doorzitten zonder beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claire_xLY

Re: doorzitten zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:21

Hmm lastig ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto. :D

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:30

loveidefix schreef:
hoi,

ik vind het veel gemaakelijker om zonder beugels te rijden dan met beugels, hoe kan dit?
ook heb ik een veele beter zit, en zit in (volgens de instructeur) perfect.
maar met beugels rijd ik een beetje met mijn hakken omhoog.

heeft iemand dat nog meer, dat het rijden zonder beugels veel makkelijker, en netter gaat?

Ik heb dat inderdaad ook, ik rijd ook minder zonder beugels dan met beugels.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:37

Ik herken dit probleem. Als ik zonder beugels rijd zit ik goed. Als ik ga springen druk in netjes mijn hakken uit. Maar zodra ik ga dressuren met langere beugels trek ik vaak mijn hak op. Ik heb het voornamelijk als ik moet lichtrijden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:37

Het is net dat ik beter in galop zit dan het draf.

Overig met het zadel ga je telkens zit en staan.

Zonder zadel dan blijf je contineu zitten.

Elke keer je staat is de balans iets anders dan wanneer je blijf doorzitten.

Beugels zijn er ook voor om te voellen waar je verkeerd zit. ALs je teveel druk geeft aan de rechte beugel dan moet je ietsjes meer aan de linkerkant zitten.

Waarschuwing bij het doorzitten; Doe dit niet teveel! Het is misschien goed voor jou paard maar niet voor jou eigen onder rug omdat je daar dan deels de spieren aan het trainen bent.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:25

Ik heb in draf zonder beugels juist heel veel moeite mijn benen een beetje rustig te houden. Die leiden zonder beugels echt een eigen leven. Maargoed, ben er hard mee aan het werk. Rij nu elke dag verplicht minstens 10 minuten zonder beugels in zowel stap, draf en galop en middenstap en -draf. (verplichting is trouwens door mezelf opgelegd). Wel is mijn zit (het deel dus van kont op zadel en evenwicht) aanzienlijk verbeterd sinds ik mezelf die verplichting heb opgelegd, nu die beentjes nog.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 19:36

ik denk dat je als je je bene stil wil hebben ej het beste op een paard kan gaan rijden die ook voltige doet (vlakke gangen)
en dan aan de longe met zadel en dan zit les :P benen stil, hakken beneden, knieen aangesloten,rug recht enz

ik ben het niet eens met dat doorzitten slecht voor je is. als je je spieren traint lijkt mij dat juist goed!
en als je goed stil zit is het ook veel vijner voor je paard :P

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:38

Haha , Herkenbaar
Ook ik heb dat 'probleem' als ik in dressuur zonder beugels mocht rijden dan zouden mijn punten een pak beter zijn !!
ik ga mijn rug ook krommer houden met beugels .. raar maar waar.. ze hangen een beetje in de weg die voet-dingen ;)
Zelfs lichtrijden gaat beter zonder beugels .. maarja wat doe je eraan? :d

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:45

Zonder beugels rijd ik nooit, maar zonder zadel wel. En ik vind dan het doorzitten fijner zitten dan met zadel en met beugels.
Anders klapperen mijn voeten in de beugels.

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:17

haha, dit probleem had ik vroeger. Toen ben ik daarna 2 jaar getopt met rijden, toen weer begonnen en inmiddels een eigen paard met een top trainer. Waar lag het nou aan: de beugels waren te kort waardoor ze mij in een onnatuurlijke houding brachten. Mij erd geleerd dat ik bij lichtrijden uit het zadel moest komen. Mij werd niet verteld dat dat zo'n klein stukje moet zijn dat het paard het voeld, maar je het amper ziet. Daarom werden mijn beugels te kort gezet. Ik rij nu vele malen lekkerder (en dat hakken uitdrukken was moeilijk goed te gaan doen omdat ik het zo lang fout had gedaan dus ik zou er idd snel wat mee doen!)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:22

Ik merk dat als ik regelmatig zonder beugels rijd , ik mét beugels ook veel beter ga zitten. Zorg er wel voor dat je beugels goed op maat zijn, dus niet te lang waardoor je geen druk kunt houden en je je hak op gaat trekken óf te kort, waardoor je met je benen teveel ingetrokken zit. Ik merk zonder beugels wel altijd dat ik direct veel dieper ga zitten en beter kan loslaten.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:25

Soms helpt het bij mij om niet aan de beugels te denken. :P