Marshall (haflinger) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Marshall (haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:16

Kun je beter eerst ff een keertje proberen om te zien hoe Marshall het vindt ipv meteen kopen joh. Kan Jeannet gerust een keertje van mij meenemen als ze les komt geven, om eens te proberen.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:18

Oke bedankt! Mag je met zo'n bitje ook wedstrijden rijden? Ik heb echt geen idee wat voor bitje het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:18

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:19

Is dat zo'n soort Myler bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:20

Ik zou niet weten waarom je d'r niet mee mag starten eerlijk gezegd. Je ziet het verschil met een normale D-trens niet eens van buiten.
Mijn ervaring is dat pony's als Marshall wat minder drammerig zijn op dit bit, omdat het niet gebroken is, geen te grote druk op de lagen en mondhoekjes geeft, en het heel rustig in de mond ligt.

Myler is een leveranciersnaam, geen bitsoort. Ik geloof wel dat Myler dergelijke mondstukjes ook heeft, maar dan kost het waarschijnlijk meteen vier keer zoveel.

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:26

Oke, ik wil jou bitje wel eens een keer uitproberen. Ik zou het Janet ook even doorgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:29

Is goed hoor, ze kan er bij mij zo eentje meenemen voor een keertje.

Grtz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:32

Het eerste wat ik dacht: Wat een lekker koppie! :+:
Jullie passen erg goed bij elkaar en lijken mooi op elkaar ingesteld. :j
Heb een beetje snel andere reacties gelezen, want ook ik hou niet van zulke bitten.
Maar ik geloof dat je op een andere over gaat stappen? :)
Verder loopt je paardje ontspannen en jullie lijken er beide plezier in te hebben.
Erg leuk om te zien! +:)+

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:38

Bedankt voor de leuke reactie!

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:51

ben blij dat je op een ander bit stapt, die andere is veel te scherp vond ik.
Ik zie namelijk op de foto's een helemaal vastgeklemde voorhand, maar met
dat nieuwere bit zal het vast minder erg worden, en doe als je paardje zo
voorwaarts is dan die sporen af, daar kan dat nog wel eens aan liggen.
Veel succes en denk erom: blijf rechtop zitten schouder iets naar achteren
en hakken uitdrukken.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:24

Nou nou, zo naar vind ik het er niet uitzien. TS neemt de tips iig aan! Toppie hoor, succes verder.

maaikewesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:28

ziet er goed uit vindt ik.
alleen moet je soms een beetje op je handen letten dat je ze wel rechtop houdt.
maar dat kan ook net toeval zijn :P

Djulita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:15

Bedankt voor de reacties!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:28

Djulita schreef:
Bedankt voor alle reacties en de tips.

Ik weet dat het niet goed is om met dit bit te rijden, maar ik vind het heel moeilijk om een geschikt bit te vinden. Ik heb al meerdere bitten geprobeerd en op geen één loopt hij echt lekker. Dit is trouwens een dubbel gebroken, koperen pessoa. Ik denk dat ik maar eens een dubbel gebroken, koperen trensje ga proberen. Of hebben jullie nog andere ideeën?

laatst was ik zelf aan het kijken voor een bit bij divoza en daar hadden ze ook een gewoon bitje zeg maar maar als die pony er and vandoor ging of zijn mond vastzetten ofzo dan had het de werking van een stang en ging hij ook als een stang staan. dat is voor de wat moeilijkere paarden... ik weet niet hoe moeilijk jou pony daarmee is maar het is een tip misschien dat je dr wat aan hebt

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:52

Doe er nu maar eens gewoon een dubbel gebroken bittje in.
en doe de sporen uit.

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:13

Daar is ie weer! ik vind hem zo leuk :D

Ja tips zijn je wel gegeven denk ik he..
Of je nou bitloos, of met een ander bitje gaat rijden, probeer hem iets meer "los" te laten.. Mocht hij dan gaan rennen kan hij in ieder geval niet op je hand gaan hangen en het bit vast pakken. Steeds maar blijven hangen in de teugels bevorderd zijn reactie erop ook niet echt denk ik.. Bovendien leert hij dan een beetje op eigen benen te lopen. Daarna kan je altijd nog weer oppakken.. Ik denk dat het voor jouzelf en voor hem dan een relaxter zal gaan :)

Heel veel succes!

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:33

Wat een leukerd. Als ik hierboven lees dat hij eerst zo drammerig en onoplettend was, zie je nu toch al heel leuk op de foto's dat hij regelmatig met 1 oortje naar jou zit te "luisteren". Dus ik denk dat er dan best al wel verbetering is. :D Je zou zo nu en dan wat meer je kin op hoogte houden, dus niet voorover/naar beneden kijken. En ook inderdaad, als hij braaf aanvoelt, lekker proberen te ontspannen met die teugels. Geef hem gerust maar eens met 1 hand een lekkere kriebel bij zijn manen. Over het bit is al zoveel gezegd en ik ben blij dat je dit aan gaat nemen. Alleen nog even extra vermelden. Mocht hij met springen bijvoorbeeld nog wat heet blijven zodat je daarvoor toch dat pessoabitje blijft gebruiken, dan asjeblieft dan toch zonder!!! martingaal. Zo werkt hij wel heel erg in. Dus "zachter" bitje met martingaal. Of pessoabit zonder martingaal. Als hij trouwens zijn hoofd niet echt omhooggooit heb je die martingaal niet nodig. Die is er eigenlijk alleen voor dat doel en niet om je pony eventueel af te remmen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit alles helemaal goed gaat komen. *D Je bent in ieder geval positief bezig. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:25

vordur schreef:
Doe er nu maar eens gewoon een dubbel gebroken bittje in.
en doe de sporen uit.

Hier wil ik even op reageren. Dubbelgebroken bit knijpt in de tong en werkt veel te sterk in op de mondhoeken voor zo'n pony. Als je 'm écht aan het drammen wilt krijgen, moet je d'r zo'n onrustig bit in hangen.

Winston007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:35

Nou heb het weer allemaal even doorgelezen,comentaar en tips genoeg gekregen!!!!
Als hij idd onder je vandaan loopt, niet gaan trekken of hangen aan de teugels,hierdoor krijg je het tegenover gesteld effect,hij wil nog meer van je vandaan lopen.
Probeer zelf idd te relaxen als hij onder je vandaan loopt, en probeer kleine ophoudinkjes te maken met de buitenteugel.
En veel overgangen rijden, zodat hij op jou blijft wachten,maar ook op jou hulp reageerd als hij naar voren moet.
En let op dat je handen niet te breed uit elkaar doet.
Verder echt een leuk paardje!!
Gewoon veel oefenen, en geduld hebben!!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:26

Op sommige foto's leun je wat ver naar voren, probeer recht op te zitten. Ik zelf heb een fjord die ook niet zo lekker op een bit, en ik gebruik een zelf gemaakt bitlozen hoofdstel :D . Daar loopt hij heel rustig op. En waarom rij je met sporen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:31

tip: als je toch met zon bit wil rijden doe er dan 2 teugels aan en laat de onderste los. Wanneer hij besluit om te gaan crossen kun je die erbij pakken en daarna weer loslaten :). Zo heeft hij niet constant die druk in zn mond.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:37

Mag ik heel eerlijk zijn?? Iedereen heeft het over een ander bitje en daar ben ik het volledig mee eens, maar misschien is het ook een idee om op zoek te gaan naar een andere instructeur(trice)?? Bij mij zou je never nooit met dit bit en deze balachelijk hoog opgetrokken mexicaanse neusriem de les in komen.
Dit werkt alleen maar averechts op je paard. Je wil wedstrijden gaan rijden, met deze optoming mag je denk ik direkt de ring weer uit. Gelukkig...en compliment voor jou!!...was je na al de adviesen van bokt al van plan om een ander bitje aan te schaffen. Maar eigenlijk had dat al direkt bij je eerste les van je instructrice moeten komen. Getuigd in mijn ogen van onkunde.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:17

aerdenhout1 schreef:
Mag ik heel eerlijk zijn?? Iedereen heeft het over een ander bitje en daar ben ik het volledig mee eens, maar misschien is het ook een idee om op zoek te gaan naar een andere instructeur(trice)?? Bij mij zou je never nooit met dit bit en deze balachelijk hoog opgetrokken mexicaanse neusriem de les in komen.
Dit werkt alleen maar averechts op je paard. Je wil wedstrijden gaan rijden, met deze optoming mag je denk ik direkt de ring weer uit. Gelukkig...en compliment voor jou!!...was je na al de adviesen van bokt al van plan om een ander bitje aan te schaffen. Maar eigenlijk had dat al direkt bij je eerste les van je instructrice moeten komen. Getuigd in mijn ogen van onkunde.

Dit was echt exact wat ik dacht! Ik las dat je les had toen de foto's werden genomen, ik zie een intructrice staan.. En ik zie jou met deze optoming rijden.. Ik snap echt jou gedachten gang, en waarom je dit gebruikt, het lijkt een oplossing. Je instructrice moet zich, in mijn ogen, flink schamen dat ze jou hier mee laat rijden. Voor jou is het logisch dat je zo even niet weet hoe je dit anders op moet lossen, maar je instructrice moet dit wel weten, en laat je er toch mee rijden. Slechte zaak vind ik.

Ik vind het heel goed dat je de adviezen die hier gegeven zijn gaat opvolgen, en de problemen op een goede manier gaat oplossen, heel goed! Top!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:19

Leuke haf
Kan goed springen
Ik heb het gevoel dat je op sommige foto's het contact verliest
Maar dat kan ook aan mij liggen hoor!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:18

Ik vind jou opmerking een beetje raar. Een paard zou van voor de kar geen 'harde' mond horen te krijgen, want voor de kar zou de menner nog steeds een zachte hand horen te hebben. Hetzelfde zou jij horen te hebben onder het zadel. Het paard is niet vanzelf hard in zijn mond omdat het een haflinger is, maar omdat hij zo gereden of voor de kar bereden is.
Ben jij zacht met je hand, gaat dus mee met het hoofd met de stap, totdat er ontspanning is die bereikt is door de achterhand te gebruiken, dat deze dus goed ondertreed, rug en hals ontspant en zodoende met zijn hoofd naar jou hand toe zakt.
Als dit de gang van zaken had geweest had het paard zeker zacht in in hand geweest en geen 'harde' mond gehad.
Ik vind dit zeker een groot punt om op te gaan werken! Zoek een intructice/instructeur die hier op let!

Succes!