Opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DonAvenir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:34

Er bestaan ook opstapbeugels. Met deze beugel kan je je stijgbeugel verlengen met 20 cm. Het enige wat je moet doen is even iets uitklappen. en klaar is kees. Dan hoef je ook niet met een krukje op te stappen als dat wel zo lukt. En verder zoals de rest ookal zegt. veel rekken en strekken met je benen. Zal vast ook wel goed zijn voor je heup.
Ik zelf ga nu een paard rijden van 1.74 ben zelf 1.68. Ook hij is bang voor t krukje. en gaat daar waarschijnlijk ook niet aan wennen. Nu heb ik van een vriendin gehoord dat die opstapbeugels tekoop zijn bij Divoza. 65,- Misschien helpt dat wel iets;).

succes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:38

Anne. schreef:
Wat ik nu ga vertellen is eigenlijk ontzettend beschamend, maar ik moet er gewoon overheen komen!

Ik ben een niet-zo-lenig-meisje. Ik heb dus vrijwel altijd een probleem bij het opstijgen. Ik moet altijd 3 of 4 keer proberen voordat ik er echt op zit. Dit kan natuurlijk ook niet goed zijn voor de rug van mijn verzorgpaardje, daarom vraag ik jullie hulp.
Een trapje is voor mij en mijn verzorgpaardje no-go. Ze loopt namelijk constant weg (daar zijn we wel aan aan 't werken ;))

Hoe kan ik mijn benen zo trainen (buiten het opstijgen) dat het wat gemakkelijker gaat?

edit: ik moet er wel even bij zeggen dat mijn heup niet altijd even goed meewerkt.. misschien dat het MEDE daardoor komt.

Ik kan eigenlijk maar één echt goed antwoord geven. Leer je paard om niet weg te lopen.
Dat doe je door je paard iedere keer dat ze wegloopt terug te zetten.. Dat kan wel een paar weken duren maar uiteindelijk valt het kwartje. Je paard moet doorkrijgen dat weglopen vervelender is dan blijven staan.

Ik kan niet opstappen zonder krukje/trapje omdat ik chronische Lyme heb, maar zowel mijn oudere, als mijn jonge paard (van 1.70 en 1.80 en zelf ben ik 1.60), als de paarden van mijn vriendin staan gewoon keurig stil. Dat kun je ze leren :j Succes!
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-03-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:39

Ik doe de linkerbeugel altijd verlengen als ik op een groot paard moet rijden (ben zelf 1,64 m). En met leren zitvlak rijbroeken en nieuwe leren rijlaarzen is het nu ook bij wat kleinere paarden moeilijk om erop te komen. Ik denk dat je ook, als je spieren goed warm zijn, je benen goed moet rekken/strekken. Daardoor word je veel soepeler.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:41

Dan moet je je paard leren om stil te staan.
Kan ieder paard leren hoor, maar je moet wel consequent zijn, en ook vooral blijven ;)
Als je paard heeft geleerd om netjes stil te staan, net zolang als jij dat wil, kun je een krukje erbij pakken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:58

De plaatsbepaling van paard en krukje is ook heel belangrijk. Veel ruiters stappen midden in de bak op en ja, als je paard dan niet stil wil blijven staan bij een krukje wordt het ook niets. Als ik alleen ben zet ik ponybeest in een hoek van de bak zodat voor en rechts bakrand is. Krukje links en zo lang ze niet achteruit stapt (en dat waagt ze niet meer :D ) kan ik netjes opstappen vanaf het krukje. Als ik zit een paar pasjes achterwaarts en klaar is kees.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:01

In principe maakt het niet uit waar je staat, je paard hoort gewoon stil te staan als jij dat wilt!
Al parkeer je hem op het dak bij wijze van spreken. Stilstaan is stilstaan!! En pas als jij de hulp geeft om weg te stappen, mag ie wegstappen.

Anya

Re: Opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:45

je moet een paard gewoon OVERAL kunnen parkeren. Midden in de bak, in de deuropening desnoods (niet dat ik aanraad daar op te stappen). Een paard dat wel doorloopt is slecht opgevoed.