Wel een om heeeeel zuinig op te zijn.
Maar goed, deze foto zegt verder nog niets omdat het paard nog niet voorwaarts is en duidelijk zo groen als gras.

Dus ben toch benieuwd naar fotos of filmpjes van de galop nu.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

daffie1986 schreef:Ik ben het voor een groot gedeelte eens met randalinpony, wat in het eerste stukje staat. En oefeningen om de achterhand sterker te maken zijn b.v. heel langzaam draven dat ie bijna in stap valt, tegen bergen oprijden in het duin of bos) en laat hem idd op lange stukken galloperen een jong paard met die stokmaat heeft nog veel te veel moeite om te verzamelen.
Volgens mij is dat een draf foto. Je zou toch een galop foto maken?
randalinpony schreef:daffie:
Ik zou zelfs nog niet langzaam gaan draven in dit stadium, eerst voorwaarts, neerwaarts, lekker sjouwen en marcheren.
Als ie daar sterker van is geworden, dan worden die tempowisselingen wel erg belangrijk.
Ik zie té veel paarden die onder hun tempo gereden worden en daardoor niet leren hun lijf lekker te gebruiken.
Dat geldt ook voor de galop, Vero83: zoek liefst ergens een maatje dat hem in galop bij kan houden, zonder dat het een racepartij zonder controle wordt.
Je paard moet eerst leren lekker op eigen benen sprong te maken, dat hij daarbij in 3 galopsprongen het zandpad af is, geeft niets.
Eerst de balans dan komen tempocontrole enz. wel.

Izzy19 schreef:Ik rijd nu ook een hele grote merrie die last heeft met de verzameling in galop. In draf gaat dat al super. Maar galop is erg lastig. Als ze haar normaal tempo mag galloperen is er geen probleem maar na een tijdje versnelt ze en valt ze helemaal uit elkaar. Dus ik gallopeer rustig aan en vang direct een klein beetje op. Paard is wel nageeflijk. Ik blijf niet te lange stukken galloperen want dat is gewoon nog te zwaar voor haar. Ik zoek de grens een beetje op. Als ik voel dat het wat veel wordt en dat ze uit elkaar gaat vallen maak ik een overgang naar draf, direct heel gecontrolleerd en dan naar stap. Zodat ze echt mooi op die achterhand terug komt. Tijdens het galopwerk zelf probeer ik veel schijnovergangen te rijden, natuurlijk zit daar nog niet veel verschil op want als je te veel vooruit gaat rijden is het nog moeilijker om je paard terug te krijgen. Dus dat doe ik heel beheerst en ik zorg gewoon dat ik het verschil voel, dat hoeft daarom nog niet zichtbaar te zijn.
De volte verkleinen en daarna terug vergroten kan ook nuttig zijn. Verklein de volte zo ver je kan, dus je paard moet goed blijven galloperen, en dan direct weer vergroten. Hou je been er wel steeds duidelijk aan zodat je niet alle contact kwijt raakt.
Ook kan het helpen om als je meer vooruit gallopeerd om dan lichtjes in verlichte zit te gaan zitten, niet helemaal maar gewoon klein beetje voorover zitten, en als je verzamelt ga je weer gewoon zitten zodat je paard ook leert om op je zit te verzamelen. Later kan je dan je paard zo goed als helemaal op je zit verzamelen, en dan moet het verschil tussen verlichte zit en je gewone zit ook helemaal niet meer zo groot zijn, dan wordt dat verschil onzichtbaar voor een buitenstaander. Enkel je paard voelt dat nog.

Izzy19 schreef:Die merrie train ik nog maar 5 maand
Als je paard achteraan zoveel last heeft tijdens die galop zou ik even verder werken aan draf en stap, daarin veel overgangen rijden en ook liefst zoveel mogelijk op je zit zodat je paard dit zo snel mogelijk leert, is later ook fijner voor jou. Met je teugels kan je het plaatje afmaken door voor begrenzing te zorgen. Als je je paard in het drafwerk sterker hebt gemaakt kan je telkens meer en meer de galop erbij nemen. In het begin zou ik het galopwerk tot het minimum beperken. Dus pas als hij helemaal ontspant in het drafwerk eens een rondje galloperen. Al is het maar gewoon de bak rond. Doet hij dat goed, belonen en weer verder drafwerk. Zo heb ik dat ook aangepakt en na 5 maand merk ik al een duidelijk verschil.
Het heeft geen zin om op deze moment door te bomen op de galop. Natuurlijk kan je op buitenrit wel eens lekker doorgalloperen, probeer gewoon daar ook steeds meer rustig terug te komen als je naar draf gaat. Direct ook je zit gebruiken. In het begin reageert hij daar misschien niet op maar na een tijdje zal hij dat ook gaan snappen. Gewoon heel consequent zijn.
Izzy19 schreef:De paarden die ik rij worden door hun eigenaresse altijd met pessoa gelongeerd, en ik ondervind daar wel profijt van. Bijzetteugels zou ik zeker niet nemen, daardoor trek je ze vooraan wel in een krulletje maar hoeven ze achteraan niet mee. Dubbele longe heb ik geen ervaring mee. Het voordeel aan de pessoa is dat ze achteraan ook eronder moeten blijven en dus niet uit elkaar kunnen vallen.
Voor het rijden denk ik gewoon nog een beetje tijd geven. Ik weet niet of hij al netjes aangallopeerd of nog echt in galop moet vallen? Als hij netjes aangallopeerd zou ik zeggen, probeer veel overgangen te rijden, dus aangalloperen, enkele passen galop en weer naar draf, weer ontspanning, even naar stap zodat hij leert om goed terug te komen. Stilstaan is vaak moeilijk voor jonge paarden, gewone bijvoorbeeld op het einde tijdens het uitstappen er eens bijnemen, dan zijn ze al wat rustiger vaak en dan even halthouden en weer verder stappen. Dat komt vanzelf wel goed.
midgie schreef:Op de foto`s te zien vind het paard het allemaal erg spannend.
Ga lekker aan de gang met grond werk en hou het voorlopig bij stappen onder het zadel.
Je instructrice zou moeten zien dat dit paard nog niet toe is aan de galop of zelf de draf.
Vero83 schreef:midgie schreef:Op de foto`s te zien vind het paard het allemaal erg spannend.
Ga lekker aan de gang met grond werk en hou het voorlopig bij stappen onder het zadel.
Je instructrice zou moeten zien dat dit paard nog niet toe is aan de galop of zelf de draf.
ja maar je moet wel even erbij lezen dat het de 1ste maal is dat hij ergens anders gereden werd, eerste maal les en dat ik er voor de 3x op reed (andere ruiter na 2 maanden weiderust). Logisch dat het spannend is voor hij was toen ook erg onder de indruk.
ik zal strak foto's posten van vandaag dan zie je duidelijk verschil, moest je alleen maar stappen dan zou je er heel snel afliggen vrees ik...