hulpmiddelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:20

pharagirlke schreef:
Omdat ik vind dat het voor een enorme gedwongen houding van het paard zorgt. Het geeft je als ruiter geen enkele vrijheid voor inwerking op het paard gezien die heel gedwongen in die houding blijft die de Gogue aan geeft. Zo krijg je een paard niet correct voor elkaar..... Zo dwing je hem enkel in een mooie krul, en als je dat lang genoeg doet, gaat het dier miss inderdaad ook zo lopen zonder Gogue maar IMO loopt ie dan nog altijd niet correct. := Dan loopt ie gewoon ja... In de krul, zonder enige vorm van correct acherhand of ruggebruik.

Het enige waar het voor zorgt is dat het stabieler lijkt omdat het paard niet meer echt kan reageren op het gepluk van het kind. Doe je dat bij de verkeerde, trekt ie de elastiek gewoon over en ligt kind lief op de rug omdat paardlief op de achterbenen stond.

Bij een gogue krijg je toch juist geen vaste krul? Een paard kan zo laag met zijn neus over de grond als hij wil. Tenzij je de teugels strak houd natuurlijk. Dat is ook waarom ik het eerder met longeren wel gebruikte bij mijn pony die graagt met zij neus in de wolken liep. Hij kon daardoor niet meer onbeperkt lopen zoals hij wilde, en kon ook niet gaan hangen zoals bij bijvoorbeeld touwtjes etc. Op die manier vind ik het een hele vriendelijke hulpteugel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:23

Jep, dat kan best, maar je hebt dus niks aan een Gogue als dat dier net meer opgericht moet gaan lopen.... vwnw is sowieso niet iets wat je met een hulpteugel moet bereiken vind ik persoonlijk. Een paard dat niet vwnw wil is of niet ontspannen genoeg, of niet sterk genoeg... In beide gevallen heb je dat niet op te lossen door hem toch te dwingen met een hulpteugel... Dus een fantastische teugel die helaas alleen geschikt is voor gevallen waarbij je geen hulpteugel behoord te gebruiken... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:30

pharagirlke schreef:
Jep, dat kan best, maar je hebt dus niks aan een Gogue als dat dier net meer opgericht moet gaan lopen.... vwnw is sowieso niet iets wat je met een hulpteugel moet bereiken vind ik persoonlijk. Een paard dat niet vwnw wil is of niet ontspannen genoeg, of niet sterk genoeg... In beide gevallen heb je dat niet op te lossen door hem toch te dwingen met een hulpteugel... Dus een fantastische teugel die helaas alleen geschikt is voor gevallen waarbij je geen hulpteugel behoord te gebruiken... :=

Nee, voor oprichting is het ook totaal niet geschikt dat ben ik direct met je eens, en ik zeg ook niet dat het fantastisch is. Zonder hulpteugels is fantastisch en het is jaren geleden dat ik er een gebruikte met rijden. Longeren vind ik echter een ander verhaal.

Zoals ik al zei gebruikte ik de gogue alleen als ik ging longeren. Met touwtjes longeren is geen optie want dan ging hij hangen, zonder enige vorm van een hulpteugel liep hij precies waar hij zelf wilde. Het was dan speelkwartier in plaats van werken en iets té ontspannen. Dat was de reden dat ik een gogue ben gaan gebruiken.
Mijn pony liep overigens M2 dressuur en beheerste onder de man het voorwaarts/neerwaarts tot in de puntjes, maar zonder enige vorm van hulpteugel bij het longeren kreeg ik hem daarin écht niet aan het werk.

Ayasha
Blogger

Re: hulpmiddelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:34

Tja, ik longeer niet :')
Ja, wel, als mijn merrie een maand stil gestaan heeft vanwege -20 en een bijhorende steenharde weide. Of als ze, nadat ze ergens in getrapt heeft, een tweetal weekjes moest stilstaan om het te laten genezen, maar voor de rest, longeer ik niet :n

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:46

mee eens!
ik heb ook mijn jonge paard eerst een poaar maanden ( totdat het goed balans had) lekker laten lopen .
daarna vroeg ik pas wat aan hem ,zou hij protest geven,was hij er nog niet klaar voor,gelukkig ging het makkelijk

ik heb zelf 1 keer met slof gereden op niet een smijn eigen paard,ik vroeg gelijk of ij eraf mocht.
je hebt amper iets te zeggen over hij jij wil in welke houding het paard loopt.

mijn motto is geworden: als je goed rijdt,kan je het ook zonder hulpteugel :+ ( zal wel comment op gegeven worden)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:02

@eenitraM ik LEES en jij zegt dat de slof niet strak hoeft, dan nog hangt er een slof om en dan nog is mijn vraag waarom het zonder hulpteugel niet veilig zou zijn als je de basis goed voor elkaar hebt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:09

Als het veilig is hangt er een slof aan, die niks doet, als het niet veilig is, dan heb je altijd nog een noodrem, wel wat lomp, daarom zou ik het zelf niet gebruiken, maar ook als de basis goed is, kan er zowel met een oud als jong paard wat gebeuren....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:39

Maar als je er een slof aan hebt hangen gebruik je die evengoed als noodrem en zal die minstens zo lomp zijn. En ook met slof kan er vanalles gebeuren..zeker met jonge dieren die nog niet stevig op hun benen staan!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:04

@Danielledm: helemaal met je eens.

Naar mijn mening zijn mensen die met een slof rijden bange mensen. En dan bedoel ik wel de ruiters waarvan de paarden met slof met hun neus tussen voorbenen lopen. Imo zijn de ruiters bang om hun paard voorwaarts te laten gaan. En omdat de paarden dan misschien hun hoofd omhoog kunnen doen, mag dat als ze spierpijn hebben. Je ziet bij deze paarden ook altijd een onderhals omdat ze zich verzetten tegen de slof maar door het katrol-systeem heeft een ruiter zoveel kracht dat dit niet te zien is, ja als je goed kijkt. Ik ben zoiezo tegen hulpteugels en helemaal hulpteugels die vast zittten zoals gogue/chambon, als een paard rechtoverend komt kan ie niet meer naar voren omdat deze teugels zijn hoofd omhoog houden met als gevolg dat ze achterover klappen. Heb er al veel op die manier in zekenhuis zien belanden omdat ze onder het paard lagen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 03:00

Hulpteugels kunnen heel handig zijn om een paard iets aan te leren, het probleem is dat het vaak als erg makkelijk wordt ervaren en de hulpteugel er dus aan blijft hangen, ook als het paard al verduveld goed weet wat de bedoeling is. Een slof hoef je trouwens niet aan te nemen, je kan hem ook los laten hangen als eigenaar er op staat dat het ding eraan hangt. Niemand kan mij dwingen hem ook vast te houden en dan heeft ie ook geen inwerking. Met andere hulpteugels ben ik altijd voorzichtig, al kan ik van de meeste mits goed en niet langer dan strikt nodig gebruikt het nut wel inzien.

Op onze manege worden de paarden standaard met een thiedemann gereden, zodat ze ook bij beginners niet helemaal hun rug kapot rijden. Bij de gevorderdenlessen staat dat ding zo afgesteld dat ie ook geen inwerking heeft. Ze hebben hiervoor gekozen omdat verschillende hoofdstellen per paard alleen maar verwarring verzorgt met goede kans dat mensen het voor hen verkeerde hoofdstel pakken en een thiedemann goed verstelbaar is zodat ie niet in werking treed als het niet nodig is.

Ik zelf rij trouwens vrij "kaal". Geen neusriem, geen sporen en geen hulpteugels.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:44

Daffie, gogue en chambon tijdens het rijden lijkt mij ook niks, maar trek jij ook een lijn tussen rijden en longeren?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:44

Citaat:
-touwtje/elastiek: Hangt op het randje. Ik gebruik het zelf nooit, maar bij jonge kinderen die de handen nog alle kanten uit bewegen zorgt het wel dat het bit wat stiller in de mond blijft liggen. Zodra ze de handjes een beetje stil kunnen houden mag hij in de prullebak.

Zolang kinderen nog geen stille en onafhankelijke zit hebben horen ze gewoon geen teugels in handen te hebben waar een bit aan zit.
Een stalhalster voldoet meestal ook prima om mee te sturen en anders zijn er nog legio andere bitloze optomingen.
Kinderen horen in mijn ogen ook eerst een aantal prive lessen te krijgen voordat ze in de groep gaan.

Wat mij betreft mag hier het volgende verbod op komen: rijden met hulpteugels.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:19

ik vind een slof en elastiek echt verschrikkelijk. om er ermee te longeren oke kan ik me wat bij voorstellen maar een pony rijd je naar je hand toe en als je hem in de krul trekt als het waren zal die zijn rug toch nie tgeven en verpest je alleen maar meer deze mensen komen zichzelf nog tegen.
maar over oudere paarden gesproken tja eigen keus maar jongen beestjes horen hier absoluut nei tmee te lopen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:28

Ik mag bij het longeren van een jonge pony die net begint te wennen aan het bit graag een elastiekje gebruiken, het dier went er aan dat er een lichte druk op het bit komt, die verdwijnt als het beestje er wat op nageeft (niet te strak zetten natuurlijk). Zodra er een ruiter op komt gaat het stiekje er af, dan moet de ruiter het zelf netjes oplossen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:21

__PSM__ schreef:
Daffie, gogue en chambon tijdens het rijden lijkt mij ook niks, maar trek jij ook een lijn tussen rijden en longeren?

Ik longeerde altijd met een pessoateugel tot er 1 overend kwam en achterover klapte(pessoa stond op langste stand) sindsdien doe ik mijn eigen paard alleen de pessoa gebruiken voor de achterhand en heb hem dan aan de dubbele longe, de buitenkant gaat dan over de rug naar mij toe, omdat als ik deze achterlangs doe, hij steeds omhoog kruipt. Ik weet het vreemde combinatie maar het werkt wel, ik voel nu zijn mond en dat deed ik met met de pessoa niet. En het werkt ook voor hem hij gaat er erg op voorruit.

Of bedoelde je dat niet met een lijn tussen rijden en longeren???

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:55

Citaat:
Hulpteugels kunnen heel handig zijn om een paard iets aan te leren,

Als jij dat nodig hebt heb je denk ik eerder een andere instructeur nodig die jou leert hoe jij het je paard leert.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:43

Hulpteugels kunnen het gewoon net een beetje duidelijker maken in sommige gevallen. Ik los ook zo veel mogelijk op zonder hulpteugel maar heb er bij mijn merrie ook een slof aangehangen. En verpest heb ik haar er beslist niet mee :=

Ben het er niet mee eens dat je een kind dat niet aan het bit mag rukken maar een bitloze optoming in de handen moet duwen, daar kan het het paard evenveel pijn mee doen :=

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:27

Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die altijd met een hulpteugel willen rijden. Ik in elk geval niet, maar ik begrijp wel het nut van (sommige) hulpteugels, in specifieke situaties. En als ik zonder hulpteugel een half jaar bezig zou zijn met iets aanleren terwijl het met hulpteugel in een week duidelijk is dan begrijp ik niet waarom mensen kiezen voor het half jaar dooroefenen, en ondertussen potentiele permanente schade aan je paard aanrichten door verkeerde belasting.

Het gaat er wel om dat je ook met die hulpteugel overweg kan, onder begeleiding geleerd hebt ermee te rijden en heel goed weet waarvoor je hem gebruikt, en hoe je hem gebruikt. En hem eraf haalt wanneer het niet meer nodig is! En dat is vaak het probleem. Mensen denken dat een hulpteugel alle problemen oplost, ze zomaar een slof eraan kunnen hangen zonder daar zorgvuldige instructie bij gehad te hebben en laten hem er eindeloos om zitten "voor als..."

Wat mij betreft zou er best een soort van certificaat voor gebruik van hulpteugels ingesteld mogen worden, dat je ook moet overleggen als je zo'n ding wil kopen. Praktisch onhaalbaar helaas, maargoed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:29

Als je zo begint moet je ook voor rijden, paarden houden enz een certificiaat instellen. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:38

Pharagirlke, voor het houden van paarden zou dat best mogen wat mij betreft.

Maar dat je eerst een soort van "bekwaamheidstest" moet afleggen, zoals vroeger de "sporentest" om te kijken of je met sporen mocht gaan rijden zou ik echt niet verkeerd vinden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:05

Daffie, ik bedoelde dat niet... Ik bedoelde, er wordt heir gezegd dit hoort niet aan een jong paard, maar wordt er dan alleen over het rijden gepraat of ook over het longeren want een jong paard maar wat rondslingeren aan de longe heeft naar mijn inziens ook maar weinig nut :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:59

mensen doen soms wel heel spastisch over hulteugels.
soms is het net even een zetje wat nodig is,en onder begeleiding.

het word pas vervelend als ze fout afgesteld en gebruikt worden.
maar met de hulpteugels op zich is niets mis.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:35

Ik longeer mijn pony altijd met slof.. hij reageert er erg goed op..
Ik ben niet tegen hulpteugels.. als je ze maar goed gebruikt ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:57

@ PSM: ik neem aan dat het over rijden gaat. Maar dat is idd een hele goede

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:15

ik zie hier veel mensen die tegen een slof zijn, daar ben ik het totaal niet mee eens. Een slof is in mijn ogen een prima hulpmiddel mits je hem goed gebruikt en je er begeleiding bij hebt. Ik heb mijn beide jonge beestjes een tijdje met slof gereden, deze hing ik er alleen om, zo dat ze als ze hun hoofd om hoog gooide ze een stop er op hadden, en ze snapte dat ze met hun hoofd neerwaarts 'mochten' ze hoefte niet ze konden ook in een natuurlijke houding lopen, maar ze konden hun hoofd alleen niet omhoog gooien. Zodra je de slof straks zet en je ze dwingt om in de krul te lopen is de slof pas slecht, eerder niet. Het kan je juist helpen, maar het kan je ook nog verder van wat je wil helpen.