Inrijden: Longeren overslaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Inrijden: Longeren overslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:04

Heb het boek van Emiel Voest besteld. (Loswerken). Zit ziek thuis met een nierbekkenontsteking dus heb nu tijd zat om het te lezen en mij er in te verdiepen! :j Wie weet is het echt ee eye-opener!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:07

oehhhh dat boek wil ik ook nog kopen!!
(ik heb fase 1 en 2, maar dat zijn meer kleine opstapjes)
hoop dat je er wat aan hebt!
is er niet iemand in de buurt die je kan helpen met loswerken oefenen.
(zou graag komen helpen, maar tis een beetje verweg en heb geen autorijbewijs)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:10

Nee, ik ken eigenlijk niemand die ervaring heeft met deze manier van werken. Denk dat ik mij eerst even verdiep in de theorie en daarna even een oproepje op Bokt zet om met een meer ervaren iemand aan de slag te gaan samen :j

Maar toch heb ik nogsteeds een vreemd onderbuik gevoel van: hoe ga ik ooit op een logische manier tot dat paard doordringen.. :n Soms lijkt ze echt gewoon zo dom. Alsof ze ze denkt van euh, oke? hoe? wat? huh?
Geduld is een schone zaak, maar er zit wel een einde aan :=

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:13

Fijn dat je het boek van emiel hebt besteld, zeker leuk om je hierin te verdiepen.

Wat ik wilde vragen is hoe heb je het aangepakt met het longeren?
Hoe ben je begonnen?

Wat bij ons bij onze ruin erg hielp als er iemand met hem mee liep bij zijn hoofd om te laten zien wat de bedoeling is.Hij moet het ook nog leren natuurlijk.
ik zou zo en zo niet aan het bit longeren, zo krijgt het paard alleen maar nare ervaringen en volgens mij snapt jou paard gewoon niet wat de bedoeling is.

Ik zou je veel grondwerk adviseren zodat de verhoudingen tussen jullie duidelijk zijn en je paard je leert vertrouwen.
En niet als je vader de zweep erover, het is een jong dier geef haar de tijd en je krijgt er zoveel meer voor terug.
Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:17

tja als ze "dom" lijkt is ze dr misschien nog niet aan toe...of je bent zelf nog niet duidelijk genoeg.

overigens mijn eerste loswerkervaring met mn jonge ruin was ook zoiets.
of eigenlijk was het de 2e, de eerste loswerkervaring was in de bak met zn 2en en hij er binnen notime weer uit, dwars door alles heen.
maar dat was voor mij een teken dat hij er gewoon helemaal niet aan toe was.

nu mn 2e ervaring(driekwartjaar verder):
ik heb hem samen met mn al oude merrie in de bak gezet, en ben in eerste instantie met de merrie gaan loswerken.
eerst was mn ruin aan het sjeesen door de bak.
maar op een gegeven moment stond hij in een hoekje te kijken naar wat ik deed.
hoofd naar beneden, grote ogen met een blik: WTF is dit nou weer.
toen maar met hem geprobeert, hij weer sjeesen en bokken, maar gelukkig was dit er al weer snel uit door alleen maar te proberen hem rustig weg te laten stappen.
nu een paar keer verder gaat het best wel goed, geen gegallopeer of gebok meer, nog wel wat moeilijke dingen, maar dat komt vanzelf!

overigens beterschap jij!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:59

Ik ben begonnen met het ernaast lopen, dus helemaal de bak door, kleine cirkels, figuren, dat werk. Vervolgens ben ik meer afstand van haar gaan nemen, en gewoon aan de hand door de bak gaat dat prima. Maar wanneer de 'werkcontext' ter tonelen komt gaat er een knopje om en is ze er in 1 keer helemaal klaar mee.

Ben vorig jaar al begonnen, heb het een paar keer op verschillende manier geprobeerd.. Daarom heb ik haar die tijd ook gegeven omdat ze er misschien ook niet klaar voor was, maar er komt (in mijn ogen) ook een keer een punt waarop je gewoon even door de zure appel heen moet bijten, dus zij ook.. Qua groei en bespiering ziet ze er al erg goed uit, en ook qua bouw begint zij nu mooi te verfijnen (een jaar geleden was ze lé-lijk!). Dus dat is ook niet echt een reden om te zeggen van ik wacht nog langer..

Fijn dat er zo behulpzaam wordt gereageerd, ik heb hier echt heel veel aan!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:02

tja je moet idd door de zure appel heenbijten!
ik merk het zelf ook, doordat hij in het begin overal uitbrak durf ik nog niet altijd door te zetten, maar het is ook nog niet voor 200% bevestigd, en zolang dat niet zo is ga ik ook nog niet doorzetten!
maar we komen steeds meer in de buurt...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:09

wij hebben hier ook een jong paard gehad wat we absoluut niet konden longeren. Hij had wel een groot respect voor lijntjes (schrikdraad of stukken afgezet met een touw) dus wij wisten zeker dat hij niet door een lijn heen zou lopen. Wij hebben toen zijn beste paardenvriendje gepakt (die wel gelongeerd kon worden) en zijn hem gaan longeren met hem los in de bak erbij. Na 2 of 3 rondes ging hij gezellig met het andere paard meelopen netjes op de volte en in hetzelfde tempo aan de buitenkant naast het andere paard. Dit hebben we een paar keer gedaan iedere keer ongeveer 5 minuten per kant. Na een paar dagen zijn we het om gaan draaien toen hebben we hem aan de lijn gedaan en het andere paard los ernaast. Hij liep toen zonder problemen aan de longeerlijn en daarna hebben we ook nooit meer problemen met hem gehad. Het was bij hem echt alsof hij het longeren maar niet kon begrijpen we hebebn van alles geprobeerd en dit heeft uiteindelijk goed gewerkt zonder dat hij nog 1 keer moeilijk heeft gedaan.

De paarden worden bij ons wel regelmatig van jongs af aan in de groep gelongeerd we longeren dan 3 paarden tegelijk. (natuurlijk wel zonder lijnen). Vanaf een jaar of 3 mogen de jonge dieren bij de oudere paarden in een groepje 10 minuutjes gelongeerd worden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:17

Hmm, ja dat kan ik opzich ook een keer proberen! Alhoewel het wel zo'n type is wat dwars door de longe (van t andere paard) heen zou rennen :') Maar inderdaad, misschien moet ze even de clu van het longeren een keer ervaren voordat zij het zelf kan doen..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:18

of jij in het midden en een ander persoon loopt naast haar mee.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:20

:j Was hier inderdaad al een keer genoemd, en die ga ik ook zeker proberen!! Dat zou ook wel echt een eye-opener voor haar kunnen zijn!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:23

Ik heb het longeren voor het inijden wél overgeslagen. Had alleen een heel zware longeerbak tot mijn beschikking en vond het niet nodig om mijn jonge dier daarin te laten lopen. Bovendien was 'ie verder heel nuchter, had al grondwerk met 'm gedaan en aan de hand en fiets kende hij de stemcommando's, dus zag ook niet echt de toegevoegde waarde van longeren in. Ben er toen ook los (dus niet aan de longeerlijn) opgestapt. Was op deze manier prima te doen zonder longeren.

Ik laat me er niet over uit of het in het geval van TS de juiste keuze is, maar wil alleen zeggen dat het dus wel mogelijk is. :)