bo net zadelmak, nu oefenen met op en af stijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:33

Prisca schreef:
Jeanine84 schreef:
Prisca volgens mij is het altijd al slecht geweest voor jonge paarden om ze veelvuldig op de kleine cirkel te laten lopen! En hoe meer conditie een jong paard heeft hoe moeilijker hij zal gaan doen met inrijden..en wat betreft het krukje, als je er naast staat kunnen ze ook op je springen, paard is niet achterlijk, tenminste die van mij niet en die kijkt echt wel uit waar ze haar benen neer zet..als ze opzij springt zal ze echt niet mijn kant op springen maar juist van me af!

Verder vind ik dat TS goed bezig is, beter te rustig dan te snel is mijn motto! Vroegah was tijd misschien geld en moest het binnen een week..tegenwoordig zijn er meer mensen die paarden hebben voor het plezier!

Op een kleine cirkel ja maar als je in een goede bak longeert is dat niet echt klein naar mijn inziens?. Je laat hem dan zelf klein lopen en dat zou ik idd niet veel doen. Maar een gewone normale volte zie ik echt niets mis mee.

Nou ik ben er niet kapot van. Heb zoveel paarden zadelmak zien maken maar nog nooit met een krukje puur ivm het risico. Ik vind het echt weer een hype ding bij ons op stal deden ze het allemaal en nu paar maanden later zijn alle krukjes verdwenen....
Heb nog geen paard meegemaakt die werd afgemaakt ivm opstijgen wel door verkeerd rijden diverse zelfs.

Sjonge jonge, het bekrompen denken is de paardenwereld blijkbaar nog niet uit. :n Heb jij onderzoek gedaan naar de slijtage die paarden opgelopen hebben door alleen zonder krukje opstijgen? Hm, klein gokje: nee. Roep dan ook geen dingen. Wist je ook dat wanneer een ruiter vanaf de grond opstijgt, het ruitergewicht voor het paard 5x zo zwaar is? Dat een ruiter van 50 kg dan dus 250 kg weegt? Lijkt me zeer sterk dat een paard hierdoor geen slijtage ondervindt. Zeker omdat er over het algemeen alleen links wordt opgestegen, krijg je hier een scheef paard van. Bovendien trek je zo ook je zadel scheef. Met krukje is dus wel veel beter. Dat jj daar niet aan wilt; prima. Maar ga dan niet lopen verkondigen dat het een hype en onzin is. Ik kan me hier echt kwaad over maken.

Maar goed, om op het topic terug te komen: ziet er goed uit TS! Inderdaad is opstappen met een krukje beter. Ik zie op een foto ook dat je zadel scheef trekt. Toen ik opging voor mijn ruiterbewijs heb ik inderdaad geleerd/ gemerkt dat wanneer je beide handen aan de voorkant van het zadel houdt tijdens het opstijgen, het zadel dus ook veel minder snel naar een kant zal schuiven. Het is wel even wennen hoor. ;) Ik vind het via de foto's wat moeilijk te beoordelen, maar volgens mij mag je zadel wel iets meer naar achteren liggen.

ammi

Re: bo net zadelmak, nu oefenen met op en af stijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:50

Ik snap werkelijk niet waarom het ineens zo erg is om zonder krukje op te stappen, dat wordt toch al honderden jaren gedaan. Tuurlijk snap ik dat er op het moment van opstijgen veel druk wordt uitgeoefend op de paarden rug, maar je moet ook niet onnodig lang blijven hangen. Een beetje ruiter zwaait hup zo zn been over het paard, wou je dan zeggen dat alle paarden, waarvan de ruiters zonder krukje opstijgen, scheef zijn?
Ook een beetje kort door de bocht he?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:58

Staat een goed artikel over waarom met krukje opstappen in de bit!
Leuk paard, ziet er nog wel erg jong uit vind ik!
Lekker dat ie met andere paardjes de hele dag op de wei kan.. dat is prima voor zon jong ding..

Ik zou ook niet met een krukje opstijgen, maar ook niet met mijn voet in de beugel. Niet in de eerste plaats omdat het niet goed is voor de rug, maar omdat het gevaarlijk is voor jezelf.
Als het paard een spurt neemt, hang jij met je voet in de beugel.
Ik zou aan iemand vragen of die mij een voetje geeft!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 21:49

ze is ook nog jong, daarom heel rustig aan! ze hoeft volgend jaar winter pas te werken, nu kent ze nog geen zweet, hihih!

Ik ga lekker door met het oefenen met krukje, vind het ook beter voor mijn paard, mijn oudere paard weet niet beter.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:57

Knap dat je het helemaal alleen doet! Ik heb hetzelfde (fybro) en mijn paarden zijn nog 10 cm hoger! Mijn jonge paard heeft bedacht dat hij achteruit kan gaan lopen als ik op wil stappen en aangezien ik dat dus niet zo snel kan, houdt mijn moeder hem vast en leidt hem af en dan lukt het wel.
Heb ook geleerd dat je je zadel beter niet aan de lepel vast kan houden als je opstapt, maar ik kom er anders ook niet op hoor! (probeer voor de grap eens aan de andere kant op te stappen, dat is echt lastig! niet met je jonge paard doen hoor)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:02

nog 10 cm groter, dan heb je echt een probleem. Dat deed bo ook, heel hard achteruit, daarom zijn we rustig weer opnieuw begonnen met leren opstijgen. want met onze ziekte kan je dat niet hebben met je lijf.
Ik heb 2 keer les gehad van iemand die vaak jonge paarden beleerd, koste wat maar je hebt er heel veel aan. als we een stap veder gaan komt hij weer helpen. dus helemaal alleen ben ik niet

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 22:08

Ik heb elke week les en soms zelfs 2 keer (half uurtje maar hoor) omdat hij erg schrikkerig was geworden en we moeten er even doorheen (ik vooral!)
Met rijschoenen en chaps is opstijgen wel makkelijker, zag geloof ik dat jij daar ook mee rijdt.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 22:12

ja, met leren laarzen kom ik nergens. chaps zijn prima! Bo is nog te jong om echt te lessen, dit werk kan ik zelf wel. maar die stap veder straks het echte rijden, dan moet hij echt weer helpen. ben zelf ook onzeker daarin, bang om het fout te doen.
morgen oefenen op mijn oudere paard met opstijgen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:00

'vroegah' was niet alles beter hoor..........

ik vind dat je het rustig en goed doet,TS.
goed dat je oefent met het krukje,niet te overhaast gewoon rustig aan.

veel succes met inrijden verder!

Raffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:32

Volgens mij doe je het ook allemaal erg goed hoor.
Lijkt me kicken om op je eigen gefokte paard te kunnen gaan rijden!
Heb je de moeder van Bo ook al erg lang?
Toenvallig heb ik ook een Elcaro x Winckenburgh, een 5-jarige ruin.
Lijkt niet op haar, want hij is een schimmel.
Veel plezier met je paarden!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 18:14

nou opstappen vanaf de andere kant is een drama, hihi!

Ik heb noa al 7 jaar, wat leuk dat die van jou ook een elcaro x winckenburgh is.

Het is idd erg gaaf om je eigen gefokt paard te beleren, die band is al zo sterk.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:19

Met krukje is veel beter met opstijgen! Heb vandaag toevallig het stuk daarover gelezen in Bit. Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan dat een paard een pijngrens heeft van 3.5 newton maar dat bij het hangen aan een kant de druk even piekt naar 6 newton! Een jong paard zal niet snel naar links springen als je erop hangt, eerder naar rechts :Y) . Maar dan nog, dan springt ie tegen het krukje aan, dat overleeft ie beter dan een pijnlijke rug.. Hoe oud is je paard als ik vragen mag? Want je vraagt of je naar keuring zou gaan maar ik zie nergens hoe oud ze is?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 21:05

Dat denk ik idd ook, rug pijn is erg vervelend als je ooit wil rijden met haar. Dus krukje is beter, aankomende week gaan we zo voor het eerst opstappen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:31

Hoi Claudia,

Ziet er goed uit! Opstappen is zeker iets waar je tijd voor moet nemen. Als ze dan gaan lopen klieren heb je echt een probleem.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 09:31

nou idd, opstappen is echt heel belangrijk. het sturen enzo doet ze al omdat we wel eens er op zaten naar het weiliand enzo. en remmen en gas zit er ook wel op. nu vertrouwen opbouwen!

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:25

Heeyy leuk paardje hoor!
miss idd voor opstappen een krukje, maar dat is al eerder gezegd ;)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 22:32

Afbeelding

foto van vandaag

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:40

Ziet er vriendelijk uit, en fijn dat je het lekker rustig aan doet met hem.!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:48

leuk paard..!!
en fijn dat je het zo rustig aan doet, zijn er niet veel meer die
hun paard aanrijden en dan even weer voor een poos op het
land zetten..

en opstappen met een krukje ben ik ook geen voorstander van
met jonge paarden, maar als net als wat jij zegt, opstappen een
klein opstakel voor je is zal ik het ook wel gaan doen.. ook puur
om hem dan niet te belasten, ma dan pas als die lekker rustig is
dus ook pas na een week/2weken.. want wat als zo'n jonge dier
wel prongelijk op dat krukje springt? dan geeft iedereen weer
de schuld aan het krukje..

heel veel succes er mee..!!
oja nog even over de keuring die je wil gaan doen,maar nog niet gelezen hoe oud je paard is, maar ik zou dit
persoonlijk doen wanneer ze lekker volgroeid is, en goed bespierd
is..!!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:27

we hebben geoefend met verschillende krukjes. Op de foto ben ik en een vriendin die mij elke keer helpt met bo! Gaat erg goed, ze vind niks meer eng, zelfs vanaf de andere kant opstappen gaat goed

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:32

Tof dat het met de cementkuip zo goed gaat. Ik zie dit topic nu pas en wilde vragen: waarom krijg je niet gewoon een beentje bij het opstijgen? Volgens mij is dat voor het paard nog altijd het meest comfortabel, zo heb ik het tenminste altijd wel geleerd...

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:37

ja dat is zo, maar er is straks niet meer altijd iemand op stal en ik wil dat ze ook gewoon leerd dat ik alleen op stap. Op deze manier zit ik ook veel sneller zonder echt te hangen op bo. Ze is bijna 1,68, voor mij erg hoog om zonder iets op te stappen. maar een beentje is idd het handigste als je met ze tweeen bent.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:41

leuk paard hoor. misschien kun je standsfoto plaatsen en kun je zien of ze voor keuring ook beetje goed ervoor staat

nou dat krukjes verhaal is echt bokt :D bij een jong paard nooit zomaar met krukje opstijgen! naja kun je wel doen als je van een gespannen paard houdt := daarnaast een paard verslijt echt niet van het opstijgen hoor! ik denk dat als je jepaard lekker in de krul rijdt echt 10 keer meer verprutst :D een andere discussie misschien maar opstijgen duurt echt niet meer dan paar seconden, daar verslijten ze echt niet van hoor ;)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:50

hey claudia.
wat leuk dat bo goed gaat hoor. en snap best dat je met krukje op wil stijgen.
bo is immers zo groot. en het is alleen maar makkelijker als je het zo doet.
super hoor

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 23:00

hey brianne, leuk dat je reageerd! hoe is het?

Bo gaat erg goed! Ik ga stand foto's zoeken. leuk al die reactie's