fjord bitloos AdB methode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freeconnect

Re: fjord bitloos AdB methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:22

Cinnepin, je geeft zelf de aandachtspunten aan. Fijn is te zien dat je echt verschil ziet met de foto's uit eerdere topics. Het achterbeen treedt beter onder en je begint inderdaad te zien dat ze haar buikspieren aanspant
Maak vooral je benen lang, denk aan "met twee voeten op de grond willen staan". Je kunt het wel, dat laten enkele foto's ook zien. Heb je misschien moeite met je balans? Tip: oefenen met lichtrijden maar dan 2 keer staan, 1 keer zitten, 4 keer staan, 1 keer zitten. Hiermee kun je je balans perfect trainen.Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:39

Bedankt voor de rectie
Ja zei mij instructrise idd ook over dat lichtrijden dus daar ga ik lekker mee aan de slag om mn balans te goed te vinden!
leuk dat jullie idd ook vooruitgang zien!
Tuurlijk is t nog niet perfect maar dan kan ook niet met iets langer dan 2 maanden les! ( en heb wegens drukte nog niet eens elke week els gehad ).
Hoop de volgende foto's nog meer vooruitgang te kunnen laten zien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:43

amondi schreef:
Nou heb ik al diverse fototopics van je zien komen en gaan, waarbij je iedere keer aangeeft via de methode Antoine te Both te rijden.

Dus ben ik maar eens gaan kijken op de site van de man om te zien of dit nu echt de bedoeling is.... maar nee.... Daar zie ik rechtgerichte paarden die in staat zijn hun hoofd te dragen. Ruiters die vooruit kijken, benen op de juiste plaats houden, actief met hun zit bezig zijn en ook gewoon met bit en goed passend zadel (plus dekje) rijden.

http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/

Ik ben dan ook bang dat je alleen uit de AdB methode haalt wat jou goed past en de rest laat zitten.

En dat kan niet, Als je AdB wilt volgen, moet je ook voor het complete plaatje gaan!

En dus zal je paard rechtgericht moeten gaan dragen. Dus gewoon, basis! Aan het been en nageven!

Als je graag wil rijden zoals de paarden die ik voorbij zie komen op zijn website, neem dan vaker les van hem. Maar noem het niet in de stadium de AdB methode..... Dat geeft een verkeerde indruk van Antoine de Both en zijn lessen.

als t er al perfect uitzag hoefde ik geen les meer he ;) Dus idd t klopt dat t nog niet mooi is! Maar het is toch echt zijn methode hoe ik les krijg!
Gelukkig word er vooruitgang gezien ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:09

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels van RT-HAW verwijderd

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:12

amondi schreef:
Nou heb ik al diverse fototopics van je zien komen en gaan, waarbij je iedere keer aangeeft via de methode Antoine te Both te rijden.

Dus ben ik maar eens gaan kijken op de site van de man om te zien of dit nu echt de bedoeling is.... maar nee.... Daar zie ik rechtgerichte paarden die in staat zijn hun hoofd te dragen. Ruiters die vooruit kijken, benen op de juiste plaats houden, actief met hun zit bezig zijn en ook gewoon met bit en goed passend zadel (plus dekje) rijden.

http://www.hoefkatrol.com.whsites.net/

Ik ben dan ook bang dat je alleen uit de AdB methode haalt wat jou goed past en de rest laat zitten.

En dat kan niet, Als je AdB wilt volgen, moet je ook voor het complete plaatje gaan!

En dus zal je paard rechtgericht moeten gaan dragen. Dus gewoon, basis! Aan het been en nageven!

Als je graag wil rijden zoals de paarden die ik voorbij zie komen op zijn website, neem dan vaker les van hem. Maar noem het niet in de stadium de AdB methode..... Dat geeft een verkeerde indruk van Antoine de Both en zijn lessen.

Op zijn site zie ik plaatjes van paarden die al rechtgericht zijn, al dit proces voorbij zijn.
Dit kan je dus zeer zeker niet vergelijken met het gedeelte waarmee de TS bezig is!
Deze manier is niet direct hoppa in de krul, want ookal lijken sommige paarden nageeflijk te lopen, als er maar wat spanning is, als het paard niet recht is, is die nageeflijkheid gewoon nep.

Ik zie zeker verbetering inmiddels, dus TS ga zo door! Je weet de punten waar je op moet letten, en je krijgt les, dus ik weet zeker dat het goedkomt.
Ookal duurt het misschien wat langer dan sommige mensen voor het plaatje willen zien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:20

Ik heb nooit eerder foto's van je gezien, dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

Van wat ik hier zie aan foto's word ik niet warm. Ik zie een paard wat in je hand hangt, jij zit met je hakken in z'n buik te peuren en zie totaal geen nageeflijkheid. Nou heb ik het al niet hoog op met AdB, maar hier zie ik zelfs geen AdB in, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:29

@ x_marr dank je wel voor je reactie

@ Quellian, ik trek mn hakken soms op klopt maar ik zit dr zeker niet te peuren En hangen in mijn handen doet ze niet ;) lijkt misschien zo maar doet ze echt niet ;) Heb geen gewicht in mn handen!
En je werkt eerst aan ontspanning daarna pas aan negeeflijkheid, eerst moet je paard volledig recht zijn voor t kan nageven! Anders is t idd nep!
Je ziet duidelijk dat ze dr buikspieren aanspant waardoor ze haar rug loslaat! Dat zijn de aller eerste aandachts punten!
Ikw eet dat mensen graag een krulletje zien! Ik niet. Eerst goe dop eigen benen lopen, recht zijn en achterhand!

ik zie steeds vaker dat als een paard niet in de *krul* loopt dat ruiter commentaar krijgt, terwijl de paarden die wel zo lopen 9 van de 10 keer in een valse knik lopen!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:50

Quellian schreef:
Ik heb nooit eerder foto's van je gezien, dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

Van wat ik hier zie aan foto's word ik niet warm. Ik zie een paard wat in je hand hangt, jij zit met je hakken in z'n buik te peuren en zie totaal geen nageeflijkheid. Nou heb ik het al niet hoog op met AdB, maar hier zie ik zelfs geen AdB in, sorry.

Ik snap eigenlijk niet zogoed hoe mensen het niet hoog op kunnen hebben met de AdBvmanier, oke de man zelf is wat anders, maar ik mag toch hopen dat iedereen het doel heeft om zijn paard rehtgericht te hebben en van daaruit de nageeflijkheid te krijgen? :=

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:53

nog ven iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen: over je zit.
Als jij je rug zo hol trekt, dan kantel je je bekken de verkeede kant op. Daarmee rem je je paard in de rug af. denk maar aan het op een schommel zitten: als je naar voren en omhoog wilt duw je met de achterkant van je bekken. Op de foto's duw jij met de voorkant van je bekken, dus naar achteren. En zonder boom zal het paard dat nog meer voelen dan met boom, dunkt mij.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:20

X_Marr; er zijn meerdere wegen naar Rome :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:33

Cinnepin schreef:
@ x_marr dank je wel voor je reactie

@ Quellian, ik trek mn hakken soms op klopt maar ik zit dr zeker niet te peuren En hangen in mijn handen doet ze niet ;) lijkt misschien zo maar doet ze echt niet ;) Heb geen gewicht in mn handen!
En je werkt eerst aan ontspanning daarna pas aan negeeflijkheid, eerst moet je paard volledig recht zijn voor t kan nageven! Anders is t idd nep!
Je ziet duidelijk dat ze dr buikspieren aanspant waardoor ze haar rug loslaat! Dat zijn de aller eerste aandachts punten!
Ikw eet dat mensen graag een krulletje zien! Ik niet. Eerst goe dop eigen benen lopen, recht zijn en achterhand!

Ik zie steeds vaker dat als een paard niet in de *krul* loopt dat ruiter commentaar krijgt, terwijl de paarden die wel zo lopen 9 van de 10 keer in een valse knik lopen!

Ik heb ook nog nooit eerder foto's van je gezien (*gaat zo wel even zoeken*), maar vind wel dat het plaatje het beeld geeft dat je met een tank/dieseltje onder je kont loopt. Hij lijkt zoals Quellian zegt behoorlijk in je handen te hangen, maar dat kan ook gezicht bedrog zijn gezien het feit hij een onwijze ondernek heeft en weinig flexibiliteit toont op de foto's!

Wat mij daarentegen opvalt is dat hij zoals je zegt meer aan je been moet komen, maar werkelijk op alle foto's 'drijf' je. Van een constant 'kuitdruk' voelt hij op een gegeven moment geen verschil meer en zul je nog meer moeite moeten doen hem naar 'voren' te krijgen op jou hulp. Hou je been er aan, maar wel van de buik af..............zodat jou actie, zijn reactie is.......

Lekker veel schakelen dus en z'n achterhand er onder brengen. Dan zal hij voor ook lekker gaan zakken:)

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:30

bedankt voor de reacties :)

ik heb van mezelf een holle rug helaas dus voor mij is het extra moeilijk de rug recht te krijen! Maar ik oefen er wel mee :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:37

Leuke fjord! Vind het er alleen niet mooi uitzien. je houding stoort mij erg. Dan bedoel ik handen en voeten want je zit wel mooi rechtop. Maar lekker door blijven oefenen, komt helemaal goed!
succes met rijden verder!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:16

XxriieterxX schreef:
Leuke fjord! Vind het er alleen niet mooi uitzien. je houding stoort mij erg. Dan bedoel ik handen en voeten want je zit wel mooi rechtop. Maar lekker door blijven oefenen, komt helemaal goed!
succes met rijden verder!

Wat is er met haar handen dan? Die horen namelijk op die plaats te zitten.

Quellian: Tuurlijk zijn er meerdere wegen naar rome, maar als je tegen iets bent verwacht ik dat je er helemaal tegen bent... maar aangezien de basis bij alles eigenlijk hetzelfde hoort te zijn, dus vanuit het rechtrichten en de ontspanning werken, snap ik niet zo goed waaromje dan helemaal tegen zo'n methode bent.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:26

Ehm wat er mis is met de handen??? zitten vaak niet op dezelfde hoogte/lengte.. en op 70% van de foto is de onderarm niet in 1 lijn met de teugels... en juist op DIE plaats horen ze te zitten...

Verder ga ik mee met wat er al eerder gezegd is, been stiller en op je kont zitten ipv je doos!!!!
En lekker doorgaan met lessen, wie weet kun je over 2 maanden dan weer wat vooruitgang showen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:34

x_Marr; natuurlijk heeft iedereen als doel een paard recht richten, maar de paarden die ik gezien heb die op de AdB manier gereden werden... hou op, schei uit, wat een doffe ellende. Ik vind het niets om je handen ter hoogte van je oren te houden en zo je paard te sturen.

Recht richten kan op zoveel verschillende manieren.

Maar dan nog; in dit plaatje zie ik niet eens iets wat op AdB lijkt, het komt op mij over alsof dat paard enorm vast zit in rug/hals en daardoor hangt in de handen. Ik zie het hier gewoon niet in, sorry.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:46

Overdrijven is ook een vak hè :)
Je handen 'hoger dan 'normaal', heeft een doel: namelijk zachter in de mond optreden. Je raakt namelijk niet de lagen maar je werkt meer in in de mondhoeken, bij zachte hulpen is dat dus duidelijk zachter voor het paard aangezien er bij de lagen minder diep zenuwen liggen dan in de mondhoeken. Het paard krijgt dus minder 'pijnstootjes'. (Als ik het zo helemaal correct heb verteld)

Jij kan het doffe elende vinden maar ik zie hier al een paard in de buurt die eerste gespannen de hele bak door zat te racen. letmeer op de omgeving dat op de ruiter en raakt van andere mensen als ze dichtbij komen gestresst, nu traint ze al een paar weken dmv. deze methode... paard loopt ontspannen snuivend met de neus over de grond. Let nog wel op dr omgeving maar durft nu dus te ontpannen. Zover ik weet hebben andere instructise's haar niet kunnen helpen.

Helaas verstaan sommige mensen trouwens heel wat anders onder rechtrichten dan wat het eigenlijk is, die denken dat een paard van zichzelf al recht is.

En van een foto kun je nooit beoordelen of een paard vast in rug of hals zit, of het moet echt duidelijke verschijnselen hebben zoals rug flink wegdrukken, zeer scheef lopen en dergelijke.

EN je houdt er rekening mee dat dit een fjord is, hij dus ander gebouwd is dan een kwpner of een luxer gebouwde pony en dat het er daarom wel eens anders uit kan zien?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:53

Nou met een binnenhand die zo inwerkt als op deze foto's maakt het niet uit op welke hoogte je je handen houdt, dat voel je als paard op elke hoogte....

Wij hebben heel wat fjordjes op stal lopen en ikzelf heb ook geen kwpn of ''luxe'' pony, en dat ziet er toch echt anders uit dan dit plaatje...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:54

daarbij heeft dit paard geen bit in, dus voelt ie het ''lekker'' op zijn neus inwerken..
Dus je uitleg over lagen en mondhoeken kun je ook weer inpakken.. die zijn hier niet van toepassing

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:58

Ik denk 2 dingen, naast het commentaar dat je hebt gekregen -en waar wijze woorden bijzitten-:

1. Ik vraag me af of je het jezelf niet veel te moeilijk maakt, ik krijg het idee dat je alles in de strijd gooit: boomloos, bitloos, AdB, ik zie in je profiel ook nog halsring. Vooral het boomloos lijkt mij geen goede: dat op een ronde Fjord en balans houden zal voor iedereen dan erg moeilijk zijn. Of is boomloos een bewuste keuze en waarom dan? Het middel lijkt mij erger dan de kwaal...

2. Als je het hebt over flinke verbetering, kunnen mensen dat niet beoordelen, tenzij je foto's van daarvoor ook toont. Dan is wel logisch dat je voorhand/balans enz. commentaar krijgt, dat is immers wat men ziet. Misschien alsnog even wat oude plaatjes plaatsen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:00

Ik vind het in elk geval heel erg fijn dat ik mijn eigen mening mag hebben, super :D

En nu hou ik het voor gezien, denk dat mijn mening inmiddels wel duidelijk is. Mijn mening werd gevraagd, die heb ik gegeven en die wordt nu gerespecteerd, bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:57

Idd X-marr zo zit de vork in de steel.

bonito ging eerst gewoon plat door de bochten heen, ontzettend vallen op de schouders zich vast zetten ( wat ze nu dus niet doet in de rug, als een paard de buikspieren aanspant ( wat IEDEREEN kan zien op de foto ) gooit ie zijn rug los! Ook zie je vaak zat bolling in de rug en dat is dus niet wegdrukken! Wat ze overigens eerst wel deed.

@ Quellian je kan blijven doorgaan dat je hier geen AdB in ziet, dat is prima, maar het is toch zo! Ik kom echt niet op bokt om een potje te zitten liegen hoor!

jammer dat sommige mensen geen gedult hebben met een paard trainen, die zien een keer foto's, een maand later zet je weer foto's neer om te laten zien hoe t gaat en of er verbeteringen zijn maar dan verwachten ze gelijk een paard in de krul! Een perfect zitten de ruiter etc etc!
Ik ben een aantal weekjes bezig en ik doe t rustig aan! Stapje voor stapje!
Ik kan haar wel van voren in gaanw erken zodat ze in t krulletje loopt hoor maar dat is vasle nageeflijkheid ( wat ik 9 van de 10 keer voorbij zie komen en dat mensen zeggen oh wat loopt ie lekker )!
Pas als een paard recht is, goed ontspannen en goed in balans is kan ie nageven! En at kost tijd, zeker als je paard muu avst heeft gezeten! Ik wil absoluut geen valse nageeflijkheid of een geknikte nek! helaas zien veel mensen t verschil tussen valse en eerlijke nageeflijkheid niet

Dat ik voor een boomloos zadel heb gekozen is een bewuste keuze geweest en ze loopt er veel soepeler onder! Dus ik denk niet dat t haar in de weg zit!
Heb veel boomzadels gehad, op maat laten maken en al die ellende, veel gels in gestoken en nooit lagen ze perfect!
Toen heb ik een boomloos zadel geprobeerd en dat ging veel beter! Nou wat houd je dan tegen een boomloos zadel te egbruiken?

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:19

Je moet je handen indd lager houden en ook vind ik dat je Fjord wel érg laag loopt, het lijkt niet of ie hangt.
Maarja.
Leuke foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:25

bedankt ja mn handne mogen ietsie lager dat klopt, maar op deze methode rijden we met redelijk hoge handen! Mijn vorige instructrise moest ik me handen altijd laag houden. ik vond t zelf niet fijn ( laag en breed ) ik had echt zoiets van dit klopt niet! Zo dwing ik me paard naar beneden en het moet toch echt van achteren komen!
Ze mag nu nog laag lopen zolang ze maar ontspant en recht is en we trainen dr achterhand waar steeds meer verbetering in komt gelukkig! Later zullen we bezig gaan met oprichting, alles op zijn tijd! Stapje voor stapje, al duurt t 10 jaar voor we t plaatje bereikt hebben! Dan weet ik iig dat t echt is en ik niks heb geforceerd ;)
Ook blijft t voor t paardje dan leuk :P

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:37

Deze fjord is echt veel te dik om onder de man het werk te kunnen doen. Naar mijn bescheiden mening komen boomloos en bitloos deze combinatie niet ten goede. Het paard ziet er superflegmatiek uit, loopt ook volledig op de voorhand. Een fatsoelijk zadel zou hier heel welkom zijn, lijkt mij, vooral omdat de houding van de ruiter ook nog veel te wensen over laat. Natuurlijk valt niet alles van een paar fotootjes af te lezen, maar ik zou toch echt een andere instructeur nemen. Denk niet dat dit de juiste weg is, maar hoop het wel voor je.

Succes met de verdere training!

Soma