Jublover schreef:je moet proberen druk op je teugel te houden, olivier gaat heel erg probere deze druk op te zoeken dus als jij je teugels lang houd gaat ie zijn hoofd kantelen of heen en weer zwaaien
succes ermee
Ehm ... dat ben ik echt niet met je eens hoor.
Veel paarden zoeken steun op de teugel, dat klopt. Maar bedenk wel waarom ze dat doen, namelijk dat ze er moeite mee hebben om op hun eigen 4 benen te lopen, en/of ze zijn onzeker. Als je ze dan direct die steun biedt door contante druk op de teugels te houden, dan gaat het in het begin wat beter, maar na een tijdje krijg je dus altijd een situatie dat het paard die steun zoekt en jij die dus continu geeft! Dus, dan rijd je met 8 kilo gewicht in je handen zeg maar, het paard loopt dan niet ZELF maar laat jou zijn hoogd tillen als het ware en die achterhand slingert er dan een beetje achteraan maar draagt niet. Nogmaals in het begin voelt het alsof het beter gaat, maar na een tijdje ga je je zelf tegenkomen. Een ophouding maken kan wel, maar daarna moet dat paard het echt weer zelf doen, en mag het contact met de mond niet meer zijn als een licht contact om signalen door te geven.
Ik denk dat het inderdaad zo is , dat jou paardje steun zoekt op de teugel. En ik denk dat dat komt omdat hij nog wat onzeker is.
Het is misschien wel goed om dat aan-de-teugel verhaal eens te laten bekijken door iemand die daar verstand van heeft (instructie), het zou toch erg zonde zijn als je dat verkeerd aanleert.