[AC]Karel de dressuur-Knabstrupper, eindelijk weer @ HAW.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Karel de dressuur-Knabstrupper, eindelijk weer @ HAW.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:13

Volgens mij heeft verzameling alles te maken met voor het been zijn. Hoe zie jij dit dan?
Het zal toch echt niet voor niets zijn dat dit pas in de hogere klassen aan bod komt, zorg eerst maar dat je de rest goed voor elkaar hebt (en nogmaals, het ziet er netjes uit hoor!), dan komen dat soort dingen vanzelf aan de beurt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:13

Het klopt idd dat traver nog niet heel ver gevorderd is, ik zie alleen nog steeds niet wat bij jouw het nut ervan is...

Als die nog niet goed aan t been is zou je m eerst daar scherp op moeten maken, dus actie reactie. Om daarvanuit verder te werken, de hoge houding op de foto's oogt bij mij wat gespannen en strak in de bovenlijn, door die eerst los te werken (dus op te rekken) zou volgens mij het hele plaatje losser/ fijner worden en je paardje zou daardoor volgens mij van achter veel meer kunnen ondertreden met het achterbeen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:18

Hand laten zoeken, weer wat oppakken, overgangen rijden, er moet schwung inzitten!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:21

@ Alet; Ik zie een paard die verzameld is niet persé als een paard die super aan het been is. Alleen het is wel veel fijner om een paard te hebben dat actief aan het been is. Maar hard lopen vind ik geen hulp om te verzamelen. En tsja mss is het toch het verschil tussen Engelse & Klassieke dressuur. Wij doen geen oefeningen omdat het moet volgens de proeven maar om ons paard te helpen.
@ Nimmy; Nouja, ik kan het niet beter uitleggen dan dit. Misschien zou je het een keer irl moeten zien om te begrijpen; Ik heb geen idee. En scherp op het been maken is dus ook waar we al aan trainen. Wat ik vind is dat door een bovenlijn op te rekken je je paard niet op de juiste manier los werkt. Als een paard in de kaak ontspant, ontspant hij zich ook achter zijn oor en van daaruit ook zijn hals. En een paard in de kaak losmaken is dus van de hand af rijden, dus geen gehang etc. Dat is nu juist een probleem, hij en ik hebben moeite beide rechts en zolang hij daar niet los is, is hij in de hals ook niet volledig ontspannen.
@ Alet2; Kloptklopt, er moet ook meer schwung in. Dat is het commentaar van de jury ook. We rijden nog te safe, te kalm. Er moet veel meer spektakel in ons rijden komen ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:21

Alet74 schreef:
Hand laten zoeken, weer wat oppakken, overgangen rijden, er moet schwung inzitten!

Hier ben ik t helemaal mee eens, veel meer lossigheid in het paard....

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:23

Dat vind ik dan weer een misplaatste opmerking. Hij is wel ontspannen, alleen hij moet losser. Misschien zou ik toch een keer een filmpje op Bokt moeten plaatsen. Ik voel toch wel een ontspannen paard onder me.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:25

Hij valt lichtjes op de voorhand, maar niet erg.
En Misschien je beugels 1 gaatje korter ofzo? Weet niet zeker maar vind ze een beetje lang zitten.
Maar verder een pracht beest en je houding is netjes :D

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:26

Weissjee schreef:
Hij valt lichtjes op de voorhand, maar niet erg.
En Misschien je beugels 1 gaatje korter ofzo? Weet niet zeker maar vind ze een beetje lang zitten.
Maar verder een pracht beest en je houding is netjes :D

Sorry maar misschien toch even het topic door lezen? :o
Dankjewel verder.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:26

Ik vind het er leuk uitzien, maar ik vind dat je er een beetje 'gemaakt' opzit. Niet om je af te kraken hoor, maar ik vind het allemaal een beetje te overdreven. Probeer gewoon lekker overgangen te rijden en misschien een idee om haar wat voorwaarts neerwaarts te rijden

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:27

@drunksheep, de spier in de hals loopt helemaal door tot zn achterbeen, die moet in zijn geheel los... Ik zeg nergens dat je hem rond of diep zou moeten rijden (al vind ik dit zelf mits goed toegepast zeer fijn), maar wel dat er meer lengte in moet, dus lang en laag, van achter naar voren werken...

Daarvoor hoeft hij niet echt hard te gaan, maar scherp maken op je been doe je door m terug te nemen en weer (flitsend) naar voren te rijden en dan weer terug... Bijkomend voordeel, door het scherp maken op je been wordt hij ook sterker in de achterhand...

En je zegt dat jullie beide op rechts vast houden, maar als jij loslaat kan je paard niet vasthouden.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:31

Nimmy schreef:
@drunksheep, de spier in de hals loopt helemaal door tot zn achterbeen, die moet in zijn geheel los... Ik zeg nergens dat je hem rond of diep zou moeten rijden (al vind ik dit zelf mits goed toegepast zeer fijn), maar wel dat er meer lengte in moet, dus lang en laag, van achter naar voren werken...

Daarvoor hoeft hij niet echt hard te gaan, maar scherp maken op je been doe je door m terug te nemen en weer (flitsend) naar voren te rijden en dan weer terug... Bijkomend voordeel, door het scherp maken op je been wordt hij ook sterker in de achterhand...

En je zegt dat jullie beide op rechts vast houden, maar als jij loslaat kan je paard niet vasthouden.

Dat weet ik, hij moet ook meer lengte in zijn hals. Maar bijv rond en diep hou ik totaal niet van. En verder weet ik dat hij door die overgangen idd losser word, daarom trainen we ook dat hij scherper wordt op mijn been. Verder ben ik het met die laatste opmerking eens, maar het is heeeeel moeilijk om een ingebakken fout er weer uit te trainen. Ook paarden hebben een moeilijke kant, dus zodra ik daar vasthoud bevestig ik die alleen maar.

[Edit]Oh en zoals ik al voorstelde, ik zal een keer een filmpje op Bokt zetten. Ik denk dat dat toch een beter beeld geeft dan deze foto's. Ik voel me echt zo'n slechte ruiter op dit moment :+
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 21-02-09 22:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:37

Het klopt idd dat een paard ook een moeilijke kant heeft.

Wat betreft diep en rond heeft iedereen zn eigen mening, als je t niks vind moet je dat idd niet doen (er zijn meerdere wegen die naar rome leiden), maar waarom zo hoog ingesteld en niet eerst die lengte in zn lijf (en dus niet alleen zn hals), want door het ontbreken van de lengte mis ik de ontspanning in het paard en oogt het allemaal wat strak...

Dus uitschuiven, hand naar voren en been eraan houden, rij met je been naar je hand toe...

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 22:39

Nimmy schreef:
Het klopt idd dat een paard ook een moeilijke kant heeft.

Wat betreft diep en rond heeft iedereen zn eigen mening, als je t niks vind moet je dat idd niet doen (er zijn meerdere wegen die naar rome leiden), maar waarom zo hoog ingesteld en niet eerst die lengte in zn lijf (en dus niet alleen zn hals), want door het ontbreken van de lengte mis ik de ontspanning in het paard en oogt het allemaal wat strak...

Dus uitschuiven, hand naar voren en been eraan houden, rij met je been naar je hand toe...

Iedereen heeft zijn eigen mening, ik vind het meevallen hoe strak het er uit ziet al mag hij idd wat meer lengte. Ik vind het makkelijker om hem hoger in te stellen voor nu ipv hem langer te laten worden. Hij kukelt dan nog net iets teveel op de voorhand. Daarom moeten we er dus meer aan trainen :o

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:20

Voor het been zijn heeft ook niet direct te maken met het tempo, maar met eh tja.. voor het been zijn, en dat moet hij ook zijn als hij moet verzamelen, je moet tenslotte die achterhand eronder rijden, dat gaat niet vanzelf!
Wil jij verruimen, dan moet hij verruimen, wil jij verzamelen, dan moet hij dat doen. Als je hem naar je hand toe kunt rijden, komt vanzelf het moment dat je hem wat meer kunt oprichten. Je bent L1 he, nog geen M of iets in die richting! Plus je hebt een jong paard, wees er zuinig op!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:32

mmmm lekker ding die buurman van ons ;) snel maar eens een buitenritje doen. lekker ontspannen :P

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:44

Goed aan het been zijn betekent niet dat je paard persé harder gaat hoor .. maar wel dat je meer impuls en beweging krijgt mits je de goede aanleuning hebt.. En Klassiek of niet klassiek het princiepe van verzameling blijft het zelfde en aan het been zijn heeft daar dus alles mee te maken! Dit paard loopt er netjes bij maar er is geen sprake van verzameling omdat hij het merendeel van zijn massa op de voorhand draagt en dus achter wel actief is maar niet genoeg draagt. Maar goed het blijven foto's en voor een B/L niveau is het mooi zat toch?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:57

hoi! dus voortaan doe je je beugels een gaatje korter begreep ik al? :+ haha,toch even inprenten nog..ik vind jullie een leuke cominatie,mooi paardje ook.er zijn al veel tips gegeven verder,maar ik miste nog je zitbeenknobbels rechtsom.je komt denk ik rechtsom wat naar buiten te zitten door wat minder balans van jullie beiden lijkt het,en probeer dan te voelen of je wel goed op je beide zitbeenknobbels zit.en je rechterbeen lang maken,hak uitdrukken.maar je bent qua les met op het goede adres lijkt me.komt wel goed :D lekker doorgaan zo,groetjes deess

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 07:41

Drunksheep: je moet je geen slechte ruiter voelen, want dat ben je niet! Je rijdt een paard wat een net een jaar onder het zadel is, geen geroutineerd Z-paard! Jij moet hem alles nog leren en zelf is een ruiter ook nooit uitgeleerd.
Met alle tips (ik zou echt voorwaarts-neerwaarts gaan rijden, beviel mij altijd super goed en lekker gymnastiseren) en goede les kom je er wel, ben ik niet bang voor! (ben wel benieuwd naar een filmpje)

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:40

Ik vraag me af hoe oud het paard is ?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:28

@drunksheep, juist omdat hij die lengte moeilijk vind is dat een goed punt om op te oefenen... Dan verbeter je je paard... Je hoort mij niet zeggen dat je slecht rijdt, ik heb alleen t idee dat er meer in je paard zit en deze nog veel losser kan in dr lijf, maar om daar te komen heeft ze wel die lengte nodig...

door eerst de lengte te pakken en daarna de oefeningen om haar nog sterker en nog losser te maken krijg je volgens mij een heel ander beeld..

Als ze laag teveel gaat duiken doe jij daar nog te weinig met je been, gewoon steeds weer proberen om ze je hand omlaag wil volgen en de achterkant blijven activeren, schakelen in die lage houding...

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:31

Ik vind het er erg gespannen eruitzien, je rijdt erg met je hand, overigens gebruik je teveel je binnenhand, je buitenhand is het belangrijkste.
ik zou veel overgangen rijden, en je handen wat losser laten.
probeer meer met je zithulpen te gebruiken ipv je handen..
je mag je handen ook lager, en dr mag meer lengte in zijn hals..
succes.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:09

ik zie toch nooit veel contact op de teugels?
volgens mij ben je goed bezig, misschien nog wat werken aan de hals-hoofdhouding, zodat ie daar nog wat meer losser in wordt, maar dat komt allemaal nog wel :)
ik vind het ook zzer goed dat je travers,.. oefend, doe zo voort :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:15

Mag ik vragen waarom je het goed vindt dat TS travers oefent, Amina22? Moet je niet eerst de basis voor elkaar hebben voordat je met dit soort oefeningen kunt beginnen? Er lijkt mij nl. nog werk genoeg te doen! :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:00

Ik vind dat er ook nog wat aandachtspuntjes zijn.

Allereerst wil ik zeggen dat je absoluut een knap paard hebt, en een leuk paard. Hoe groot 'issie eigenlijk? In ieder geval, leuk en sprekend diertje.

De vierde foto vind ik een beetje maf. Het lijkt net alsof je beugels te lang zijn of iets dergelijks, je zit in iedergeval niet bepaald comfortabel. Het lijkt een beetje instabiel en je zit daarom vrij veel aan de voorkant. Da's wel een beetje jammer! Ik denk dat 't gewoon een momentopname is, maar probeer 'r op te letten, zodra jij uit evenwicht raakt, je je paard niet als houvast gebruikt.
Enerlaatste foto ging 'ie "scheuren" staat erboven. Tegenwerken heeft geen zin, en je hand dichtknijpen. Laat hem gewoon even "gaan". Op de lange zijde mag hij een pasje harder (als hij dat zo graag wil) en probeer 'm dan weer zachtjes terug te rijden, dus zonder te veel hand. Denk om zit, diep gaan zitten, rustig ademhalen, buikademhaling en zwaar maken. Als je je paard écht niet kan laten "gaan", knijp losjes in je teugel. Blijf je zwaar maken, stem gebruiken "hoooo, rustig" en rustig kleine ophoudinkjes geven of kneepjes. Continu druk is vervelend voor jou en je paard en je paard zal op een gegeven moment er ook niet meer naar luisteren als jij met je volle 60 kilo je paard tot stilstand probeert te laten komen (dat lukt je nooit, paard is namelijk wel ietsjes zwaarder, haha).

Ik vind het er redelijk netjes uit zien maar ik denk dat je iets meer op zit moet rijden. Gewichtshulpen, zithulpen, etc. Ik ben het overigens wel eens met Alet74. Ik vind travers nou niet bepaald een pré om eerst te rijden. Ga lekker rijden, lekker losjes, lekker op je zit, halsje laten strekken zo af en toe, lekker voltes, stelling, buiging, hoog en laag instellen, pasje naar voren rijden, pasje terug rijden... Genoeg werk aan de winkel! :)

Het lukt jullie prima, en laat al die moeilijke oefeningen nog maar even achterwege. Ga gewoon lekker aan de slag en mocht je wel graag travers willen rijden, doe het dan met iemand erbij. Bijvoorbeeld in de les, zodat je het jezelf en je paard goed aanleert.

Heel veel succes! :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:02

wat een bekend paard volgens mij heb ik eens bij jou in de manege gereden :D

het commentaar wat ik wou geven is vaak genoeg gezegt