Paardrijden verleer je niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Connie_

Re: Paardrijden verleer je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:27

ik had 2,5 jaar niet gereden, en ik dacht dat ik het ook verleerd was.. nou dat was absoluut niet zo :) het voelde alsof ik de dag ervoor nog had gereden! het enige wat tegenviel was de spierpijn haha!
alleen zijn er natuurlijk wel een paar dingen die weer een beetje opgefrist moesten worden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:29

Tis net fietsen :j

Alleen je fijne techniek moet je weer even onder de knie krijgen! Maar de basics: nee, die verleer je niet :)

Gait_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:59

Je zal het niet echt verleerd hebben maar je moet gewoon wennen...
Je moet de balans weer opzoeken en dat gebeurd niet altijd in 5 minuten...

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:00

Het is net als fietsen, even wennen, en daarna is het weer dat vertrouwde gevoel :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:02

Ik heb vorige week sinds een half jaar weer een ritje gemaakt..
Het is inderdaad even wennen, maar je hebt het zo weer te pakken :)
(ohh en wat een spierpijn :oo )

Spetterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:30

Neeej paardrijden kan je niet verleren.
mijn tante had al geen 20 jaar meer gereden en die heeft laatst toen ze bij ons was gewoon weer een les met ons mee gereden.
dus je kan het niet verleren.
maar trouwens nog scces

xxliefs

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:56

Na een poosje is het inderdaad weer even wennen :)

Ik heb een paar jaar terug zo'n 3 jaar lang hooguit 3 keer per jaar paardgereden. M'n houding ging verschrikkelijk achteruit bij gebrek aan iemand die mij daar met regelmaat op wees, maar het gevoel blijft gewoon.. Ga wel uit van een enorme hoeveelheid spierpijn de eerste paar keer ;)

Overigens heb ik al verschrikkelijke spierpijn als ik een week of 4 niet gereden heb :P

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:59

Ik had een jaar niet gereden ivm operatie.

Ik vond het behoorlijk wennen, maarja, mijn spieren waren ook nog eens verlegt :P dus
dat zal wel extra zijn, maar na een weekje/maandje heb je het zo weer door :p

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:01

Na mijn lange pauze van 5 à 6 jaar heb ik het mezelf makkelijk gemaakt en in les 1 meegereden. Dat ging goed, ik reed duidelijk het beste, dus veel verleer je niet. De keer daarna ging ik direct naar les 2, met galop en toen voelde ik duidelijk dat ik de balans wat kwijt was, verloor ook soms m'n stijgbeugels, maar na 5 lessen was ik weer volledig op het juiste niveau. :+

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:03

Helemaal verleren doe je het niet denk ik maar ik denk wel dat er kleine dingetjes zijn waar je dan wat meer op zal moeten letten omdat je dat simpelweg gewoon vergeet omdat je er zo lang geen aandacht aan hebt besteedt

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:13

Hahaha, ik ben een paardrij-herintreedster. Ik had 25 jaar amper gereden en geen les meer gehad.

Ik ben een jaar geleden weer begonnen met lessen en de basis verleer je niet. De finesse wel. Ik les nu bijna weer een jaar en nog elke week komen er stukjes van dat gevoel terug.

Bereidt je voor op spierpijn. Ik was opeens bang om te vallen. Dat is nu minder geworden maar het verbaasde mij enorm want ik had dat in mijn vorige paardrij-leven nooit last van gehad.

Gekkigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:49

je verleert het echt niet hoor. Ik had denk ik anderhalf jaar niet meer gereden en heb toen een gezellig buitenritje gemaakt. Ik heb niet echt balansproblemen ondervonden hoor wel veeeel spierpijn! Ik heb altijd dagelijks gereden, ook veel wedstrijden, dressuur. Inmiddels alweer een paar jaar gestopt (dat buitenritje is ook alweer een jaar geleden) ik denk er regelmatig over om weer een bijrijdpaardje te zoeken voor z'n een keer in de week, een eigen paard wil ik niet meer...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:36

Mijn ervaring is dat je het niet verleert.
Toen mijn enkel gebroken was, heb ik ook héél lang niet gereden. Ook omdat mijn vertrouwen in dat paard compleet weg was. De eerste keer ging het wel weer meteen goed, afgezien van spierpijn de volgende dag. :=

Had ook al 2 jaar niet meer gesprongen, en dat was even wennen.
Ik kon de afstanden niet meer zo goed inschatten, maar verleren dat doe je het zeker niet. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 03:11

Ik heb ergens in mijn leven 8 jaar niet gereden. Kan niet zeggen dat ik zo wegreed, maar de basis was er nog wel. Lichtrijden kon ik nog (al kwam ik wel verder uit het zadel dan hoort en dan ik vroeger deed, ook zat ik vaak op het verkeerde been) maar de stap, draf en galop gingen op zich goed, al was de eerste keer meteen op een kleine D-pony die heel hard kon lopen... Onder me vandaan dus.

Wel heb je wat tijd nodig om je evenwichtsgevoel te hervinden en een goede zit te krijgen als je die ooit had. Met wat hulp is dat zo opgelost. (en vraag niet meteen om het moeilijkste paard van stal, daar krijg je spijt van omdat je je evenwicht even moet hervinden en dat kan een paar keer kosten, dan moet je niet een paard hebben dat heel fijn reageert want dan krijg je vliegles in plaats van rijles).

Bij mij was het opvallend dat ik na de stop mijn beugels op normale lengte kon houden terwijl ik vroeger altijd op springmaatje reed en mijn zit ook enorm verbeterde, al na een paar keer rijden was die beter dan ooit.

En inderdaad, zoals eerder gezegd, reken op een paar dagen niet kunnen lopen van de spierpijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 04:56

Ik heb er geen ervaring mee, maar denk dat bepaalde spieren wel slapper en minder lenig worden en je er echt weer even in moet komen, maar of je het helemaal verleert....

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 06:56

De basis verleer je nooit meer ....

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:13

Nou ik heb weer gereden hoor! Dinsdag heb ik eerst even meegereden in een lesje op een manege voor het gevoel, ging prima. Woensdag ben ik bij die stal wezen rijden, meteen ook weer 1.10 gesprongen en het ging eigenlijk wel goed allemaal. Het zou nog wel beter kunnen maar het was net alsof ik nooit gestopt was.
Gelukkig maar! (Heb nu wel een beetje spierpijn maar dat valt me ook alles mee.)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:21

Nee, dat verleer je echt niet. Mijn moeder heeft het afgelopen zomer weer (1x/week) opgepakt nadat zij 15 jaar niet gereden had. Vroeger was ze al geen topruiter en geen held en nu pakte ze het zo weer op. Ze draafde haar eerste les zó weg, reed direct op het goede been licht. Mijn bék zakte open van verbazing.
Mijn moeder is 59 jaar oud maar wel lichamelijk nog erg fit…

noawerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:22

Paardrijden verleer je zeker niet !
het is net als fietsen.
alleen kan het wel zijn dat je er weer even aan moet wennen en op gang moet komen.

groetjes.

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:23

verleren doe je inderdaad niet dat je moet wennen kan zo zijn maar je verleert het echt niet :n

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:20

Wat gaaf RoseK!
En nu, blijf je ook rijden bij de stal?

Ik hoop dat je het idd niet verleerd, heb sinds november '07 niet meer paard gereden. En van de zomer gaan we toch echt mijn merriepoown beleren. Denk dat ik ook eerst maar een paar keer op een ander paard stap, om alles even op te helderen :D.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:58

Ik denk als je een paar jaartjes niet gereden heb dat je daarna nog wel kan rijden..
Je zal wel weer even moeten wennen enzo..
Maar als je bijv. 10 jaar niet heb gereden. dan zou ik het niet weten hoor..

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:28

Had 12 jaar niet gereden en toen de draad weer opgepakt. Meteen een paard gekocht omdat rijden op een manege niet mogelijk was.

Was wel even nadenken hoe het ook al weer zat met op het goede been lichtrijden. Na twee rondjes was het weer helemaal terug en zelfs galopperen was geen probleem.

Uit ervaring weet ik dus dat je het niet verleerd. Alleen de puntjes op de I.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:53

Ik denk ook dat je de basis niet verleerd. wel heb ik het idee dat je "fine-tuning" wel weg is en dat je dat echt weer moet gaan opbouwen.

Angelezno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:55

RoseK schreef:
Ik vraag me dus af of je paardrijden kan verleren?
Ik heb nu meer dan een jaar niet gereden, daarvoor vrijwel elke dag en ook vaak wedstrijden.
Nu heb ik woensdag een afspraak bij een handelsstal waar ik misschien de paarden ga rijden en dan ook vooral springen.
Maar zou ik het nog wel kunnen? Ik denk het wel maar vind het toch wel spannend, heb morgen ook maar even een lesje op een manege geboekt om het gevoel weer terug te krijgen.
Heb meer mensen na een tijdje weer paard gereden en hoe ging dat?

Ik heb maar een aantal malen paard gereden, maar ik denk niet dat het gauw zal verleren. Hooguit dat je na een lange periode weer even moet inkomen..