Geen nageeflijkheid, waar ligt dat nu aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:45

KiWiKo schreef:
nageeflijkheid is niks meer of minder dan het gevolg van correct rijden.............

Er vanuit gaande dat het paard geen pijn / blokkade's heeft..
Dan kan je nog zo geweldig rijden maar gaat het je in 8 van de 10 gevallen niet lukken..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:50

Mijn bijrijdpaard loopt vaak na enig losrijden (stap waarin ik vaak wat voltes meepak, draf ook veel voltes omdat paard oververhit raakt in draf ;) en rechtuit zie ik niet echt zitten als ik hem op mijn zit nog niet onder controle heb..) vaak 'nageeflijk'.

Echter ik heb dan heel weinig teugelcontact (rijd over het algemeen met vrij losse hand). Is het paard dan nageeflijk of achter het bit? Ik kan hem stelling laten nemen alle kanten op door heel lichtjes in die ene teugel te knijpen en de juiste been en zithulpen te geven...MAAR het beest loopt zo scheef als wat...
Hij heeft echt duidelijk moeite rechtsom, is echt behoorlijk krom (banaan).

Is deze soepelheid in rug en hals en losse kaken dan iets anders? Neus staat op of iets achter de loodlijn.

Anoniem

Re: Geen nageeflijkheid, waar ligt dat nu aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:56

Goh Kiwiko, ik kan het niet meer met je eens zijn :+

Mijn paard was ook erg loperig en zie het nog als er iemand anders opkruipt! Zodra je haar probeerd met je hand terug te rijden, schiet de stress erin!

Ik ben met lichtrijden dichter bij het zadel gaan blijven, steeds iets langzamer lichtrijden, voor zo los mogelijk! En voila, mijn paard komt terug op mijn zit!

Laetitia: dat klinkt mij als achter het bit, zeker met dat kromme erbij!
Wat doet jouw paard als je op zo'n moment toch wat contact pakt?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:06

Dan wordt hij nog loperiger...hoofd omhoog gooien of juist tussen de benen.

Als ik weinig teugelcontact heb lijkt het of ik en daarom ook het paard veel ontspannender is...

Edit: moet er wel even bij vermelden dat we al een half jaar niet gereden hebben door blessure! Heb er nu weer 2 x opgezeten en hij staat behoorlijk op springen (bom onder je kont zeg maar)...vandaar dat ik hem nu zo rijd omdat ik eerst die onstpanning wil krijgen voordat ik ook maar iets verder ga doen.

Voor de blessure had ik les en moest paard van instructrice zelfs dieper en ronder instellen :? :7 ...paard liep toen dus echt behoorlijk achter de LL.
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 30-03-09 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:09

Dat had ik ook met mijn vorige verzorgpaard, die kroop erachter en ik vond het wel zo makkelijk :+

Aan haar merkte ik heel goed dat ze ineens uit zichzelf rechtsaf sloeg en linksom kon ik eigenlijk niets (ik was daar minder 'gevoelig')...

Ik heb moeten werken aan het contact houden en die neus er echt uit rijden! Gaat wat tijd inzitten hoor, let niet teveel op waar dat hoofd is, als ze je hand maar mee naar voren gaat nemen, dan kun je er wat mee, dat moeten ze eerst 'leren'...

Werk ook goed aan het rechtrichten!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:11

thanks! ben aan het rondkijken voor goede les maar is best lastig te vinden...want die vorige instructrice hoef ik niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:12

Houd vooral in gedachten dat les ook in kan houden dat je even flink op je mindere punten gewezen kan worden, dit was bij mij bij mijn 1e klassieke les zeker het geval, ik was echt aan het huilen :')

Het is niet alleen maar vertellen wat je goed doet, eerst moet je je bewust worden van wat er anders kan/moet...

Maar, het moet wel goed voelen voor jou!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:19

Een paard kan ook moeite hebben met nageven door haken op de kiezen. Om na te kunnen geven moeten de kiezen over elkaar kunnen schuiven. Door haken (mn. aan de achterste kiezen) kan dat bemoeilijkt worden.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:04

LindyH schreef:
Een paard kan ook moeite hebben met nageven door haken op de kiezen. Om na te kunnen geven moeten de kiezen over elkaar kunnen schuiven. Door haken (mn. aan de achterste kiezen) kan dat bemoeilijkt worden.

Klopt en de haken kunnen ook de wang kapot prikken, wat dus flink zeer doet. Ik ga elk jaar met mn merrie naar de kliniek voor controle en behandeling. Er worden dan flinke haken weggehaald wat het rijden een stuk fijner maakt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:52

LindyH schreef:

Correct; om af te buigen moet de onderkaak naar voren kunnen schuiven. Als iets dat blokkeert zal er geen sprake kunnen zijn van "nageeflijk" zijn.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:01

Een paard dat helemaal vast zit in zijn spieren wil absoluut niet nageeflijk lopen.