Luna & ik @ work. Bit en boomloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:08

Ik zou zeggen, ga eens gewoon rechtop zitten met je schouders naar achter en je borst naar voren en kijk recht vooruit. Vervolgens probeer je benen op een stabiele plek te houden, hakken goed omlaag drukken en te "veren" met je knieen en je heupen. Nu lijkt het paard wel redelijk ontspannen maar de ruiter zit als een zoutzak erop. Probeer jezelf a.h.w. lang te maken en inderdaad heel goed om zonder beugels of zonder zadel te oefenen, vooral in draf. Anders misschien een keer iemand je paard laten longeren in een rustig tempo en zelf zonder teugels en beugels (beter nog zonder zadel) erop en alleen concentreren op je zit. Doe desnoods je ogen een paar rondjes dicht en probeer het paard zijn bewegingen echt aan te voelen en vooral mee te gaan met zijn bewegingen. Als je niet meegaat in zijn bewegingen gaat het paard nl. automatisch zijn rug spannen/wegdrukken om het gebonk te ontwijken, waardoor je voor je gevoel nog veel harder zit te stuiteren. Ik vind het wel goed dat je om advies vraagt. Ik denk niet dat het aan het zadel ligt want als het paard ontspannen en goed aan het been loopt en je hebt een goede zit dan kan je op het rottigste budzadel volgens mij nog stabiel blijven zitten, ongeacht de lengte van je beugels.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:17

Ik vind het er leuk uitzien tessa!!
Verder kan ik je niet zoveel tips geven of commentaar leveren want ik weet zelf totaal niet hoe het is om boomloos te rijden. :)
Leuk paardje ook! :D

Calice

Re: Luna & ik @ work. Bit en boomloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:29

Jij en luna zijn leuk tess!

Als ik weer eens in de buurt ben dan wil ik een keer mee kijken bij haar :j .

Over het rijden kan ik niet zo heel veel commentaar geven, ik ben namelijk totaal niet bekend met boomloos, Misschien alleen je hakken wat minder optrekken :+ .

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:50

Calandra, ik snap wel wat je bedoelt, en nee ik zie ook zeker niet een gespannen paard. Ik wil er echter wel een beetje voor waarschuwen, dat met name als je niet lekker zit en je toch wat zit te bonken het handiger is als je paard rond loopt, dan kun je gewoon makkelijker zitten ... en bonk je dus ook niet zo.

Je wilt het tenslotte ook niet verliezen dat je paard ontspannen kan lopen!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:52

HannahFrouk schreef:
Calandra, ik snap wel wat je bedoelt, en nee ik zie ook zeker niet een gespannen paard. Ik wil er echter wel een beetje voor waarschuwen, dat met name als je niet lekker zit en je toch wat zit te bonken het handiger is als je paard rond loopt, dan kun je gewoon makkelijker zitten ... en bonk je dus ook niet zo.

Je wilt het tenslotte ook niet verliezen dat je paard ontspannen kan lopen!

Ooow oke zo, dan ben ik het wel met je eens ja :D Mijne zit dan ook echt een stuk lekkerder, die loopt in het begin ook met zn hoofd wat hoger. Naarmate we rijden gaat ie ontspannen en komt hij naar beneden en zit ie idd een stuk lekkerder :P

Maar ik zie gelukkig al een boel vooruitgang bij tessa en luna, dus dat komt wel goed denk ik :D Vind t er iig al erg netjes uitzien voor die 2 maandjes 1x in de week :))

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:53

heey.. kan ook niet zo veel tips geven.. rijd ook niet op die manier.. maar denk dat voor alle rij stijlen geld: veel oefen en uren maken! succes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:01

Boomloos of niet... het zadel past niet. Ook een boomloos zadel hoort niet zo ver naar boven te komen aan de achterkant.
Dat je niet lekker kunt zitten op dit paardje snap ik wel... ze spant haar rug gewoon enorm aan. Dat ga je er niet uit rijden met 1x per week.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:04

Dat ze haar rug enorm aan spant zie ik niet hoor, maargoed, ik heb haar dan ook zien rijden irl. Zeker vergeleken met de vorige keren begint ze steeds meer los te komen. Het is dan ook een pittig paardje wat niet makkelijk naar beneden te rijden is, zit nogal veel energie in. Deze keer was ze echt rustig en ontspannen voor haar doen :)

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:21

Ik vindt het lekker ontspannen uit zien!!

Beugels mogen mijn inziens wel een gaatje korter..Het zitten gaat dan misschien ook beter..

Succes!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:28

ja ik bedoel het helemaal niet vervelend, sterker nog ik vind het fijn als andere mensen kunnen genieten
van hun paard op hun eigen manier!
Ik vind het zelf alleen helemaal niet lekker rijden, ik heb het een half jaar geprobeerd... (met les)
Maar het is gewoon niet echt iets voor mij, dat kan toch?
Maar jij en alle andere moeten vooral zo doorgaan! Iedereen heeft ze eigen ding en daar moet je
respect voor hebben! Als je boomloos/bitloos lekker vindt rijden en je paard is het er mee eens
dan moet je gewoon lekker verder gaan, toch!?
Groetjes! en heel veel plezier nog met je paardje :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:29

Knappe Luna :+:
Vind het er al goed uitzien. Probeer wel rechtop te blijven zitten en je bakken te kantelen.
Weet wel dat barefoots de beugelophanging wat naar achter hebben zitten en dat dat best lastig is.
Denk dat het kilometers maken is en aan elkaar proberen te wennen, aan haar gangen en maniertjes. Probeer tijdens het rijden mee te tellen met haar gangen en probeer een fijn ritme te vinden waar jullie je allebei goed bij voelt.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:37

Hoi Tellie, leuk paardje rijd je. Misschien heb ik wel een bruikbare tip voor je. Als je in galop zit moet je voor je gevoel je navel aan iedereen willen laten zien zeg maar haha :D Dus navel in de lucht! Klinkt misschien een beetje gek, maar het werkt bij mij erg goed. Daardoor ga je veel beter in je zadel zitten.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:35

Hoi,

Het ziet er goed uit alleen heb ik het idee dat je te groot bent voor het zadel.

Het kan aan je houding liggen maar je leunt aan de achterkant tegen de cantle aan, dit mag absoluut niet want dit kan drukplekken veroorzaken bij je paard.
Wellicht dat je daarom twijfelt over je beugels, omdat je dus niet lekker in het zadel zit.
Voel je de pommel tegen je bovenbenen aan?

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:39

Wendy schreef:
Boomloos of niet... het zadel past niet. Ook een boomloos zadel hoort niet zo ver naar boven te komen aan de achterkant.
Dat je niet lekker kunt zitten op dit paardje snap ik wel... ze spant haar rug gewoon enorm aan. Dat ga je er niet uit rijden met 1x per week.

Ik weet niet of dit een vrij nieuw zadel betreft maar bij nieuwe en vrij nieuwe barefoot zadels is het heel normaal dat deze nog niet aangesloten liggen, dit komt pas na een tijdje flink gebruik, het zadel moet zich immers naar het paard vormen.

Daarbij ligt het zadel nooit tegen de rug aan bij boomloos omdat er nog een pad met inlages onder zit, als het zadel wel tegen de rug aanligt heb je een probleem.... dan word de druk namelijk niet goed verdeeld.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:41

Nee, ik voel de pommel niet zitten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:53

Monatoetke schreef:
Daarbij ligt het zadel nooit tegen de rug aan bij boomloos omdat er nog een pad met inlages onder zit, als het zadel wel tegen de rug aanligt heb je een probleem.... dan word de druk namelijk niet goed verdeeld.

Ik snap die opmerking niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen hoor :D
Ik heb ook een barefoot gehad, trouwens, dus ik ken het systeem.
Als het een nieuw zadel is, dan kan het idd. Maar het zadel hoort gewoon normaal gesproken niet zo ver omhoog te komen. De boel (inclusief inlages) hoort gewoon aan te sluiten. Hoe kun je anders een drukverdeling over de hele rug hebben (wat volgens mij sowieso niet kan met dit type zadel, maar goed)?

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:58

Jammer dat je er zo over denkt wat betreft de drukverdeling....

Ik verkoop zelf barefoot zadels en vind het zadel niet verkeerd liggen, ook niet te hoog. Wel twijfel ik erover of het zadel niet te klein is voor de ruiter zoals ik al aangaf maar als de ruiter al aangeeft dat dat niet zo is dan kan dat. De zitmaat is per ruiter verschillend, zolang de ruiter zich maar prettig voelt en in het midden van het zadel (dus niet op de cantle of pommel) zit is het goed.

Wat betreft mijn opmerking, als het zadel plat op de rug ligt zouden er geen inlages onder kunnen zitten en is er dus geen drukverdeling.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:02

Wat betreft de drukverdeling... leg er maar eens een drukpad onder om het een en ander na te meten.
Overigens zijn er maar heel weinig perfect passende boomzadels die de druk wél perfect kunnen verdelen. Dat even om het in perspectief te plaatsen ;)

Edit: volgens mij is het 'plat op de rug' een gezellige spraakverwarring. Wat ik bedoel is dat het zadel, inclusief inlages, moet aansluiten op de rug. Als je aangeeft dat het niet erg is dat het zadel aan de achterkant omhoog komt, dan overschat je denk ik de functie van de inlages.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:18

Wendy schreef:
Wat betreft de drukverdeling... leg er maar eens een drukpad onder om het een en ander na te meten.
Overigens zijn er maar heel weinig perfect passende boomzadels die de druk wél perfect kunnen verdelen. Dat even om het in perspectief te plaatsen ;)

Edit: volgens mij is het 'plat op de rug' een gezellige spraakverwarring. Wat ik bedoel is dat het zadel, inclusief inlages, moet aansluiten op de rug. Als je aangeeft dat het niet erg is dat het zadel aan de achterkant omhoog komt, dan overschat je denk ik de functie van de inlages.

Er is na de uitvinding van nieuwste versie (dus met VPS) flink wat gemeten qua drukverdeling. Heel wat onderzoeken zijn gedaan en de drukverdeling bleek dus wel degelijk optimaal te zijn.
Overigens lees ik nergens in mijn berichten terug dat het niet erg is dat de inlages + zadel niet aansluiten... Ik heb enkel gezegd dat het vrij normaal is bij een nieuw zadel dat deze in het begin nog niet aansluit gezien het zadel zich nog moet vormen naar de rug.
Maar om niet verder offtopic te gaan nodig ik je uit deze discussie voort te zetten in [HK] Waarom wel of geen boomloos zadel ? mocht je dit nodig vinden.

@TS, nogmaals ziet er prima uit, ik zal je topic niet verder vervuilen met de discussie over wel/niet boomloos en of de drukverdeling wel/niet goed is ;)

___Sandra___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:04

Zieter leuk uit indd blijf zitten maar dat moet je oefenen egt een leuke combi