Ramona @ dressuurwork. Sinds tijden weer op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:14

Ik heb even de hele topic doorgelezen en vind het een beetje raar dat mensen geen reactie op dei touwtjes mogen geven want in een topic vraag je juist om commentaar... Maargoed dat terzijde, ik vind het er een beetje gespannen uitzien, ik zou veel meer voorwaarts rijden en goed achterhand gebruik continua controleren, veel (schijn)overgangen en zorgen dat ze netjes over de rug loopt, zo laag mogelijk (desnoods bijna over de grond met 't neusje...) Cap raadt ik zowieso aan omdat ik zelf een keer heel stom gevallen ben, cap was doormidden en als ik die niet op had gehad had ik nu nooit meer paard kunnen rijden... Maar dat is natuurlijk je eige keuze.

Dus even kort samengevat, ik zou veel lang-laag rijden, veel over de rug en pas als ie echt voorwaarts is en de achterhand goed gebruikt en over de rug loopt zou ik hem oppakken en iets meer neerwaarts gaan rijden, ik zou me even wat minder bezig houden met ''aan de teugel'' rijden, dat is voor nu niet belangrijk (genoeg). En ik zou die touwtjes (om nog even daarop terug te komen) alleen gebruiken voor tijdens het longeren, want nu kun je eventuele communicatie stoornissen niet tegen komen, en dat is zonde.

Veel succes.

RoodZonnetje

Re: Ramona @ dressuurwork. Sinds tijden weer op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:23

Als ik kijk naar de foto's heb ik het idee dat je je paard echt aan de teugel sleurt. Niet vriendelijk gezegd nee, maar dat vind ik jou ook niet voor dit dier.
Laat het idee van "het perfecte plaatje" eens varen, en ga je paard eerst eens fatsoenlijk voorwaarts neerwaarts rijden. Draag je handen, in plaats van ze langs de hals naar beneden te duwen en ga zelf netjes rechtop zitten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:40

Je bit hangt te laag en je lage neusriem veel te hoog (en zit dóór het gesp-lusje van je bakstuk..? )
Verder sluit ik me aan bij tips over je houding.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:47

@Bonita_Bon : eeuhm, mijn reacties?
Ik heb alleen in het begin een paar keer gereageerd op een aantal berichten en helemaal niet boos. Misschien dat je me met iemand door de war haalt?

Ik heb helemaal niet gezegt dat je niet op de touwtjes mag reageren. Ik heb gezegt dat je dat wel mag doen, maar dat ik daar niet te veel op in ga. :)
Op de cap mag je ook reageren. Ik zeg alleen dat het mijn eigen keuze is of ik hem op doe of niet.;)

Ik zeg dus helemaal niet dat je niet mag reageren.
Ik denk dat je misschien toch iets beter moet lezen.

Ik ben gewoon gewend om streng in mijn hand te zijn, omdat de andere pony wat sterker is.
Ik weet dat het niet goed is, maar ik kan niet alles in 1 keer.
Ik had met mijn handen veel fouten. Ik liet de teugels los en had altijd een strenge hand. Ik ben nu bezig die strenge hand weg te halen, maar ik was dus eerst vooral bezig mijn handen op de zelfde plek te houden. Omdat daar druk op werd gezet om dat te doen. :)

Ik kan nu gewoon geen les met deze paard nemen omdat ik daar gewoon weg nu geen geld voor heb. ;)
Ik heb nu ook andere kosten wat ik betalen moet. :)
Maar ik heb altijd gezegt dat ik graag met haar lessen wil als ik het geld heb. :)
Maar dan moet daar het baasje er mee eens zijn. ;)

Ik heb les.
Maar wel met een andere pony. Dus niet dit paard. ;)

Misschien is het plaatje niet perfect.
Maargoed ik moet ook nog leren.

Ik kan niet alles in 1 keer goed doen. ;)
Ik heb nu net een half jaar a 3 kwart jaar echt prive les.
Daarvoor heb ik altijd zelf een beetje moeten aankloten met eerst les van vriendinnen en later van tips.
Dus sommige dingen zijn voor mij niet makkelijk.
Zoals de achterhand er bij onder zetten etc.

Als ik geen tips wou dan had ik dit topic ook niet geopend. ;)
Ik wil juist wel tips.Zodat ik het plaatje veranderen kan.
Zodat ik weer verder leer.

Ik wou juist minder reageren op de reacties over de touwtjes, om gewoon z'n rel topic te voorkomen.
Maar daarbij heb ik dus echt niet gezegt dat je niet mag reageren...

Bedankt voor jullie reacties.:)
Ik hoop dat we nu verder kunnen op een vriendelijke manier.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:48

Echt vrolijk word ik niet van je foto's. Ik persoonlijk zou niet willen dat mijn verzorgster zo en zonder les mijn paard zou rijden. Probeer meer op je houding te letten, rij veel figuren en overgangen en blijf meer van de voorkant af. dat komt vanzelf wel als je t paardje van achter naar voren gaat rijden inplaats van voor in de krul trekken. Succes ermee!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:50

Het baasje is al wat ouder. Een opa zeg maar.
Dus die weet nu op dit moment gewoon niet beter.
Nogmaals. Als ik geld heb dan wil ik best lessen.
Maar dat geld is er nu gewoon niet. :)

Daarbij wil ik ook zeggen dat ik voor mijn gevoel niet echt getrokken heb.
Het kan wel kloppen dat ik mijn handen op een plek gehouden heb dat ze niet anders kan. ;)
Maar ik heb me handen wel veel op 1 plek gehouden. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:59

Iedereen moet leren, dat geeft helemaal niets. Fijn dat je de tips hier in elk geval ter harte neemt. Vraag me nav. je reactie wel af of je die van mij ook hebt gelezen? Begin op z'n minst met het hanarchement op de juiste plaats en goed bevestigd... Volgens mij kan het trouwens ook geen kwaad als er een keertje kritisch naar het zadel wordt gekeken.

Edit: nog even over je handen: het is de bedoeling dat je ze stil houdt ten opzichte van de paardenmond, níet ten opzichte van het zadel, oftewel... meegaan met de beweging van het paard en juist niet vastzetten.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 20-02-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:12

Je trekt je rug een beetje hol, en zit daarom (te) gespannen. Daarom gaat je paard oa ook gespannender lopen. Om dit op te lossen zou ik hem zeker niet aan bijzetten, op die manier loopt hij alleen maar in een verkeerde houding en krijg je meer problemen!
Laat hem nakijken of hij nergens pijn heeft of blokkades (door een ostheopaat), en weet je zeker dat het zadel past?
Het is denk ik iig een goed idee om les te nemen. Ik zie dat je daar geen geld voor hebt ( :x :x ), als je dan niet kan lessen en niet goed weet waar je met je paard mee bezig bent ga hem dan niet bijzetten zou ik zeggen.
Volgens mij kan je nog veel verbeteren.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:42

Dan zou ik zolang jij niet kan lessen niet aan de voorkant gaan sleutelen, maar gewoon lekker rijden (liefst aan een wat langere teugel zodat ze wel kan zoeken naar de hand) en heel veel (schijn)overgangen gaan maken....

Kun je ook niet iemand vinden die voor een leuk prijs les geeft (er zijn zoveel mensen die hobbymatig rijden en lesgeven, mss een ruiter zoeken met veel ervaring eens vragen om te helpen, plaats desnoods een oproep op bokt voor betaalbare lessen, waar een wil is is een weg ;), al is t maar eens in de maand ofzo, als iemand je tips kan geven waar jij verder mee kan werken)

Verder gaf ik ook in mn vorige post al aan, je neusriem zit niet goed, dit is een lage neusriem, dus moet onder het bit langs...

Verder is het mss een idee om als je samen met een vriendin gaat eens aan de longe erop te gaan, zodat jij je even helemaal op je houding kan concentreren, hoe beter jij zit hoe beter je paard kan lopen....

Wat je harde hand, goed dat je ervan bewust bent, dat is al de eerste stap, ga er goed opletten, (tijdens t rijden denken loslaten, loslaten, loslaten ook op t sterkere paard) en t komt vast goed...

Succes ermee

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:04

Aan de ene kant snap ik wel dat het voor jou niet makkelijk is om zonder goede begeleiding en met een eigenaar die nergens van wil horen, toch paard te rijden.

Maar denk vooral ook eens aan Ramona. Ze ziet er niet bepaald uit als een happy horse.
Zij heeft er niet om gevraagd om te werken zonder goede uitrusting (hoofdstel & zadel bijvoorbeeld), en misschien heeft ze wel pijnklachten..........
Ieder paard heeft een goed passende uitrusting nodig en een dierenarts en/of osteopaat die de gezondheid bewaakt. En ja, dat kost nou eenmaal geld. Maar dat is nu eenmaal het risico van het houden van een dier.
Wij als mensen zijn ervoor verantwoordelijk voor het welzijn van het dier. Anders zou ik er niet aan beginnen.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:58

Is een halsverlenger/elastiek (net hoe je het wil noemen) niet een beter alternatief voor de touwtjes? Het is in ieder geval al een stuk vriendelijker voor de mond van je paard. Ook zou ik je hoofdstel even grondig nakijken (neusriem moet voor het bit, en het bit moet een stuk omhoog het kleppert nu los door dr mond heen!).
Je lijkt niet echt lekker te zitten in je zadel, je zit de meeste tijd erg ver achter in het zadel wat niet echt lekker zal voelen in de rug van je paardje. Voor je beenligging en het inknikken in je heup kan ik je alleen de tip geven dat je je hakken goed moet uitdrukken, en je voet minder ver in de beugel! Hoe verder jij je hak optrekt hoe meer je in kunt knikken vanuit je heup.
Handen moeten een stuk hoger en meer bij elkaar. Zorg ook dat je een mooie knik in je ellebogen hebt en goed ontspant vanuit je polsen. Je zegt dat je bij het sterke paard ook strenger moet zijn met je hand, maar hoe harder jij trekt hoe meer deze terug zal trekken, en ik denk niet dat je dat wint hoor :Y) . Probeer het ook maar eens bij het sterke paard, hoe zachter jij met je hand bent, hoe minder hij/zij trekt!
Als je geen les kunt nemen omdat je het geld er niet voor hebt dan zal ik je sterk aanraden om dan nu een tijdje vanaf de grond verder te trainen. Zelfstandig aanrommelen kan alleen maar voor meer problemen zorgen op de manier waarop je nu bezig bent *sorry dat ik het zo cru zeg, maar je moet aan je paard denken!*

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 07:23

Bij het andere verzorgpaard heb ik juist geleerd dat ik de touwtjes zo moet bevestigen.
En die hebben dat weer van de prive-lessen. ;)
Dus vandaar dat ik de touwtjes ook zo heb zitten. :)

Ik weet dat een paard nu eenmaal geld kost.
Maargoed, die man is gewoon wat ouder. En die denkt daar gewoon niet bij na denk ik. :)

Nouja.
En dat van het hakken uitdrukken... :o
Daar moet ik zeker aan werken.
Ik heb altijd zo gereden. Dus ik kan mijn hakken nooit te lang uitdrukken, want dan gaat het pijn doen.

Maar ik zou op jullie punten letten.
En zet de touwtjes er alleen op met het longeren. :)

Bedankt voor jullie reacties. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 07:45

als ik je instructeur was, dan had je het even heel moeilijk gehad :) :)

ik mis vooral de ontspanning en ik zie te veel een dwangmatige houding van zowel jou als het paard :)

volgende keer dat je opstapt, ga je voordat je ook maar iets gaat doen gewoon eens zitten, helemaal ontspannen, je benen af laten hangen, je armen af laten hangen en gewoon heel, heel ontspannen zitten...... je zit nu in een te krampachtige "probeer netjes te zitten" houding en dat heeft niks zin :)

zoals je dan zit, zit je goed :) dan pak je de boel op, en blijft zitten en laat alles gewoon lekker afhangen.

het enige waar je bij het rijden op moet letten en op moet hameren bij jezelf is LOS, los blijven in je lijf, los blijven in je rijden. Waar die kop zit is even helemaal niet belangrijk...... naar voren en los blijven. Betekend niet dat je je teugels los moet gooien, maar wel je armen, polsen en handen.

dat zou voor mij als instructeur zijnde het eerste waar we heel hard aan gaan werken zijn

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:04

Ik heb het topic gelezen. En je foto's gezien. Ik vond het er niet prettig uitzien. De houding van jou en je paard zijn incorrect.

Wat ik graag als verbetering zou willen zien is dat je je handen ontspant, meegaat in de beweging (handen op 1 plaats is niet noodzakelijk als je op beginnersniveau rijdt, leer eerst maar balans en stabiliteit te vinden. De rest komt later). En ga wat meer achterover zitten. Rek jezelf lekker uit, zoals Kiwiko dat voorstelde.

Voor je paard. Het spijt me, en ik weet dat je het niet wilt horen, maar die touwtjes zijn niet goed. Jij bent geen ervaren amazone, en je gebruikt een hulpmiddel die zelfs voor zeer ervaren ruiters/amazones moeilijk is om correct te gebruiken. Als je nu al aangeeft dat je dingen als achterhand erbij rijden en dergelijke moeilijk vind, geloof mij (ik heb dit zelf door schade en schande geleerd) die touwtjes maken het moeilijker.
Ga veel voltes met hem rijden, gebroken lijnen, slangevoltes in stap en draf. Wissel de hoeveelheid bogen af. Rij dan weer eens wat rechte lijnen, steeds op andere plekken. Je zult merken dat je met figuren rijden wat ontspanning gaat vinden op het langere termijn. En rij het dier lekker voorwaarts. Vooral tijdens de figuren. Lekker tempo (niet rennen, maar voorwaarts) en vind de stelling voorlopig belangrijker dan het aan de teugel lopen. Dit paard mist ontspanning, en zonder ontspanning kom je nergens.

Ik begrijp goed hoe het is om niet over de middelen te beschikken om lessen te kunnen betalen (ik heb zelf dezelfde situatie) en daarom luister ik goed naar wat mensen om me heen over mij zeggen. Ik kijk vaak naar andere mensen als zij les hebben. Ik hou mijn oren open over wat mensen goed en minder goed van me vinden. Vaak zit er wel een kern van waarheid in. En dat is ook veel waard.

En nog een laatste opmerking: de instructrice waar je nu les van hebt met je andere pony, kan ook fouten maken. Als ik hoor dat je gewend bent om met een sterke hand te rijden, hoeft dat niet te betekenen dat dat goed is. Ook niet als een pony dat zou "uitlokken". Uiteindelijk is elk paard met een zachte hand te rijden. Wat je erin stopt komt er ook weer uit.
Als jouw instructrice zegt dat die touwtjes goed zijn, hoeft dat niet waarheid te zijn voor elk paard. Zij begeleid je niet met dit paard. Ik heb ooit een instructrice gehad die me ook zulke touwtjes aanbeveelde (zij rijdt op nationaal niveau, dus ik piekerde er niet over om haar advies in twijfel te nemen) en die touwtjes hebben mijn paard op de slagersbank gekregen. Al zijn spieren zijn eraan kapot gegaan. Hij kon geen amazone meer op zijn rug dragen. De veearts besloot dat hij het beste afgemaakt kon worden vanwege de pijn. Alleen wij hebben ons toen afgevraagd of dat wel nodig was, of dat we moesten wisselen van instructrice. We hebben dat laatste gedaan en kijk maar in mijn onderschrift hoe het nu met Ixion en mij gaat. ;) Niet alles wat een instructrice zegt is heilig. Sommigen maken ook inschattingsfouten. Ook al hebben ze nog zo vaak goede tips.

Dus alsjeblieft. Doe die touwtjes af en zoek die ontspanning, ik vind jullie een leuke combinatie en ik denk dat jullie met een paar aanpassingen heel veel vooruitgang zullen boeken. :)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:52

Geen enkel paard heeft een sterke hand nodig.
Daar hebben jullie ook gelijk in.

Maar het verschil tussen dit paard en dat paard merk je wel. :)
Bij dat andere paard moet je soms nou eenmaal wat strenger zijn vind ik. Dat je even laat weten hoe het zit.
En dit paard is in dat opzicht iets gevoeliger.

Ik ga nu kijken voor 1 keer in de 2 weken lessen. :)
Doe de touwtjes alleen nog maar aan met het longeren.
En zorg er voor dat ze de overgangen makkelijker doet, dat ze voorwaarts loopt en ga zelf proberen iets meer te ontspannen. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:44

lovelygirly schreef:
Geen enkel paard heeft een sterke hand nodig.
Daar hebben jullie ook gelijk in.

Maar het verschil tussen dit paard en dat paard merk je wel. :)
Bij dat andere paard moet je soms nou eenmaal wat strenger zijn vind ik. Dat je even laat weten hoe het zit.
En dit paard is in dat opzicht iets gevoeliger.

Ik ga nu kijken voor 1 keer in de 2 weken lessen. :)
Doe de touwtjes alleen nog maar aan met het longeren.
En zorg er voor dat ze de overgangen makkelijker doet, dat ze voorwaarts loopt en ga zelf proberen iets meer te ontspannen. :)

Heel goed dat je het inziet :)
Ook goed dat je les neemt! En inderdaad voorwaarts is belangrijk: eerst de impuls, dan pas nageven.
Nouja er zijn wel meer dingen die voor het nageven zijn, zoals rechrichten, stelling, buiging etc. ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:33

fijn te horen dat je de touwtjes omdoet met longeren! dat zal je paard ten goede komen!
veel succes en post vooral nog eens een update :)
super *duimpje op*

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:41

Nooit, maar dan ook nooit en bij geen enkel paard is een strenge/vaste hand nodig.. Zo zie je maar weer, problemen met de nageeflijkheid liggen altijd aan de ruiter. Je handen moeten soepel en rustig zijn en niet hinderen in de mond. Wel contact houden maar zeker geen druk! Veel overgangen rijden en goed aan het been maken, dan komt de achterhand eronder en zoekt het paard jouw handen op en zal zelf lekker aan zakken. Zowel ruiter als paard zijn dan ontspannen en het paard loopt goed over de rug en draagt zichzelf. Die handen en armen ontspannen dus, ookal wil je paardje gaan zakken kan hij het nu niet en nooit niet.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 18:55

Ik ga aankomende zaterdag naar een nieuw hoofdstel voor haar kijken. :)
Dat wou ik altijd al halen aangezien het hoofdstel stuk is. :)
En heb me zelf gezegt dat dat iets is wat ik wel wil en kan betalen. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:56

Goed idee! En vraag desnoods even hulp bij het op de juiste plek bevestigen van de bakstukken (bit) en neusriem. Of zet een fotootje hier. ;)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:48

Waarom wil je het zo graag onder het zadel oplossen terwijl je dit paard veel meer helpt door te longeren?. Eerst lekker door z'n lijf voordat jij erop gaat zitten en hem naar beneden sleurt. Touwtjes tussen de voorbenen, door het bit naar de zijkant van de longeersingel of het zadel. Laat het paard eerst maar eens lekker zelf uitzoeken wat ontspanning is, en hoe hij fijn kan zakken met z'n neus en ga er dan pas zelf opzitten. Als jij niet weet hoe je je paard nageeflijk rijd en je paard weet niet wat het is, dan is het fietsen op een fiets zonder ketting, dat werkt gewoon niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:45

Een hoofdstelletje hoeft niet zoveel te kosten, basismodelletjes vind je onder de 20 euro, daar een goed dubbelgebroken bitje bij en je bent vertrokken!
De neusriem die jij nu hebt, is een hannoveraanse (herkan je aan de ringetjes!), die horen lager dan het bit te hangen :j

Verder: rijden met dat beest! Ze moet veel voorwaartser, laat haar eerst maar die impuls terugvinden, zet haar aan je been, en houd je handen gewoon stil en ietsje hoger.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:18

#Ymke# schreef:
Waarom wil je het zo graag onder het zadel oplossen terwijl je dit paard veel meer helpt door te longeren?. Eerst lekker door z'n lijf voordat jij erop gaat zitten en hem naar beneden sleurt. Touwtjes tussen de voorbenen, door het bit naar de zijkant van de longeersingel of het zadel. Laat het paard eerst maar eens lekker zelf uitzoeken wat ontspanning is, en hoe hij fijn kan zakken met z'n neus en ga er dan pas zelf opzitten. Als jij niet weet hoe je je paard nageeflijk rijd en je paard weet niet wat het is, dan is het fietsen op een fiets zonder ketting, dat werkt gewoon niet.

Op zich natuurlijk een hele goeie tip! Niks mis mee, en zeker uitstekend voor een betere basis dan die je nu hebt!
Maar als ik naar de foto's kijk, krijg ik de indruk dat het paard een beetje op de voorhand gebouwd is, of loopt in ieder geval (wat ook weer een resultaat is van de touwtjes natuurlijk). Ik zou tijdens het longeren de touwtjes niet continu onder de singel vastmaken zoals hierboven staat.( Bovenstaande kun je wel gebruiken om tijdens de warming up het paard te stimuleren met de neus naar de grond te gaan en de rugspier wat op te rekken.) Dan wordt het paard juist nog meer gestimuleer om op de voorhand te kiepen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar een longeersingel is erg handig. En koop dan bij de bouwmarkt gewoon een rol touw. Knoop het touw vast aan het bovenste ringetje op de schoft. laat de touwtjes door de onderste ringen aan de zijkant (de bovenste ringen zijn voor de hogere oprichting) doorlopen (aan beide kanten een touwtje natuurlijk ;) ), door het bit en terug naar het zelfde ringetje. Je kunt dan varieren in halslengte en stelling enz, door eenvoudig de touwtjes wat strakker te trekken of juist losser te maken. Je paard wordt nu niet op de voorhand gekieperd, dat gebeurt wel wanneer je de touwtjes aan de buikringen vastmaakt tussen de voorbenen... Met longeren moet je ook kijken naar de bouw en beweging van je paard, voordat je aan de slag gaat met bijzetten!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:25

Kamy, mijn tip tussen de voorbenen is gebasseerd op het feit dat het paard dan langs de touwtjes af kan zakken en zo wel contact houd, maar wel de vrijheid om te wisselen in hoofd/halshouding. Op het moment dat je hem weer terug naar de zijkant vastmaakt, dan is er op een gegeven moment een einde aan de touwtjes. Ik ben het wel met je eens dat dit paard gestimuleerd moet worden om niet op de voorhand te zakken, maar wanneer het paard hoe hij zich kan ontspannen kan je eraan gaan werken dat die achterkant er meer bijkomt.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:24

Ymke, daarom gaf ik al aan, dat jou tip prima was! Als het paard aan de longe de weg naar ontspanning gevonden heeft kun je de touwtjes aan de zijkant vast gaan maken. Dan nog heeft het paard vrijheid om hoofd en halshouding te wisselen (als je ze niet te strak zet natuurlijk, dat is niet de bedoeling). Ik begin meestal ook zonder iets, of wanneer het paard wat gespannen is met de touwtjes tussen de benen door. Maar zodra daar ontspanning is, werk ik liever vanaf de zijkanten ivm het op de voorhand kiepen.
Wanneer de je de touwtjes aan de zijkant vastmaakt, kun je makkelijker wisselen in hals houding en de daarbij behorende rugspieren.(oprekken, langer maken, verkorten en weer ontspannen. Moet je wel telkens even friemelen aan je touwtjes..) Je kunt het paard dan meer gymnastiseren dan wanneer hij alleen maar loopt te stofzuigen. Vaak leert het paard het stofzuigen vrij makkelijk, maar ze hebben ook makkelijk door dat wij mensen dan niet zien, dat de rug niet ontspannen is, wat wel het doel is van de oefening. Maar voor dit paard moet toch eerst bij de basis begonnen worden, helemaal met je tip eens hoor!