Voorkeurskant: aangeboren of aangereden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Voorkeurskant: aangeboren of aangereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:55

Aangeboren, elk paard heeft een kant waar ie makkelijker op loopt, helaas door onkunde van ruiters word de moelijkere kant vaak een heel stuk moeilijker gemaakt.

Maar goed, de osteopaten en fysiotherapeuten zijn er mooi goed mee :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:00

@ mystica: tja er zijn idd wel mensen die geen voorkeur voor links of rechts hebben...dat kan(ik ben er zelf ook een)
toen ik jong was was ik links en rechts...
maar als het even kan wordt je op school geleerd om rechts te schrijven( maar aan de andere kant heb links leren gitaarspelen, omdat dat mn sterkere kant is)

maar wat ook kan(is bij mijn vader zo)
als je van jezelf links bent, en het recht is 'er in geslagen'
dat werd vroeger vooral gedaan.... hij kan dus ook links en rechts schrijven....

maar ik denk dat het bij paarden wel iets anders gaat....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 19:02

Klopt hoor, wilde er verder ook niets mee zeggen ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:31

Mystica schreef:
Ik had hier net een discussie over. Het is algemeen bekend dat paarden een voorkeurskant hebben, hoe vaak staan er op bokt alleen al wel niet topics waarin een paard links of rechtsom moeilijker loopt? Ook dan komt altijd het antwoord dat je je paard eerst recht moet richten omdat ze van nature links of rechts gebogen zijn, naar boven.
Ik zelf hebt gemerkt dat de meeste paarden die ik ken rechtsgebogen zijn. Hey, wat toevallig, de meeste mensen ook!
Toen rees bij mij de vraag: Hebben paarden wel echt van nature een voorkeurskant? Of is het mogelijk dat die voorkeurskant er in gereden wordt aangezien mensen vaak oonbewust sterker zijn aan hun voorkeurskant?
Want, ik heb bij een jong niet-beleerd paard eigenlijk nog nooit een voorkeurskant opgemerkt.
Wat is jullie mening hierover? :)

ik kwam dit toevallig tegen...
Citaat:
Er zijn meer links- dan rechtsgebogen paarden. Antoine de Pluvinel schrijft al over dit fenomeen rond 1600 en ook Gueriniere en Steinbrecht schrijven in hun boeken dat er meer links- dan rechtsgebogen paarden zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:09

De voorkeurskant is bijna altijd aangeboren bij paarden,Ik ken trouwens evenveel paarden die links als rechtsgebogen zijn,dus zoveel maakt dat niet uit volgens mij.

KimEentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:11

paarden liggen in de buik van hun moeder altijd 1 kant op en dat is hun voorkeurskant las ik ergens

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:33

kimlovelana schreef:
paarden liggen in de buik van hun moeder altijd 1 kant op en dat is hun voorkeurskant las ik ergens

Dat dacht ik dus ook altijd! Maar ik las net dat Goofy44 een andere mening daarover had en ik ben heel benieuwd waar dit verhaal vandaan komt (welk onderzoek?) want dat klinkt ook wel weer heel aannemelijk...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:04

@ Alicia2u: Dit is geen onderzoek dit is gewoon praktijk ervaring check www.hoefkatrol.com en dit leer je tevens op de ORUN en deurne instructie opleidingen. En wat betreft die linker en rechter hersenhelft daar hebben ze idd onderzoek naar gedaan op de waiboerhoeve en toen kwam naar buiten dat de kant waar het paard het meeste schrikt vaak ook de kant is waar het paard het minst op gereden wordt. V.b: Paard schrikt links(dus wat hij met linkeroog ziet) heel veel en rijdt dan dus vaak minder op rechts. Maar de hersenhelften zijn niet aan elkaar verbonden, zodat ze de link niet kunnen leggen van: he dat heb ik net al met mn andere oog gezien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:08

Mystica schreef:
Niet persee ikenindi, mijn moeder kan met beide kanten even goed overweg. De ene keer schrijft ze bijv rechts en de volgende keer schrijft ze links zonder dat ze het merkt Dat gaat ook aan beide kanten even goed :) Of ze is rechtgericht, dat kan ook :D

dat is aangeleerd dan neem ik aan. heeft mijn ma ook. die was links, maar moest dat afleren op school. is nu 2 handig :P

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:21

oké, dan heb ik er niets aan voor mijn thesis, die moet namelijk wetenschappelijk onderbouwd zijn. Vandaar mijn vraag :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:23

Alicia2u schreef:
oké, dan heb ik er niets aan voor mijn thesis, die moet namelijk wetenschappelijk onderbouwd zijn. Vandaar mijn vraag :)

Voor zover ik weet tenminste is dat geen onderzoek geweest maar anders moet je hun even een mail sturen misschien dat hij het weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:47

Als mens heb je ook een aangeboren voorkeurskant (bijvoorbeeld links of rechts bij het schrijven e.d.). Dus lijkt me dat paarden dat vast ook wel hebben. Maar ongetwijfeld kan het ook zijn dat het aangeleerd word, aangezien er veel mensen zijn die hun paard toch op één kant het meeste rijden/longeren. I.m.o. heeft dat wel effect op de voorkeur van het paard, aangezien ze er dan aan gewend raken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:49

Aangeboren, en net als bij mensen hebben paarden waarschijnlijk vaker een voorkeur voor rechts.

Wij zijn met een clubje op stal momenteel bezig met rechtrichten. Echt hele interessante stof waarover iedere ruiter zou moeten lezen.

op www.paardenbegrijpen.nl vind je goede uitleg en trainingsmethoden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:30

Mijn paard heeft links als voorkeurskant, maar ik heb ook wel een tijden dat ie links vaster zit juist omdat ik rechts zoveel figuren etc. heb gereden. Dus het zal idd aangeboren zijn maar ook te beïnvloeden door het rijden...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:14

Ik ben nog op zoek naar combinaties. Zie onderschrift.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:26

Aangeboren, maar een scheef paard is aangeleerd. ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:09

Aangeboren. Ik heb wel eens gehoord dat een paard in de buik van de moeder krom ligt dus dan is één kant iets langer dan de ander.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:25

Aangeboren net als mensen links en rechtshandig zijn. Het ene paard zal het meer hebben dan de andere.

Vaak is het wel iets wat de ruiter zoveel mogelijk zou moeten gelijk trekken. Zoals Stravero ook zegt, een scheef paard is naar mijn idee ook aangereden. Veel mensen vinden bijvoorbeeld rechtsom kun paard veel fijner lopen en oefenen dit dan juist vaker dan linksom. Onbewust vaak, maar hierdoor wordt de voorkeurskant getraint en de andere kant benadeelt.

Zelf merk ik dit ook heel goed aan mijn eigen rijden. Ik loop nu een tijdje bij de osteopaat, heb altijd veel last van rug e.d. Ook met rijden zat ik altijd erg scheef. Bij de osteopaat kwam dit allemaal naar voren, mijn gehele rechterkant is veel stijfer en de spieren korter.
Dit komt in mijn rijden naar voren doordat de paarden rechtsom fijner lopen dan linksom. Linksom ging ik tegenzitten en mijn arm werkte recht niet mee. Nu gaat het redelijk na een aantal behandelingen. Maar het verschil is best wel schrikbarend. Ik zit nu makkelijk rechter op en ook kan ik mijn paard op veel gelijkere druk rijden links en rechts.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:28

Hier is de voorkeurskant rechts. Absoluut aangeboren, laat zich dan ook vooral zien in de galop. Heeft me ondertussen een jaar geduurd om de linker galop in te krijgen (oftwel als hij een x een minder dagje heeft is dat knopje plotseling ook weer verdwenen :Y) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:32

Mijn mening is dat paarden net als mensen een aangeboren voorkeurskant hebben.
Wel wordt deze kant vaak door de ruiter nog eens versterkt.

Leuk is wel dat mijn paard niet als de meeste rechtsom het lekkerste loopt maar linksom.
Terwijl ik toch echt rechts ben.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:34

_Lunaa schreef:
Ik heb dus de uitzondering ,
Die van mij verkiest links !

de mijne ook :P , maar ik vind het zelf wel fijner, want ik ben links en dus ook net iets sterker met mijn linkerarm