Tarita(JazzxPion) @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:14

heej
er reden er 3 mee ik en die van fokker ken je denk ik wel.
nee rijd idd bij de pony's ze is maar 1.55, Rijd gewoon met dubbel gebroken :D

CM_

Re: Tarita(JazzxPion) @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:17

Daarom moeten mensen ook met pony-ogen kijken, niveau bij de paarden is toch net wat anders.

Ik zou zeggen, blijf lekker veel oefenen en doe tussendoor wat zitlessen, zodat je wat lekkerder en wat meer als een dressuurpoppetje gaat zitten :)

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:19

crossmonster schreef:
Daarom moeten mensen ook met pony-ogen kijken, niveau bij de paarden is toch net wat anders.

Ik zou zeggen, blijf lekker veel oefenen en doe tussendoor wat zitlessen, zodat je wat lekkerder en wat meer als een dressuurpoppetje gaat zitten :)

dankjewel! ik heb voorheen alleen maar gesprongen. Ben met vorige pony's maar tot het M1 gekomen meestal Z springen dus ben echt geen dressuur iemand maar deze pony kan supper lopen denk probeer het gewoon vind zelf dat het goed gaat. wilde vandaag eigenlijk filmpje maken want op wedstrijd rijd ze echt heel anders was alleen de camera vergeten ;(

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:23

Dan vind ik dat zeer knap van je !

Ik ben zelf ook net weer begonnen aan mijn dressuurcarriere, na eerst alleen maar gecrosst en gesprongen te hebben, dus ik weet hoe moeilijk het in het begin is, om die springhouding kwijt te raken.

Goed van je dat je in elk geval open staat voor kritiek.
Misschien was dit niet je beste dag, toch blijf ik bij mijn commentaar en ben benieuwd naar foto's van een betere dag :)

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:26

Voor kritiek moet je altijd open staan anders leer je nooit wat bij. :+

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:23

je kunt idd niet op deze foto's zien of ik nou wel of niet asn het Z toe bent
zoals je al kan lezen was ze gespannen toen ik die foto's maakte en de houding heeft met iets anders te maken.
Ik zal heus niet voor niks in het Z1 rijden en 9/10 keer winst rijden :z

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:53

haha, sorrie had ik even overheen gekeken!
je neemt t inderdaad wel heel goed op, ts!
de meesten zouden zoiets zeggen als "maar hoe ben ik dan op het nk gekomen en jij nieeet????"
best wel irritant maargoed.
bij mij was t ook heel raar, er waren heel weinig mensen in het Z1 die gewoon een nette proef reden. ik dacht na de eerste proef ook gelijk van het was leuk geweest maar nu mogen we weer naar huis!
en toen hoorde ik ineens dat ik mocht overkampen!
terwijl wij allemaal dachten dat ik zoon slechte proef had gereden dat ik bij de laatsten zou kunnen uitkomen!

het was echt heel raar maar bij de Z2 waren ze allemaal op een veel hoger niveau bezig en daar was de jury t ook over eens.
en t was echt een zootje, want er waren maar 3 wp's weggegeven, waar 2 voor mij waren!
echt geschokt waren we.

maar nu ga ik helemaal van t onderwerp afdwalen, dus even wat rijtechnisch commentaar
maar ik denk dat je voor t appuyeren opnieuw moet gaan wijken. dan lert hij hoe je de goede lengtebuiging en stelling heeft voor t appuyeren en dan kun je vanuit t wijken of de schouderbinnenwaarts weer appuyeren. en je moet zorgen dat hij goed om je binnenbeen is, zodat hij die lengtebuiging kan aanhouden. alleen dan kan je de goede appuyementen maken.
en ik merk ook dat je je armen een beetje te veel gespannen houdt zodat de juiste hulpen niet goed overkomen en hij alleen maar sterker wordt in de hals. probeer je armen te buigen en je handen niet zo tegen elkaar aan te drukken(dit zie ik op sommige fotos heel duidelijk)
en de travers is volgens mij niet schuin genoeg. in trainingen probeer ik mn paarden altijd zo duidelijk mogelijk de oefeningen te rijden, dus bijvoorbeeld extra schuine travers, extra schuine schouderbinnenwaarts, enz. want dan heb je nog over op wedstrijd.
en buiten dat is dit nog maar net travers op 4 sporen en het moet echt duidelijk zichtbaar zijn dat je op 4 sporen loopt.
de sb mag in de training ook wel op 4 sporen zijn, zodat je op wedstrijd gewoon over hebt maar dan moet je wel zorgen dat hij zich niet zo vast maakt in de bovenlijn zoals hij op de fotos laat zien. en op wedstrijd moet je natuurlijk gewoon op 3 sporen de sb rijden.
en probeer dat uitsterkken bergopwaarts te rijden, op deze fotos lijkt het of hij zijn achterhand optilt en zijn voorhand laat zakken. dan krijg je wel mooi voorbeengebruik maar dan is hij sneller geneigd om taktfouten te maken en dan komt de achterhand er ook niet mooi onder.
en waarom rijd je zo met je hoofd omhoog, in plaats van gewoon voor je uit(het is wel beter dan naar beneden kijken maar toch)
en bij alle zijgangen is het altijd voorhand voor en niet achterhand voor wat ik ook al opmerkte bij de appuyement fotos.
bij die fotos lijkt t namelijk alsof je probeert precies parallel aan de aclijn te lopen met alleen een beetje stelling, maar je moet m juist goed gebogen hebben aan je binnenbeen zodat je m opzij kan drukken zonder dat ie door de schouder wegvalt. dat is ook heel belangrijk.

een enorme lap text, maar misschien verrijkt t je kennis en kan je uitproberen wat je t beste kan doen om m aan je been, nageeflijk en oplettend te krijgen.

(wat ik ook wel begrijp is dat het n jazz is en die zijn bijna allemaal schrikkerig)
en ik heb nog een vraagje, want waarom rijd je eigenlijk zonder cap als je zegt dat hij heel schrikkerig is en dat je zit niet helemaal in orde is?

veel geluk zaterdag he!
xx

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:40

en nog een dingetje, nl. waarom verplaats je je gewicht naar de verkeerde kant?
in het appuyeren is heel duidelijk te zien dat jij niet in t midden zit, maar naar de verkeerde kant hangt.
dit kan komen doordat:
-je pony niet goed genoeg luistert naar je benen die de hulpen geven en dat je heel hard drukt geeft met je buitenbeen waardoor
je vanzelf scheef komt te zitten
-je probeert m te snel naar de overkant te krijgen en let daarbij niet op je eigen houding en de lengtebuiging van je pony
-je lette gewoon ff niet op je houding
-momentopname?

dit is heel belangrijk dat je in t midden blijft zitten, omdat je anders je pony in de weg zit en
je jezelf dus tegenwerkt en je pony minder gevoelig wordt.
xx

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:15

Hoi rij je altijd met je teugels op 1 lengte tijdens losrijden?
het lijkt me goed om wat meer halsstrekken te oefenen en dan haar neus 'eruit trekken'. Ze loopt achter de loodlijn. Als ze ervoor loopt, is dat bevordelijker voor haar rug. Succes! Het ziet er verder leuk uit!

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:57

waarom ik zonder cap rijd? ik heb zoveel vervelende pony's gehad dat ik wel weet wat ik moet doen als ze stijgert. ben er nog nooit afgevallen heb hiervoor een pony gehad die bokte ervandoor croste ik kan op een paard blijven zitten als de beste. dressuur houding is een ander verhaal maar daar word aan gewerkt :Y)

@robjeHL93 :niet aanvallend bedoelt hoor maar denk niet dat jij een proef met mijn pony kan rijden :Y)
@ *puck*:fijn dat er iemand is die mijn pony kent haha. En dat spandoeken incident vond ik echt stom toen ik het hoorde maar we zullen zien zaterdag :j

Ik was er ook helemaal niet vanuitgegaan dat ik reserve kampioen van brabant werd(hallo, bijna de sterkste provincie zoals iedereen altijd zegt!) sommige mensen hebben een beetje een tehoge dunk maar goed
Ik weet dat ik zaterdag bij de prijzen kan zitten als ik me ding doe wat andere er van denken maakt me niet uit. Hoor natuurlijk wel graag RT tip ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 05:00

Jammer dat het nu dus weer zo gaat zoals met de mensen zoals Kiwiko en ik al opperden.

TS, leg je neer bij het gegeven advies.

Ik vind je zit niet om over naar huis te schrijven, tips zijn al genoeg gegeven.
In brabant is de kwaliteit bij de paarden idd een stuk hoger.
Bij de pony's rijden er in het M en Z vaak niet zo denderend veel mee.
Tuurlijk mag je trots zijn, maar opscheppen siert je niet, sorry.

Blijf met beide benen op de grond, neem echt zitlessen,zodat je een betere houding krijgt.
Iedereen die dressuur rijd moet aan zijn houding werken, niet alleen voor het plaatje, maar belangrijker nog is dat de ruiter de beweging van paard/pony niet in de weg zit, zodat bijvoorbeeld de middendraf een stuk beter kan worden in jou geval.
Door uit balans te zitten,kan een paard/pony ook niet volledig in balans lopen.

Dat is de laatste tip die ik geef.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 07:45

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:05

@ crossmonster, Ik zeg ook niet dat ik perfect kan rijden..en dat ik veel op mn houding moet gaan letten. Maar zeggen dat het moet kunnen is voor mij geen opscheppen. Voor het zelfde geld word ik laatste ofzo maar dan heb ik igg mijn best gedaan en gaan we lekker rustig doortrainen voor van de zomer.

Zal zaterdag proberen filmpje te laten maken dan hebben jullie een beter beeld van houding en heb ik miss nog wel meer aan jullie tips :j

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:32

Ook ik vind je houding niet om over een huis te schrijven. Sowieso je zadel een enorm stuk naar achteren. Ook al is de schoft kapot, daarvoor is een gelpad of een bontje. Gelpad zou voor mij voorkeur hebben. Want dit kan bijna niet lekker zitten!

En bij je losrij foto's zie ik en pony die zich strak houdt in de bovenlijn. Zorg dat je ook met losrijden de lage lijn op gaat zoeken, zodat ze beter over haar rug gaat lopen. Dan kan je automatisch ook beter en fijner zitten. Ik mis in je SB lengtebuiging. Probeer je SB eens vanuit een volte in te zetten ipv. uit de hoek. Dan neem je gewoon de stelling en buiging uit de volte mee.

Veel overgangen rijden zal ook goed helpen om eventuele spanning eruit te krijgen! Ook tijdens de oprichting vind ik je pony wat gespannen in de rug en in de kaak blijven. Als ze het buiten spannend vind rijdt haar dan gewoon wat langer los. Dus wat lager ingesteld. Dan kan je haar ook fijner oppakken!

Neem zitlessen en veel succes op het NK!

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:30

Afbeelding
Afbeelding

ier 2 foto's die ik kon vinden van binnen losrijden naar mijn mening is hier veel meer ontspanning bij de pony. houding is nog steeds niet goed maar hier kan je wel het verschil tussen binnen en buiten zien

dankjewel voor je reactie aan dat overgangen rijden heb ik idd heel veel elke keer als ik ga rijden doe ik eerst 10 minuten alleen maar overgangen dit help echt supper. Ik ga vanavond weer buiten rijden en zal mijn beugels een gaatje langer doen en eerst heel lang laag rijden zodat ze ontspannen word kijken hoe dat gaat. Goede tips van jullie *D

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 11:43

KiWiKo schreef:
zal wel heel bokt over me heen krijgen, maar van wat ik hier op de foto's zie is je paard niet klaar voor het Z, en snap ik al helemaal niet hoe je in hemelsnaam op het NK terecht kan komen

ik mis ontzettend veel basisvoorwaarden. Paard loopt niet, is niet actief achter, is niet los, is niet aan het been...... en dat is gewoon basis, dat zijn basisvoorwaarden.

sorrie

Sluit ik me helemaal bij aan... De combi's die ik ken die door mogen naar het NK geven echt een heel ander beeld.

Edit: ik sluit me aan bij het commentaar van Crossmonster en ben benieuwd naar de filmpjes, misschien dat die een beter beeld geven.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:16

De nieuwe foto's zijn iets beter ,maar ik zie nog niet het neusje eruit.
Ik wacht het filmpje even af!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:40

Vind de twee nieuwe foto's idd een veel prettiger beeld van losrijden geven.
Alleen je houding is idd hetzelfde, benen teveel opgetrokken en rug te stijfjes.
Over balans kan ik van 2 foto's niets zeggen :)
Ben erg benieuwd naar filmpjes.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:43

De twee nieuwe foto´s zien er al een stuk fijner uit! Probeer ook je handen wat meer mee naar voren te geven dan zal ze nog meer je hand gaan volgen! Ik ben benieuwd naar filmpjes.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:08

Tis een prachtig diertje wat vast heel netjes kan lopen. Alleen de foto's laten het jammer genoeg niet zien. De laatste 2 foto's zijn al een stuk beter. En idd, probeer als een echt dressuurpoppetje te zitten. Maakt het plaatje wel af en je stoort je pony zo niet.

In je profiel zie ik ook een foto van je pony, nou daar sjouwt ze wel :)

Gewoon eens een filmpje plaatsen en ook eens foto's van het losrijden. Denk verder aan je houding, ookal ben je vrij lang. Handen dragen, been lang, schouders terug en los houden.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 21:58

hey,

ik had vanavond les. mijn lesgeefster zij dat ik echt veel beter zat. Dat ik niet meer zo 'schommelde' met mijn benen en dat het er zo veel beter uit zag. Tarita liep vandaag ook echt goed :D Dus bedankt voor de tips -:)

Romyhcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:37

probeer je been lang te maken, je knie niet op te trekken en je hak uit te drukken,
en let op je rechter hand dat die niet terugwerkt.

groetjes...

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:59

Denken om teugels & hakken .
ik had ook een pion echt een schatje ! :Y)

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:09

Ik snap echt niet dat je van een paar foto's kunt zien of iemand nou wel of niet Z waardig is.
Als het beestje net een momentje niet super goed liep en er werd net een foto gemaakt, heb je net een slechte momentopname.
Als ze niet Z waardig was vonden jury's dit ook en kreeg ze d'r punten niet.
Maar ik laat iedereen in zijn waarde en ik laat iedereen denken wat hij of zij wil denken.
Als je een proef hebt gezien van deze TS kun je volgens mij pas oordelen over wel of niet Z waardig..

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:17

Watch_Me schreef:
Ik snap echt niet dat je van een paar foto's kunt zien of iemand nou wel of niet Z waardig is.
Als het beestje net een momentje niet super goed liep en er werd net een foto gemaakt, heb je net een slechte momentopname.
Als ze niet Z waardig was vonden jury's dit ook en kreeg ze d'r punten niet.
Maar ik laat iedereen in zijn waarde en ik laat iedereen denken wat hij of zij wil denken.
Als je een proef hebt gezien van deze TS kun je volgens mij pas oordelen over wel of niet Z waardig..

Nouja laat ik heel eerlijk wezen.
Ik vind het er ook niet Z waardig uit zien, mede door de houding denk ik.