Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sizzle schreef:Joceline schreef:Dan zou ik alsnog met zo'n jong paard de basis eerst doen. Bij ons in NL is de B vooral de basis, is dan best erg dat daar hun eerste klasse met zulke hoge oefeningen begint of ze hebben een lange aanloop nodig voordat ze mogen starten. Dan nog is deze combinatie te jong voor deze hoge oefening en wil ik niet weten wat hun Z-niveau dan is. Ik vind dit absoluut geen basis oefening.
Het niveau B in NL is echt heel erg laag, dat kom je nergens anders tegen. Een paard dat correct gebouwd en bespierd is kan binnen een half jaar met 2 a 3x in de week rijden met gemak een L1 proefje lopen.
Maar daar hoef je het niet mee eens te zijn.
Waar ik aan zou werken als TS zijnde is dat ze beter van je hand af wil blijven. Ze wil erg graag duikbootje spelen denk ik. Ik zou vooral werken aan tempowisselingen op je zit waarbij je de druk ik je handen steeds meer verminderd. Probeer ook zonder hand inwerking (wel contact) je overgangen te rijden. Als je accepteert dat ze zich zo in je hand werpt in een hoog tempo zal ze zich op den duur vast zetten in de rug. Wat dat betreft zie ik juist wel heil in de stap-galop . sneller deze pony een fatsoenlijke broekspier heeft, hoe minder ze haar rug en voorbeen zal belasten. Galop-stap zou ik nog mee wachten aangezien ze hier eerst met stuwing contact gereden moet zijn om het correct en voorbeen besparend te kunnen doen.
wake_up schreef:Maar een L1proef is ook nog lang geen stap-galop, Sizzle.
Sizzle schreef:Het niveau B in NL is echt heel erg laag, dat kom je nergens anders tegen. Een paard dat correct gebouwd en bespierd is kan binnen een half jaar met 2 a 3x in de week rijden met gemak een L1 proefje lopen.
Waar ik aan zou werken als TS zijnde is dat ze beter van je hand af wil blijven. Ze wil erg graag duikbootje spelen denk ik. Ik zou vooral werken aan tempowisselingen op je zit waarbij je de druk ik je handen steeds meer verminderd. Probeer ook zonder hand inwerking (wel contact) je overgangen te rijden. Als je accepteert dat ze zich zo in je hand werpt in een hoog tempo zal ze zich op den duur vast zetten in de rug. Wat dat betreft zie ik juist wel heil in de stap-galop . Hoe sneller deze pony een fatsoenlijke broekspier heeft, hoe minder ze haar rug en voorbeen zal belasten. Galop-stap zou ik nog mee wachten aangezien ze hier eerst met minder stuwing gereden moet zijn om het correct en voorbeen besparend te kunnen doen. Nu is het meer een soort nood-stop en dat draagt dressuurmatig niets bij. Ga dan eerder werken aan je middengalop.
Sizzle schreef:Joceline schreef:Dan zou ik alsnog met zo'n jong paard de basis eerst doen. Bij ons in NL is de B vooral de basis, is dan best erg dat daar hun eerste klasse met zulke hoge oefeningen begint of ze hebben een lange aanloop nodig voordat ze mogen starten. Dan nog is deze combinatie te jong voor deze hoge oefening en wil ik niet weten wat hun Z-niveau dan is. Ik vind dit absoluut geen basis oefening.
Het niveau B in NL is echt heel erg laag, dat kom je nergens anders tegen. Een paard dat correct gebouwd en bespierd is kan binnen een half jaar met 2 a 3x in de week rijden met gemak een L1 proefje lopen.
Waar ik aan zou werken als TS zijnde is dat ze beter van je hand af wil blijven. Ze wil erg graag duikbootje spelen denk ik. Ik zou vooral werken aan tempowisselingen op je zit waarbij je de druk ik je handen steeds meer verminderd. Probeer ook zonder hand inwerking (wel contact) je overgangen te rijden. Als je accepteert dat ze zich zo in je hand werpt in een hoog tempo zal ze zich op den duur vast zetten in de rug. Wat dat betreft zie ik juist wel heil in de stap-galop . Hoe sneller deze pony een fatsoenlijke broekspier heeft, hoe minder ze haar rug en voorbeen zal belasten. Galop-stap zou ik nog mee wachten aangezien ze hier eerst met minder stuwing gereden moet zijn om het correct en voorbeen besparend te kunnen doen. Nu is het meer een soort nood-stop en dat draagt dressuurmatig niets bij. Ga dan eerder werken aan je middengalop.

Aurora3 schreef:Sizzle schreef:Het niveau B in NL is echt heel erg laag, dat kom je nergens anders tegen. Een paard dat correct gebouwd en bespierd is kan binnen een half jaar met 2 a 3x in de week rijden met gemak een L1 proefje lopen.
Ben het helemaal met Sizzle eens. Wat dat lage B niveau in Nederland betreft: Je heb helemaal gelijk dat een paard dat met een half jaar training makkelijk moet kunnen, maar de ruiter/amazone moet dan ook wel zo ver zijn.
Ik ken genoeg mensen die al vele jaren rijden en nog steeds absoluut niet B waardig zijn.....
Citaat:Daarom vind ik ook de B belangrijk, bij de L komt het wijken erbij en worden punten aangescherpt. Na een half jaar kan een paard best een L1 proef lopen. Maar deze oefeningen vind ik te hoog.
Aurora3 schreef:Sizzle schreef:Het niveau B in NL is echt heel erg laag, dat kom je nergens anders tegen. Een paard dat correct gebouwd en bespierd is kan binnen een half jaar met 2 a 3x in de week rijden met gemak een L1 proefje lopen.
Ben het helemaal met Sizzle eens. Wat dat lage B niveau in Nederland betreft: Je heb helemaal gelijk dat een paard dat met een half jaar training makkelijk moet kunnen, maar de ruiter/amazone moet dan ook wel zo ver zijn.
Ik ken genoeg mensen die al vele jaren rijden en nog steeds absoluut niet B waardig zijn.....
Citaat:Ik ben het zeker met je eens dat een correct gebouwd en bespierd paard binnen een half jaar een L1 proefje kan lopen. Maar vaak zijn dit wel de paarden die later in de staak gaan. Waarom? Omdat ze Dat stukje basis, wat zo belangrijk is, missen. En geloof me, lang niet al deze paarden zijn bij de minste en geringste ruiter onder het zadel hoor! Ik rijd voor mijn werk vaak 10 jonge paarden op een dag, en het enigste wat we met die paarden doen is dag in dag uit alleen maar basis. Het lijkt tegenwoordig wel een hype, hoe jonger, hoe hoger, hoe beter...
Je moet eerst goed leren lopen voordat je kunt rennen, denk daar maar eens overna.
@ Ts, Ik vind het absoluut niet verkeerd dat je zo af en toe eens dit soort oefeningen meeneemt als je het maar niet dagelijks doet. Alleen wanneer jij een rechte lijn oprijd voor dat je achterwaarts gaat kom je behoorlijk slingerend aan. Nu rijd je daar ook een overgang die alles behalve goed voorbereid is ( dus daar kan het ook aan liggen ) maar heb het idee dat je pony absoluut niet op twee teugels en in balans loopt. En ja dan ga ik mij wel even achter mijn oren krabben. Ik zou je pony liever wat lager en ronder ingesteld zien, lekker overgangen rijden en zorgen dat ze mooi in balans komt. Pas dan kun je wat oefeningen mee gaan pakken. Succes ermeee, want je hebt wel een leuke pony.

Citaat:Ik ben het zeker met je eens dat een correct gebouwd en bespierd paard binnen een half jaar een L1 proefje kan lopen. Maar vaak zijn dit wel de paarden die later in de staak gaan. Waarom? Omdat ze Dat stukje basis, wat zo belangrijk is, missen. En geloof me, lang niet al deze paarden zijn bij de minste en geringste ruiter onder het zadel hoor! Ik rijd voor mijn werk vaak 10 jonge paarden op een dag, en het enigste wat we met die paarden doen is dag in dag uit alleen maar basis. Het lijkt tegenwoordig wel een hype, hoe jonger, hoe hoger, hoe beter...
moet dat dan ook maar goed zijn om nu al te trainen? lijkt mij niet echt een goede redenering 
jonge dieren zijn erg bewerkelijk en kneedbaar. Aan jou de taak hem tot een mooi paard te kneden (lekker taalgebruik daphaan)
Daphaan schreef:sizzle, je zei ergens dat de B nergens anders zo laag is als in NL. Maar is het al bij je opgekomen dat daar over na is gedacht en dat er misschien een goede reden achter zit? Fijn voor andere landen dat ze andere dingen doen in de B en fijn dat je in Duitsland niet hoeft te wijken.
En dat ze dat in de wei ook "heus wel eens een keer doen" dat is iets heel anders dan onder het zadel. Misschien loopt hij al wel passage in de weimoet dat dan ook maar goed zijn om nu al te trainen? lijkt mij niet echt een goede redenering
Los van wat normaal is, vind ik het voor dit paard nog wat te vroeg. Hij is twee maanden onder het zadel en hij is nogal gehaast. Voor zijn leeftijd en tijd onder het zadel misschien niet, maar hij blijft wel gehaast lopen. Voor een stap-galop moet er al enige sprake zijn van verzameling.
Toch overdrijft de menigte hier wel een beetje, TS geeft aan dit niet heel vaak te doen, het iets hogere werk. Dus als dat echt 1 keer in de week 2 overgangen zijn... nou ja dan moet ze dat zelf weten.
Achterwaarts vind ik niet bezwaarlijk, doorzitten zou ik wel mee uitkijken omdat het paard niet altijd evengoed over de rug loopt.
Mijn tips aan de TS: probeer veel voorwaarts-neerwaarts te rijden. Laat dat hoofd lekker een beetje zakken en blijf (zoals je al deed) overgangen rijden stap-draf en draf-galop en omgekeerd.
Als een paard aangeeft dat hij iets kan, moet je bij een onervaren dier goed nagaan of je hem niet forceert.jonge dieren zijn erg bewerkelijk en kneedbaar. Aan jou de taak hem tot een mooi paard te kneden (lekker taalgebruik daphaan)
werk dus vooral aan de ontspanning en ook al is het verleidelijk, laat de L en M oefeningen nog even achterwege tot de nagevelijkheid en rust goed zijn bevestigd

- maar er moet beetje meer afgewerkt worden en van schakelen hou je de kop fris. Zelfde voor de draf trouwens Daphaan schreef:sizzle, je zei ergens dat de B nergens anders zo laag is als in NL. Maar is het al bij je opgekomen dat daar over na is gedacht en dat er misschien een goede reden achter zit? Fijn voor andere landen dat ze andere dingen doen in de B en fijn dat je in Duitsland niet hoeft te wijken.
Sizzle schreef:Daphaan schreef:sizzle, je zei ergens dat de B nergens anders zo laag is als in NL. Maar is het al bij je opgekomen dat daar over na is gedacht en dat er misschien een goede reden achter zit? Fijn voor andere landen dat ze andere dingen doen in de B en fijn dat je in Duitsland niet hoeft te wijken.
Beetje aangebrand?
Het ging mij er gewoon om dat het proevenboekje niet de heilige graal is. Dat zou namelijk betekenen dat tegenwoordig halthouden op de AC lijn ook al een 'hogere' oefenening is die je dus noooooit mag oefenen met een 4 jarige. Als er in de volgende nieuwe proeven ineens pas achterwaards gevraagt zou gaan worden in de M, is het dan ook ineens taboe om aw te leren voordat je paard 6 is?
Rijden doe je met gezond verstand, niet met een KNHS handleiding onder je arm. Als ik naar de filmpjes kijk zie ik iemand die serieus bezig is met zijn pony en dat vind ik belangrijker dan het naampje van de oefening.
Het is nog niet perfect, maar daar zijn al veel goede tips voor gegeven in dit topic.

Bolzak23 schreef:Ik vind het er prima uitzien. En als je paard aangeeft dat ie oefeningen kan dan gewoon doen. Dat is spelenderwijs aanleren. Niet zo van, hij is nu oud genoeg dus nu moet je het maar even doen, nee gewoon eens vragen en als die het dan doet is dat mooi meegenomen.
Ik zou als ik jou was veel meer in de galop overgangen rijden en meer verschil in halslengte afwisselen in galop. De galop is een beetje stug en saai. Wel leuk -voor de nederlandse B- maar er moet beetje meer afgewerkt worden en van schakelen hou je de kop fris. Zelfde voor de draf trouwens
Ik vind het paard ook helemaal niet 'druk' of wat ook maar. Succes

) Veel succes nog!! marloesXpaco schreef:TS, je zet hier een topic neer omdat je commentaar wilt. Je krijgt dat maar je gaat (bijna) overal tegenin.
paardje25 schreef:marloesXpaco schreef:TS, je zet hier een topic neer omdat je commentaar wilt. Je krijgt dat maar je gaat (bijna) overal tegenin.
Tegenin ?
Waar gaa ik tegenin ? Ik zeg tegen verschillende mensen dat we er aan zullen werken. Maar,als ze zeggen dat het onrustig is,dat ik ze overbelast,dat ze 3 jaar wordt en dat het veels te snel gaat,mag ik toch mij verdedigen ?
Ofniet soms ?
_Lotteke schreef:een mooi paardje,
alleen hoe vaak moet hier op bokt nog gezecht worden dat je niet op zo'n jong paard
mag doorzitten de heletijd!!??Als je gaat aanspringen oké maar dat doe je al van uit stap?
pardon? Hoeveel moet hij op zijn groene leeftijd al leren?
geef hem de tijd om alles te verwerken wat jij hem leert, en ga niet doorzitten op zo'n jong
ding! Ga lichtrijden, ook al ziet dat er minder mooi uit het gaat om je paard.
en achterwaarts? Leer hem eerst duidelijk de basis dingen voordat je nog de passage uitoefend!