Blaze(vos) & ik @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Re: Blaze(vos) & ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:11

Je bent nu inderdaad nog niet te groot maar als ik een nieuw paard had gekocht dan zou ik hem toch wel een maatje groter hebben gekocht omdat het niet lang meer duurt voordat je wel te groot bent.
Hij ziet er wel erg lief uit! Snap waarom je voor hem bent gevallen ;)!

Probeer m eerst een beetje op zn eigen benen te laten lopen, hij loopt soms wat te opgekropt. Rij m vanachter, van voren komt vanzelf :)

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 20:02

Oke bedankt allemaal! iemand nog meer tips?
over mijn houding? behalve mijn knieen en hakken;)

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:53

Geen tips meer?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:32

dat het een cutie is, en dat het er goed uitziet!

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 06:21

Ik vind jullie een hele leuke combinatie! Verder vinv ik wel dat ie zijn achterhand nietg optimaal gebruikt en niet genoeg over de rug loopt. Je kan als je gaat rijden lang-laag beginnen, goed voorwaarts rijden en zijn neusje lekker laag (stofzuigen). Wel een beetje aanleuning / contact houden natuurlijk. Dan pak je hem daarna rustug op maar blijf je drijven van achteren zodat de achterhand er genoeg onder blijft. Als ie te hard gaat vang je dat op door een korte ophouding in de buitenhand. Verder vind ik het er heel goed uitzien hoor voor zo'n jong paardje. Ik las ook ergens dat je het moeilijk vind om hem niet te diep te laten lopen, gewoon goed blijven aandrijven dan komt dat ook helemaal goed! Veel succes!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 06:38

In jou houding zou ik graag wat meer ontspanning willen zien. Je zit ook erg op de voorkant waardoor jou pony sneller op zijn voorhand valt.
Ik zou eerst even je evenwichtspunt op zoeken (aan de achterkant ipv. aan je voorkant).
Ga op de grond zitten en houd je benen in de lucht doormiddel van je armen. Als je zit voel je het ergens drukken (door de harde grond).
Dat is ongeveer jou evenwichtspunt waar je dus op moet gaan zitten in het zadel of in de buurt van dat evenwichtspunt.
Verder zou ik heel wat ontspannings oefeningen in stap doen, drijf door het zadel tot aan zijn rug naar zijn benen en voel zo wanneer zijn rechter/linker voorbeen naar voren gaat.

Zorg dat er iemand in de bak staat die jou kan corrigeren. Daarna doe je het ook met de achterbenen (je zult zien dat dit veel moeilijker is aangezien de beweging van jou bekken en achterbenen van het paard niet gelijk zijn).
Ook is het 'meelopen' een goede oefeningen, zorg dat iemand jou pony vast heeft en die loopt er gewoon voor zodat jij geen controle hoeft te houden. Drijf weer in het zadel en loop mee met de beweging van je paard (losse bekken dus). En probeer je hakken naar buiten te draaien en niet heeeel erg je hakken om laag, dan span je namelijk andere spieren aan, draait je kuit weg van het paard en dus kun je geen goede hulpen meer doorgeven.
Ook vind ik dat zijn achterhand wat meer geactiveerd mag worden, maar ik vind eerst aan jou houding werken, dan aan het paard en dan dat samenvoegen anders kunnen er onduidelijkheden voor jullie beide ontstaan.

Ik vind het echt een heel leuk paardje en ik denk dat je door alleen al jou houding heel veel kunt veranderen ('aan de teugel lopen] etc).

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 12:04

Oke! super!
Ik zal er aan werken. hij vind het nog heel moeilijk om laag te lopen, stofzuigen, hoe leer je hem dat dan? door erg uitbundig te belonen? want als je een beetje contact houd gaat ie ook weer direct aan de teugel lopen=P

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:54

Wow.. wat lijkt jou pony op die van mij zeg! wat is de vader als ik vragen mag? :P

Pb mij ff

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:02

Jou paard kan zijn ruggengraat pas ontspannen als hij helemaal is los gewerkt. De spieren die naast zijn ruggengraat liggen moeten getraind worden en de ruggengraat kan op verschillende manieren buigen (net als bij mensen, van voor naar achter en van links naar rechts). Ik zou veel tempo wisselingen rijden, in stap - harder - zachter en van stap naar draf - van draf naar stap - in draf, verzameld - versneld enz. Zodat jou paard zijn achterbeen naar voren moet zetten rijd de overgangen sterk vooruit zodat dat achterbeen er daadwerkelijk onder moet.

Daarnaast kun je natuurlijk veel figuren rijden (met ook tempowisselingen) zoals voltes, gebroken lijnen etc. In elke hoe van een gebroken lijn laat je, je paard goed afzetten (zodat het achterbeen er weer onder komt). Ondertussen houdt je licht contact met de mond met ontspannen handen. Het is NIET de bedoeling dat je, je paard zijn hoofd naar beneden dwingt dat moet helemaal vanuit ontspanning komen. Geef je paard lange teugel zodat hij zijn rug spieren oprekt. Dit kun je alleen doen als jou paard scherp aan de hulpen is en goed te rijden is op zit. Anders is de totale controle kwijt. Dan zeg ik niet dat al jou controle in het bit zit maar als je paard niet reageert op zit vaak wel.
Ik rijd vaak bitloos en dan kom je er achter hoe afhankelijk je bent van je teugels (en bit) daarom heb ik het bit eraf gehaald en ben overgestapt op bitloos. Nu doe ik veel van de bovenstaande oefeningen en over een tijdje gaat het bit er weer in om aanleuning te krijgen.

Ik hoop dat je het een beetje snapt ;) ?

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:07

haha, ja redelijk:P
Maar in elk geval bedankt voor je hulp!
ben vandaag al bezig geweet, heerlijk weer:D
en ging wel goed! kwartiertje geoefend! ging wel goed, ik had de teugels nouwelijks contact, maar ze heeft ook maar een paar keer te diep gelopen..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:06

Contact houden is wel belangrijk zorg alleen dat er ruimte tussen zit (langere teugel) maar blijf ten alle tijden contact houden. Dat contact kun je ook met je zit maken :j .

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 07:23

As_LoveYou schreef:
Oke! super!
Ik zal er aan werken. hij vind het nog heel moeilijk om laag te lopen, stofzuigen, hoe leer je hem dat dan? door erg uitbundig te belonen? want als je een beetje contact houd gaat ie ook weer direct aan de teugel lopen=P

Je blijft je pony goed aansporen en actief houden, je geeft steeds iets meer lengte in de hals (laat de teugels steeds iets langer worden). Maar als je paardje met zijn hoofd naar beneden loopt moet je wel aanblijven sporen. Hij moet namelijk actief blijven van achteren zodat hij zijn rug kan ontspannen. Ik hoop dat je het een beetje snapt. Anders kan je ook vragen om een duidelijkere uitleg van je instructrice... Succes!

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:00

oke, verder nog iemand tips commetaar?

Romyhcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:58

ik vind je niet te groot maar wat je idd al zei : je hakken;)
voor de rest vind ik hem heel netjes lopen !;)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:09

iedereen heeft het allemaal keurig voor je uitgelegd.
mijn tip voor de extra lengte in zijn hals is eventjes je handen iets naar voren doen, wil hij ze volgen weet je ook dat je goed bezig bent. zo kan je hem ook wat ruimte geven dmv je teugels wat langer te maken, maar houdt contact.

het is echt een droppie zeg, jammer dat het zo'n ukkie is