef:

ik snap niet dat ze jou erop laat?????
vind dit wel een beetje kinderachtig hoor,
dit meisje rijd echt niet slecht hoor,

Vind dit idd best cru gezegd...
Idd heeft iedereen zo wat foutjes, maar daar leer je ook van.
En een pasje wijken kan best hoor.
Vind het er voor de rest echt niet slecht uitzien.

Ts; mss kun je een zweepje erbij pakken en zo het paard leren wat meer op been te komen?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:10

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom iedereen denkt dat ik die fases overgeslagen heb, oa Zicky? Ik ben toch al een aantal maanden bezig en daarin heb ik Bjorn toch zeker de tijd voor alles gegeven.. Misschien ben ik inderdaad wat snel gegaan omdat Bjorn alles zo makkelijk oppakt, maar ik ben echt niet meteen met dit allemaal begonnen. En dankjewel Veerle ;)

@Acki: Ik wissel inderdaad ook af en ze loopt ook prima zonder spoor! Ik vind het alleen zelf fijner om sommige hulpen te geven zonder dat ik weer scheef moet gaan zitten (hij heeft echt een bolle buik := ) en het paardje daar weer op reageert..

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:15

dondeyne schreef:
@Acki: Ik wissel inderdaad ook af en ze loopt ook prima zonder spoor! Ik vind het alleen zelf fijner om sommige hulpen te geven zonder dat ik weer scheef moet gaan zitten (hij heeft echt een bolle buik := ) en het paardje daar weer op reageert..

Mss eens proberen om zonder zadel te gaan rijden.
Goed voor je balans en evenwicht.
Als hij goed op je kuit reageerd hoef je echt niet scheef te gaan zitten. ;)

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:20

Daar heb je inderdaad gelijk in ;) Maar om de hulp voor zijwaarts ed te verfijnen zullen we eerst nog even moeten oefenen!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:30

Het kan aan mij liggen hoor maar bij elk probleem leg je de schuld bij het paard.
Nu is hij weer te dik want je kan er met je been niet bij, even voor de duidelijkheid aandrijven en voorwaarts rijden hoor je niet eens met je hak te doen maar met je zit en het aanspannen van je bovenbenen/kruis. Als daar geen gehoor aangegeven word door paardlief dan komen je kuiten aan de orde.

Een paard van 4 kan en mag natuurlijk wel wijken mits de basis voor elkaar is en dat is hier nog niet dus vandaar dat veel mensen zeggen dat het te snel is.

Offtopic vind ik het vervelend dat hier weer kinderachtig tegen elkaar gedaan word (over en weer tussen duidelijke vrienden en geen vrienden van TS) doe dat lekker via pb of weet ik veel maar val ons er niet mee lastig.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:33

dondeyne schreef:
Daar heb je inderdaad gelijk in ;) Maar om de hulp voor zijwaarts ed te verfijnen zullen we eerst nog even moeten oefenen!

Mss dat je dit naast het paard kunt oefenen.
En als je het wel op het paard doet ben ik wel voorstander om het met een zweepje te doen en geen sporen.
Sporen is een verfijning van de hulpen op latere leeftijd.....
Vind toch echt dat zo'n jong paard het beter zonder kan doen.
Jij maakt hem eigenlijk alleen maar 'harder' op het been.

Ik denk dat wanneer jij je sporen afdoet en hem iets langer gaat rijden er veel meer ontspanning in komt ;)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:35

Inderdaad Akci

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:56

@easygoing: Dat weet ik ook, maar ik vind het knap als jouw jonge paarden dat meteen perfect snappen.. Offtopic heb je gelijk, vind ik ook heel jammer. Hoewel bijvoorbeeld Veerle absoluut geen reactie zal geven omdat ze mij toevallig kent! Daarnaast vind ik het ook erg flauw dat iedereen ervan uit gaat dat zij zelf alles weten en dat de ander alles alleen maar uit onwetendheid doet maar daar zijn al zoveel discussies over geweest!

@Pummer: Als je via pb niet inhoudelijk kunt reageren hoef je dat hier ook niet te doen, ik heb geen zin in dat flauwe gedoe..