pony maakt rare sprongen en doet moeilijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Re: pony maakt rare sprongen en doet moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:05

Heeft je buurvrouw ook geen bak of wei waar jij gebruik van kan maken?

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 16:08

Ja aan lesgeld is ook niks onnodigs. Maar lessen dat gaat nu gewoon niet. We hebben ook geen trailer om ergens heen te gaan voor les alleen de benenwagen maar dan moet ze buiten wel normaal gaan doen.
Nope mijn buurvrouw heeft ook niks waar ik kan rijden. Anders had ik dat al lang gedaan ;)

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:08

er is vast in de buurt wel iemand met een bak,, bij ons zit op een straal van 100m al 4 mensen met een buitenbak en 2 met een binnenbak. anders misschien toch maar van iemand een trailer lenen (of huren dat deden wij vroeger ook)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:20

En kan er niet iemand haar vasthouden, desnoods naast de fiets terwijl je erop zit en gewoon je ding doet, maar zodra ze problemen geeft in kan grijpen (ouders,zusje,buurvrouw).
Zolang ze maar in de gaten heeft dat ze niet anders kan.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:21

Misschien is er in het bos wel een vierkant stukje wei, waar je met hulp van een instructrice wat oefeningen kunt doen. Ook langs een pad kun je wel hulp krijgen over je houding en zit en wat voor hulpen je moet geven. Overgangen stap en draf zijn ook op een recht stuk heel nuttig. Slalom tussen bomen door ook. Als je zo je pony bezig houdt, heeft hij minder tijd om te klieren.
Verder kan het ook zijn, dat de pony last heeft van zijn rug. Je schreef dat je problemen gehad hebt met het vinden van een passend zadel. Een niet-passend zadel kan nog lang nawerken. Mijn paard is geweldig geholpen door de chiropractor Karianne van Ruth van Lodash. Zij komt aan huis.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:47

Nou er is hier in de buurt 1 buitenbak, maar ik weet niet of ik die mag gebruiken. Heb het vandaag wel gevraagt (via een pb) dus zou wel fijn zijn. Dan zou ik ook op zoek kunne gana naar een instructrice

Als ik die niet mag gebruiken... in de buurt zijn wel grasvelden maar dat lijkt me zo vervelend rijden omdat er dan geen omheining is, maar als het niet anders kan. Ik kan het altijd proberen. Ik dacht er ook aan om anders Fleurtje een keer te longeren op zo'n grasveld mss als ze haar energie zo dan kwijt kan dat ze dan een stuk braver is. Ben benieuwd

Dat van haar slecht passend zadel... Dat zadel heb ik maar een enkele keer gebruikt. Daarna een tijd niet gereden totdat ik mijn nieuwe zadel had dus ik dnek niet dat het daar aan ligt. Het is ook zo dat als we de andere pony meenemen dat ze braaf is en als ze last zou hebben van haar rug dan zou ze dan ook vervelend doen.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:07

Nou vandaag Fleurtje gepakt met longeerlijn en zweep en naar een veldje gelopen wat 50 meter verderop in de straat ligt. Mijn moeder ging mee voor t geval er iets mis ging. Ik heb Fleurtje eigenlijk nog nooit gelongeerd, vriendin van mijn buurvrouw 1x, maar Fleurtje snapte er toen niet veel van. Was ook erg benieuwd hoe het me dan zou afgaan.

Voor de verandering liep ze heel braaf mee naar het veldje ( mss wist ze dat ik brokjes in mijn zak had :)) ). Daar aangekomen begon ik meteen met longeren, gelukkig snapte ze heel goeed dat ze rondjes om me heen moest lopen dus dat viel reuze mee. Ze begon me toch te rennen, jeetje die moest heel wat energie kwijt wat ik ook goed snap. Ze begon ook wat te bokken omdat ze niet mocht eten en op een begeven moment had ik toch zoiets van ojee... maar ik liet haar stevig door rennen. Ze was snel buiten adem haha ze begon steeds minder tegen te werken en toen ze een paar rondjes braaf had gelopen liet ik haar de andere kant opgaan. Ik merkte echt heel duidelijk dat ze er al heel wat energie had uitgegooid en ze rende niet meer zo snel. De eerste kant had ze ook behoorlijk wat gesteigerd echt helemaal rechtop :Y) en in plaats van het eng te vinden begon ik me toch te lachen :o . Daarna weer snel aan het lopen gezet en af en toen moest ze natuurlijk steigeren ach ze doet het zo mooi :+. De andere kant op stopte ze de hele tijd op dezelfde plaats en begon weer te steigeren. Dit bleef ze dus ieder rondje doen werd een beetje irritant wnat ik raakte de hele tijd in de knoop met de longeerlijn. Maarja uiteindelijk liep ze toch braaf een paar rondjes en toen ben ik naar huis gelopen.
Ik ben nu van plan om dit zo vaak mogelijk te doen, het liefst iedere dag na school even als ik daar tijd voor heb iig. Is het erg dat ze zo steigerd? Ik denk dat het wle goed is als ze het zo aan de longeerlijn doet, dan kan ze haar ei even kwijt en uiteindelijk geeft ze het op. Als ik dit een paar weken doe denk ik dat ze een stuk braver zal zijn, wat denken jullie?

trouwens nog bedankt voor al jullie tips ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:05

wsl doe je het longeren ook niet helemaal goed.
Dus ga eens naar een stal en vraag of ze je het goed uitleggen. Lijn in de knoop hoort niet te kunnen. Het steigeren kan zijn, doordat je op een verkeerde plek staat, maar hoeft niet.
Op internet kun je er ook genoeg over vinden.

ff lekker rennen is goed voor der.
Echter of ze er rustiger van wordt, dat weet ik niet.
Zo kan ze wel der ei kwijt, maar krijgt ze ook meer conditie.
Hangt erg af van je pony, hoe zij erop reageerd, want dat is erg verschillend per paard/pony

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 16:22

In mijn ogen doe ik het longeren goed. Mijn buurvrouw heeft me dat allemaal een keer goed uitgelegt dus het is niet zo dat ik zo maar wat zit te longeren zonder te weten waar ik mee bezig ben. Ik zeg niet dat ik niks verkeerd doe maar voor mijn gevoel longeer ik gewoon zoals het hoort.
Lijn in de knoop moet je ook niet al te letterlijk opvatten. Het is alleen zo dat ik een beetje onhandig ben met zo'n lange lijn en als ik dan ook nog eens in de andere kant een zware longeerzweep in mijn handen heb tja dan vind ik het af en toe wle een beetje lastig en onhandig.

Ik weet dat ze zo meer conditie krijgt maar denk wel dat ze er rustiger van word. Nadat ik haar had gelongeerd zag ze er moe maar voldaan uit. Ze was volgens mij erg blij dat ze eens gek mocht doen en dat ze lekker haar energie eruit mocht gooien.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:07

longeren aan 1 lijn is eigenlijk niet zo heel goed, je kunt beter met dubbele longe longeren maar daar moet je wel hulp van een instructrice voor vragen. mijn moeder kan het maar mij wil het ook nog niet helemaal lukken

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:19

Loesje166@ Waarom is longeren met 1 lijn niet goed? Wij longeren altijd met 1 lijn en dat gaat prima.

Lisaaa@ Goed van je dat je haar longeerd. Het is voor haar heel goed. Je krijgt de kneepjes vanzelf te pakken als je meer gaat longeren. Maar mag je zomaar op het grasveldje longeren? Als ik het goed lees lijkt me dat het grasveld van de gemeente is en ik denk dat zij er niet blij mee zijn dat jouw pony dat stuk gaat lopen.

Wat betreft het gek doen aan de lijn. Laat haar maar lekker bokken maar blijf er goed bij. Geef haar geen kans om te gaan steigeren. Zogauw je het in de gaten krijgt drijf haar dan goed door zodat ze er geen tijd voor krijgt.