Strakker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:30

Duhelo schreef:
kwa het "iedere dag" trainen
het is ook beetje te zien hoe je traint
het dier iedere dag een uur aan het werk zetten is veel te veel.
wat je bv kunt doen, ipv 3 maal per week een halfuur trainen, is 5 maal per week een kwartiertje trainen.
zo heb je wel iedere dag paardlief effe in de hand, heeft hij twee vrije dagen per week, maar werkt hij niet zo lang, is trouwens ook beter voor de concentratie ;)

haha jaa inderdaad alleen ik train hem geen uur, ik train hem 20 min. en dan heb ik pas 3x gedaan , en eigenlijk telt de eerste x niet mee omdat ik hem toen ging uitproberen :P
dus eigenlijk heb ik hem helemaal niet veel gevraagd, en ik heb hem ook niet elke dag achter elkaar gereden, ik heb hem al 2 weken en zaterdag zat ik er pas echt op, maar 20 min gereden , zondag vrije dag, gister 20 min gereden, en vandaag nog ff en dan laat ik hem weer een paar dagen rusten omdat ik zaterdag weer les heb die 1 uur duurt en ik maar 20 min ga rijden.

Duhelo

Re: Strakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:37

wel, als trainingschema kun je om de twee dagen aanhouden
(dus dagje trainen, dagje niet trainen, dagje trainen, dagje niet trainen)
longeren zou ik met zon jonkie niet teveel doen (heeft in mijn ogen zonder hulpteugels niet veel toevoeging, en voor een jong paard keur ik hulpteugels af), maar je kunt bv na een les (is wat harder werk voor je paard) de dag erop wel effe gewoon aan het halstertje longeren, kan die even loslopen, en heeft hij minder spierpijn.

Voor de rest, stoppen als het goed gaat (stel jezelf een (haalbaar!)doel voor de les.
bv de eerst volgende keren wordt het doel ontspannen rond stappen en draven.
zodra dat je paard dan in draf maar héél effe ontspant, beloon je hem, en stop je ermee.
indien dat paar keer goed gaat, probeer je hem iets langer in die ontspanning rond te rijden, en stop je net iets later
dus iedere keer je doel opbouwen.

wil je bv je figuren rijden, rij je door tot dat je bv een nette volte gereden hebt, indien dat gelukt is, niet nog eens doen, want het ging zo lekker, maar wel stoppen (want als je dezelfde oefening herhaalt moet je zorgen dat die even goed is als de vorige oefening, en zelfs beter, anders had het allemaal geen nut, dus dan beter stoppen, en de dag erop opnieuw beginnen)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:46

zoek een goede instuctrice en vraag haar wat te doen. misschien kun je in het begin wat extra prive lessen krijgen om goed te oefenen! zij kan je ook vertellen of je hoofdstel goed zit. een martingaal en borsttuig lijkt me niet nodig als je zadel goed ligt.
veel succes met je mooie paardje en doe het lekker rustig aan. 3 keer per week rijden, 1 keer longeren en 1 keer loswerken is voorlopig genoeg denk ik.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:47

hey

ja uit je teksten mag ik toch concluderen dat je zelf nog onervaren bent. Dus mss een wat directe vraag, waarom dan een jong paard kopen???

Maar bon je hebt hem nu, dus zorg dat je geen fouten maakt.

Ik lees dat je er eigenlijk nu pas na twee weken mee bezig bent. Wat heb je dan ondertussen met dat paard gedaan? (weide, longeren ofzo)

Een vierjarige hoort normaliter gewoon zonder enige hulpteugels gereden te worden. Als dit niet zo is, raad ik aan zo snel mogelijk terug naar de basis te gaan en dit onder begeleiding.

Een goede africhting vergt tijd en veel geduld, maar loont altijd.
Het opknoop verhaal, is een logica die nergens op slaat.

Dus neem begeleiding en houdt het simpel, verder best een leuk beestje dus veel succes ermee

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:29

bulck schreef:
hey

ja uit je teksten mag ik toch concluderen dat je zelf nog onervaren bent. Dus mss een wat directe vraag, waarom dan een jong paard kopen???

Maar bon je hebt hem nu, dus zorg dat je geen fouten maakt.

Ik lees dat je er eigenlijk nu pas na twee weken mee bezig bent. Wat heb je dan ondertussen met dat paard gedaan? (weide, longeren ofzo)

Een vierjarige hoort normaliter gewoon zonder enige hulpteugels gereden te worden. Als dit niet zo is, raad ik aan zo snel mogelijk terug naar de basis te gaan en dit onder begeleiding.

Een goede africhting vergt tijd en veel geduld, maar loont altijd.
Het opknoop verhaal, is een logica die nergens op slaat.

Dus neem begeleiding en houdt het simpel, verder best een leuk beestje dus veel succes ermee

Ik ben niet onervaren ik weet wel wat ik moet, alleen mijn vraag was alleen van wat mijn vriendin zei,
in die 2 weken tussentijd heb ik hem aan alles laten wennen , wandelen, longeren, poetsen , vertrouwen winnen.
Alleen na vandaag weet ik niet meer , dit paard heeft iemand nodig die echt van aanpakken weet,
ik sluit het hier bij

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:29

hier kan een slotje op

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:40

Hmm, sorry, maar als eerste moet je denk ik toch onder ogen gaan zien dat je niet heel erg ervaren bent. Dat valt namelijk erg op aan je reacties.
Als je dat doet, zal je een stuk beter en sneller kunnen leren.
Het is niet erg om minder ervaring te hebben, want iedereen moet het leren...

Een 'nieuw' paard is geweldig, maar zorg zéker in het begin voor veel begeleiding zéker met een jong paard.
Het paard leert sneller dan de ruiter, dus als jij het 1 en ander moet leren én afleren én nog het paard corrigeren, dan maak je het jezelf wel héél moeilijk.

Het is zeker een mooi paard, ees er zuinig op ;)
succes!

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:50

jaa oke ik weet ook niet alles maar zo onervaren ben ik ook niet.
Kijk hier zeggen jullie maar 3 x trainen enz en bij mij op de manege , manegeigenaar die zei bijna elke dag?
snapje daarom , niet dat ik niks weet hoor , ik ben al 7 jaar bezig met paarden en ik lees ook veel boeken over hun en werk met ze samen.
en dankjewel!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:54

Menig paard gaat nog vervelender doen wanneer je hem strak vasthoudt..
Bovendien zou ik niet eens een paard willen hebben waar ik niet op kan rijden. (Dit heeft niets met het paard te maken maar met jou ervaring).
Ik hoop dat het goed komt met jullie 2.. :j

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 18:56

Iessie schreef:
Menig paard gaat nog vervelender doen wanneer je hem strak vasthoudt..
Bovendien zou ik niet eens een paard willen hebben waar ik niet op kan rijden. (Dit heeft niets met het paard te maken maar met jou ervaring).
Ik hoop dat het goed komt met jullie 2.. :j

Jaa maar ik kan op hem rijden, ik ga toch geen paard kopen waar ik niet op kan rijden?
ik heb hem uitgeprobeerd en alles ging perfect, maar dan ook echt perfect,

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:59

Paardje is een draver? (herken de ruiter denk ik)

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:00

Sleeper schreef:
Paardje is een draver? (herken de ruiter denk ik)

jaa ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:04

ValentinoG schreef:
Kijk hier zeggen jullie maar 3 x trainen enz en bij mij op de manege , manegeigenaar die zei bijna elke dag?
snapje daarom , niet dat ik niks weet hoor , ik ben al 7 jaar bezig met paarden en ik lees ook veel boeken over hun en werk met ze samen.
en dankjewel!

je kan een jong paard beter te weinig trainen dan te veel, een 3jarige groeit nog 3!!! jaar door.. Ik zou zeggen veel wandelen met hem, leer je hem goed kennen en hij krijgt vertrouwen in je, idd niet langer dan 20-30 min rijden en zeker niet te vaak..
succes

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:06

cheyentic schreef:
ValentinoG schreef:
en dankjewel!

je kan een jong paard beter te weinig trainen dan te veel, een 3jarige groeit nog 3!!! jaar door.. Ik zou zeggen veel wandelen met hem, leer je hem goed kennen en hij krijgt vertrouwen in je, idd niet langer dan 20-30 min rijden en zeker niet te vaak..
succes

Oke dankjewel;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:07

Meiske, je hebt gewoon een paardje gekocht dat een 'maatje te groot' voor je is. Je hebt 7 jaar ervaring (op een manege?). Da's niks, en zeker niet als je eerste paardje een jong druk paard is.

Ga eens goed voor jezelf na of je dit paard wel aankan, en of je er wel mee kan werken. Blijft het leuk? Misschien is het anders beter om de keuze te maken voor een wat simpeler ouder paard.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:09

laat je trouwens niet gek maken door iedereen om je heen op de manege, gewoon je gevoel volgen en met rijden goed les nemen.. als je maar zorgt dat hij genoeg zijn stal uitkomt en dat je plezier met hem heeft en hij met jou dat is belangrijk :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:10

Tja, verklaard wel een boel....

Het paard is waarschijnlijk echt net ingereden door de ruiter van de foto, erg jong, draver en jij bent ondanks je 7 jaar (manege?) ervaring nog groen . Dat is niet vervelend bedoeld. Maar als het je eerste eigen paard is en dan een heel jong (draver) paard, dat net onder het zadel is dan heb je daar gewoon een flinke klus aan.

Zoek 1 iemand met veel paardenverstand en laat die je helpen, beter voor je paard en voor jou.

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:11

Anoeska schreef:
Meiske, je hebt gewoon een paardje gekocht dat een 'maatje te groot' voor je is. Je hebt 7 jaar ervaring (op een manege?). Da's niks, en zeker niet als je eerste paardje een jong druk paard is.

Ga eens goed voor jezelf na of je dit paard wel aankan, en of je er wel mee kan werken. Blijft het leuk? Misschien is het anders beter om de keuze te maken voor een wat simpeler ouder paard.

Nee ik heb nog 2 andere hele jonge paarden gehad, dus niet alleen op een manege , ik heb een hengst gehad en die was veel pittiger dan deze, de maten kloppen wel , in de omgang is het gewoon een schat alleen tijdens het rijden snap ik het niet toen ik hem ging uitproberen deed hij echt niet zo daarom kocht ik hem ook, maar nu hij hier staat lijkt het wel een hele andere paard dat vind ik dus zo raar.
Jaa en het is ook niet eerlijk voor ons allebij het is ook niet meer leuk.

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:12

cheyentic schreef:
laat je trouwens niet gek maken door iedereen om je heen op de manege, gewoon je gevoel volgen en met rijden goed les nemen.. als je maar zorgt dat hij genoeg zijn stal uitkomt en dat je plezier met hem heeft en hij met jou dat is belangrijk :D

haha , ja zal ik doen!
bedankt haha

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:12

en met jong bedoel ik dat mijn hengst dus ook 3 was

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:13

Wat is er met jouw andere 2 jonge paarden gebeurd dan?

Ik denk dat het een ander paard lijkt omdat de vorige eigenaar meer overwicht had dan jij (?)

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:15

1ntje is getrapt door hele grote paarden waardoor ze is overleden (ingeslapen) en de 2e hebben we door prive omstandigheden verkocht,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:15

ValentinoG schreef:
Nee ik heb nog 2 andere hele jonge paarden gehad, dus niet alleen op een manege , ik heb een hengst gehad en die was veel pittiger dan deze, de maten kloppen wel , in de omgang is het gewoon een schat alleen tijdens het rijden snap ik het niet toen ik hem ging uitproberen deed hij echt niet zo daarom kocht ik hem ook, maar nu hij hier staat lijkt het wel een hele andere paard dat vind ik dus zo raar.

Het is alles behalve raar dat een (jong) paard veranderd bij een andere ruiter en andere omgeving... Dat is ook een stukje onervarenheid van jouw kant helaas.
AUB zoek een goede instructeur en neem de eerste tijd véél les.
Anders groeien de problemen boven je hoofd uit en het oplossen daarvan wordt alleen maar moeilijker en duurder.

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:16

Sleeper schreef:
Wat is er met jouw andere 2 jonge paarden gebeurd dan?

Ik denk dat het een ander paard lijkt omdat de vorige eigenaar meer overwicht had dan jij (?)

Jaa misschien kan dat van overgewicht maar toen ik hem ging uitproberen deed hij alles hij reageerde ook op mijn hulpen , hij vloog wel ff in de galop maar dat kwam omdat ik fout reed ik bewoog te veel met mijn benen maar voor de rest ging het super

ValentinoG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 19:18

superwoman schreef:
ValentinoG schreef:

Het is alles behalve raar dat een (jong) paard veranderd bij een andere ruiter en andere omgeving... Dat is ook een stukje onervarenheid van jouw kant helaas.
AUB zoek een goede instructeur en neem de eerste tijd véél les.
Anders groeien de problemen boven je hoofd uit en het oplossen daarvan wordt alleen maar moeilijker en duurder.

Jaa ik heb een goede instructeur en het ging zaterdag eerlijk gezegd ook best wel goed :)
maarja toch bedankt voor je hulp,
iedereen trouwens