paard erg kijkerig,niet bij de les!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:11

maartje, ik begrijp dat je de beste intenties met je paard hebt maar dat er met 2,5 al gereden wordt en dat er gesproken wordt over medicijnen |(
verhuis naar een andere stal/ instructrice waar je WEL goede begeleiding krijgt.
Dit is niet normaal en ik ga er dan maar vanuit dat je niet beter weet, maar zorg dat je van iemand leert die er wel veel verstand van heeft en gooi lekker je vragen opbokt, ook al zijn de antwoorden misschien niet altijd leuk.
Succes met je paard.

Mellanii

Re: paard erg kijkerig,niet bij de les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:13

Na 25 berichten is het wel duidelijk hoe iedereen erover denkt niet?

valynca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 02:02

Allereerst ben ik van mening dat paarden die nog geen 3 zijn, lekker op het land horen te lopen.
Paulaa_ schreef:
Nou gooi je paard eerst maar een lekker 1 jaar op de wei, en begin dan weer rustig aan. Eens kijken ofdie dan nog zo kijkerig is.. vind het niet zo heel gek van zo'n jong ding...

Net als mensen: sommige worden nooit volwassen.. m.a.w sommige paarden blijven altijd kijkerig.
Ik vind alleen de oefeningen die je zou kunnen proberen, niet aansluit bij de leeftijd van jouw paard aangezien het niet die fysieke kracht bezit. Ik ga daarom nu ook niet tips/advies daarin geven. Als ik alleen al kijk naar hoeveel kracht/balans het een gemiddeld paard kost met het rijden van tempowisselingen en overgangen vind ik dat idd iets teveel gevraagd voor een paard wat nog geen 3 is en nog maar 3 maanden onder het zadel is. Ik zou hem wat langer de tijd geven om te groeien, eens in de tijd simpel longeren, zodat ie daar in de wei nog eens over na kan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 03:34

Dat eruit naaien en lomp opzij springen zie je met name bij Friezen, en een Fries die deze trekjes vertoont, vereist een kundige en zeer consequente aanpak.
Alleen wat je ook vaak ziet, is dat ze na een poosje onder het zadel, meestal na een paar maanden, verzadigd zijn en niks meer voor je willen doen, en met name door de veel te jonge leeftijd van dit beestje zit je nu al op dit punt. Op twee en een half jarige leeftijd in rijden is gewoon not done, je bent nu drie maanden verder, paard is nog steeds minstens een kwart jaar te jong voor arbeid onder het zadel en hij geeft duidelijk aan het nu al zat te zijn. Erg jammer, dit had niet gehoeven.......
Tip? Laat hem nog lekker tot na de zomervakantie niksen en van zijn jeugd genieten en pak hem dan rustig aan op, beter voor je paard en beter voor jezelf ;)

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:27

hallo!!!
heb 2 friezen gehad en geen probleem!!
En met deze die ik nu heb ook geen probleem!!

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 08:59

sierlijk schreef:
hallo!!!

Nu nogniet nee.. wacht maar over een paar jaar.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:06

Ben benieuwd wat TS met de tips die ze heeft gekregen gaat doen.
Ik ben het met zo een beetje iedereen eens, dit paard is veel te jong voor het gevraagde werk. Lekker een paar maanden de wei in, beetje grondwerk doen.
Het is natuurlijk zo verleidelijk, je mooie paard staat daar en je wil aan de slag. Maar door nu een stapje terug te doen investeer je in de toekomst en hou je je paard lichamelijk en geestelijk gezond. Succes.

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:19

FireScorpion schreef:
sierlijk schreef:
hallo!!!

Nu nogniet nee.. wacht maar over een paar jaar.

hoop dan dat ik niet lang hoef te wachten ze is nu 14 jaar .
dan zal ze het wel krijgen als ze 15 is!!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:21

Ben jij de topic starter?

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:22

nee absoluut niet .
maar mag wel reageren toch???
lees je wel alles???
zo je antwoord te zien ....niet

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:25

volgens mij ben jij nieuw hier, en snap jij het nog niet helemaal ;)

maar ts, gooi dat paard op de wei joh, minstens 8 maanden want hij moet flink bijkomen van dit gedoe. Arme beest.

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:31

niet helemaal nieuw!!!!
maar als er geschreven word dat friezen die trekjes hebben (ging ook over een fries) mag ik toch wel reageren.
niet ieder paard is het zelfde.
en met een beetje verstand rij je niet zo,n jong dier in.
En als je dat niet weet begint dan niet aan een jong paard.
Of neem begleiding.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:46

Ik ga niet herhalen wat hierboven als is gezegd. Gun dit gupske nu even wat rust. Dadelijk heb je inderdaad een paard wat niet meer wil en op alle mogelijke manieren er onderuit wil komen.
En hulpmiddelen bij een jong, groen paard...ik hoop dat je dit advies naast je neerglegd.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:02

sierlijk schreef:
niet helemaal nieuw!!!!
maar als er geschreven word dat friezen die trekjes hebben (ging ook over een fries) mag ik toch wel reageren.
Of neem begleiding.

Ik reageerde op het feit ''ik heb 2 friezen, helemaal geen probleem''
dat klonk alsof je dr zelf ook al met 2,5 opgesprongen bent.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:08

Citaat:
hoop dan dat ik niet lang hoef te wachten ze is nu 14 jaar .
dan zal ze het wel krijgen als ze 15 is!!

Ja en dan breng je haar naar de slager neem ik aan?
Leuk op haar 15e ik neem aan dat je weet dat paarden ouder kunnen worden dan 15,of staat dat niet in je 'paarden houden voor dummy's?'

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:09

FireScorpion schreef:
sierlijk schreef:
niet helemaal nieuw!!!!
Of neem begleiding.

Ik reageerde op het feit ''ik heb 2 friezen, helemaal geen probleem''
dat klonk alsof je dr zelf ook al met 2,5 opgesprongen bent.

Precies en vervolgens fors ermee aan het werk en bij tegenvallende resultaten drugs erin gestopt hebt..

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:13

nee , maar we zijn er thuis meeopgegroeid.
en ik bedoelde het ook niet verkeerd.
deze fries is beleerd vanaf haar 4 jarige leeftijd ze was er gewoon nog niet aan toe.
en ben van haar derde jaar gewoon wezen wandelen.

en had eerder ook op dit topic gerageerd dat het dier veels te jong was .

jammer dat je het zo opvat !!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:14

Wat krijgt ze dan op haar 15e? artrose?

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:16

misschien!!

wat een dom gezwets!!!

lees je wel???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:20

Nou, ik denk dat de TS goeie tips heeft gekregen en daar wel wat mee kan doen, en ik hoop dat we nog een keer een update krijgen.

@Sierlijk, mijn opmerking over het feit dat Friezen doorgaans vaker er van tussen gaan en lompe streken kunnen uithalen zoals opzijspringen en er vervolgens weer vandoor gaan, tja dat zal een oudje van veertien niet snel meer doen denk ik.
Toch is dit met name bij het beleren typisch Friezengedrag (ik beleer liever KWPNers)
Een Fries paard pakt alles ogenschijnlijk meestal heel makkelijk op, máár je krijgt geheid later gedonder in de glazen, meestal na een paar maanden. Verder schijnen mensen nog altijd te geloven dat Friezen zooo braaf zijn en zoooo koel.... wat ook niet waar is. Kijk nou naar de mensport. Van alle combinaties die op hol slaan, is het merendeel bespannen met een Fries.

TS, succes met je nog jonge Fries, en laat nog eens wat horen!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:22

Hou het aardig!
We gaan redelijk off-topic!
De TS vraagt hoe we haar kunnen helpen.

Lieve TS, trek je niet te veel aan van dit alles.
Ik zou idd je fries nog even op wei zetten, maar dat hadden de bokkers ook gewoon aardig kunnen vragen. Omdat (zoals eerder genoemd) Friezen wel laatbloeiers zijn, zou ik het pas over een jaartje weer proberen.

@ De rest;
Zoals vaak ben ik weer teleurgesteld in jullie. Altijd maar dat gezeur als iemand iets fout doet! Alsof jullie zelf nooit wat fout hebben gedaan! Veel (jonge) mensen zitten op bokt om te leren, niet om commentaar te geven. Ik heb behoorlijk veel medelijden met de TS omdat jullie zo dom gaan zitten doen! Ik weet zeker dat jullie allemaal, stuk voor stuk, ook fouten hebben begaan op paardengebied.

DE TS WIST HET NA 3 BERICHTEN OOKWEL, al waren die berichten ook niet heel aardig..

En ook degene die denken dat dit een pennymeisje is, kijk zelf je fotoboeken/topics ed eens door. Jij hebt je ook wel eens penny gedragen. Flut hoor!

BEN HET EENS MET DEGENE HIERBOVEN.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:32

Het niveau daalt en daalt..
Ik heb helemaal niks tegen lieve penny meisjes die heerlijk van paarden genieten. Ik krijg wel grote vraagtekens bij meiden die hun belerende paard aan hulpteugels denken en medicijnen en het normaal vinden dat een paard van 15 ziek wordt van slijtage door dergelijke overbelasting.
Ik heb geen medelijden met de TS of andere onwetenden, maar met de paarden die aangeschaft worden door minderjarigen zonder dat er met enig respect mee wordt omgegaan. Of ze gaan er wel met respect om, denken ze, en dit gaat mis doordat zij geen goede begeleiding hebben van een ouder/ instructeur.
Tuurlijk twijfel ik zelf ook vaak over dingen t.o.v. van mijn paard, maar voor ik actie onderneem overleg ik eerst met iemand van kennis met zaken voor ik over ga op hulpteugels / medicijnen/ advies op bokt.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:34

Mijn advies:

Stop nog een maand of 6 met rijden/lessen. Je paard is nog lang niet uitgegroeid. ;) Gebruik ook geen bijzetters aub. :)

Groetjes :evaw:

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:48

Stravero schreef:
Mijn advies:

Stop nog een maand of 6 met rijden/lessen. Je paard is nog lang niet uitgegroeid. ;) Gebruik ook geen bijzetters aub. :)

Groetjes :evaw:

Eindelijk iemand die het begrijpt'

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:53

Othello_ schreef:
Hou het aardig!
We gaan redelijk off-topic!
De TS vraagt hoe we haar kunnen helpen.

Lieve TS, trek je niet te veel aan van dit alles.
Ik zou idd je fries nog even op wei zetten, maar dat hadden de bokkers ook gewoon aardig kunnen vragen. Omdat (zoals eerder genoemd) Friezen wel laatbloeiers zijn, zou ik het pas over een jaartje weer proberen.

@ De rest;
Zoals vaak ben ik weer teleurgesteld in jullie. Altijd maar dat gezeur als iemand iets fout doet! Alsof jullie zelf nooit wat fout hebben gedaan! Veel (jonge) mensen zitten op bokt om te leren, niet om commentaar te geven. Ik heb behoorlijk veel medelijden met de TS omdat jullie zo dom gaan zitten doen! Ik weet zeker dat jullie allemaal, stuk voor stuk, ook fouten hebben begaan op paardengebied.

DE TS WIST HET NA 3 BERICHTEN OOKWEL, al waren die berichten ook niet heel aardig..

En ook degene die denken dat dit een pennymeisje is, kijk zelf je fotoboeken/topics ed eens door. Jij hebt je ook wel eens penny gedragen. Flut hoor!

BEN HET EENS MET DEGENE HIERBOVEN.

Heb jij alle berichten wel goed gelezen? Normaal reageer ik niet op dit soort berichten maar buiten wat heen en weer gekat buiten het topic om zijn er veel goed gemeende tips gegeven. Maar daar voor het gemak maar overheen gelezen?