Galopswissel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:54

( sonja .... aaahhhhh dat zou geweldig zijn, gaaf joh :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:00

Wendow schreef:
jarco schreef:
ik ben bang dat ts geschrokken is van het feit dat iedereen zegt dat ze beter even kan wachten.

Ik zou er ook van schrikken :D maar het is wel beter te wachten tot je er echt klaar voor bent en het kan leren van een instructrise. Soms wil een ruiter te snel gaan, dat ervaar ik zelf ook, logisch denk ik, maar goed dat we elkaar daar soms op wijzen :)

Die opbouw zit ook niet voor niets op deze manier in de dressuurproeven. Dressuur is zo gek nog niet :=

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:06

Onee Sonja? :D Ik heb bij sommige dingen mij twijfels, maar het is inderdaad helemaal zo gek niet als het góéd wordt beoefent, maar dat is net zo bij western, nh, springen en zelfs stallen mesten ;)

Anoniem

Re: Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:10

Ze vraagt toch niet of het wel of niet kan maar HOE het kan.

Of ze het wilt oefenen is aan haar zelf.

Wat je ook kunt oefenen is op de lange zijde vanuit galop naar stap (als je een changement wilt rijden moet je pony dat ook kunnen) en dan aanspringen in de andere galop.
En dan de overgang steeds korter maken. Je pony moet het snappen.

Je kunt ook een kleine verhoging (klein sprongetje) neerzetten en het dan oefenen.

Het kan idd zijn dat je pony nog niet sterk genoeg is maar dat is aan jou zelf om te oordelen.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:19

Joolien schreef:
Het kan idd zijn dat je pony nog niet sterk genoeg is maar dat is aan jou zelf om te oordelen.

Dit komt inderdaad heel vaak voor. Een instructrise die jullie niveau, sterkte en vorderingen van op de rond bekijkt en kan inschatten is hierbij heel belangrijk zodat je niks "fout" aanleert :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:31

jarco schreef:
PriscaZ schreef:
Zoals al gezegd, als je na het L over wilt naar de M, zou ik nu zeker niet zelf wissels aan gaan leren, dan heb je een vrij grote kans dat je in de knoop komt met je contra galop. De kans is namelijk best groot dat je pony zelf gaat overspringen als je dan een wending maakt, helemaal als je je pony aanleert om over te springen door van volte te wisselen of in een hoek over te springen. In het M moet hij dan echt in dezelfde galop blijven.

dat is ook zeker waar ...
maar het is toch de bedoeling van niet, en dat het peerdje het op jouw hulpen doet ..

ik ben bang dat ts geschrokken is van het feit dat iedereen zegt dat ze beter even kan wachten.

Het is zeker de bedoeling dat je paard omspringt op het moment dat jij de hulp geeft, maar als je het aan gaat leren door van een linker volte op een rechter over te gaan (of andersom) dan leer je je paard niet omspringen op de hulp, maar dan valt hij zogezegd in de andere galop. Jij geeft dan de hulp dus niet voor het overspringen, jij geeft de hulp voor een tegenovergestelde stelling, dat is heel wat anders. De "echte" changementen zijn niet voor niets op een rechte lijn en niet door stelling ineens zo erg om te zetten.

jarco

Re: Galopswissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:52

maar gelukkig heb ik dat ook niet gezegd ...

ik ben het zeer zeker met je eens hoor

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:06

jarco schreef:
maar gelukkig heb ik dat ook niet gezegd ...

ik ben het zeer zeker met je eens hoor

I know, even extra uitleg voor de ts, gezien er door meerdere geadviseerd werd om zo een changement te gaan proberen ;)