Is er een te groot verschil tussen de B en L2 qua training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:28

Heel eerlijk gezegd had ik haar allang duidelijk gemaakt dat dit gedrag niet hoeft en zowel zoekt ze maar een ander paard.
Nee erg ondankbaar ;)

Billy

Re: Is er een te groot verschil tussen de B en L2 qua training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:32

Deze mevrouw kreeg van mij een enkeltje uitgang en het advies een eign paard te kopen...
Als ze niet meer respect heeft voor jou als eigenaar, heeft ze daar niks te zoeken.
Daarbij denk ik dat zij degene is die haar handjes dicht mag knijpen dat ze zoveel met jouw paard mag doen....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:38

Na je laatste post, TS , zou ik helemaal dat kind de deur wijzen.

Voor haar 10 anderen, wat een noten heeft ze op dr zang...

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:44

Een vervelende situatie is dit, ik heb het zelf mee gemaakt. Eerst praat je het nog goed voor je bijrijdster maar tot dat het moment komt tot hier en niet verder. Mijn bijrijdster heb ik dan ook door dit soort verwend gedrag van mijn paard afgeknikkerd en die zelfde week zat ze met d'r kont op een manegeknol. Ik heb haar dan ook duidelijk gemaakt "ik betaal dus ik bepaal". Achteraf wilde ik dat ik het veel eerder had gedaan want dat had mij een hoop ergernis bespaard. Succes met je beslissing, denk er goed over na hoe je verder wilt gaan met je bijrijdster maar denk eraan dat je niet van haar afhankelijk bent. Er zijn genoeg meisjes die graag willen rijden en die niet zoveel praatjes hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:10

Pffft, dat is niet niks meid, die laatste post van je!! Ik zou zeggen, de groeten ermee, laat haar een ander paard zoeken, of er zelf eentje kopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:16

Bij mij kon ze direct vertrekken Het is jou paard dus jij bepaalt wat er gebeurt.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:37

na je laatste post had ik haar ook eruit gesodemieterd!!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:37

Pardon?!
Een bijrijdster die jou vertelt wat er moet gebeuren?!
Ze mag blij wezen dat ze uberhaupt met jou paardje mag starten!

Het verschil in B en L2 is niet erg groot.
Jij rijdt wedstrijden op B niveau, de basis.
Wat is het belangrijkste?
Júist die basis!
Daar kan zij in het L2 mooi gebruik van maken. :j

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:13

Thanks.

Ik zal er eens over nadenken. Ik heb in ieder geval even de rem erop gezet. Even rustig aan en kijken hoe dat loopt.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:17

Het is jou paard, ze mag allang blij zijn dat ze zoveel met jou paard mag...
Bij ons op de manege zijn er genoeg paarden die rijden bij iemand die er voor het eerst op zit en een
andere keer 1 die M rijd..

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 08:50

Wat een arrogantje.
Elke pinguin kan in de L2 komen, daar heb je nog écht geen last van een niveau verschil hoor. :n

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 09:04

Wow die bijrijder heeft wel een dosis lef hoor......
TS het is jou paard en de beslissingen al dan wel / niet wedstrijden rijden, orun cursus e.d. liggen bij jou, ze mag het je natuurlijk wel vragen, want vragen staat vrij, zoals het ook vrij staat om iets te weigeren......
Mag ik vragen, misschien heb ik erover heen gelezen betaald deze bijrijder jou een x bedrag om te mogen rijden op jou paard?
Of neemt ze andere lasten van je over in de zin van financieel dus bijvoorbeeld hoefsmid, vee arts, wormen spuiten e.d. ?

Als dit het geval is, en ze een flinke bijdrage betaald kan ik me voorstellen dat ze zichzelf iets meer rechten is gaan toe eigenen.

Neemt niet weg dat het een zeer vervelende situatie aan het worden is op deze manier.... Ik hoop niet dat ze door haar uitspraken jou in onzekerheid gebracht heeft en misschien zelfs wel de lol van het paardrijden aan het ontnemen is

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:21

Op zich is het fijn om een bijrijder te hebben die je paard verder traint en ook inderdaad altijd komt (hoeveel zeggen wel dat ze komen, maar laten het dan afweten....?).

Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Misschien een goed onderling gesprek waarin je uitlegt hoe je je voelt? En dat je haar laat weten dat je blij bent met wat ze doet, maar dat het wel binnen bepaalde grenzen moet blijven?

Succes!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:25

Nouja zeg!!

Ik rijd ook L2 en mijn vader B en af en toe magtie wijken in zn dressuurles :D
maar mijn vaders paard weet precies wie er op zit..
bij mijn vader looptie heel anders als bij mij!

soms moet ik wat harder werken (hem weer op zn punt zetten kwa oprichting en achterhand)
maar daar zit dan toch juist de uitdaging?

Als jou bijrijdster dit niet wil, dan stopt ze maar
het is JOU paard, JIJ moet er fijn mee rijden!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:39

hey

net zoals vele anderen ben ik eens dat dit jouw paard is en jij dus de verantwoordelijkheid (of mss je ouders nog) hebt. Het feit dat je verzorgster hem mag uitbrengen vind ik al een hele mooie cadeau die jullie haar geven en waar zij best dankbaar voor mag zijn.

mij lijkt het een win-win situatie. Zij rijdt hem verder door, en jij kan normaliter genieten van haar kunnen. dat jij mss niet alles evengoed kan van de eerste keer, is niet meer als normaal en kan ze jouw niet verwijten. bovendien gaat een paard echt geen misbruik maken wanneer hij enkele keren eens wat minder correct gereden wordt.
Maar overleg het gewoon met haar, zij heeft wss niet door dat ze je kwetst met zulke opmerkingen te maken. Want toegegeven een je lekker wedstrijden aan het rijden bent, wil je natuurlijk steeds beter worden. Het is een drive, een gevoel dat je steeds weer wil verbeteren. Maar jij mag je niet laten wegcijferen, je hoeft dat niet te pikken, toch ben ik er van overtuigd dat een beetje diplomatie ;-) heel wat kan oplossen. En verder is het toch een goede verzorgster, dus zoek naar een gulden middenweg. groetjes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:45

Ik denk dat de afwisseling van deze ruiters voor het paard ook positief kan zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:49

@ts, sorry het is dus wel duidelijk jouw paard, las net dat je een kindje hebt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:53

Ach komop zeg, L2 is ook nog maar gewoon gezellig rondhobbelen hoor.... toen ik L2 was met Vos is ook iemand anders met hem in de B gestart, nooit last van elkaar gehad terwijl wij compleet verschillend reden. Eerlijk gezegd zou ik dit verwende figuur vriendelijk doch dringend verzoeken op te krassen, al wil jij achterstevoren op je paard door de weilanden scheuren, het is toch jouw paard en jij bepaalt wat er mee gebeurt. Als deze dame al dergelijke "sterallures" vertoont in de L2 dan moet je er toch niet aan denken hoe ze zich gedraagt als ze Z wordt (als dr dat al lukt....). Als zij jouw plezier in jouw paard op enige manier vergalt dan is het tijd om haar aan de kant te zetten. banketstaaf voor dr maar wederzijds respect lijkt mij toch wel het uitgangspunt als je samen een paard deelt.

Overigens ben ik wel heel benieuwd hoe oud je bijrijdster is?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:06

Van wie is het paard eigenlijk, van jou toch? Elke week op wedstrijd zou ik niet eens met mijn eigen paard doen, laat staan met het paard van een ander. Het lijkt erop dat ze jou de baas is en dat zij beslist wat er met het paard gedaan wordt.
Niveauverschil hoeft echt geen probleem te zijn, dat zij nu L2 rijdt wil niet zeggen dat ze ook beter rijdt, tenslotte doe je toch dezelfde basisoefeningen.
Ik zou zeggen, zoek een andere bijrijder die het wel kan waarderen dat ze het paard mee mag nemen op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:12

Het is soms wat met die bijrijdsters. Ben zelf ook zoekende voor het buitenseizoen begint en het valt me op dat de ene nog hogere eisen heeft dan de andere. Vanmorgen ben ik nog even met eentje in gesprek geweest die gelijk een sleutel claimde van de schuur, en gelastte dat er met het paard in kwestie niet meer aangespannen mocht worden gereden en tevens was het niet oké dat ik er een paar keer in de week een flinke buitenrit mee maakte, (doel: afwisseling in het werk en wat training van z'n duurvermogen)
Mijn reactie: "Als je je koffie op hebt, zal ik je even uitlaten". Bij de deur heb ik de dame in kwestie een hand gegeven en plechtig gezegd: "Veel succes met het verder zoeken naar een paard, dáág!".

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:20

Voor mij nooit meer een bijrijder, heb er 2x eentje gehad, de 1ste belde meestal te laat af dat ze niet kon komen, om 18 uur kreeg ik dan te horen dat ze niet kon en moest ik dus een afspraak afzeggen omdat het paard zijn beweging moest hebben.
De 2e veranderde om de haveklap van baan en had regelmatig moeite om te betalen, maar madam wou wel een keer het paard meenemen om te oefenspringen, kosten in totaal minstens 75,-, zij moest nog 2x 100,- betalen. Toen ik dat niet goed vond omdat ze mij nog moest betalen kreeg ik van mijn instructeur op mijn flikker dat ik egoïstisch was. :(

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:23

Ikima schreef:
Toen ik dat niet goed vond omdat ze mij nog moest betalen kreeg ik van mijn instructeur op mijn flikker dat ik egoïstisch was. :(

Die had dan bij mij ook meteen een andere lesklant kunnen opzoeken :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:31

suleilitha schreef:
Het is soms wat met die bijrijdsters. Ben zelf ook zoekende voor het buitenseizoen begint en het valt me op dat de ene nog hogere eisen heeft dan de andere. Vanmorgen ben ik nog even met eentje in gesprek geweest die gelijk een sleutel claimde van de schuur, en gelastte dat er met het paard in kwestie niet meer aangespannen mocht worden gereden en tevens was het niet oké dat ik er een paar keer in de week een flinke buitenrit mee maakte, (doel: afwisseling in het werk en wat training van z'n duurvermogen)
Mijn reactie: "Als je je koffie op hebt, zal ik je even uitlaten". Bij de deur heb ik de dame in kwestie een hand gegeven en plechtig gezegd: "Veel succes met het verder zoeken naar een paard, dáág!".

Omg :')

Zulke filterde ik er in de mail vaak al uit, dan wreef ik ze even in de neus dat het mijn paard was, en ik gewoon iemand zocht die mijn paard wat bezig hield, maar dat ze verder niets in het hoofd moesten halen, want ten alle tijden zou ik erbij zijn ;)

Maar idd, je maakt wat mee met het zoeken naar een bijrijder :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:43

Crossmonster, hád ik maar mail gehad, dan was dit mens niet eens tot aan mijn keukendeur gekomen ;)
(wat ik zocht was dus iemand die een paar keer per week kon rijden en iets van om de week een wedstrijd) Maar goed, ook dat laatste ga ik zelf maar doen, hoewel dat niet mijn opzet was, maar ik blijf graag baas over eigen paard!!!

Maar het kan ook goed gaan, mijn vorige bijrijdster is en was fantastisch, we deden alles samen, ik heb haar nog geholpen met haar nieuwe paard, ik ga nu ook nog wel met haar op wedstrijd. Wereldwijf en in een jaar tijd nooit één keer een scheef gezicht gehad :o
Echter ik kan niet van haar verlangen dat ze mijn paard blijft bijrijden, ze heeft daar domweg geen tijd voor.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:46

Toen ik 2 jaar geleden flink geblesseerd was heb ik ook geadverteerd voor een ruiter die een paard ruitermak kon maken.

Ook verschillende blaaskaken in de mail gehad.
Uiteindelijk gekozen voor een ruiter die niet supergoed reed, maar wel goed luisterde en verder paard niet in de weg zat.
Is uiteindelijk een goede vriendin geworden zelfs.
En voor een paard ruitermak te maken hoef ik geen toptalent, want zodra ik zelf weer kon rijden was het toch de bedoeling dat ik er zelf weer op ging.
En met mijn constante begeleiding is het verder ook gewoon prima verlopen.