Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

), als je dan niet kan lessen en niet goed weet waar je met je paard mee bezig bent ga hem dan niet bijzetten zou ik zeggen.
, al is t maar eens in de maand ofzo, als iemand je tips kan geven waar jij verder mee kan werken)
. Probeer het ook maar eens bij het sterke paard, hoe zachter jij met je hand bent, hoe minder hij/zij trekt!

dan pak je de boel op, en blijft zitten en laat alles gewoon lekker afhangen.
Niet alles wat een instructrice zegt is heilig. Sommigen maken ook inschattingsfouten. Ook al hebben ze nog zo vaak goede tips.

lovelygirly schreef:Geen enkel paard heeft een sterke hand nodig.
Daar hebben jullie ook gelijk in.
Maar het verschil tussen dit paard en dat paard merk je wel.
Bij dat andere paard moet je soms nou eenmaal wat strenger zijn vind ik. Dat je even laat weten hoe het zit.
En dit paard is in dat opzicht iets gevoeliger.
Ik ga nu kijken voor 1 keer in de 2 weken lessen.
Doe de touwtjes alleen nog maar aan met het longeren.
En zorg er voor dat ze de overgangen makkelijker doet, dat ze voorwaarts loopt en ga zelf proberen iets meer te ontspannen.

#Ymke# schreef:Waarom wil je het zo graag onder het zadel oplossen terwijl je dit paard veel meer helpt door te longeren?. Eerst lekker door z'n lijf voordat jij erop gaat zitten en hem naar beneden sleurt. Touwtjes tussen de voorbenen, door het bit naar de zijkant van de longeersingel of het zadel. Laat het paard eerst maar eens lekker zelf uitzoeken wat ontspanning is, en hoe hij fijn kan zakken met z'n neus en ga er dan pas zelf opzitten. Als jij niet weet hoe je je paard nageeflijk rijd en je paard weet niet wat het is, dan is het fietsen op een fiets zonder ketting, dat werkt gewoon niet.
), door het bit en terug naar het zelfde ringetje. Je kunt dan varieren in halslengte en stelling enz, door eenvoudig de touwtjes wat strakker te trekken of juist losser te maken. Je paard wordt nu niet op de voorhand gekieperd, dat gebeurt wel wanneer je de touwtjes aan de buikringen vastmaakt tussen de voorbenen... Met longeren moet je ook kijken naar de bouw en beweging van je paard, voordat je aan de slag gaat met bijzetten!