Mijn haf maakt tijdens het draven een huppeltje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Harma

Re: Mijn haf maakt tijdens het draven een huppeltje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:58

Ik volg dit ook ff..
Mn verzorghaf doet dit ook, alleen bij het AANdraven. Ik denk dat dit komt omdat het makkelijker voor haar is, aangezien haar achterhand zwak is. Als ik het veel oefen, hou haar goed aan het been enz, wordt het beter. Maar het is nog niet over helaas.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:33

Harma schreef:
Ik volg dit ook ff..
Mn verzorghaf doet dit ook, alleen bij het AANdraven. Ik denk dat dit komt omdat het makkelijker voor haar is, aangezien haar achterhand zwak is. Als ik het veel oefen, hou haar goed aan het been enz, wordt het beter. Maar het is nog niet over helaas.

Of omdat je haar teveel tegenwerkt. Dit kan door je teugelhulpen zijn, maar dit kan ook zijn doordat je zelf niet voldoende in evenwicht zit (dit kan zowel links/recht evenwicht zijn, maar bijvoorbeeld ook door een onrustige houding). Dit verbetert de balans van je paard natuurlijk ook niet ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:39

hoi,
mijn paard deed dit eerst ook heb het opgelost door terug te rijden en vanaf stap gelijk actief na voren te draven.goed je buitenteugel er aan, met 2 weken was het er helemaal uit gelukkig,
maar nu heeft ze weer wat anders, als ik aandraaf begint ze te tolten als een ijslander echt bloed iritant!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:59

roybrit schreef:
hoi,
mijn paard deed dit eerst ook heb het opgelost door terug te rijden en vanaf stap gelijk actief na voren te draven.goed je buitenteugel er aan, met 2 weken was het er helemaal uit gelukkig,
maar nu heeft ze weer wat anders, als ik aandraaf begint ze te tolten als een ijslander echt bloed iritant!

Dan werk je toch over het tempo van je paard als hij gaat telgangen, is ook een kwestie van balans, dus ook het rechtrichtverhaal en het paard in zijn eigen tempo laten lopen en vandaaruit gaan werken, dingen hebben de tijd nodig vooral de basis is heel belangrijk, in 2 weken een hupje eruit en een telgang erin , betekent toch toch dat je je training niet helemaal goed doorloopt.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:02

Het kan zijn dat je paard in de draf 'valt'
Mijn shet doet het ook, die maakt ook een huppeltje met het aandraven.
Als je hem heel actief aan laat draven en goed voorbereid, doet hij dat dan ook?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:26

roybrit schreef:
hoi,

dan kan je paard dus niet dragen omdat je hem over zijn tempo rijd, echt eerst rechtzetten en dan van achteruit rustig wat naar voren rijden, steeds een stapje meer. Niet over de kling jagen, lijkt eerst te werken maar is niet wenselijk en zo creeer je weer andere problemen.

Jessey82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 20:08

Jeetje van een reacties! fijn!

Om even op een aantal vragen terug te komen:

Tijdens het longeren heeft ze nergens last van.
Ze doet het huppeltje juist alsof ze wil aangalopperen en dus versnelt zij dan.
alleen ze galoppeerd niet aan.
ze doet t ook welleens(niet altijd) als ik haar aan laat draven maar vooral tussen door, zowel op de rechter hand alsop de linkerhand.
Het lijkt ook wel alsof ze me van de goede hand af wil gooien door dat huppeltje.
En veel overgangen rij ik daarom al expres en ik probeer haar ook terug te nemen, maar ik weet niet wanneer ze dat huppeltje gaat doen. momenteel negeer ik het gewoon, maar geef wel been als ze het doet.
Thanx allemaal voor de tips, ik zal het allemaal is uitproberen.
Ik hou jullie op de hoogte na m'n les van donderdag.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:11

Paard van een vriendin van me had dit ook.
Die had last van te korte kniebanden, inmiddels is dat verholpen maar zijn knieen zitten wel vaak eventjes vast als hij bijvoorbeeld gewoon in zijn stal staat oid.
Heel af en toe heeft hij er nog last van.

Harma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:33

_iDj_ schreef:
Harma schreef:
Ik volg dit ook ff..

Of omdat je haar teveel tegenwerkt. Dit kan door je teugelhulpen zijn, maar dit kan ook zijn doordat je zelf niet voldoende in evenwicht zit (dit kan zowel links/recht evenwicht zijn, maar bijvoorbeeld ook door een onrustige houding). Dit verbetert de balans van je paard natuurlijk ook niet ;)

Dat zou ook kunnen, maar denk niet dat dat het geval is, aangezien ze het ook doet tijdens het longeren, en zelfs in de wei.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:08

Iedereen heeft 't met zn haf, kom ik aan met mn ijslander. :o
Mijn paard doet het soms ook wel maar door veel overgangen te rijden, en steeds opnieuw aan te springen tot hij het goed doet is het al een heel stuk minder.
Hij doet het ook voornamelijk om eronder uit te komen. ;)

Jessey82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:11

Ook gaaf een ijslander!, zou ik ooit nog welleens willen, nou ja eerst dit paardje maar es onder de knie krijgen haha

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:15

vinurr schreef:
Mijn paard doet het soms ook wel maar door veel overgangen te rijden, en steeds opnieuw aan te springen tot hij het goed doet is het al een heel stuk minder.

heeft niets met het ras te maken is gewoon rijvaardigheid en het is altijd de fout van de ruiter, als de ruiter het verkeerd aangeeft is het niet zo gek dat je paard/pony wat anders doet. ;)

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:16

Mijn fjord doet dit ook! Had er al een topic over geplaats een tijdje terug. Bij mij gaat het nu een stuk beter, nu ik haar wat meer voorwaarts rij! Buiten doet ze het ook niet alleen in de bak. Ik ga de tips hier ook weleens erbij proberen!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:21

sjorsie schreef:
[***] schreef:

heeft niets met het ras te maken is gewoon rijvaardigheid en het is altijd de fout van de ruiter, als de ruiter het verkeerd aangeeft is het niet zo gek dat je paard/pony wat anders doet. ;)

Ja oke, maar het viel me gewoon op. ;)
Maar het gaat de laatste tijd heel goed, hij doet het nog zelden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:24

mijn fries heeft dit ook een hele tijd gehad. hij had als rede of hij vond het te moeilijk. of hij liep niet goed. dit was dus niet over de rug maar rug wegdrukken achterhand niet gebruiken
door dit te verbeteren gingen de hupeltjes ook weg

Jessey82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:30

Hoi
Nog even een update over mijn les van vandaag.
Ging ten eerste hartstikke goed!
Zij vertelde dat ze haar hoofd omhoog gooid omdat ze nog niet ontspannen genoeg is en zich vast houdt en moet haar dus meer laten onspannen o.a. dmv meer stelling vragen.
Het huppelen doet ze omdat ze op een regelmatig tempo het draven moeilijk vind en dus het liefst onder het werk uit wil komen en wil aangalopperen.
Dus eigenlijk ipv haar inhouden, moet ik haar meer voorwaarts krijgen op een goede tempo die ik wil.
zodra ze gaat huppelen geef ik been en hou haar voorwaarts.
het hielp i.i.g. zeer goed!, en ik ga lekker verder aan de slag met haar.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:16

Heb niet alle reacties gelezen, maar heb je al geprobeerd of je op beide benen kunt lichtrijden? toen mijn paard last had van zijn rug, en ik reed licht op het rechterbeen, huppelde hij bij om mij weer op het linkerbeen te laten lichtrijden.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:24

@Mirjamvdkamp:
Citaat:
maar zodra ik ga aandraven maakt ze zo nu en dan een huppeltje alsof ze in galop wil aanspringen

kan niet helpen om toch te zeggen dat dit toch VOORWAARTS is en niet wanneer ze terug neemt?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:33

Mijn paardje doet dit ook, maar gewoon omdat ze nog moeilijk haar balans kan vinden en omdat ze de draf nog niet volledig kan volhouden, maar op dit moment zijn wij goed aan het oefenen en het gaat al ietsje beter :)

jasmien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:02

ik heb dat probleem ook voor gehad toen mij paard nog 4 was nu is ze ondertussen 5. dat is dat je ze vanvoor te strak pak en met je benen een hulp geeft om te gaan en dan gaat je paard het effe niet meer snappe en gaat een uitweg proberen te vinden .Dus geef hem in he begin wat teugel dat hij vertrouwen in je hand en let op dat je hem niet overvalt ,dat kan ook effe een schrik reactie veroorzaken .-Maar ik weet zeker dat je met veel trainen het opgelost krijgt :D
Jessey82 schreef:
Hoi,

Zoals de titel al zegt maakt mijn haf tijdens het draven om de zoveel tijd een huppeltje.
Het wordt echt heel irritant!
Met stappen is er niks aan de hand, maar zodra ik ga aandraven maakt ze zo nu en dan een huppeltje alsof ze in galop wil aanspringen, maar ze springt niet aan. Ze dribbelt dan ook een beetje.
Buiten heeft ze nergens last van en draaft ze heerlijk, mijn zadel zit ook goed, want dit deed ze ook met een ander zadel in de bak dan.
Iedereen zegt ook weer wat anders, de een zegt laat het eruit rennen, gevolg dat ik er 2 keer naast lag, en nu probeer ik gewoon door te draven op mijn tempo dan.
Ik heb ook les gehad, toen was het tijdens de les ook iets minder, nu stap ik over op een andere instructrice waar ik nog moet beginnen, en in de tussen tijd huppelt ze lekker verder, ze doet het ook bij andere ruiters die op haar zitten.
Naar mijn idee liggen mijn benen ook behoorlijk stil, ik leg ze niet naar achter om daadwerkelijk aan te galopperen.
Kortom help!, ik weet het niet meer, iemand tips voor mij??
alvast bedankt namens mij en Marie.
ps ondanks dit is het een scheet hoor..maar ik snap dr ff niet.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:34

makkelijk houden en realax rijden

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:42

mss moeite met evenwicht in draf ?? mss teugelkreupel?? ik zou dr effe na laten kijken hoor

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:44

Vertrekt ze wel genoeg achter vandaan? Als mijn paard niet genoeg op de achterhand loopt maakt ze ook huppeltjes.

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:04

je hebt op de ene teugel dan meer druk als op de andere. dus beide teugels gelijke druk houden. niet doordraven als die een hupje maakt, terug nemen naar de stap en weer opnieuw aandraven.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:01

Ik heb dit ook gehad met mn pony, mijn instructeur liet me toen in de les heel hard draven/galloperen met lange teugel, om de spanning kwijt te raken. Want dat was bij mij een beetje het probleem. Dus elke keer als ze een huppeltje maakte moest ik mn teugels wat losser doen een de draf wat verruimen. Heeft bij mij goed geholpen.