Ijslander Kvasir @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mexxje

Re: Ijslander Kvasir @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:34

Nicole, ik begrijp je, beetje raar getypt van mij, ik doelde meer op de toltende boscrossers.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:36

Sorry voor mijn felle reactie. Maar is wel duidelijk toch hihi

xCointreau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:39

Wat een leuk knuffelbeertje! :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:45

mexxje schreef:
Ziet er ontspannen uit :)
Van mij hoef je je hakken niet verder uit te drukken hoor, misschien wel handig om je beugels 1 a 2 gaatjes langer te doen.
Is je paardje een 4 of 5 ganger? Wat is de afstamming?
Waarom rij je niet met een IJslanderhoofdstel? Ik vin dat altijd veel mooier staan :D

@_Lotteke,
hmmm, De sportIJsjes lopen wel nageeflijk, voor wedstrijden en ruggebruik, maar ruiters die hoog in de sport zitten, zitten over het algemeen niet op bokt. De recreanten rijden daarentegen niet om hun paard te verbeteren etc, en hebben ook minder goeie paarden uiteraard :) Kijk eens op internet voor foto's van wedstrijden in de wat hogere klassen.

Kvasir is een 4 ganger met nu nog erg weinig tot bijna geen tolt (helaas) daarom rij ik nu dresuurmatig om z'n achterhand wat beter te activeren voor de tolt. Hij is een zoon van Lettir fra Spor. Ik rij niet met een ijslandshoofdstel omdat je het bit dan erg makkelijk door z'n mond heen trekt omdat hij erg stijf is in z'n nek.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:51

Oeh een Lettir, leuk :D
IJslanderhoofdstellen zijn in verschillende combinaties te krijgen, hoge/lage/gecombineerde neusriem en bakstuk met en zonder frontriem, dus dat moet niet een probleem zijn ;)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:53

mexxje schreef:
Oeh een Lettir, leuk :D
IJslanderhoofdstellen zijn in verschillende combinaties te krijgen, hoge/lage/gecombineerde neusriem en bakstuk met en zonder frontriem, dus dat moet niet een probleem zijn ;)

Ik heb een ijslandshoofdstel met lage neusriem. En we gaan geen nieuwe neusriem kopen terwijl als je een gewoon hoofdstel indoet dat het meteen over is.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:22

Hij heeft iig een erg leuke papa, ik vind het hoofdstel eigenlijk wel mooi staan :). Ik heb ook een "gewoon" engels hoofdstel voor erbij.
Maar ik snap dit zinnetje niet:
Ik rij niet met een ijslandshoofdstel omdat je het bit dan erg makkelijk door z'n mond heen trekt omdat hij erg stijf is in z'n nek.
De neusriem zit toch over het bit? dan kan hij toch niet door zijn mond heen?

Verder tolt mijn ijs ook nog niet echt goed, vooral heel lateraal.
Maar ik ben nu al een ruim jaar dik aan het dressuren en het werk echt super :) Tolt word steeds iets beter.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:30

Skotti schreef:
Hij heeft iig een erg leuke papa, ik vind het hoofdstel eigenlijk wel mooi staan :). Ik heb ook een "gewoon" engels hoofdstel voor erbij.
Maar ik snap dit zinnetje niet:
Ik rij niet met een ijslandshoofdstel omdat je het bit dan erg makkelijk door z'n mond heen trekt omdat hij erg stijf is in z'n nek.
De neusriem zit toch over het bit? dan kan hij toch niet door zijn mond heen?

Verder tolt mijn ijs ook nog niet echt goed, vooral heel lateraal.
Maar ik ben nu al een ruim jaar dik aan het dressuren en het werk echt super :) Tolt word steeds iets beter.

Op een of andere manier gaat het bit toch door z'n mond heen.
En Kvasir laat alleen soms 3 stapjes tolt zien. Wel zuiver volgens mij.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:20

Volgens mij ben je al lekker bezig met hem! Leuk beestje, hij ziet er nieuwsgierig uit.

Zou je niet wat aan zijn nek/hals doen als hij zo stijf is? Dat kun je al vanaf de grond doen, door hem te leren buigen in zijn hals. Als je het goed doet, heb je dan geen enkele neusriem meer nodig. Dit is trouwens geen opmerking over je neusriem hoor, ik vind hem prima staan. Een soepel paard is sowieso een voorwaarde om verder te komen, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen!

Verder nog over nageeflijk tölten. Daar hoef je echt geen superruiter voor te zijn, anders zou ik morgen maar eens in de sport A moeten beginnen ;) Het is wel minder makkelijk dan in een meer ontspannen gang, maar het is echt niet alleen weggelegd voor topruiters. De houding hoeft ook niet opgericht te zijn. De reden dat die wel hoger is op wedstrijden, is dat een lage houding ten koste gaat van de beweging van de voorbenen, maar die houding is juist wel goed in training, omdat het achterbeengebruik en het ruggebruik gestimuleerd worden. Ik kreeg dit weekend de tip om een jong paard juist te leren nageven in alle gangen, anders wordt het later alleen moeilijker.

Dit plaatje is wel duidelijk:
http://img11.imageshack.us/img11/3527/kraf.jpg
Zelfde paard, allebei tölt, trainingshouding vs competitiehouding.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 20:32

MaiMai schreef:
Volgens mij ben je al lekker bezig met hem! Leuk beestje, hij ziet er nieuwsgierig uit.

Zou je niet wat aan zijn nek/hals doen als hij zo stijf is? Dat kun je al vanaf de grond doen, door hem te leren buigen in zijn hals. Als je het goed doet, heb je dan geen enkele neusriem meer nodig. Dit is trouwens geen opmerking over je neusriem hoor, ik vind hem prima staan. Een soepel paard is sowieso een voorwaarde om verder te komen, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen!

Verder nog over nageeflijk tölten. Daar hoef je echt geen superruiter voor te zijn, anders zou ik morgen maar eens in de sport A moeten beginnen ;) Het is wel minder makkelijk dan in een meer ontspannen gang, maar het is echt niet alleen weggelegd voor topruiters. De houding hoeft ook niet opgericht te zijn. De reden dat die wel hoger is op wedstrijden, is dat een lage houding ten koste gaat van de beweging van de voorbenen, maar die houding is juist wel goed in training, omdat het achterbeengebruik en het ruggebruik gestimuleerd worden. Ik kreeg dit weekend de tip om een jong paard juist te leren nageven in alle gangen, anders wordt het later alleen moeilijker.

Dit plaatje is wel duidelijk:
http://img11.imageshack.us/img11/3527/kraf.jpg
Zelfde paard, allebei tölt, trainingshouding vs competitiehouding.

Ik doe zeker wat aan z'n stijfer hals hoor. Veel bochtjes en buigingen.

Met dit paard zal het niet handig om hem nagevelijk te laten tolten. Aangezien hij heeeeel erg verzameld moet zijn.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:03

Dat sluit elkaar niet uit, juist als hij goed nageeflijk is, kan je hem verzamelen. Maar ik snap wel dat je meer oprichting moet vragen om hem aan het tölten te krijgen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:31

persoonlijk zou ik ook eens gaan kijken voor een wat korter zadel,het ligt vrij ver naar voren en zelfs dan dicht op de lendenen.
je beugels 2 gaten langer is een goed idee, succes

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 16:08

Wildgirl schreef:
persoonlijk zou ik ook eens gaan kijken voor een wat korter zadel,het ligt vrij ver naar voren en zelfs dan dicht op de lendenen.
je beugels 2 gaten langer is een goed idee, succes

Er kan een hand tussen het voorbeen en de singel dus te ver naar voren legt hij niet. Ik krijg ook alleen maar te horen van het zadel ligt te ver naar achteren. We hebben het zadel laten passen en die zei dat het goed lag;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:29

Persoonlijk zie ik bij gangenpaarden het zadel graag een fractie verder naar achteren dan normaal om nog meer schoudervrijheid te creéren, wat de tölt ten goede komt.
Als je dat met dit zadel zou doen zit je idd veel te ver naar achteren, vandaar.