Paard bokt met aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annie88

Re: Paard bokt met aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:15

ik heb hetzelde probleem, dus ik las even mee..
Het is voor mijn paard geen optie om een tik te geven, want dan wordt ze nog bozer.. Op dat gebied zal ik het niet kunnen winnen. Ik zal slimmer moeten zijn daar haar! Nu galoppeer ik uit een gebrokenlijn aan. Dat gaat best goed, je dwingt haar om in de juiste houding te lopen, en dan spring je aan. Ik heb volgende week wedstrijd en ben erg benieuwt of ze het dan ook doet. Nou misschien heb je hier wat aan, Groetjes

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 08:11

ze is 6 jaar.
maar er is nooit echt wat met haar gedaan, alleen in het bos rijden enzo

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:16

klinkt alsof ze vrolijk is, of het moeilijk vind, omdat je eerder alleen in de bossen reed. Doet ze het ialleen met de linker of rechter galop of op allebei ?Dat soort fratsen gewoon negeren, en belonen wanneer ze het niet doet;)....

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 08:25

jah daarom ze kent eigenlijk helemaal niks.
ze doet het op allebei.
ik ga ook eens proberen met longeren een bijzetteugel te gebruiken. meestal let ze dan wat meer op zeg maar

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:53

Als ze het op wandeling niet heeft bij het aanspringen of minder vaak, kan het gewoon zijn dat ze nog te weinig balans heeft en het erg moelijk vind. Een piste komt heel eng over voor een paard dat gewend is alleen "rechtdoor" te gaan. Mijn merrie was vnl gereden op de "renbaan" en de eerste keren kon ik niet gewoon met haar galopperen in de piste. Ze bokte de hele tijd in galop en sneed elke hoek verschrikkelijk af en wist niet meer naar waar eerst te lopen. Zodanig dat ik half uit het zadel geslingerd werd :o en m'n zadel helemaal scheefzakte. Buiten deed ze alleen soms een bokje uit enthousiasme.
Hierop heb ik haar enkele weken alleen buiten laten galopperen en in de piste alleen stap en draf, veel voltes (niet te klein), slangenvoltes, gebroken lijnen,.. en gelongeerd met bijzet of een halsverlenger (elastiek), max 10-15 minuten in draf, nooit galop (om te beginnen) want dat gaf bij mijn merrie teveel stress. Zodat ze steun leerde vinden op het bit, haar rug beter gebruiken en ook meer balans kreeg.
Nu bokt ze minder vaak in de binnenpiste, en ook eerder uit enthousiasme en soms uit frustratie. Als ze bokt, been eraan en consequent vooruitrijden. Ik gebruik de zweep alleen als ze op m'n been reageert door nog een keer extra goed te bokken. Als ik van de eerste keer m'n zweep gebruik wordt ze kwaad en moet ik opletten of ze gooit me er gewoon in een keer af. Karakterpaard :(

Kaylee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:50

Ik geef je een Tip: Probeer te doen alsof er nix aan de hand is en probeer te blijven zitten, als het echt om de fun gaat dat bokken bij die pony is bij hem de lol er al snel af. Als je dat al wat vaker hebt geprobeerd en hij doet het nog steeds zou ik hem als ik jou was even nakijken.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:47

Zelf ook gehad met het paard van een vriendin van mij!! Hij sprong aan en bokte niet 1 of 2 keer hij bleef gewoon doorgaan!! Rechtsom deed hij dat niet en linksom wel!! Zelf wist ik niet goed wat ik moest doen!! Was samen met nog een andere vriendin aan het rijden en die wist dat hij het bij de eigenaresse ook deed! In het begin deed ik alsof ik het niet erg vond en probeerde hem er door heen te rijden door te drukken met mijn been! Na 10 rondjes was ik daar ook klaar mee! Ik wist niet wat ik moest doen een zweep was geen optie zei zij! Daar ging hij alleen maar erger van bokken! Na een half uur klote ik toch maar zo brutaal geweest om een zweep te pakken! Aangesprongen, bokken, flinke tik met die zweep, nog een keer bokken, nog een flinke tik, weer bokken, nog een flinke tik en het was over!! Daarna nog een keer in de wending geprobeerd, nog een tik en klaar nooit meer gebokt!

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:36

Mag ik je vragen waarom je een jong paard gaat bijzetten, zodat hij niet meer bokt? Naar mijn idee verhelp je het probleem dan niet, waarschijnlijk als je niet meer bijzet aan de longe of onder het zadel... gebeurd het weer?

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:07

bernadetl schreef:
Mag ik je vragen waarom je een jong paard gaat bijzetten, zodat hij niet meer bokt? Naar mijn idee verhelp je het probleem dan niet, waarschijnlijk als je niet meer bijzet aan de longe of onder het zadel... gebeurd het weer?

ben het hier mee eens bijzet helpt echt niet :n

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:07

Misschien omdat ze het tijdens het inrijden deed en het haar nooit écht is afgeleerd. Of heb je haar zelf ingereden? Want dan weet ik het antwoord niet.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:33

Hoi hoi ,

Ik denk dat jij haar eens vlink op de donder moet geven ,
ze mag gewoon nie tbokke,

admiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:36

toch eerst laten nakijken of dat er geen fysieke reden is voor het bokken vervolgens met instructeur kijken of het aanspringen vanuit de ruiter goed gecommuniceerd wordt en daarna pas weer verder.

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren.
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-06-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking toegevoegd.

ceaderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:36

Heey ik heb precies het zelfde probleem met aanspringen geeft die van mij dikke bok en valt die terug de gene die mij les geeft zegt dat ik de binnenhand te strak vast hou misschien kan dat ook een probleem zijn bij jou

:)

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:43

Doet paard dit ook aan de longe?

Saffie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 14:46

Hier mag een slotje op. Dit is begin 2009 geplaatst. Is nu dus niet meer van toepassing.