Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lynTjEeX schreef:Ik vind dat je pas met sporen kan rijden als je
goed je benen stil houdt.
Waar ze voor dienen? Het verfijnen van je hulpen,
niet het vooruit schoppen van je paard.
lynTjEeX schreef:Maar Joceline als je je benen niet goed stil houd dan kan je beter geen sporen gebruiken toch?
Of denk jij daar anders over anders laten de meeste paarden ook wel er iets van merken als je je benen niet stil houdt tijdens het rijden met sporen.
Zarahk schreef:Ik vind ook zeker dat je eerst je bene stil moet kunnen houden en je tenen naar binnen. Ik zie vaak genoeg dat mensen met die hakken erin blijven porren. dat helpt ook helemaal niet, aangezien je paard er dan aan went en het geen enkel nut meer heeft. In dat geval kan je het maar beter neit doen dus. Bovendien voelt een paard zelfs een vliegje op zn buik, dus moet je nagaan wat hij van een spoor vindt..... gebruik hem dus spaarzaam!!!
(zweep hielp overigens ook niet terwijl hij daar nu juist weer heel hard op reageert). Hij had dus gewoon lak aan mij 
SorayaDL schreef:Één keer mee gereden, maar ik doe die ondingen niet meer om! Ik rijd niet op zo'n hoog niveau dat ik het nodig heb voor al die verschillende verfijningen in mijn hulpen, dus is het niet nodig. Paard hoort goed te reageren op mijn benen en zit en als dat niet zo is dan is dat iets wat ik ga trainen en desnoods met zweepje ter ondersteuning.
Het was mij toentertijd aangeraden door iemand van de stal waar ik toen bijreed en diegene reed lichte tour niveau (dus niet de eigenaresse). Dus ik nam dat advies aan, terwijl ik onbewust wel wist dat het zo niet hoort om zo een paard voorwaarts te krijgen. Dus één keer mee gereden, maar gelukkig nam mijn gezonde verstand het weer over. Uiteindelijk heeft het maar 1,5/2 weken geduurt met 2/3 keer rijden per week om het paard goed te laten reageren op been en zit en stem. Goed oefenen en consequent zijn waren de magische woorden, niet de sporen. En geloof me, dat paard was echt niet makkelijk, zeker ook door de omstandigheden eromheen, maar het was toch gelukt. Oehh, als ik aan die mensen terug denk
lynTjEeX schreef:Ik heb zelfs een keer gezien dat de buik helemaal openlag op die plaatsen waar je je sporen gebruikt alleen dat was geen oorzaak van je benen niet goed stil houden maar van nieuwe sporen die veel te scherp waren en dat de ruiter zelf dat niet wist dat ze zo scherp waren.Dus ik geef je als tip mee de eerste paar keer met sporen altijd met knopjes!
Menino schreef:lynTjEeX schreef:Ik heb zelfs een keer gezien dat de buik helemaal openlag op die plaatsen waar je je sporen gebruikt alleen dat was geen oorzaak van je benen niet goed stil houden maar van nieuwe sporen die veel te scherp waren en dat de ruiter zelf dat niet wist dat ze zo scherp waren.Dus ik geef je als tip mee de eerste paar keer met sporen altijd met knopjes!
hihi, daarna is het namelijk niet meer erg als je je paard openrijdt![]()
grapje
Amina22 schreef:er is aangetoond dat wielsporen minder 'hard' of 'scherp' zijn dan stompe sporen .
dit zeg ik gewoon even omdat bijna iedereen denkt dat wieltjes harder' of scherper zijn dan gewone, en dit is gdus helemaal niet waar!

Dan rij je dus je paard open...