Met slof op buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:53

Focussed schreef:
Mijn paard kan super relaxed of een super bom zijn op de weg.
Afhankelijk van haar bui rij ik dus wel of niet buiten, hoe veel zin ik er ook in heb.
Ik hang er geen hulpteugels om, kijk gewoon hoe ze is door haar even te rijden in de bak (een minuut of 10) en dan te besluiten of ik naar buiten ga of lekker op het terrein blijf.
Veel makkelijker en voor mijn paard ook fijner lijkt mij. Die zal het ook wel leuker vinden als ze lekker met een lange teugel mag stappen/draven dan stijf van de adrenaline in de krul loopt te sjouwen.

Ik vind dat je daar een goed punt hebt, maar als die oude eigenaren het ook altijd doen dat paard is het gewend hé, niet dat dat het goed maakt maar is weet dus niet wat hij zonder doet maar ik ga het zaterdag vragen...
en dan gewoon uitproberen dat ding achter in de kast leggen en alleen gebruiken de eerste keer dan een keer zonder als dat werkt gewoon zonder en dan met draf bijv. en zo niet dan moet het maar met hulpteugel, maar natuurlijk met doorzetten ;)
en als ik het bij mijn moeder voor me kaar krijgt :+
ze vindt het niks als een paard ervan door gaat :P

Odysseus

Re: Met slof op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:55

Nee precies, als je gewoon de eerste keer 'm erom hangt (gewoon hangen, niet aankomen) en kijken hoe het paard reageert het het imo oke. Als hij braaf is daarna meteen weggooien, als je zonder niet de weg op kunt omdat je hem niet vertrouwd moet je het niet doen, dan ga je zelf ook niet lekker de weg op :) .

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:56

ook met een slof kunnen ze prima met een lang teugeltje lopen hoor ;)

De 1e paar keren rijd ik vaak wel even met slof buiten, dan heb ik hem niet strak, maar vind het wel een veilig gevoel om hem erbij aan te hebben voor het geval dat....
of bij ons als je heel stuk langs de weg moet...

als ik het paard volledig vertrouw maakt het mij niet meer zo uit, maar bij een jong onervaren of 'onbekend' paard nee dan vind ik het toch wel fijn om hem erbij te hebben.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:57

Maar ik heb geen ervaring met hulpteugels hé;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:59

Dan zou ik ipv voor een slof eerder voor een thiedeman kiezen. Maar dat is iets wat je zelf moet bepalen (en eventueel uitproberen), samen met je instructeur.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:00

dan zou ik er eerder een martingaal of thiedeman oid aan doen als je er wat aan wilt hangen.
die werkt alleen in als hij zijn hoofd bvb heel erg hoog doet en je zo aan de kant probeerd te zetten.. :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:04

Ja dat zei ik al thiedeman klinkt goed, ga het zaterdag met oude eigenaar (en eventueel instructrice) overleggen

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:04

Toen ik mijn pony buiten reed, reed ik ook vaak met slof. meestal gebruikte ik hem niet. Knoop erin en hield ik de lus vast. Mevrouw was nog wel eens bang voor grote vrachtwagens, dan nam ze het liefste een gigantische sprint. Als ik bij wegen kwam pakt ik de slof dan wel op. Voor de zekerheid, zodat mevrouw het niet in haar hoofd kreeg om het bit tussen de kaken te nemen en te gaan rennen. Als dat de ontspannenheid zowel bij paard als ruiter bevorderd, waarom niet?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:24

chipieke schreef:
Niets onzin, zo'n paarden zijn er nu eenmaal ;) het is aan de TS om uit te vinden of haar paard zo'n paard is als de mijne of de jouwe ;)

Jij schreef dat het de oplossing van het probleem was.....

Maar dat is dus niet voor iedereen een oplossing... ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:58

Het kan een oplossing zijn ;) Net zoals ik al zei, het is aan de TS om uit te vinden wat voor paard ze in haar handen gaat hebben. Dus het ene sluit het andere zeker niet uit.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:12

Verplaatst: OPG --> RT-P

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:20

Kun je niet eens met hem naar buiten gaan voor je hem koopt? Of dat de eigenaar hem buiten rijdt en jij op de fiets mee gaat? Ik vind dit soort waarschuwingen altijd een beetje verdacht. Het kan natuurlijk best zo zijn dat het met de beste bedoelingen geadviseerd wordt. Maar de kans is ook aanwezig dat het paard buiten niet te hanteren is en dat ze dan zeggen: "ja, we hadden je gewaarschuwd dat je alleen met een slof buiten kunt rijden".

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:24

Een thiedeman die goed afgesteld is lijkt mij het handigst. Het heeft ongeveer dezelfde werking als een slof, maar je zit niet met 2 teugels te knoeien, het paard kan er niet intrappen en je kan er zelf niet veel mee fout doen als je geen ervaring hebt.
Een gewone martingaal kan voldoende zijn, maar als een paard echt z'n hoofd omhoog gooit en je had geen contact met de mond (los teugeltje), riskeer je dat de martingaal je teugels in een hoek trekt en dan heb je ook weinig of niks te zeggen, dat is mijn ervaring/mening. Maar het is een beetje persoonlijke voorkeur en psychologisch effect, iedereen kan een andere mening toegedaan zijn.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:33

Roxx schreef:
Kun je niet eens met hem naar buiten gaan voor je hem koopt? Of dat de eigenaar hem buiten rijdt en jij op de fiets mee gaat? Ik vind dit soort waarschuwingen altijd een beetje verdacht. Het kan natuurlijk best zo zijn dat het met de beste bedoelingen geadviseerd wordt. Maar de kans is ook aanwezig dat het paard buiten niet te hanteren is en dat ze dan zeggen: "ja, we hadden je gewaarschuwd dat je alleen met een slof buiten kunt rijden".

Ja weet ik en gaan we nátuurlijk ook vragen! :Y)
Maar sowieso bedankt voor tip, maar ben daar eigenlijk niet bang voor in de bak is die ook niet erg voorwaarts ofzo :o

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 14:35

petitparis schreef:
Een thiedeman die goed afgesteld is lijkt mij het handigst. Het heeft ongeveer dezelfde werking als een slof, maar je zit niet met 2 teugels te knoeien, het paard kan er niet intrappen en je kan er zelf niet veel mee fout doen als je geen ervaring hebt.
Een gewone martingaal kan voldoende zijn, maar als een paard echt z'n hoofd omhoog gooit en je had geen contact met de mond (los teugeltje), riskeer je dat de martingaal je teugels in een hoek trekt en dan heb je ook weinig of niks te zeggen, dat is mijn ervaring/mening. Maar het is een beetje persoonlijke voorkeur en psychologisch effect, iedereen kan een andere mening toegedaan zijn.

klinkt erg logisch :o :D

sophiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:02

Ik zou gewoon rustig het slofgebruik af gaan bouwen. Van een slof naar een thiedeman naar een martingaal naar niks. Niet ineens zonder want dat kan ook bij het paard paniek veroorzaken omdat hij dat niet kent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:20

Sophiekie, van thiedeman naar niks kan ook, juist een martingaal is weer zo'n slechte hulpteugel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:45

suleilitha schreef:
Sophiekie, van thiedeman naar niks kan ook, juist een martingaal is weer zo'n slechte hulpteugel.

Ligt eraan bij wat voor paard het gebruikt wordt (de martingaal). Als je er eentje gebruikt bij een paard wat netjes nagefelijk en rond loopt (zoals bij deze het geval is voor zover ik heb begrepen) dan werkt ie alleen in op het moment dat het paard z'n hoofd omhoog doet en zich sterk probeert te maken. En dat is nou net waarvoor TS hem nodig heeft zoals ik hier lees. Bij paarden die als een sterrekijker buiten rond lopen te stuiteren is ie idd niet echt handig.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 09:07

sophiekie schreef:
Ik zou gewoon rustig het slofgebruik af gaan bouwen. Van een slof naar een thiedeman naar een martingaal naar niks. Niet ineens zonder want dat kan ook bij het paard paniek veroorzaken omdat hij dat niet kent

Je moet je wel bedenken dat ik al die dingen dan voor 1x moet gaan kopen :Y)
Dus denk niet dat me moeder het daar mee eens is :o
Maar ik kan het voorstellen, of dat we de slof overnemen en een thiedeman kopen ofzo

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:33

dit wekt toch wat argwaan bij me op. Hengstenketting om nr de weide te gaan, slof erop buiten,..

ik zou hem zéker op proef nemen. Echt niet zomaar kopen en ook volledig laten checken.

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:50

Tja ik zou op mijn paard met een buitenrit nooit een slof om doen.
Het is namelijk nog al een heethoofdje, en als ik er afval ben ik écht niet blij als die slof daar nog ergens hangt.
Laatst bijgewerkt door AlicavR op 02-03-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:59

Beter een slofteugel eraan dan zelf bijna verongelukken. De enige manier om met een slofteugel te leren rijden is door het te doen. Je laat iemand je uitleggen hoe je hem vastmaakt en hoe je hem vasthoudt en je gaat ermee rijden. Let goed op dat hij zo strak zit dat als hij zijn hoofd hoger doet dan de bedoeling is dat hij net begrenst. Als je dat principe in je achterhoofd houdt kan er weinig misgaan.

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 04:54

Zelf vind ik de martingaal een uitkomst. Dit omdat mijn paard met buitenrijden nog wel eens vrolijk is en zijn hoofd omhoog wil gooien (hij loopt niet constant met zijn hoofd de lucht in). Hij gaat er dus ook niet op hangen. Hij werkt alleen in op het moment dat het nodig is. Zo verlies ik niet de controle als ik aan het rijden ben.

Zou als die mogelijk er is net als laaauwrah als zegt hem wel op proef nemen. Aangezien ze nu wel erg veel hulpmiddelen gebruiken om het paard onder controle te houden.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 06:32

Een slof vind ik zelf met buitenrijden niet echt een fijn hulpmiddel. Je zet het hoofd van je paard er als het ware mee vast (bij gebruik voor andere problemen hoeft dat natuurlijk niet, maar aangezien jij de slof wil gebruiken om te voorkomen dat je paard zijn hoofd omhoog gooit, kan dat niet als je de slof los hebt hangen), en ik merk bij mijn pony juist dat hij er dan erg tegen in verzet komt. Een slof is ook niet echt ontspannen voor je paard, terwijl je dat met een buitenrit toch wel wilt bereiken, lijkt me. Verder vind ik een slof ook niet de veiligste oplossing. Mocht je paard een keer een vreemde pas maken of steigeren, dan kan hij met zijn benen in de slof blijven haken.
Ikzelf zou er liever een martingaal of thiedeman aandoen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:06

Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt dit paard te kopen!!! Het verhaal klinkt mij nogal vreemd. We gebruiken een slof buiten zodat ie zn hoofd niet omhoog kan doen. Mag een paard nog wat zien als je er mee naar buiten gaat, wordt paard vaak nog rustiger van ook. Als het paard zijn hoofd niet omhoog mag doen, maar volgens hun er niet vandoor gaat kan ik maar 1 ding bedenken, en dat is dat ie omhoog komt. Ik zou er idd eens mee naar buiten gaan voor je hem koopt met de eigenaar erop en dan onderweg vragen of de slof eraf mag, zie je snel genoeg of ze de waarheid spreekt. En laat m goed keuren