Stom Rund!!!!!! -verkeerd bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 16:28

Mee eens! Iedereen moet doen wat hem/haar het beste lijkt. De slofteugel werd alleen wel errug de hemel in geprezen. Ik vind toch dat je ernaar moet streven om het zonder hulpmiddel te doen, of om een hulpmiddel tijdelijk te gebruiken en het dan weer zonder te proberen. Maar ik zie alweer dat jullie goed bezig zijn, dus nothing personal people! Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 08:59

Lunatic, je moet een beetje proberen objectief te oordelen over wat je leest. Noch Suzanne, noch ik hebben die slof ooit de hemel in geprezen. En als je bij mij op stal komt rondvragen hoe ik over de slof denk, zullen ze je zeggen dat ik het wel eens gebruik maar dat het heel wat voeten in de aarde heeft gehad. Het was een grote stap voor mij (had het ook nooit eerder gedaan en was ook zwaar tegenstander van de slof), dus denk niet dat ik de slof probeer op te waarderen. Ik ben zal ook de laatste zijn die iedereen een slof aanraadt. Maar Kim is echt niet de minste ruiter dus bij haar vertrouw ik dat wel toe. Terwijl slofgebruik bij sommige anderen bij mij weer een hoop ergernis opwekt. Een tijd terug is hier een uitgebreide slofdiscussie geweest die door mij is gestart en daar zul je precies lezen hoe ik er over denk.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 12:07

Tja, objectief...
Naar mijn mening is een slof een onding, maar als je het wil geruiken moet je dat doen Lachen . Ik zou het i.i.g. niet doen. Zo blijkt maar weer waarom we allemaal een eigen beestje hebben, zodat je zelf kunt bepalen wat het beste is. Of je je paardje groen of paars verft volgens de laatste mode bijvoorbeeld (hihi)...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:11

Ik wil jouw mening over het gebruik van de slof echt niet veranderen, ik wilde alleen maar uitleggen dat jij een verkeerde indruk van mij en Suzanne hebt als je denkt dat wij zo'n enorme voorstanders van de slof zijn. Dat is alles.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:20

Ik ben zelf ook geen voorstander van een slofteugel en zal hem dan voor het rijtechnische deel nooit gebruiken. Eerder pak ik een Thiedemann, omdat ik die veel vriendelijker voor je paard vindt. Overigens rijd ik hier alleen mee als hij weer eens een steigerperiode heeft.

Maar als je paard bv. door een blessure langdurig alleen maar moet stappen dan ontkom je gewoon niet aan het gebruik van een slofteugel. Je hebt dan toch meer te vertellen.

angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 22:54

noodzaak voor veiligheid.....
Ook ik ben absoluut geen voorstander van de slof...
je kunt je pas een goede ruiter noemen zonder hulpmiddelen...maar als je paard niet
met je meewerkt/verzet...of je komt in onveilige situaties
is de slof zeker een(tijdelijk) middel om je paard beter
onder controle te krijgen
al moet je uiteraard goed weten hoe met dit hulpmiddel om te gaan.
groetjes angelique.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 18:52

Ik weet niet of je je pas een echt goede ruiter kunt noeman als je zonder hulpmiddelen rijdt. Want gooi dan ook de sporen en de zweep in een hoek. Zonder sporen kom je niet verder dan de L, want in de M zijn ze al verplicht.
Een bit is net zo makkelijk een hulpmiddel, en zo kun je aan de gang blijven.
Ik vind dat je je een goede, of tenminste verstandige ruiter kunt noemen, als je de kortste 'lijdensweg' kiest. Zoals al eerder genoemd zal je paard meer te lijden hebben van grof geweld in zijn mond, of inwerking met sporen of verliezen van geduld, dan van 15 min met slof gereden worden.
Mijn instructrice heeft een dressuurstal en rijdt met meerdere paarden Prix st Georges....zou haar niet bepaald een onkundige ruiter willen noemen. Toch moest ik mijn paard op haar advies in noodgevallen een slof omdoen..dat doet zij zelf ook bij haar paarden.
Niet bij het minste geringste, van 'jee, hij wil niet aan de teugel, ik trek hem er wel bij met een slof' (mijne loopt zowiezo wel aan de teugel, dus daar gebruik ik 'm alvast niet voor). Maar als je tussen lage dressuurhekjes rijdt, met aan de andere kant van het hekje een betonnen vloer...dan kan het weleens veiliger zijn dat ie niet over die hekjes heenspringt in volle galop, omdat ie zo ontzettend opgenaaid is door iets wat ie lastig vindt. Party!! Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:45

Hm, de kortste lijdensweg....... dat is eigenlijk wel goed uitgedrukt suzanne. dat geldt namelijk voor alle hulpmiddelen, slof, sporen, zweep, hulpteugels... sterk argument. dan moet je die allemaal weggooien als je het naturel wilt doen. maar dan ook niet meer dressuren!!

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 11:11

Inderdaad, kortste lijdensweg. Liever 1 harde mep, dan tien kleine tikjes. Beter 1x flink prikken met je sporen, dan bij elke stap die sporen er zachtjes in. En ga zo maar door, zo is het leven, he Knipoog . Goeie opmerking people!