galoperen hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blancatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:21

Heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn jonge KWPN-er. Ik nam een longeerzweep (die ik enkel af en toe gebruikte ter ondersteuning van mijn hulpen, niet om mee te meppen) en ik moet zeggen, we schieten al aardig op! Ook proberen om goed je stem te gebruiken door GALOP ofzo te roepen. En overdrijven met je hulpen. Bij een jong paard moet je in het begin altijd wat overdrijven! Hopelijk ben je er iets mee! nog veel suc6!!!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 21:27

ja van okkie weet hoe het zit.
met de fries lukt het me niet terwijl ik met mijn appaloosa zo aan kan springen.
vandaag alle hulpen geprobeert, tervergeefs dus.
denk dat ik de oplossing van okki gaat proberen eerst paard ontspannen en overgangen en aan been oefenen en dan de galop.
wil te veel denk ik.
hou jullie op de hoogte.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:29

Het paar moet natuurlijk altijd goed aan je hulpen zijn en lekker ontspannen (zeker als je een nieuwe oefening probeert).
Verder zou ik ook de stemhulp die je aande longe geeft bij het aangalopperen gebruiken als je erop zit (natuurlijk samen met de goede beenhulpen).
En vooral geduld hebben en consequent zijn, je moet niet verwachten dat ie het in 5 minuten wel even door heeft.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 02:42

Okkie1 schreef:
dan geef je de hulp binnenbeen tegen de singel, buitenbeen iets erachter. Als ze dan harder gaan draven neem je hem/haar weer terug tot ze weer ontspannen en op jou tempo lopen. Op dat moment probeer je het opnieuw. Als ze het steeds niet begrijpen, moet je niet te vaak achter elkaar doen. Anders kunnen ze gespannen worden en krijgen ze het niet verwerkt.

Er is geen groen paard die begrijpt dat als je het buitenbeen naar achteren legt, dat ie moet galopperen.

Zelf galoppeer in meestal de eerste keer al op een jong paard. Wat ik altijd doe aangezien ik de eerste keer er aan de longe op zit, en hij de stemhulpen voor de galop aan de longe goed kent, is gewoon zachtjes zitten, buitenbeen aandrukken en de longeerder geeft aan dat ie moet galopperen. Nog nooit meegemaakt dat dat niet werkt, desnoods geef je een tikje met een zweepje erbij. MOcht het niet lukken dan gewoon net zo hard draven dat hij erin valt................dat sluiten en netjes aangalopperen leert ie vanzelf wel weer. Inderdaad werkt het heel goed om op het verkeerde been te gaan lichtrijden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:53

LadyJane schreef:
Okkie geeft ook een erg goed advies

dankjewel, is ook mijn bedoeling Haha!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 23:05

we hebben met freke niet verder geprobeert, was zo mooi weer dat we haar voor de kar hebben gespannen.
been hulpen zijn wel moeilijk op stem doet ze het beter alleen galop in de bak niet.
denk dat ze nooit heeft mogen galoperen, omdat ze altijd voor de kar liep bij de vorige eigenaar.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 23:11

Let erop dat je zijn/haar binnenschouder niet blokkeerd door je binnenteugel te strak te houden. Bij mijn paard heeft het heel goed geholpen om bij het aanspringen, m'n binnenteugel even in een boogje te laten hangen en zodra ze in galop is die teugel weer voorzichtig op te pakken.

Succes

Groetjes,

Suzanne

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 14:15

Wat bij mijn fjord erug goed geholpen heeft is tijdens buitenritten veel galoperen, liefst op rechte paden. Sindsdien galopeerd ze de sterren van de hemel. Oke in de bak heeft ze niet zoveel zin als buiten, maar de galop is beduidend beter geworden.
Viv