Maar goed, de osteopaten en fysiotherapeuten zijn er mooi goed mee
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Mystica schreef:Ik had hier net een discussie over. Het is algemeen bekend dat paarden een voorkeurskant hebben, hoe vaak staan er op bokt alleen al wel niet topics waarin een paard links of rechtsom moeilijker loopt? Ook dan komt altijd het antwoord dat je je paard eerst recht moet richten omdat ze van nature links of rechts gebogen zijn, naar boven.
Ik zelf hebt gemerkt dat de meeste paarden die ik ken rechtsgebogen zijn. Hey, wat toevallig, de meeste mensen ook!
Toen rees bij mij de vraag: Hebben paarden wel echt van nature een voorkeurskant? Of is het mogelijk dat die voorkeurskant er in gereden wordt aangezien mensen vaak oonbewust sterker zijn aan hun voorkeurskant?
Want, ik heb bij een jong niet-beleerd paard eigenlijk nog nooit een voorkeurskant opgemerkt.
Wat is jullie mening hierover?
Citaat:Er zijn meer links- dan rechtsgebogen paarden. Antoine de Pluvinel schrijft al over dit fenomeen rond 1600 en ook Gueriniere en Steinbrecht schrijven in hun boeken dat er meer links- dan rechtsgebogen paarden zijn.
kimlovelana schreef:paarden liggen in de buik van hun moeder altijd 1 kant op en dat is hun voorkeurskant las ik ergens

Mystica schreef:Niet persee ikenindi, mijn moeder kan met beide kanten even goed overweg. De ene keer schrijft ze bijv rechts en de volgende keer schrijft ze links zonder dat ze het merkt Dat gaat ook aan beide kanten even goedOf ze is rechtgericht, dat kan ook