Casan ( arabier ) @ work in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:57

Even wat gewijzigd..

Hartstikke leuk dat er mensen reageren maar LEZEN is een moeilijk begrip voor de meeste hier..
Ik ga hier niet constant verantwoording af zitten leggen over z'n mond.
Denk dat ik vrij duidelijk ben geweest in een paar posts.. Voor verdere vragen pb je mij maar, vind het een beetje jammer dat het topic zo gaat. Ts staat harstikke open voor tips en weet waar ze zelf aan moet werken en werkt hier ook hard aan. Staat zeker open voor kritiek, maar er wordt niet voor niets gevraagd om op z'n mond geen commentaar te leveren.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is...
Laatst bijgewerkt door kaill87 op 09-03-09 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Re: Casan ( arabier ) @ work in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:00

Een post van jullie waarin gezegd word dat er niets aan de hand is en dat je daar geen commentaar op wilt.. Daar heb ik niets aan. Er worden foto's geplaatst op HAW, en ik wil graag tips geven, zoals dat hoort hier. Wat ik zie is een open mond, die nooit zomaar ergens vandaan komt, zonder reden. ;)

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:02

Wheeeeew wat bij jij snel aangebrand zeg... voortaan maar geen foto's meer plaatsen als je hier niet tegen kunt :n
Je hoeft niet zo respectloos te reageren, we hebben het beste met je voor en proberen je opbouwend commentaar te geven.
Met wat voor bitloos hoofdstel heb je hem gereden ?

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:10

Nee idd er zijn naar oorzaken gezocht door de tandarts en dierenarts, deze hebben niks kunnen vinden..
Er worden rijfoto's geplaatst door de ts, er wordt gevraagd om geen commentaar te leveren over z'n open mond omdat wij weten hoe dit zit.
Voor verdere vragen/ opmerkingen staat pb open ( tot bepaalde hoogte ).
Ik reageer niet respectloos, ik ( en ts denk ik ook ) waardeer het zeker wel als er tips worden gegeven maar om dit gezeur te willen voorkomen heeft de ts erbij gezet hier geen commentaar op te willen.

Vue : ik weet niet wat voor hoofdstel het precies is, ben hier niet zo in thuis eerlijk gezegd. Gewoon een leren bitloos hoofdstel voor een leek als mij.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:11

Goed, over het opbouwend commentaar...

Ik weet dat ik niet zo mag reageren als hij mij in de maling neemt, ik moet het negeren. meegeven en doorrijden, we zijn er hard aan het werken dat ik dat dus ook niet meer doe... In de les word er aandacht aan besteed maar helaas gebeurd het dus nog wel eens..
De strakke hand kan ik niet helemaal plaatsen behalve op de genoemde foto 7.

De open mond is al uitgebreid besproken en behalve te zeggen dat hij al helemaal is nagekeken kan ik er niets anders zinnigs aan toe voegen...

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:12

Mensen....
Let it be...let it be...speaking words of wisdom...let it be.

Laat elkaar in waarde, er kan ook opbouwende kritiek gegeven worden zonder diegene aan te vallen en jouw manier van omgaan met je paard over te willen brengen bij een ander.
Iedereen is zo overtuigd van het goede wat ze doen, zonder zichzelf eens in de spiegel te kijken voordat ze anderen commentaar geven.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:15

Heb je rijfoto's van toen er met het bitloze hoofdstel werd gereden kaill87/Smart?

Carien87: Waarom gelijk zeggen dat wij onze 'manier van omgaan met paarden over willen brengen op een ander'? Reageren wij hier niet puur en netjes en alleen op de foto's van de TS? :)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:16

@ Fauz, nee ik niet, ik rij ook pas 6 weken op Casan.. Ik geloof niet dat Kaill87 foto's heeft omdat ze het maar een enkele keer met hem heeft gedaan...

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:18

Faux schreef:
Heb je rijfoto's van toen er met het bitloze hoofdstel werd gereden kaill87/Smart?

Carien87: Waarom gelijk zeggen dat wij onze 'manier van omgaan met paarden over willen brengen op een ander'? Reageren wij hier niet puur en netjes en alleen op de foto's van de TS? :)

Een paar reacties terug vond ik wel vrij heftig hoe er gereageerd werd.
Wat ik hierboven mee wil zeggen gaat niet alleen over dit topic, maar over topics hier op bokt in het algemeen hoe er soms op elkaar wordt gereageerd.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:21

Carien87 : Amen !

Faux : ook dat is eerder gevraagd en is eerder antwoord op gegeven, heb hier geen foto's van en die zullen er ook niet komen denk ik aangezien ik zelf niet in het bezit ben van een bitloos hoofdstel. Was toen de tijd puur om eens te proberen.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:22

Tjonge jonge

en nu krijgt TS ook alleen maar commentaar op 1 ding ze wil tips om iets te verbeteren, en dus geen commentaar op wat al beschreven word, dus geef eens een keer nuttige tips ipv altijd datzelfde gehamer wat je haast in elk topic terug kunt vinden ;(
Je kan misschien het beste je teugels een tikkie korter nemen zodat zoals het lijkt op de foto´s dat je heel streng inwerkt(terwijl je dus met lange teugels rijdt)
En je laat tenminste ook foto´s zien die niet altijd even mooi voor het beeld zijn maarja ik wil menigeen wel met foto´s zien in dezelfde situatie, denk dat deze net zo hard zullen balen ;)
En heb wel meer paarden zo zien kauwen op een bit, en tis erg lastig dat eruit te krijgen vaak word het op den duur wel minder, en t kan bij hem misschien wel een gewoonte zijn geworden van de renbaan ;)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:25

Tsjah sorry, maar ik heb geen zin om alles wat ik zeg in 6 rollen keukenpapier te wikkelen zodat het zacht en lief aankomt. :) Ik denk dat er mensen zijn die het daarmee eens zijn. Ik zeg gewoon waar het op staat, en ik val nergens iemand aan toch?

Overigens, Kaill87, ben ik van mening dat je niet van 1x proberen kunt concluderen dat dat ook geen oplossing voor het probleem is. ;)
Bren79: Omdat iemand anders dezelfde mening heeft en die al een keer gezegd heeft, mag ik dat niet meer doen? Beetje vreemd.

Ik geloof heus dat jullie het paardje hebben laten nakijken, maar als er uit die onderzoeken niets komt, dan blijf je toch doorzoeken totdat je het probleem gevonden hebt i.p.v. je erbij neer te leggen? Of begrijp ik dat verkeerd?

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:29

Bren79 je haalt de woorden uit m'n mond..

Casan kauwt gewoon overdreven op het bit, alles is nagekeken en aangezien hij dit op de renbaan ook altijd gedaan heeft en ook daar nagekeken is geloof ik best dat dit er niet uit te krijgen is.. Als hij het bitloos ook doet, hoe denken mensen het hier er dan uit te krijgen ?

Vind het ook jammer dat er nergens anders meer over gepraat wordt de laatste posts, ts staat juist open voor tips !
En ja de mindere foto's horen er ook bij, wel zo eerlijk..

Faux : wie moet er nog meer naar gaan kijken dan ? Misschien moet jij eens langskomen als je het probleem zo goed kent/ kan oplossen ? Als mij verteld wordt dat hij dit zal blijven doen en dat er niks medisch mankeert wat moet ik dan verder ? Z'n mond dichtsnoeren ?
Er is trouwens meer dan 1 keer bitloos gereden..

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:33

Er zegt toch niemand dat we ons er bij neerleggen en ook niets meer gaan proberen.. Ik heb via pb al een aantal hele fijne tips gehad en we gaan daar ook zeker mee aan de slag... Ik weet nu alleen wel dat het niets in zijn mond is... Over 1,5 week komt ook de osteopaat eens naar hem kijken, misschien zit er wel iets vast dat pijn doet waardoor hij zijn mond open doet of misschien heeft hij het zichzelf wel aangeleerd en is het een vorm van concentratie...
En misschien is het wel iets heel anders maar ook onderzoeken kosten tijd en we kunnen niet in 1 keer alles uitsluiten was het maar zo makkelijk... Helaas niet want zoals jullie allemaal wel weten kunnen ze niet praten zoals wij dat kunnen...

Ik vroeg dus alleen om geen commentaar op zijn mond omdat we ons er van bewust zijn dat Casan dit doet en er ook mee bezig zijn..

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:35

Kaill87:
Kauwen op het bit is niet de bedoeling hé, ik weet niet of je daar genoeg informatie over gekregen hebt van de medische mensen die hem nagekeken hebben? :)
Ik vind het overigens goed dat jullie ook de mindere foto's erbij hebben gezet, inderdaad wel zo eerlijk. Je moet het ze nageven die alleen maar de mooiste momentjes erbij zetten, terwijl ze tussendoor met allerlei problemen worstelen. En de ts staat open voor tips, dat klopt; en die geef ik toch ook? :) Ik probeer te helpen zoeken naar een oplossing voor de open mond, én heb iets gezegd over hoe te reageren wanneer een paard schrikt/protesteert.

Mag ik vragen door wat voor soort medici en andere vakmensen je hem hebt laten nakijken? :)
Ah, ik lees net dat er binnenkort een osteopaat komt! Hartstikke goed, daar heb ik goede ervaringen mee!
Ik ben benieuwd!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:36

vind die mond wel meevallen joh, ts is hier zelf ook bewust van en hoeft hier geen commentaar meer over ;)

vind het echt een superleuk paardje! ik vind je echt niet hard met je hand, eerder iets zacht. Probeer goed contact te houden.
Ziet er lekker voorwaarts uit, en vind zijn aanleuning goed :)
Veel plezier met die leuke arabiertje :D

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:38

Succes verder met jullie leuke paardje.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:38

Waarom voel je je aangesproken? maar nu lees ik trouwens nog geen nuttige tips met betrekking tot het rijden zelf?

Kail87 ken toevallig zelf ook 2 paarden die heel erg overdreven op het bit aan het hameren zijn, wel werd het bij beide steeds minder trouwens, ook bij hun zijn er tandartsen, DA´s bijgeweest verschillende bitten geprobeerd, maar het bleef gewoon het extreme kauwen, maar uiteindelijk werd het wel steeds minder zonder dat er iets anders gedaan werd, dus wie weet, tenslotte zo lang zijn jullie nog niet weer met hem bezig, en tsja helaas ziet het er op foto´s nou niet bepaald fijn uit ;)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:39

Bren79 schreef:
Waarom voel je je aangesproken? maar nu lees ik trouwens nog geen nuttige tips met betrekking tot het rijden zelf?

Dan lees je i.m.o. niet goed. :)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:41

Faux schreef:
Bren79 schreef:

Dan lees je i.m.o. niet goed. :)

Je voelt je dus aangesproken?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:43

Ik zeg alleen dat ik denk dat je niet goed leest als je geen tips m.b.t. het rijden ziet. Ik zie ze namelijk wel, niet alleen in mijn eigen posts maar ook in die van anderen.

Waarom je zo fel doet begrijp ik overigens niet. :)

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:47

@ Faux, met de osteopaat heb ik zelf ook goede ervaringen en daarom komt hij ook.. nico Speksnijder komt, voor de mensen die dat graag willen weten ;) Ik kan je verder niet vertellen wie er zijn geweest zoals al eerder vermeld doe ik hem pas 6 weken... :j....

Ik zou graag rijtechnisch commentaar willen en niets meer met betrekking tot zijn mond, we zijn ons er van bewust en gaan er mee aan de gang, sterker nog we zijn er al mee bezig...
Voor iedereen die tips en vragen heeft of zelf ervaringen heeft met open monden en dergelijke, mijn PB en zo ook die van Kaill87 staan open voor vragen en antwoorden...

Bren79, bedankt voor je toevoeging in dit topic... :j...

lookalook

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:48

Ziet er netjes uit en een super mooi sjabrakje!!
Denk eraan dat je netjes rechtop zit, schouders naar achteren doet en niet voorover of achterover valt! Op sommige foto's zie ik ook dat je je benen wat langer mag maken en de hakken goed uitdrukken!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:57

Heb hetzelfde probleem gehad al jouw met de nageeflijkheid. Toch zie ik op bepaalde foto's dat je je handen breed wil plaatsen of ze toch wel duidelijk vast zet. Dit heb je dan vaak zelf niet in de gaten maar het houd je paardje op alle punten tegen om lekker te gaan zakken en jouw hand zelf op te zoeken.
Dus altijd je handen dragen voor het zadel (ook aan de lange teugel), zelf lekker op je kont zitten en je handen soepel houden. Verder is het tempo/activiteit prima want de achterhand zit er aardig onder, al jij je handen nu soepeler opstelt kan hij ieder moment gaan zakken maar nu wordt hij hier in belemmert. Als je voelt dat hij aan het bit zit of hij het zelfs vasthoudt, maak dan even een ophouding..niet langs je bovenbeen maar langs je lichaam af. Laat hierna wel meteen weer los en geef met een soepele hand weer toe. Je wilt die druk niet op de teugels hebben en je wilt dat je paardje lekker rond gaat lopen en de bovenste halsspier in werking wordt gezet. Hij vindt het nu heerlijk die dikke sterke onderste halsspier te gebruiken maar hier ga jij verandering in brengen en dat is hard werken voor hem! Voel je weer druk/gewicht in je handen terwijl je zelf niet terugtrekt of zit vast te houden? Even een ophouding (doorhalen) en weer toegeven, die druk wil je weghebben. Vergeet dan natuurlijk dat toegeven niet, je mag best even doorhalen waarbij je benen er goed aan moeten zijn, zoiezo tijdens je training altijd actief voor het been, maar ook weer eerlijk toegeven. Op deze manier kan hij niet op het bit en dus jouw handen gaan hangen maar leert hij zichzelf te dragen. Verder veel inbuigen en voltes rijden waarbij je duidelijk met je binnenteugel stelling vraagt, maar vergeet niet je buitenteugel eraan te houden anders kantelt hij. Dus als het tempo goed is, kun je oefenen met veel tempowisselingen, en jouw handen zijn soepel en nageeflijk kan je paardje zo gaan zakken en zal hij jouw hand opzoeken. Je hebt dan geen gewicht of druk in je handen en je kan je paardje zo kort in de hals instellen als jij wilt. Contact op beide teugels, even een ophouding en weer hand op de plek boven het zadel tillen en weer soepel.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:59

Dan zal ik verder nog wat ander nuttig commentaar gaan geven ;)

Gebruik die spiegel, en als t zonnetje schijnt voor je eigen houding, zodat je zelf als er niemand bij is je ook even kan controleren ;)
Verder om Casan weer sterker te krijgen, veel schijnovergangen te gaan rijden, en laat m ook geregeld halstrekken om zo ook ontspanning erin te blijven houden, ik weet niet of jullie wel wat schoudervoor etc oefenen zo wel doe dit dan ook op voltes deze ook sluiten en openen, maar jullie instructrice zal ook genoeg huiswerk meegeven ;)