SOS Achterhand eronder krijgen Help ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bets

Re: SOS Achterhand eronder krijgen Help ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:33

Ik heb nog een terug aan het lezen geweest. Ik zorg dus eerst dat paard aan been is en daarna ga ik paard rechtrichten zodat deze naar de ontspanning kan gaan. Als paard scheef is en ik laat paard al lager lopen kan deze als nog op schouder vallen of over de schouder weglopen naar buiten. Door middel van mijn benen en enigzins wat oefeningen ga ik mijn paard rechtrichten/korte spieren oprekken en lange spieren enigzins wat te laten verkorten, zodat ik de spieren aanspreek om wat aan te spannen om die vervolgens te kunnen laten ontspannen. Als ik merk dat paard nageeft mag mijn paard naar de voorwaartse neerwaatse tendens. Ik richt veel recht door middel van voltes open en te sluiten en schouderbinnenwaarts, travers achtige oefeningen zodat paard ook leert de juiste benen onder de massa te plaatsen. Ook tempowisselingen en soms wat vaker doorsluiten wil helpen om paard naar juiste voorwaartse neerwaartse tendens te laten gaan.
En natuurlijk gebeurd het weleens dat mijn paard aardig rechtgericht is, dat deze ontspant en naar voorwaartse neerwaartse tendens gaat, en dat hij daaronder in toch iets wil vallen tegen mijn binnenbeen of weg wil lopen over buitenbeen, ik probeer op dat moment op te lossen door paard daarin terug te duwen en recht te maken. Lukt dat niet en valt hij nog te veel naar mijn zin naar binnen of naar buiten, dan stel ik paard weer iets wat hoger in en ga verder met rechtrichten om weer naar die ontspanning te kunnen werken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:51

Een paard wat met zijn snufferd bijna over de grond loopt, loopt niet vwnw. De neus mag bij een correcte vwnw niet lager komen dan de knie.
Verder ben ik het met Bets eens. ;)

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:20

Mijn pony rijdt ik met vrij losse hand en rij veel tempo overgangen rij veel voltes, slange volte's.
Ook vraag ik veel contra stelling voor haar rug spieren.
Alleen is het zo dat ze op de volte op haar rechter binnen kant naar binnen valt en dat wil ik kwijt.
Dus ik zou gewoon graag horen wat ik moet doen en geen welles nietes hier :D

En adb zegt zelf eerst vwnw en dan pas verder dus ????
IS hij dan gek of begrijp ik er geen hol van

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:28

sarona25 schreef:
Mijn pony rijdt ik met vrij losse hand en rij veel tempo overgangen rij veel voltes, slange volte's.
Ook vraag ik veel contra stelling voor haar rug spieren.
Alleen is het zo dat ze op de volte op haar rechter binnen kant naar binnen valt en dat wil ik kwijt.
Dus ik zou gewoon graag horen wat ik moet doen en geen welles nietes hier :D

En adb zegt zelf eerst vwnw en dan pas verder dus ????
IS hij dan gek of begrijp ik er geen hol van

Nee, AdB zegt, eerst recht en daarna VWNW.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:51

Jij bent niet gek, AdB spreekt zichzelf nogal eens tegen. ;)

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 13:14

Nou hoe krijg ik mijn pony recht dan want ze valt heel snel naar binnen ???

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 14:53

Je kan proberen om op de volte de circel met je buitenbeen en buitenhand te sluiten (wel iets stelling naar binnen) en dan weer de volte te openen door je binnenbeen (voorzichtig) aan te leggen. Hoop dat je hier iets aan hebt... ik heb dit probleem ook (gehad).
Succes!

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 08:21

thanks nog meer advies wat ik met mijn pony kan doen als ze eenmaal recht is wijken naar rechts gaat al beter maar haar andere kant is een protest klant hahahah

dorientje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:05

Deze oefening is ook ideaal om wat passen te wijken... vanuit de gesloten volte kun je linksom ook prima oefenen met wijken

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:12

Niet actief aan het been maken met een zweep, die zul je over een tijd in moeten leveren en dan heb je niks meer. Dan heb ik liever dat je spoortjes om doet en hem zo aan het been rijdt, dan kun je over een tijdje ook prima zonder spoortjes rijden of de sporen gebruiken voor kleine aanwijzingen aangezien sporen niet voor het voorwaarts drijven zijn maar in dit geval wel even. Na 1 training consequent aansporen als hij terugzakt hoef je geen zweep of sporen meer te gebruiken. Hem even wakker maken en veel tempowisselingen en houd hem ook bezig. Doe je hetzelfde als met de zweep alleen maak je hem dan aan het been ipv dwingen de achterhand eronder te houden. Je rijdt immers met je benen (actieve been) de achterhand eronder. Geef hem afentoe een flinke schop als hij terugzakt of tegen gaat hangen en ga niet de hele tijd aandrukken met je kuit, 1x flink en dan weer benen stil.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:28

thanks het weg draven of weg galloperen daar is ze zwak in maar als ik dan in de draf dingen vraag als wijken dan gaat ze vluchten en rennen. maar heb gister veel over gangen gereden en als ik iets vroeg en ze deed het niet of te langzaam weg sprong zette ik haar terug en op nieuw enz enz

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:17

sarona25 schreef:
Nou hoe krijg ik mijn pony recht dan want ze valt heel snel naar binnen ???

door je paard naar buiten te duwen met je BEEN op moment dat je voelt dat ze meer gewicht tegen je binnenbeen aan drukt. Op dat moment zul je ook veel minder druk hebben op je buiten teugel dus je gaat weer evenwicht erin rijden door met je binnenbeen paard wat terug te zetten en naar die buitenteugel te rijden zodat je aanleuning weer gelijkmatig word en je paard rechtgericht word.
Hoeken goed inrijden elke keer met binnenbeen goed de hoek in duwen en paard begrenzen met buitenteugel!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:19

sarona25 schreef:
thanks nog meer advies wat ik met mijn pony kan doen als ze eenmaal recht is wijken naar rechts gaat al beter maar haar andere kant is een protest klant hahahah

Paard moet respect hebben voor been, welk been dan ook. Ik heb een echte merrie en die wil soms ook niet voor mijn been om, maar die moet toch respect krijgen voor je been, dus zoals ik al omschreef enorm de hoeken in rijden via binnenbeen (dan komt buiging in hals EN LICHAAM) vanzelf en begrenzen met je buitenteugel. Zowel op beide kanten doen om je paard flexibel te gaan krijgen. En ook voltes openen en sluiten. Maar zodra je voelt dat je paard tegen bepaald been in valt, terug zetten en om laten wijken voor dat been waar je paard tegen aan loopt.

Lisannos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:31

Bij helpt het heel erg als ik mijn bekken naar voren kantel zegmaar, wel rechtop blijven zitten met een nette houding, en enkel de bekken naar voren kantelen. En tijdens het lichtrijden, niet te ver uit het zadel komen, en een beetje voor in het zadel zitten met je bekken, kort maar krachtige bewegingen om het zo maar even te zeggen.