Prisca schreef:Jeanine84 schreef:Prisca volgens mij is het altijd al slecht geweest voor jonge paarden om ze veelvuldig op de kleine cirkel te laten lopen! En hoe meer conditie een jong paard heeft hoe moeilijker hij zal gaan doen met inrijden..en wat betreft het krukje, als je er naast staat kunnen ze ook op je springen, paard is niet achterlijk, tenminste die van mij niet en die kijkt echt wel uit waar ze haar benen neer zet..als ze opzij springt zal ze echt niet mijn kant op springen maar juist van me af!
Verder vind ik dat TS goed bezig is, beter te rustig dan te snel is mijn motto! Vroegah was tijd misschien geld en moest het binnen een week..tegenwoordig zijn er meer mensen die paarden hebben voor het plezier!
Op een kleine cirkel ja maar als je in een goede bak longeert is dat niet echt klein naar mijn inziens?. Je laat hem dan zelf klein lopen en dat zou ik idd niet veel doen. Maar een gewone normale volte zie ik echt niets mis mee.
Nou ik ben er niet kapot van. Heb zoveel paarden zadelmak zien maken maar nog nooit met een krukje puur ivm het risico. Ik vind het echt weer een hype ding bij ons op stal deden ze het allemaal en nu paar maanden later zijn alle krukjes verdwenen....
Heb nog geen paard meegemaakt die werd afgemaakt ivm opstijgen wel door verkeerd rijden diverse zelfs.
Sjonge jonge, het bekrompen denken is de paardenwereld blijkbaar nog niet uit.
Heb jij onderzoek gedaan naar de slijtage die paarden opgelopen hebben door alleen zonder krukje opstijgen? Hm, klein gokje: nee. Roep dan ook geen dingen. Wist je ook dat wanneer een ruiter vanaf de grond opstijgt, het ruitergewicht voor het paard 5x zo zwaar is? Dat een ruiter van 50 kg dan dus 250 kg weegt? Lijkt me zeer sterk dat een paard hierdoor geen slijtage ondervindt. Zeker omdat er over het algemeen alleen links wordt opgestegen, krijg je hier een scheef paard van. Bovendien trek je zo ook je zadel scheef. Met krukje is dus wel veel beter. Dat jj daar niet aan wilt; prima. Maar ga dan niet lopen verkondigen dat het een hype en onzin is. Ik kan me hier echt kwaad over maken.Maar goed, om op het topic terug te komen: ziet er goed uit TS! Inderdaad is opstappen met een krukje beter. Ik zie op een foto ook dat je zadel scheef trekt. Toen ik opging voor mijn ruiterbewijs heb ik inderdaad geleerd/ gemerkt dat wanneer je beide handen aan de voorkant van het zadel houdt tijdens het opstijgen, het zadel dus ook veel minder snel naar een kant zal schuiven. Het is wel even wennen hoor.
Ik vind het via de foto's wat moeilijk te beoordelen, maar volgens mij mag je zadel wel iets meer naar achteren liggen.
. Maar dan nog, dan springt ie tegen het krukje aan, dat overleeft ie beter dan een pijnlijke rug.. Hoe oud is je paard als ik vragen mag? Want je vraagt of je naar keuring zou gaan maar ik zie nergens hoe oud ze is? 

bij een jong paard nooit zomaar met krukje opstijgen! naja kun je wel doen als je van een gespannen paard houdt
daarnaast een paard verslijt echt niet van het opstijgen hoor! ik denk dat als je jepaard lekker in de krul rijdt echt 10 keer meer verprutst