Natuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:10

Daarom dat er dus bij staat dat als we dan toch met foute voorbeelden gaan smijten, ik er best wat kan opnoemen. Laatst heeft er zelfs nog eentje op de voorpagina gestaan :j Die noemde zichzelf ook "natural" ;) Ik doe gewoon exact hetzelfde als Vue deed. :)

Vue schreef:
x_Lisday schreef:
Maar zij zegt dat je op een manege ook nog is alles verkeerd leert :O

Klopt. :)
Op de niet-paard-vriendelijke-manier, en dan ook nog eens niet goed.
Kijk, in een manegeles rij je vaak me tminimaal 10 man en heeft een instructeur geen tijd om iedereen individueel aanwijzingen te geven, dus leer je een vrij oppervlakkige basis.

Maar zo in je beginpost te lezen heb je geen flauw idee wat natuurlijk paardrijden inhoudt. Mocht je echt geinteresseerd zijn, mag je me een privé berichtje sturen.

Hier haal ik uit; het is sowieso niet paardvriendelijk als je het traditioneel doet (want maneges doen het op de "traditionele manier") maar zij doen het dan nog fout ook dus dan is het helemaal slecht.

Daar reageerde ik dus op, als je dan toch zo extreem wil gaan zijn, mag je dat best ook eens over je eigen pakkie-aan zijn. Elke extreme vorm is fout. Te is nooit goed. Ik houd mijn paarden ook traditioneel en als je wil gaan beweren dat ik daarmee paard-onvriendelijk ben..... Tja :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:11

Ik ken een manege waar de paarden beter lopen én gereden worden dan menig eigenaarspaard. Niet alle maneges zijn slecht (maar ik weet dat het stereotype vaak wel klopt helaas).
Maar bij eigenaars wordt vaak net zo slecht gereden.

Ook bij 'naturals' en bij alle ruiters en disciplines eigenlijk.

Goed paardrijden is paardrijden waarbij je de leerprincipes kent en weet toe te passen, zodat het paard alle kans krijgt om zo stressloos mogelijk bij te leren, te vertrouwen en niet te veel fouten kan maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:12

Dat bedoel ik dus. Alleen haalde ik uit Vue haar reactie dat de traditionele manier de paardonvriendelijke is. (of lees ik dat nu echt zo krom?)
Ik ken ook maneges waar manegepaarden gewoon netjes lopen. Daarom net. Vond het een heel overtrokken, extreme en respectloze reactie en wilde dat even heel duidelijk maken. Want ik heb heus al wel zo natuurlijk mogelijk gehouden paarden er goed bij zien staan :+ Als ik er zo bij nadenk, hebben we er twee, die worden zelfs niet gereden. Dat noem ik pas natuurlijk. :j

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:14

pharagirlke schreef:
Hier haal ik uit; het is sowieso niet paardvriendelijk als je het traditioneel doet (want maneges doen het op de "traditionele manier") maar zij doen het dan nog fout ook dus dan is het helemaal slecht.

Daar reageerde ik dus op, als je dan toch zo extreem wil gaan zijn, mag je dat best ook eens over je eigen pakkie-aan zijn. Elke extreme vorm is fout. Te is nooit goed. Ik houd mijn paarden ook traditioneel en als je wil gaan beweren dat ik daarmee paard-onvriendelijk ben..... Tja :)

Ik moet de eerste manege nog tegenkomen waar paarden niet met geweld ingereden worden, en waar ruiters niet geleerd wordt te meppen met zweepjes maar het op andere manieren op te lossen. Niks naturals aan, gewoon een opmerking over maneges.
Ben je weer in een relbui? :n

Ik ben helemaal niet extreem aan het doen, zeker niet in dit topic.
Hoe ik met mn beestjes omga is jouw zaak niet, hoe jij met de jouwe omgaat net zo goed de mijne niet.
Ik beweer niks over jou of over je paarden, dus stel je niet zo aan en loop niet te ouweh*eren om niks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:15

Moet jij weer persoonlijk worden? :) IMO ben jij hier nu even degene die zich aan stelt, maar dat kan ook aan mij liggen.

Ik lees enkel je bericht en daar jij verder geen informatie geeft ga ik er dus van uit dat je inderdaad vind dat de traditionele manier de paard-onvriendelijke is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-03-09 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:15

pharagirlke schreef:
Dat bedoel ik dus. Alleen haalde ik uit Vue haar reactie dat de traditionele manier de paardonvriendelijke is. (of lees ik dat nu echt zo krom?)
Ik ken ook maneges waar manegepaarden gewoon netjes lopen. Daarom net. Vond het een heel overtrokken, extreme en respectloze reactie en wilde dat even heel duidelijk maken. Want ik heb heus al wel zo natuurlijk mogelijk gehouden paarden er goed bij zien staan :+ Als ik er zo bij nadenk, hebben we er twee, die worden zelfs niet gereden. Dat noem ik pas natuurlijk. :j

:j
Ja, dat vind ik wel maar daar heb ik het nu niet over. Ik maakte gewoon een normale, algemene opmerking over maneges.
En daar was niets respectloos, overtrokken en extreems aan.
Alleen trek jij je grote waffel open omdat ik toevallig natural ben, en gaat gelijk met verwijten strooien. Da's pas overtrokken ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:17

Vue: ik kan je 1 zo'n plekje tonen, leuk he :) Is toch al eentje denk ik dan :j

Ieder zijn methode, zn eolang we kritisch blijven naar onszelf hoeft het een niet beter te zijn dan het ander. Denk dat het in de grond vaak weinig verschilt: goed omgaan met paarden is omgaan op de manier die zij begrijpen, en daar zit echt niet zoveel speling op. We discussiëren gewoon te graag en theoretiseren te veel.

Vraag me af of de TS hier eigenlijk nog wat aan heeft :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:17

Ik wist zelfs niet dat jij natural was :') De tijd dat ik je kende was je bij mijn wete traditioneel :') (heb je er iig nooit over gehoord) heb zelfs heel verbaast je profiel aan geklikt dus ga me nu geen verwijten maken die niet zijn. Vindk niet leuk en ga ik niet vriendelijker van worden.

Ik vind het inderdaad extreem om niet natural paardonvriendelijk te noemen. Haal nog maar eens de dame van de voorpagina aan. ;) Noem je dat paardvriendelijk dan? Was ook een natural naar eigen zeggen.

Sorry meid, maar je bent toch echt zelf de natural vs niet natural discussie gestart. Nu heb ik in tegenstelling tot jij kennelijk geen zin in een OW dus als je verder wil kan je via PB komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:18

Dames dames :D De pot en de ketel en zoiets.... als de een persoonlijk wordt (of persoonlijk lijkt te worden :+ ) hoeft de ander het niet te doen... Beetje luchtig graag :)

Vue: wat zie jij dan als traditioneel en waarom vind je dat slechter als ik vragen mag?

Vue

Re: Natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:22

Ik heb dat nergens genoemd, je leest niet.
Ik heb het over hoe maneges zijn. Ik moet de eerste paardvriendelijke manege nog steeds tegenkomen.
Het woord traditioneel heb ik nergens geruikt, maar ik krijg wel de discussie om mijn oren. Ik heb het gewoon over maneges in het algemeen.
Als iemand wel oprécht geinteresseerd is hoe ik over traditioneel denk mag diegene pb'en mits dat respectvol gebeurt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:30

Ik heb het je net gevraagd en ik zie niet waar ik onrespectvol overkwam? :)
Ik heb wél het geluk zo'n manege te kennen, waar ze overigens mss heel traditioneel ogen maar een stuk meer natural zijn dan de meesten die zich natural noemen. Ik haat die etiketten ook, er bestaat echt geen natural/traditioneel...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 01:46

Jij bent wel respectvol, maar Phara kan best wat respectvoller discusiëren.
Ik heb nergens gevraagd om een natural / niet natural discussie, ik had het alleen over manege's.

Fijn, ik ken ze helaas niet.
Maargoed, weer terug on topic. Hier heeft de TS niks aan allemaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:05

Tja, als we die discussie per se weer aan willen gaan.... :P

Mijn vreselijk uitgemergelde paard staat het hele jaar door buiten kou te lijden. :D
Hij is soooooooooooooo sielug. :+

En ik ken toch aardig wat maneges, maar no way dat mijn kind daar gaat leren rijden op de manier zoals men het ze daar leert. :n
Ik ken helaas geen manege waar men EN goed leert rijden EN leert hoe je goed met paarden om moet gaan (en dat kun je rustig doortrekken naar dat ze er ook niet leren dat paarden wel eens lekker op het land horen te staan, zonder dat ze het meteen koud hebben). :\

Ik vrees dat de maneges waar men echt goed leert rijden en waar paarden nog enigszins paarden kunnen zijn, naast hun leven met de mens, op een hand te tellen zijn, in ons land. Ojee, kom maar op manegeruiters...... :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:12

x_Lisday schreef:
Want, jij moet gewoon de baas zijn als het gaat om rijden..
je hoeft hem niet helemaal verrot te slaan ofso..( dat bedoel ik niet )
maar gewoon dat jij de baas bent!

Hoe kom jij er trouwens bij dat je als je je bezig houdt met 'natuurlijker paardrijden', je dan niet de baas bent over je paard?
Ga je eens verdiepen in natural horsemanship bijvoorbeeld. Of koop het boek 'Natuurlijk Paardrijden' van Hempfling en lees het eens.

Verrot slaan lijkt me sowieso niet de bedoeling, of je nou traditioneel rijdt of op een natuurlijkere manier, om het zo maar even te noemen. Verdiep je in freestyling, bitloos rijden, zonder zadel rijden, allemaal net even wat anders dan wat jij op de gemiddelde manege leert. Maar zeker de Hempfling manier is zeker interessant. Verzameling aan de losse teugel, afijn, zoek het zelf lekker op..........

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:12

Je hebt gelijk hoor twiggy. Ik ken welgeteld 1 zo'n manege, en ik heb er toch echt al een hele hoop gezien in België. Persoon die daar eigenaar is en lesgeeft, is meteen ook mijn grootste inspiratie op paardengebied.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:16

Dat is dan al heel wat, poes, een goede manege op de hoeveel maneges die jij kent?
Ik ben toch tegen de 40 en heb heel wat gezien inmiddels....... Ik ken er niet een, helaas... En dan kijk ik meteen ook naar hoe de paarden gehouden worden en dat is misschien nog wel verschrikkelijker. ;(

Maar oh wee, als je er op bokt wat van zegt. Nou, bij deze. :P
Want van mij mag de hele wereld weten hoe ik over dit onderwerp denk. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 02:19

Sja, heb alle maneges rond gent gezien, en de meeste in West-Vlaanderen.

Manege waar ik het over heb, is gewoon echt veel beter dan de gemiddelde manege. Paarden komen dagelijks buiten in 1 groep, hebben passend tuig, worden eerlijk gereden en zijn goed opgeleid. Tuurlijk blijft een groepsles altijd iets anders dan een priveles, maar ze rijden er geen treintje en wie zijn paard niet weet te ontspannen en vooruit te rijden, mag ook niet verdergaan qua oefeningen. Dus geen getrokken sb ed.

Paarden worden ook goed nagekeken.

Tuurlijk is het nergens perfect, maar daar komt het aardig in de buurt.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:41

Vue schreef:
x_Lisday schreef:
Maar zij zegt dat je op een manege ook nog is alles verkeerd leert :O

Klopt. :)
Op de niet-paard-vriendelijke-manier, en dan ook nog eens niet goed.
Kijk, in een manegeles rij je vaak me tminimaal 10 man en heeft een instructeur geen tijd om iedereen individueel aanwijzingen te geven, dus leer je een vrij oppervlakkige basis.

Maar zo in je beginpost te lezen heb je geen flauw idee wat natuurlijk paardrijden inhoudt. Mocht je echt geinteresseerd zijn, mag je me een privé berichtje sturen.

by ons op de manege krijg je echt goed les + maar tot 7of8 man in 1 groep..En soms nog minder!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:45

volgens mij interpreteert iedereen het woordje 'natuurlijk' in de paardencontext allemaal naar eigen behoeftes. ;)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:46

haha eigenlijk wel..
want ze wilde eigenlijk weten of het bestond of niet.. XD

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:58

Echt natuurlijk paardrijden is er al niet meer. Ik bedoel, iedereen heeft echt leren paardrijden met zadel en bit neem ik aan? Dat is al niet bepaald natuurlijk meer. Maar natuurlijk zijn er methodes als Natural Horsemanchip :)