Aan de teugel HO maar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:37

Ga naar les. Mijn vz fries Deed het ook. En nu niet meer loopt lekker ontspannen.
Veel figuren rijden overgangen. Maar misschien
heeft ze ergens last van dat kan ook.

superwoman

Wat wil je nu?

Als jij je paard aan de teugel wil rijden, zal je les nodig hebben van een goede instructeur!

Als je dat niet doet, zal je niet verder komen.

Citaat:
Zo heb ik het dus wel 3 jaar geleerd.
van iemand die net zijn diploma had.

Dan was dat dus geen goede instructeur!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 21-02-09 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mieske

Ben het helemaal met Alicia eens :j

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:38

Diploma's zeggen veelal niets. Zeker niet als ze ze net hebben. De kwaliteit van een Orun-Basis diploma is echt bagger. Je kunt beter iemand hebben zonder diploma, maar met ervaring en verstand dan iemand die pas net met lesgeven begint.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:38

mieske schreef:
Wijken en niet nageefelijk rijden.. Sorry hoor, maar dat ziet er vast niet uit zoals het moet :=
Hoe kan je een paard GOED laten wijken die niet eens loopt zoals hij moet lopen (wat ik uit jouw verhaal begrijp)

Tuurlijk kan dat wel hij doet voor de rest alles behalve ze koppie

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:39

tamaraM schreef:

en dan heb je dus geen goede buiging :)*

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:40

Meid, heel knap hoor, SB, wijken, wissels enz...

Maar hoe kun je die nou toch vragen zonder dat de basis goed is.
Dat snap ik dan niet hoor, wel allerlei ´stoer´ dingen doen, maar gewoon een simpele basis, ho maar, daar wordt de moeite niet eens voor genomen. Moeilijke oefeningen kunnen gewoon niet correct zijn zonder basis.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 09:40

scoobydoe schreef:
Ga naar les. Mijn vz fries Deed het ook. En nu niet meer loopt lekker ontspannen.
Veel figuren rijden overgangen. Maar misschien
heeft ze ergens last van dat kan ook.

Nou ik zal het me ma eens voor proberen te leggen.
maar alleen vragen was de vorige keer al je neemt maar weer les van(diegene)
me moeder vindt die goed nou ik dus niet.
bij ons is ook niet bepaald veel keuze in lesgevers

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:40

tamaraM schreef:
mieske schreef:
Wijken en niet nageefelijk rijden.. Sorry hoor, maar dat ziet er vast niet uit zoals het moet :=
Hoe kan je een paard GOED laten wijken die niet eens loopt zoals hij moet lopen (wat ik uit jouw verhaal begrijp)

Een paard wat niet nagefelijk oopt, loopt niet over de rug, niet ontspannen en niet met een dragend achterbeen. Alle oefeningen verliezen dus sowiesow hun nut (je paard rechtmaken, het achterbeen verder ontwikkelen) als je niet nagefelijk rijdt. Het is dus altijd fout.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:41

Dat wil ik wel eens zien dan...
Laat maar eens een foto zien van het wijken.. :)

Jij zegt dat hij het wel kan, maar omdat een meisje van 13 zegt dat haar paard kan wijken, wil nog niet zeggen dat het paard het ook correct uitvoert.. ;)
Ik kan ook zeggen dat mijn 4 jarige de piaffe kan omdat ik denk dat hij het kan...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:42

tamaraM schreef:
mieske schreef:

Poeh he wat een opmerking!!
Zoek een instrusteur die jou ontspannen je paard kan leren rijden!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:09

tamaraM schreef:
Nou ik zal het me ma eens voor proberen te leggen.
maar alleen vragen was de vorige keer al je neemt maar weer les van(diegene)
me moeder vindt die goed nou ik dus niet.
bij ons is ook niet bepaald veel keuze in lesgevers

Een goede instructeur is idd lastig. Daar zit iedereen mee.
Daarbij vind niet iedereen dezelfde manier van les kregen even fijn. De 1 moet wat strenger les krijgen dan de ander etc. Maar ook qua duidelijkheid/uitleg zijn 'de smaken' verschillend.
Ook kan het zijn dat je in de loop van tijd 'moet' overschakelen op een ander. Soms groei je zo (dat je iets anders wil ofzo)of soms blijk je 'stil' te staan in ontwikkeling bij diegene waar je in het begin veel van leerde.

Je zou kunnen aangeven aan je moeder dat diegene voor jou niet fijn les geeft. Dat het zonde van het geld is om daar les van te nemen, omdat je elkaar niet goed 'ligt'.

Ook is he belangrijk om veel te lezen en de theoretische manier(en) begrijpt. Vaak doen mensen toch nog 'dingen' verschillend en als je begrijpt waarom, kun je een mening vormen die ergens op gebaseerd is. Soms lijken 'dingen' logisch, maar blijken achteraf toch niet (zo) goed te zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:53

tamaraM schreef:
Longeren loopt hij koppie in de lucht.
Maar bij de vorige eigenaresse was hij ook zo.
En die kon hem wel even door pakken want het is gewoon een manier van niet willen.
op andere paarden lukt het mij allemaal met gemak maar bij hem niet.
Ik ben gestopt met de les omdat het donker savonds werdt en zij niet anders kon over een tijdje krijg ik een andere misschiien

als hij met longeren ook zo loopt dan denk ik dat er iets vast zit in zijn nek of rug...
En als je hem bijzet met longeren wat doet hij dan?
Verzet hij zich of komt hij er wel door? hetzij gedwongen natuurlijk,niet best maar soms moet dat even....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:08

geerke schreef:
als hij met longeren ook zo loopt dan denk ik dat er iets vast zit in zijn nek of rug...
Verzet hij zich of komt hij er wel door? hetzij gedwongen natuurlijk,niet best maar soms moet dat even....

kan ook met z'n bouw te maken hebben.
Al is het altijd verstandig om een osteopaat te laten kijken naar het paard.
Bijgezet longeren kan ook helpen om de juiste spieren te ontwikkelen en het dus makkelijker te maken. Je moet dan wel weten hoe je hem bij moet zetten natuurlijk!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:10

Silence schreef:
Meid, heel knap hoor, SB, wijken, wissels enz...

Maar hoe kun je die nou toch vragen zonder dat de basis goed is.
Dat snap ik dan niet hoor, wel allerlei ´stoer´ dingen doen, maar gewoon een simpele basis, ho maar, daar wordt de moeite niet eens voor genomen. Moeilijke oefeningen kunnen gewoon niet correct zijn zonder basis.

Amen :)

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 13:24

geerke schreef:
tamaraM schreef:
Longeren loopt hij koppie in de lucht.
Maar bij de vorige eigenaresse was hij ook zo.
En die kon hem wel even door pakken want het is gewoon een manier van niet willen.
op andere paarden lukt het mij allemaal met gemak maar bij hem niet.
Ik ben gestopt met de les omdat het donker savonds werdt en zij niet anders kon over een tijdje krijg ik een andere misschiien

Welk paard gaat met een halster nou automatish rond lopen?
Nou de meine niet hoor.

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 13:24

superwoman schreef:
geerke schreef:

kan ook met z'n bouw te maken hebben.
Al is het altijd verstandig om een osteopaat te laten kijken naar het paard.
Bijgezet longeren kan ook helpen om de juiste spieren te ontwikkelen en het dus makkelijker te maken. Je moet dan wel weten hoe je hem bij moet zetten natuurlijk!

We doen ook wel eens met bijzet mits ik er dan niet op zit voor voltige

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:27

Ik zie dat je een tijdje geleden al hetzelfde topic gemaakt hebt.
[RT-P] paard vertikt in draf aan de teugel te lopen

Daarin krijg je dezelfde tips als hier.. Dus waarom twee keer hetzelfde topic?

Je hebt nu toch al de oplossing gekregen?
Eerst alle mogelijke lichamelijke problemen de wereld uit helpen.
Dus laat een osteopaat/fysio het hele lichaam van je paard controleren, dus echt alles.
Dan een tandarts, want het kan ook zijn dat hij daar last van heeft.
En laat een echte zadelmaker naar je zadel kijken en of hij goed op je paard past.

Als alles goed is, dan pas weer gaan rijden, en heel hard gaan zoeken naar een goede instructeur/instructrice.
Dus gewoon op marktplaats en bokt advertenties plaatsen dat je op zoek bent naar goede instructie, het hoeft niet persé iemand te zijn met een diploma, iemand met ervaring en verstand is genoeg. Vertel in een advertentie al je wensen en wat je wil bereiken, ik wed dat je dan binnen de kortste keren iemand hebt die je wil helpen.

Succes.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:28

geerke schreef:
tamaraM schreef:

Nou de meine niet hoor.

Mijnes :D

tamaraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 13:36

tamaraM schreef:

Nou de meine niet hoor.[/quote]
Mijnes :D[/quote]
Mijne niet hoor die kijkt liever wie er langs loopt vindt ie veel interesanter

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:36

Heb ik ook een wereldknol zeker, die van mij loopt zelfs aan de teugel als ik er zonder zadel en met een halstertje op zit, en als ze aan een halster wordt gelongeerd kan ze uit zichzelf heerlijk relaxed met haar neus over de grond stofzuigen. Dát is een ontspannen los paard! En de mijne is zeer zeker niet simpel, loopt keurig M2 maar laat hoogstwaarschijnlijk haar hoofd ook geen tel meer zakken als jij er op gaat zitten plukken en trekken!
Geen enkel paard kan dan correct aan de teugel lopen! Hoe moet zo'n dier nou ontspannen als ie continu pijn in zn mond heeft omdat er een bit doorheen wordt geflosst.

Meid, neem goed les, want je hebt er echt helemaaaal niets van begrepen. Zo gaat het alleen maar slechter worden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:42

Voorwaarde voor nageeflijk lopen is totale ontspanning. Het paard laat dan 'los'.
Ik denk dat er bij jouw paard geen ontspanning mogelijk is omdat hij ergens last van heeft.

Als je echt maar dan ook echt om je paardje geeft en niet alleen om prestaties en het plaatje, dan laat je je paardje even goed nakijken.
Want een paard rijden met pijn en last, dat wilt niemand toch? (tenzij je een paard als machine ziet die maar op commando kunstjes moet vertonen).

1) osteophaat tevens fysiotherapeut laten komen
2) paard van top tot teen laten checken door osteophaat
3) zadel laten checken door osteophaat
4) indien nodig nieuw echt goed passen zadel laten aanmeten
5) tandarts laten komen voor controle van het gebit

Paard bijzetten om hem zo in een houding te 'dwingen' vind ik zo'n domme tip! Wat schiet ze daar nu mee op??

Je dwingt een paard in een houding, waar hij zich op geen mogelijke manier van kan onttrekken ookal heeft hij ontiegelijke pijn.
Echt zo oneerlijk...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:42

Concorde schreef:
Heb ik ook een wereldknol zeker, die van mij loopt zelfs aan de teugel als ik er zonder zadel en met een halstertje op zit, en als ze aan een halster wordt gelongeerd kan ze uit zichzelf heerlijk relaxed met haar neus over de grond stofzuigen. Dát is een ontspannen los paard! En de mijne is zeer zeker niet simpel, loopt keurig M2 maar laat hoogstwaarschijnlijk haar hoofd ook geen tel meer zakken als jij er op gaat zitten plukken en trekken!
Geen enkel paard kan dan correct aan de teugel lopen! Hoe moet zo'n dier nou ontspannen als ie continu pijn in zn mond heeft omdat er een bit doorheen wordt geflosst.

Meid, neem goed les, want je hebt er echt helemaaaal niets van begrepen. Zo gaat het alleen maar slechter worden.

Eigenlijk is wat jij hier beschrijft normaal, zo hoort het! Maar helaas begrijpen veel mensen dat niet en denken ze dat je met 'kneepjes' (zagen dus) een nageeflink paard hebt. Maar dat is niet zo, dan heb je een paard in de krul. Ik vind aan de teugel ook heel wat anders dan nageeflijk. Ik vind in de krul hetzelfde als aan de teugel. Nageeflijk is een paard wat helemaal los is in het lijf en van achter naar voren loopt en helemaal ontspannen is en daardoor zakt aan de voorkant! En zo zijn er niet veel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:43

Boem!!! Zo, ik ga eens even met de vuist op tafel slaan!!!!
Ik lees hier buitengewone nare reacties naar de TS toe. Er wordt net gedaan of het ALTIJD aan de ruiter ligt. En dat is gewoon niet waar. Doorgaans ben ik er ook geen voorstander van om het paard meteen de schuld te geven, of het harnachement, of het bit, whatever. Maar er zijn heus paarden die het VERTIKKEN om nageeflijk te lopen en los te laten, die lopen liever als een giraffe met de snuit nog net niet de lucht in. En krijg dat als huis-tuin-en-keukenruiter maar eens voor elkaar ;)
Onlangs heb ik een paard tijdelijk bijgereden die ook zowat de gaten in het dak van de manege keek, dier was niet goed ingereden en miste nogal wat bespiering om zich goed te kunnen dragen. Ben aan de gang gegaan met bijgezet longeren, gaan rijden met een slof, jaja, een slof. Hij SNAPTE gewoon niet dat ie daar beneden moest blijven met het snuitje, tja, en was natuurlijk al geruime tijd verkeerd gereden. Zijn precieze geschiedenis weten we niet, het gaat om een importpaard. Nare ervaringen heeft ie verder niet gehad, beest is zo onbevangen als wat.
Maar goed, hij loopt inmiddels wedstrijden, met succes, en hij is erg goed nageeflijk, ondanks dat ie dat in den beginne gewoon niet leek te WILLEN snappen ;)

Laetitia, hij kán inderdaad ergens last van hebben maar hij kan ook gewoon gebrek aan spieren op de juiste plaatsen hebben en verder kán het zelfs nog dat ie echt echt echt gewoon NIET wil.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:48

Suleilitha: Ik denk dat het bij het paard van de TS niet een kwestie van niet snappen is.. Hij heeft toch al wedstrijden gelopen en hulpteugels zijn ook al geprobeerd.. Dat betekend niet dat hij op een goede manier gelopen heeft, maar het is er bij hem iig al goed (en te hard) ingeramd dat hij naar beneden moet lopen..