Indra (half-arab) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitchall

Re: Indra (half-arab) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:13

Ik ga helemaal mee met jaimyliefje, je kunt namelijk beter eerst gaan oefenen en daarna pas beginnen met de moeilijke dingen.
Les nemen kan je hiermee helpen ! :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:17

Ik snap niet dat mensen hun paard niet meer te eten geven als dit nodig is.
Als diegene er geen geld voor heeft of wat dan ook moeten ze niet aan dieren beginnen.
Het belangrijkste vind ik dat mijn dieren gezond zijn en er gezond uitzien.

Dat je het rijden nu even op een laag pitje zet vind ik wel goed, aangezien de eigenaar er niks aan wil doen. Dit vraagt nog meer energie van je paard en daar word ze ook niet dikker van.
Probeer de eigenaar echt ervan te overtuigen dat dit toch echt wel nodig is.

xRoontJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:18

Ik zou eerst wat werken aan je zit en aan het rijden, en niet gelijk gaan wijken, druk je hakken uit en niet zo naar voren zitten.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:19

Ik ga niet mee met jaimyliefje, ik heb zelf juist veel geleerd van soms dingen doen waar je niet geheel aan toe bent.
Vergeet niet, ze is niet eindeloos bezig met wijken, het is een beginnetje maken. Ik verbeter mijn travers door te appuyeren, dat hoort andersom, maar het werkt wel. Wanneer goede begeleiding ontbreekt en je een apart paardje onder je hebt, kun je best eens wat experimenteren met oefeningen waar je misschien officieel niet aa toe bent.
Juist aan het wijken kun je mooi zien wat wel en niet goed gaat. Ik ben benieuwd of ze het voor elkaar kan krijgen het dier beter zijwaarts te laten lopen. Hierdoor leert ze automatisch ook bij over beengebruik. Mijn paard heb ik beter nagevelijk gekregen mede dankzij wijken. Hij kon het wel, maar liet ht lang niet altijd zien. Juist door het op de proef te stellen met moeilijkere oefeningen kun je zelf zien hoe het anders moet.

Ik zou zeggen: oefen een maand door met de tips die je voor het wijken hebt gekregen en plaats dan weer foto's. Kijken wat er is gebeurd :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:31

Leuk paard! Doet me denken aan een pony op de manege. Probeer eens aan de lange teugel te gaan rijden en je handen voor jouw gevoel te hoog te houden. Zodat jouw elleboog in een hoek staat van 90 graden.

Begin bij de basis, lekker nageeflijk zonder trekken, achterwaarts en als het goed gaat misschiennog een klein beetje wijken. Kijk dan goed op bokt bij de rijfoto's om te zien hoe zij het doen. Bestudeer filmpjes op youtube en zet een advertentie op Marktplaats voor een instructrice. Als je er niet een kan vinden

Succes ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:39

Lang en laag kan wel een handige zijn om ontspanning te zoeken, maar als ik het zo zie is dit een echt half arabje ;) die willen vooral snel en pittig. Ontspanning is niet iets wat ze zomaar opzoeken. Die van mij in elk geval niet :+ Toch een goede basisoefening om ook in je rijden op te nemen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:41

ZO leer je namelijk ook om goed met je zit te rijden omdat je geen houvast aan de teugels hebt.Ze hoeven niet heel lang,, maar gewoon wat meer ruimte.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:42

Ik vind dat Jaimyliefje alles mooi heeft samengevat. Misschien kan een vriendin je lesgeven?

Succes!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:49

en los van jouw houding, misschien kun je hem uitdagen zijn neusje iets naar beneden te doen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:50

Elke pony/paard wil ontspanning, ben het helemaal eens met Jaimyliefje..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:55

oh ze willen het wel, maar niet elke zoekt het zelf zomaar op. Het is best een kunst sommigen onder het zadel te laten zien waar ze die ontspanning kunnen vinden.
Dit lijkt me een waar je niet zomaar op gaat zitten en die zich gaat ontspannen.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:56

er mag wel wat vlees bij!!
vind hem/haar erg dun....
vind het geen fijn plaatje geven.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:02

Daphaan schreef:
oh ze willen het wel, maar niet elke zoekt het zelf zomaar op. Het is best een kunst sommigen onder het zadel te laten zien waar ze die ontspanning kunnen vinden.
Dit lijkt me een waar je niet zomaar op gaat zitten en die zich gaat ontspannen.

Daar heb je zeker gelijk in! Maar het is wel belangrijk dat deze knoppen snel gevonden worden, fijner voor de ruiter en het paard, voor de ontspannenheid en de rug. Dit kan enkel onder goede instructie ja :)

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 16:09

heaven schreef:

als je in mijn profiel zou gekeken hebben; zou je gezien hebben dat ze normaal zo mager niet staat.
Had je een paar reacties hoger gelezen; zou je gelezen hebben dat dat is omdat de eigenaar geen eten meer wil kopen (omdat ze de hele dag door op wei staan) en dat ik er niets aan kan doen, en het ook niet leuk vind.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:18

xMRGANx schreef:
heaven schreef:

als je in mijn profiel zou gekeken hebben; zou je gezien hebben dat ze normaal zo mager niet staat.
Had je een paar reacties hoger gelezen; zou je gelezen hebben dat dat is omdat de eigenaar geen eten meer wil kopen (omdat ze de hele dag door op wei staan) en dat ik er niets aan kan doen, en het ook niet leuk vind.

Wel vervelend voor jou, maar gelukkig staat ze op de wei. Alleen hoe ziet de wei er nu uit dan? Want die van ons is niet veel soeps..en onze paarden hebben veel aan hun hooi deze dagen :)

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:33

Ts.. Je zegt ergens kom het dan lekker zelf doen,
Daar heb k twéé reacties op.. éen is :
Voel je niet meteen zo aangevallen omdat we het wijken te snel vinden gaan..
Enz..
Je vroeg toch om kritiek..

Waar woon je dan kom ik es langs..
En meid, een paard, dat bijna niets kan in ene laten wijken?
is hetzelfde als een paar van 3 die net ingereden is laten wijken..
Wat ik dus ook niet vind kunnen,
eerst de basis, en je paardjes achterhand der onder, dan komt de rest vanzelf..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:41

en laat ik het dan ook nog eens herhalen: soms leer je door te experimenteren met oefeningen. Zeker als er niet iemand haar hand vasthoud en zegt hoe ze het precies moet doen. Ik moedig haar daarom aan om over een maandje of zo weer eens iets te posten en te kijken of er vooruitgang is geboekt. Een pasje wijken is echt geen hoogdravende oefening waar je vreselijke dingen van een paard vraagt. Zeker niet als je eens rustig begint in stap.
Als ze nou ging appuyeren of iets dergelijks, dat is iets heel anders. Dan zou ik ook roepen begin bij de basis. Maar met af en toe een pasje wijken, dat kan echt geen kwaad.

:)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:47

Priscies, eerst de basis goed onder de knie krijgen, dan pas verder gaan.
Verder vind ik dat je een leuk paardje heb.
Gewoon goed blijven oefenen dan kom je er echt wel!!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 16:49

@JOCELINE; Gelukkig is de weide waar ze op staat enorm groot, dus er staat nog wel wat gras, maar dat gras bevat natuurlijk bijna geen voedingswaarde meer.. Ze zou moeten elke avond nog 'n emmer bijkrijgen, maar dat is dus duidelijk te duur..:(

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:35

be-lach-e-lijk...

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:11

ik weet het; maar wat kan ik er aan gaan doen?
Ben al 3 keer gaan klagen deze week, eigenaar is STINKEND rijk, maar voor zen paardjes kan er nog geen voederzak af.
Zou er zot van komen.
Dat hij ze maar gauw verkoopt, en ze van mij word, krijgt ze tenminste eten.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:19

Ja Ts, daar kan en hoef jij niets aan te doen, het is zijn paard dus ook zijn verantwoordelijkheid. Het enige wat je eraan kan doen is hem erop wijzen en tot die tijd niet intensief trainen.. ;)
Succes ermee

Oja, ik vind ook dat je best het wijken mee kan pakken. Gewoon 2 pasjes naar de hoefslag toe, dat kan geen kwaad.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:27

Ik weet dat het paard mijn verantwoordelijkheid niet is, maar je snapt ook wel, ik hou van dat paard, en ik zie ze ook niet graag graatmager worden hè..
Bedankt voor je reactie.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:12

Jammer dat de eigenaar niet zo goed voor je verzorgpony zorgt. Hopelijk verandert daar snel iets aan. Wil hij hem verkopen?
Verder sluit ik me bij anderen aan: eerst de basis goed voor elkaar hebben, dan pas dingen gaan doen zoals wijken en achterwaarts. Want dat heeft weinig zin nu.
Wat je nog wel zou kunnen doen is het vergroten en verkleinen van voltes. En verder veel figuren rijden, overgangen en probeern hem op een ontspannen manier wat laag en lang te rijden, laat hem je hand maar opzoeken. Dat gaat niet in een keer, daar moet je geduld bij hebben. Het allerbeste is natuurlijk een goede instructeur die je hierbij kan helpen.
Het incasseren van kritiek is nooit leuk, maar je moet het zien als punten waar je iets mee kunt doen om het te verbeteren, het zijn geen aanvallen op jouw ruiterschap!
Succes ermee!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:56

marlinH schreef:
Ja Ts, daar kan en hoef jij niets aan te doen, het is zijn paard dus ook zijn verantwoordelijkheid. Het enige wat je eraan kan doen is hem erop wijzen en tot die tijd niet intensief trainen.. ;)
Succes ermee

Oja, ik vind ook dat je best het wijken mee kan pakken. Gewoon 2 pasjes naar de hoefslag toe, dat kan geen kwaad.

wijken kan geen kwaad nee.. Wat TS hier laat zien is echter absoluut geen wijken en de houding waarin zij haar pony dwingt kan wel degelijk kwaad. Het is namelijk een erg geforceerde houding, en wanneer ze eraan toe is kan ze best wijken. En inderdaad, het is zeker goed om ook te experimenteren met andere oefeningen, maar dan moet je wel weten hoe deze oefeningen werken, zodat je geen onnodige druk zet en daardoor spieren gaat forceren...
Zeker met het lage gewicht wat de pony heeft zou ik niet van dit soort dingen aan haar gaan vragen, sterker nog, ik zou een tijdje helemaal niets van haar vragen. Ik zou, tot dat het gras weer wat voedzamer is en/of er weer bijgevoerd wordt, alleen maar wat aan de hand stappen.