Haflinger Mone "Dikkertje Dap" @ rijles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Re: Haflinger Mone "Dikkertje Dap" @ rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:52

Op dieet moet ze ja, maar het ziet er goed uit.
Probeer haar achterhand wat te activeren, en natuurlijk je cap, maar dat zei je zelf al. :D

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:01

Zo de meeste commentaren zijn al gegeven :)
erg goed dat ze bij jou op een streng dieet staat en dat je de zadelmaker op tijd laat langskomen :)

ben benieuwd naar foto's over een jaartje :)
heb je misschien foto's van een jaar geleden? (om te vergelijken :o)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:07

Toen ik haar kocht was ze te dik, toen heeft ze op dieet gestaan en was ze ontzettend afgevallen. In mijn profiel staat daar wel een foto van.

In september ben ik begonnen met mijn studie, en ik had minder tijd voor Mone. Bijrijders geprobeerd, maar dat werkte gewoon niet. Eentje is mede verantwoordelijk voor het feit dat Mone het rijden niet meer leuk vind... Dus dat wilde ik niet meer.
Ze droeg altijd een graaskorf, maar daar eet ze inmiddels zo makkelijk mee dat die weinig effect heeft. Ze staat in de groep buitenpaarden en die krijgen in de winter onbeperkt hooi/kuil voer. Dat was teveel voor haar. Ik kon haar niet genoeg laten lopen en ze kreeg voer dat te rijk voor haar was. Die combinatie is dodelijk.
Geen excuus, ik had dit eerder moeten zien, eerder moeten ingrijpen. Daar ben ik me heel erg van bewust. Gelukkig hebben wij echt een toffe stalhouder en mocht Mone in een andere wei waar ze uitsluitend hooi krijgt, en waar we het per dag zelf voeren. Dus wat meer controle :) . En ik ben gestopt met school waardoor ik weer meer tijd heb, rij haar nu elke dag.

Ik maak me wel zorgen over september, als ik weer naar school ga... Ik kan dan gewoon geen 7 dagen in de week met haar aan het werk. Athans, ik verwacht van niet. Maar bijrijders, daar wil ik zelf niet meer aan, en daar is de stalhouder ook niet echt fan van... Ben druk aan het zoeken naar oplossingen voor dan, maar ik ben er nog niet echt uit... Zo dik als ze nu is, mag ze echt nooit meer worden!

Maar ze gaat wel vooruit. Sinds november 5 cm afgevallen. Dat is niet echt veel, maar ze staat pas sinds 21 januari in die andere wei, en sinds 1 februari ben ik gestopt met school en gaat ze dus meer aan het werk. Ze was wel breder in de schouder, maar volgens de zadelpasser was dat spierweefsel, dus dat is erg goed nieuws :) .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:10

Leentje_ schreef:
Zo de meeste commentaren zijn al gegeven :)
erg goed dat ze bij jou op een streng dieet staat en dat je de zadelmaker op tijd laat langskomen :)

ben benieuwd naar foto's over een jaartje :)
heb je misschien foto's van een jaar geleden? (om te vergelijken :o)

Februari 2007:
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 080235.jpg

Juli 2007:
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... _A0059.jpg

Ik geloof dat dit afgelopen najaar was, maar dat weet ik niet zeker:
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... C_0338.jpg

Afgelopen zomer:
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... C_0279.jpg

Wie vroeg er nou net hoe ik het zo ver had kunnen laten komen? Ik kan het niet meer vinden... Maar het is wel zo, dat Mone in de winter altijd dikker is dan in de zomer. Winter 2007/2008 stond ze veel op stal en kon ik het voer zelf regelen, maar toen was ze ook dikker dan in de zomer...
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 04-03-09 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:11

Heb mijn bericht al ge-edit want had in je profiel gelezen :)

Vervelend dat je in september niet veel tijd hebt, maar is het geen optie om bv in juni/juli al een bijrijder te zoeken die dan 2maanden lang goed te begeleiden zodat hij/zij er mee aan de slag kan?
ik begrijp dat het echt een vervelende situatie is.. maar ik kan me voorstellen dat eens er wat kilo's af zijn dat die er ook weer snél terug bij zijn als ze geen beweging krijgt..
anders evt. iemand die haar longeert op de dagen dat jij niét kan rijden ?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 22:13

Ik zit er serieus over te denken om haar mee te nemen.

Maar voordeel is ook dat ik het eerste half jaar van mijn opleiding al een keer heb gedaan en ik voor bepaalde dingen ook vrijstelling heb... Dus eigenlijk wil ik het zelf weer proberen.
Ik wil wel aan een bijrijder, maar eerst moeten de problemen opgelost worden denk ik. Als er nu meerdere mensen aan gaan plukken schiet het niet echt op denk ik.
Maar het is zo moeilijk... Wil het goed doen, maar eigenlijk niet uit handen geven...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:21

Hee!
Leuk om Anne der halfzusje ook eens te zien!
Ik vind dat je zelf een mooie houding hebt, daar kan ik nog een hoop van leren :+. Daarom ga ik over een maandje ook weer beginnen met lessen.

Ik heb ook je andere foto's bekeken en met name feb. 2007 lijk ze SPREKEN op mijn hafje. Het zou me niets verbazen als ze dichterbij elkaar liggen qua familie/afstamming.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:39

Heeft er niet per ongeluk een hengst bij gestaan??

Ik vind het er wel vriendelijk uitzien verder.

Succes met je mooie merrie ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:45

Was ze maar drachtig :P . Ik wil haar ooit wel laten dekken namelijk ;) .

@ Paulusjuh:
Ik denk dat hun moeders misschien wel zussen zijn... Ik zal eens gaan zoeken :)
Edit: Ik weet het al weer! Wist dat ik de naam Annemieke kende :) . Mone's oma van moeders kant is Annemieke, dus de moeder van Mone's moeder... Dus ze hebben moeder Annemieke door Haron laten dekken, daar kwam jouw paardje uit. Het jaar daarna hebben ze de dochter van Annemieke door Haron laten dekken en daar kwam Mone uit. Dus ze zijn zussen door Haron, maar ook tante en nicht :) .

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:48

Wie zijn haar ouders en oma en opa? Je mag me ook pb'en. Dan zal ik zo ook mijn papieren er even bijzoeken ;)

Winston007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:57

Ook met een tonnetje rond is het een leuke haf!!
ben in ieder geval blij te horen ehhh, te lezen dat je er bewust van bent dat ze nooit meer zo dik mag worden.Je bent op de goede weg, heb geduld!!!In ieder geval heel veel succes verder en geniet van de mooie momenten samen!!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:21

Een sjabrak zou een veel leuker beeld geven. Je wilt de rug toch niet kapot.
Maarja; jou eigen mening he

Fhryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:39

Leuke Haf, straalt rust uit als je naar haar kijkt :D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:18

xMRGANx schreef:
Een sjabrak zou een veel leuker beeld geven. Je wilt de rug toch niet kapot.
Maarja; jou eigen mening he

Wat bedoel je hiermee? Ik heb dit al een aantal keer uitgelegd.
Ik wil de rug niet kapot nee, daarom rijd ik juist ZONDER dekje. Op advies van de zadelpasser en osteopaat. Als je je spullen onderhoud en dus schoonmaakt rijd je helemaal niets kapot zonder dekje. En anders vind ik het erg vreemd dat mijn paard sinds November al zo rondloopt, zonder dekje, en nog steeds geen drukkingen heeft. Nee, ze begint zelfs over haar fobie tegen het zadel heen te komen. Need I say more? Ja, er zit namelijk wel iets onder het zadel, een rubberen matje van ongeveer een centimeter, die voorkomt dat het zadel schuift. Dus het zadel ligt SowieSo niet op de blote rug. Wat überhaupt niet mogelijk is, met een dikke wintervacht....

Als je eerst had gelezen zou dat een hoop schelen, maar ja, mijn eigen mening hè ;) .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:20

Fhryso schreef:
Leuke Haf, straalt rust uit als je naar haar kijkt :D

Daar ben ik ook weer erg aan aan het werken. Mone is de lol in het rijden een beetje kwijt, maar het gaat nu zo goed. Heb deze week elke dag kunnen rijden, behalve vrijdag wegens ziekte, maar ze gaat nu zo goed. Ze draaft weer erg makkelijk aan, en ze maakt zich al veel minder druk. Ook minder nukkig naar het zadel dan enkele weken geleden :) . Het gaat de goede kant weer op. Morgen weer rijles :D !