Hoofdschudden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:49

@ Solange221: De reden dat ik er toen voor gekozen heb om het met slof te proberen, is omdat ik die geheel los kan hangen, zolang hij niet nodig is ;) De slof geeft misschien niet mee, maar mijn handen wel, de slof hing zo los, dat hij niet in een houding gedwongen werd. Bij een bijzetteugel gebeurt dit wel min of meer ;) Een goede instructrice heb ik al, we zijn er ook mee bezig, maar zolang we geen oorzaak hebben, kunnen we het ook niet makkelijk oplossen. Daarom vraag ik dus naar ervaringen, oorzaken en oplossingen die daarvoor zijn gevonden :)

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:48

Ik zeg niet dat jij hem in een houding dwingt of hebt gedwongen, maar dat dit wel vaak gebeurt bij verkeerd gebruik.

De bijzet hang je ook los, en wordt pas geactiveerd als hij zijn hoofd omhoog gooit, maar dan ook pas echt als hij hem omhoog gooit, je kunt hem zelf instellen vanaf waar hij moet activeren.. je kunt hem zo los doen als je zelf wilt.

Als je je handen meegeeft tijdens het gebruik van de slof als hij zijn hoofd omhoog gooit, dan doe je dus iets niet goed, want dan heeft die slof geen effect, aangezien hij door jou dan dus de mogelijkheid krijgt om zijn hoofd er dwarsdoorheen omhoog te gooien.. Dus dan snap ik dat het niet lukt met de slof, die doet dan namelijk niet zijn werk..

Als je goeie instructie hebt, moet die gene dit praktijkprobleem wel kunnen oplossen lijkt me. Desnoods rijdt die gene em zelf een paar keer voor, om het zelf aan te voelen en al rijdend op te lossen.

Intervarno

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:44

Met meegeven bedoelde ik niet wanneer hij met zijn hoofd schudt, maar wanneer hij gewoon nageeflijk loopt ;)

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:47

Nou ja goed, ik heb je tips gegeven waar je wellicht wat mee zou kunnen, maar dat wil je niet omdat je bij voorbaat al denkt te weten dat het niet werkt of niet goed is.. Terwijl dit toch wel een bekende en veel gebruikte methode is.. Maar goed dat moet je geheel zelf weten.. Het is zowiezo moeilijk te beoordelen wat het zou kunnen zijn of wat een oorzaak zou kunnen zijn, omdat je het dan toch echt "live" moet zien..

Nogmaals als je goede instructie hebt moet dit toch wel goed opgelost kunnen worden.. Die zijn er tenslotte ook om praktijkproblemen op te lossen. succes ermee.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:26

Je paard in de krul trekken is ook een veelgebruikte methode en daar ben ik ook niet voor ;) Maar goed, toch bedankt :)

Even een korte update: Mijn instructrice heeft mijn paard gisteren gereden en bij haar deed hij het ook in het begin, daarna niet meer. Daarna heb ik er nog opgezeten en hij heeft niet één keer meer geschud :D Ik moet hem toch meer aan het werk zetten, het is bij mijn paard blijkbaar een soort manier om onder het werk uit te komen.

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:11

:? haha wanneer snap je nou toch eens dat je paard niet in de krul getrokken wordt met een hulpteugel, ja.. wel als je hem verkeerd gebruikt! Niet gebruiken dus als je er geen ervaring mee hebt..

Nou succes ermee, zoals ik in het begin al zei het al rijdend oplossen / naar voren rijden bereik je een hoop mee..

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 13:40

Dat zijn ook twee verschillende dingen, ik zei dat ik niet van hulpteugels hield en ik zei dat ik óók niet van in de krul trekken hield (daarmee doelde ik op zagen etc.). Ik begrijp dat hij niet in de krul getrokken wordt als je hem goed gebruikt, om dat te weten heb ik wel genoeg ervaring ;) De reden dat ik liever een slof zou gebruiken dan een bijzet, is omdat je hem dus zelf losser kunt laten als je dat wilt ;) Maarja, volgens mij hebben we elkaar een beetje verkeerd begrepen...

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:07

Je hoeft niet steeds in de verdediging te schieten :)
Je hebt je oplossing gevonden, dus klaar.. Succes nogmaals. :evaw:

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:21

zou eerder een thiedemann proberen ipv slof...met een slof moet je kunnen rijden..

dan word ie niet in de krul getrokken en deze reageert pas als zijn hoofd omhoog komt.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:30

Vriedin van mij haar paardje schudde erg met zijn hoofd, zij rijd nu bitloos, probleem is weg!

Mischien een poging waard??

Of een ander bitje misschien?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:35

die van mij schud ook erg met zijn hoofd (gewoon in de wei) maar heb de tandarts laten komen.. en hij schud nu niet meer met zn hoofd.
zou er even een fatsoenlijke tandarst naar laten kijken (geen hobbyisten zonder diploma want die maken vaak meer kapot dat je lief is!) goeie tandartsen zijn:
kris booij, jan broeze, alex chatwick, martijn goumans, peter helthuis, anke oerlemans, raymond ramakers en daan staller.
al deze tandartsen kun je vinden op deze site waar ook hun contactgegevens staan: http://www.equinedentistry.com/DentalPrac.html

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:09

Heb je een slof al geprobeert? ( niet te strak zetten of een martingaal kan ook heel goed werken)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:21

ik vind een slof nogal veel gevraagd, tenzij je er goed mee overweg kunt......Maar dat moet ieder voor zich weten...een thiedemann doe je er gewoon en als ie omhoog komt heb je gewoon extra hulp...

Anke01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:04

Ik heb nu een aantal keer gereden zonder sperriempje en ze schudt nu veel minder met haar hoofd. Nog wel heel af en toe, maar het is echt vooruitgegaan. Dus als je dat nog niet geprobeerd hebt, zou ik dat zeker proberen!

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:11

Fijn dat het rijden zonder sperriempje helpt, hoe strak heb je je neusriem zitten ?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:13

Ik heb zelf ook zonder sperriem geprobeerd, maar bij mij werkte het niet. Maar wel heel fijn voor jou, Anke01, dat het voor jou werkte :j

Nogmaals, we zijn tot de conclusie gekomen dat ik de puberende paardlief gewoon een stuk harder aan het werk moet zetten :D

Anke01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:31

@lelle: Tussen de neusriem kan ik 3-4 vingers stoppen...

@intervarno: succes met hard werken ;-)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:56

Hehe, dit ga ik volgen aangezien mijne juist hetzelfde doet.
Als ik men teugels losser laat gooit hij, en als ik te vast heb ook.

Het is echt vreselijk als je zo fijn naar ontspanning rijdt een half uur en dan het volgende half uur met zen hoofd gooit.
Na een tijdje negeer ik het gewoon, zo vreselijk is het.

En dan staat op de wedstrijd protocol 'verzet' :P

Maar het is wel erger als hij iets heeft gedaan voor de les begint.
bv: Verschoten van iets, of als die trippelt,..

Bij de jouwe ook?

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:18

Mijn ruin deed het ook, echter alleen in rijklare toestand dus niet wanneer hij op het land liep of in de stal.
Voor mij een teken dat het iets te maken heeft met mij of het tuig.
Vindt het dan ook wel heel gemakkelijk om het symtoom op te lossen met hulpmiddelen, echter ben je daar 9 van de tien keer je probleem niet mee kwijt en een wedstrijd rijden met slof of andere hulpteugel is volgens mij nog steeds niet toegestaan.
Voor mij dus niet werkbaar niet werkbaar :D
Ik ben dus gaan zoeken richting mijn matige rijkunst :+ , spieren en tuigage.
Het hoofdstel was 80% procent van ons probleem en de overige 20% procent is mijn rijden en spieren training.

Nessax is het bij jouw paardje geen spierprobleem?
ik bedoel eigenlijk, mischien probeert hij als ik jou verhaal zo lees zijn nek /rug spier te ontspannen door zijn hoofd omhoog te gooien.
Voorwaarts neerwaarts met achterhand erbij, geeft een behoorlijke inspanning op de spieren.
Als er wat stijfheid of verzuring optreed lijkt het mij een wel een manier (voor je paard) om daar tijdens het rijden verlichting in te krijgen.

Anke01 3 tot vier vingers zou denk ik ook niet het beter kunnen, het hoofdstel ligt wel prettig om het hoofd?
Knelt het niet?

groetjes

donnakaren4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:21

Ik heb nou Precies hetzelfde probleem...
Ik heb een arabische volbloed merrie die dat ook doet , dacht eerst dat het gewoon een kwaaltje was van dat ras
omdat ik verschillende arabiertjes ken die dat ook doen.
Bij mij wordt het erger als ik flink gereden heb ... aan de losse teugel is ze vaak heel rustig en als ik dan een paar rondjes gereden heb
heel veel aan het hoofdschudden. Als ik wat meer spanning op de teugels heb staan gooit ze dr hoofd in de lucht met een hupje dr bij ...
Maar ik heb periodes gehad waar het minder was en dat het weer erger wordt...
Dacht dat het miss ook kon omdat ze heet in dr hoofd was maar ja kweet het dus ook niet ....

donnakaren4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:24

Ik heb trouwens met verschillende hoofdstellen gereden, een hele periode zonder neusriem een engelse zoon dubbele en rijd nu met een mexicaanse merk geen verschil, zadel ligt verder ook heel goed.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:27

lelle schreef:
ik bedoel eigenlijk, mischien probeert hij als ik jou verhaal zo lees zijn nek /rug spier te ontspannen door zijn hoofd omhoog te gooien.
Voorwaarts neerwaarts met achterhand erbij, geeft een behoorlijke inspanning op de spieren.
Als er wat stijfheid of verzuring optreed lijkt het mij een wel een manier (voor je paard) om daar tijdens het rijden verlichting in te krijgen.

groetjes

Nee het hoofdstel ligt prettig, is ook pas gekocht :)
zadel is gecontroleerd door zadelmaker en is ook goed.

Ik denk dat het is door het rechtgesteldheid van het paard, zou dat kunnen?
Aangezien mijne altijd wel 'krom' loopt, ik probeer hem recht te stellen maar is wel nog wat werk aan :P

Ik hoop dat we de oplossing snel vinden in het topic! :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:29

NessaX schreef:
lelle schreef:

groetjes

Nee het hoofdstel ligt prettig, is ook pas gekocht :)
zadel is gecontroleerd door zadelmaker en is ook goed.

Ik denk dat het is door het rechtgesteldheid van het paard, zou dat kunnen?
Aangezien mijne altijd wel 'krom' loopt, ik probeer hem recht te stellen maar is wel nog wat werk aan :P

Ik hoop dat we de oplossing snel vinden in het topic! :D

Een paard wat scheef is kan idd gaan hoofdschudden.
Mijn instructrice geeft iemand les die een paard heeft wat gaat hoofdschudden
als het niet rechtgericht gereden wordt. Dus het zou idd kunnen zijn dat je paard
gewoon scheef is.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:38

Meestal neigt het naar oorpijn of te veel lucht in de oren, probeer eens met een netje te rijden en anders zou ik je toch de DA er naar laten kijken

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:38

Intervarno schreef:
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kon niet echt vinden wat ik zocht.

Ik heb mijn paard nu ruim een jaar en eigenlijk gaat het rijden heel lekker. Hij gaat steeds meer van achter uit lopen en gaat steeds beter zijn rug gebruiken. Maar nu heb ik dus één punt dat echt niet helemaal goed zit. Mijn paard kan gewoon lekker lopen en van het ene op het andere moment zijn hoofd de lucht in gooien. Dat is echt een fractie van een seconde en daarna loopt hij gewoon weer ontspannen verder. De ene keer doet hij het maar eens in de 5 minuten, soms doet hij het iederen 10 a 20 seconden.

Hij is helemaal nagekeken door dierenarts, fysio en tandarts, maar niets gevonden. Zadel is ook nagekeken.

Verder hebben we gekeken naar het rijtechnische gedeelte, maar we kunnen er niet achter komen wat de oorzaak is. Hij doet het niet op mijn hand, want hij doet het ook als mijn teugels helemaal los hangen. Hij doet het ook niet op mijn been.

Met rijden heb ik geprobeerd om, als hij schudt, mijn hand gewoon stil te houden en wat been bij te geven, maar na ruim een jaar doet hij het nog steeds even erg.

Weet iemand misschien wat de oorzaak van het schudden zou kunnen zijn? Iets waar ik nog niet aan heb gedacht? En hoe zou ik dit kunnen oplossen? Ik weet echt niet meer wat ik er mee moet, het wordt een beetje frustrerend.

Ik heb wel ooit gehoord van het headshaking-syndrome, zou het dat kunnen zijn? Ik had wel ergens op bokt een soort lijstje gevonden met symptomen, sommige kwamen wel overeen, maar sommige ook niet, bijvoorbeeld dat hij het niet in stap zou doen, maar alleen in draf en galop. Dit is niet zo, hij doet het in alle drie de gangen.

Wie o wie kan mij helpen?

Bekend verhaal bij ons op stal is er ook een paard die dat deed, ook nalaten kijken op de bekende dingen zoals rug en zadel, maar wat bleek het paard heeft atrose tussen de oren, misschien een tip om dat na te laten kijken.