Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
. HannahFrouk schreef:Calandra, ik snap wel wat je bedoelt, en nee ik zie ook zeker niet een gespannen paard. Ik wil er echter wel een beetje voor waarschuwen, dat met name als je niet lekker zit en je toch wat zit te bonken het handiger is als je paard rond loopt, dan kun je gewoon makkelijker zitten ... en bonk je dus ook niet zo.
Je wilt het tenslotte ook niet verliezen dat je paard ontspannen kan lopen!
Mijne zit dan ook echt een stuk lekkerder, die loopt in het begin ook met zn hoofd wat hoger. Naarmate we rijden gaat ie ontspannen en komt hij naar beneden en zit ie idd een stuk lekkerder 
Vind t er iig al erg netjes uitzien voor die 2 maandjes 1x in de week
Dus navel in de lucht! Klinkt misschien een beetje gek, maar het werkt bij mij erg goed. Daardoor ga je veel beter in je zadel zitten. Wendy schreef:Boomloos of niet... het zadel past niet. Ook een boomloos zadel hoort niet zo ver naar boven te komen aan de achterkant.
Dat je niet lekker kunt zitten op dit paardje snap ik wel... ze spant haar rug gewoon enorm aan. Dat ga je er niet uit rijden met 1x per week.
Monatoetke schreef:Daarbij ligt het zadel nooit tegen de rug aan bij boomloos omdat er nog een pad met inlages onder zit, als het zadel wel tegen de rug aanligt heb je een probleem.... dan word de druk namelijk niet goed verdeeld.

Wendy schreef:Wat betreft de drukverdeling... leg er maar eens een drukpad onder om het een en ander na te meten.
Overigens zijn er maar heel weinig perfect passende boomzadels die de druk wél perfect kunnen verdelen. Dat even om het in perspectief te plaatsen
Edit: volgens mij is het 'plat op de rug' een gezellige spraakverwarring. Wat ik bedoel is dat het zadel, inclusief inlages, moet aansluiten op de rug. Als je aangeeft dat het niet erg is dat het zadel aan de achterkant omhoog komt, dan overschat je denk ik de functie van de inlages.