WiseGuy M (tuiger) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lis_Jolien

Re: WiseGuy M (tuiger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:37

Wat ik zou proberen in galop, is zelf meer achterover te gaan zitten bij het aanspringen. Omdat jij naar voren hangt, en dus je gewicht naar voren verplaatst, is het voor hem moeilijker om de sprong te maken. Daarbij komt namelijk zijn voorhand omhoog.

Heb je ook les met 'm?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:26

Mooi paard heb je daar. Hij mag inderdaad wel wat dikker, maar daar wordt aan gewerkt. Ik ben het er alleen niet mee eens dat je hem dan niet in het zweet mag werken. Als een paard echt te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt (of ze niet op kan nemen door alle wormen in zijn buik) dan spreekt hij zijn reserves aan. Als eerste de reserves in het bloed, daarna de vetreserves en vervolgens worden de eiwitten in de spiercellen afgebroken om toch aan voedingsstoffen te komen.
Bij dit paard is dat duidelijk het geval. De spieren op zijn achterhand zijn veel dunner dan ze zouden moeten zijn. Dat los je niet op door alleen maar te voeren. De spieren zullen alleen opnieuw opgebouwd worden door te trainen. Dus goed voeren en lekker veel met hem trainen. Natuurlijk gaat de opbouw heel langzaam, dat is normaal. Als je een paard opeens heel sneller dikker wil maken gaat het juist fout. Snelle veranderingen in voer kan het spijsverteringsstelsel niet aan.
Volgens mij zijn jullie hartstikke goed bezig zo wat het dikker worden betreft. Als je er toch iets aan zou willen veranderen zou ik een rantsoenberekening laten doen. Dan wordt er uitgerekend waar je paard precies behoefte aan heeft en hoeveel hij van alles zou moeten krijgen.

Wat rijden betreft valt het op een aantal foto's op dat je best onstabiel in je zadel lijkt te zitten, alsof je elk moment voorover dreigt te vallen. Ik zou je beugels eerder langer doen dan korter, dan kom je dieper in het zadel te zitten en zit je stabieler. Dat hakken optrekken is volgens mij gewoon omdat je gewend bent om met je hak te drijven ipv met je kuit. Dat heeft niets met je beugels te maken, maar moet je gewoon afleren.

Voor de aanleuning zou ik gaan proberen om je paard steeds op 1 plaatst te rijden. Kies een hoofdhouding uit die voor je paard niet al te moeilijk vol te houden is en zorg dat hij daar dan ook de hele tijd blijft lopen, ook in overgangen en figuren. Als hij duikt, of zijn hoofd omhoog brengt, of zwaarder op je hand wordt dan geef je been en dan sluit je even heel kort je hand als soort van straf. Zodra hij weer goed loopt open je je hand weer en wordt je weer licht, als beloning.
Je paard moet leren om niet zo onrustig te zijn met zijn hoofd, maar steeds op 1 plaats te blijven lopen.

Vervolgens kun je verschillende houdingen afwisselen, dan weer wat hoger, dan weer wat lager. Het is niet zo heel belangrijk waar hij precies loopt, als ie maar loopt op de plaats waar jij hem wil hebben.

Dit kun je afwisselen met stukken hals strekken naar beneden. Dat doe je dan door je teugels ietsje langer te laten en daarbij goed te drijven. Je drijft je paard als het ware naar je hand toe. Dan voel je je paard iets harder tegen het bit drukken dan normaal en dan geef je iets mee. Dit herhaal je zodat je paard steeds verder zakt.
Daarbij mag hij dus niet de teugels uit je hand trekken, of zijn hoofd omhoog doen. Doet hij dat toch, dan drijf je weer en sluit je weer even je hand.

Om de achterhand sterker te maken zijn overgangen trouwens echt essentieel, dus heeeeeel veel overgangen en schijnovergangen maken de hele tijd.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:50

Hee!
Leuk stelletje zijn jullie ;)
Ziet er goed uit alleen idd die hakken (heb ik zelf ook wel eens last van hoor).

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:28

Lis_Jolien schreef:
Wat ik zou proberen in galop, is zelf meer achterover te gaan zitten bij het aanspringen. Omdat jij naar voren hangt, en dus je gewicht naar voren verplaatst, is het voor hem moeilijker om de sprong te maken. Daarbij komt namelijk zijn voorhand omhoog.

Heb je ook les met 'm?

Ja, ik heb les met hem. Zoals de foto in de galop denk ik een moment opname. Ik heb zelf wel de neiging wat voorover te vallen. Naar mijn idee in de galop niet meer dan in de draf.

Aurora3: Bedankt voor je tips :) En de hele uitleg ervan :)
Ik blijf hem ook gewoon trainen want het klopt inderdaad wat je zegt. Hij mist een heel deel in bespiering. OP de voorhand / hals begint dit wat te komen; maar achter is het echt nog een slungeltje.

Ik ben nu (sinds kort) met mijn instructrice bezig om veel tempowisselingen te rijden. In de draf van zeer laag tempo tot arbeidstempo en een wat ruimere/ middendraf. Dit juist op de volte om zijn achterhand er meer bij te krijgen en daarmee te ontwikkelen.
Maar dit is natuurlijk een heel proces en gebeurt niet van de ene op andere dag. (helaas; wat zou dat fijn zijn haha)

Onstabiel in het zadel; weet niet wat je met onstabiel precies bedoeld eigenlijk..
Maar het naar voren vallen klopt; dit doe ik vrij snel; wanneer hij lager komt ga ik mee.. Ik ben hier heel erg op aan het letten en merk ook; dat wanneer hij omhoog komt (echt protest) en ik blijf naar voren zitten, dat hij hier langer in blijft als dat ik gewoon rechtop blijft zitten.. Het paard corrigeert mij hier mooi in haha.. Nu moet ik het zelf nog iedere keer opmerken.
Ook mijn hakken uitdrukken is iets wat ik meerdere keer in een minuut tegen mijzelf moet zeggen. Ik ben hier druk mee bezig.
Heb de laatste keren met de beugels een gaatje korter gereden, zelf vond ik dit wel prettig. Net het gevoel dat ik wat steviger zit: minder naar voren val en wat rechterop blijf zitten.

Kan hem deze week niet rijden omdat de kraker is geweest.. Dus volgende week pakken we het allemaal weer rustig op :)

Bedankt voor de tips:)