knarsetanden onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:10

CarolineP schreef:
Romeo doet het ook sinds kort. Hij doet het als hij iets moeilijk vindt.

Ik heb ook een paard verzorgt die het deed als hij het moeilijk vond. Toen hij jong was was dat al bij een simpel galopje, later was het als hij een pasje moest wijken. En zo was dat steeds bij nieuwe dingen.Op zich wel handig want hij liet heel goed merken wanneer hij het moeilijk vond.Kon je daar mooi rekening mee houden dat je dat niet te veel in je training had.

geerke

Re: knarsetanden onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:15

mijn paard ,fries,doet het ook....vroeger met rijden zelden,maar bij de hoefsmid of de jaarlijkse vaccinaties...knarst hij er op los.
een soort ingehouden woede/stress...
Hij wil graag weg maar weet dat dat niet mag,dus hij uit dat zo.
Ik kan er haast niet inkomen dat het ontspanning is,in mijn geval zeker niet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:45

CarolineP schreef:
Romeo doet het ook sinds kort. Hij doet het als hij iets moeilijk vindt.

net als die van mij! moeilijk oefening, tijd niet gereden en dan iets teveel doorrijden en hup het knarsen begint.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:51

Tarjoy schreef:
Er zijn mensen zijn die een snachts een bitje in hun mond hebben voor het tandenknarsen in hun slaap.
Dan ben je ook helemaal ontspannen.
Waarom zou dat met een paard niet kunnen??

denk het maar niet dat je dan in je slaap ontspannen bent. ik wist indertijd niet dat ik tandeknarste in mn slaap. nu iig doe ik het niet meer. maar met perioden van stress (zoals tijdens examens enzo) kan ik zodanig gespannen zijn dat ik tijdens mn slaap mn kaken heel erg opeenklem. ik heb ook een maand met alle mogelijke pijn aan mn kaken/mond rondgelopen, niet wetende waar het vanaf kwam. tot ik op een nacht ook met pijn en stramme kaakspieren wakker werd. Is heel irritant want zoiets is vaak moeilijk te controleren in je slaap. overigens heb ik buiten stressperiodes geen last. dus je argumentje klopt niet helemaal. :)
ze hoeven niet stijf van de spanning te staan om te stressen hoor. die van mij blijft ook hoofdzakelijk ontspannen, maar laat door knarsen weten dat hij het toch moeilijk vind of moe wordt. het is niet dat ik dan een bonk spanning onder mij heb. :)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:57

Mijn manneke doet het ook als hij het wat moeilijk heeft. Een paar maand geleden toen we voor het eerst begonnen met het leren van de travers. Hij vond het zo moeilijk. Eerst protest door te steigeren, maar toen hij het eenmaal snapte deed hij het netjes maar liet door te knarsen wel blijken dat hij het toch echt wel moeilijk vond.

Nu merk ik het dus aan het knarsen wanneer hij iets moeilijk vindt. Als ik hem iets nieuws leer knarst hij ff. Dus volgens mij is het toch wel een stuk spanning.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:39

Mijn pony knarst al jaren tijdens het rijden en heb er nooit echt over nagedacht. Ik denk zelf eigenlijk niet dat ze dan gespannen is, maar misschien dat het verschilt per paard. In ieder geval merk ik niet aan mijn pony dat die gespannen is.. Misschien dat ze het wel heeft aangeleerd toen ze net onder het zadel was tijdens spanningen en dat ze het daarom nu dus nog doet. Maar ze knabbelt wel altijd mooi op het bit en dat wordt dan op een bepaald moment omgezet in knarsen, denk dus eigenlijk niet dat het bij mijn pony stress is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 09:44

Toch zou ik er dan eens op gaan letten. Zeker omdat hij het niet meteen doet. Ontspanning is het zeker niet. Gewoonte kan, maar als ze ook loopt zonder knarsen en daarna begint te knarsen zou ik het toch eens in de gaten gaan houden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:17

FrankavdT schreef:
vur schreef:
Knarsentanden uit ontspanning is echt te gek voor woorden. Natuurlijk doet een paard dit uit spanning. Nog nooit zoiets vreemds gehoord. Op de 1 of andere manier is het stress, dat kan gewoon echt niet anders. Dit moet je echt goed in je oren knopen. Op zoek gaan naar de oorzaak (rijtechnisch) is echt een must, wil jij je dit paard afleren voordat het inderdaad misschien een gewoonte wordt. ;)

Ik zou ook zeggen dat knarsetanden normaal gesproken uit spanning is, maar dan zal ik wel een uitzondering hebben. Mijn paard staat echt ooit rond te kijken vanuit zijn stal en dan knarst ie een keer, geen enkel spiertje van spanning te vinden. Rijtechnisch gezien zal het best een must zijn om het af te leren, maar om nou te zeggen dat een paard niet kan knarsen uit ontspanning vind ik dan weer te gek voor woorden...

Jawel hoor. Daar ben ik van overtuigd. Ergens zit er onrust in het paard dat ervoor zorgt dat ie knarst, al is het maar dat ie niet helemaal in zijn hum in. Dat noem in stress of spanning. Dit hoef je niet altijd te zien of voelen als spanning, maar ergens is ie dan niet op zijn gemak. Zeker weten. ;)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 17:57

Tarjoy schreef:
Er zijn mensen zijn die een snachts een bitje in hun mond hebben voor het tandenknarsen in hun slaap.
Dan ben je ook helemaal ontspannen.
Waarom zou dat met een paard niet kunnen??

haha is wel grappig ik doe het namelijk ook in me slaap.
heb zo;n boxbeugel ding gehad, en die had ik binnen een maand door.
terwijl ik geen stress ofzo heb, ben iemand die vrij nuchter is, altijd goed slaapt. En nooit moe is.

Sommige mensen werden er knettergek van als ze samen met mij op 1 kamer liggen.

En tja me paard doet het ook :+ horen we toch bij elkaar :Y)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:07

Ik ben het niet gauw met midgie eens maar bij deze stelling wel. Ik heb vroeger veel bij jury's geschreven en die zeiden altijd dat knarsen een rijtechnische problem is en dus aan de ruiter ligt en niet aan het paard tuurlijk kan je er het hoogste niveau meerijden omdat er geen punten aan gegeven worden, maar volgens de juryleden is het te vergelijken met tong uit de mond. Hoe je het moet oplossen kan ik je helaas ook niet vertellen daar is volgens mij ook weinig over bekend ik ken wel een aantal verhalen, niet egt diervriendelijk, van de juryleden er was 1 keer iemand die had de mond van zn paard gevuld met zand zodat ie niet zo knarsen. Dat raadt ik je niet aan om te doen maar vraag het eens bij een goede instructeur wat je er wel aan kan doen. sucses ermee

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:36

Citaat:
iemand die had de mond van zn paard gevuld met zand zodat ie niet zo knarsen.

De mond vullen met zand is niet zodat ie niet meer kan knarsen maar om het knarsen af te leren. Door het zand tussen het bit en de kiezen zal het voor het paard een naar gevoel zijn en zou het waarschijnlijk niet meer knarsen. Dit is voor sommige mensen een methode om het knarsen af te leren.
Of je achter deze methode staat en of het werkt is een andere discussie.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 04:37

@Nonnekuh zou best kunnen wat jij zegt maar t was mij op die andere manier vereld zoals ik zei. De verdere gedachten weet ik dus niet ik had er nog nooit van gehoord tot toen

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 08:22

heb het ook wel gehoord, voor dat mensen de proef in gingen dat ze zand er tussen gingen vrijven, maargoed dan zorg je alleen dat die niet knarst in de proef, en verder doet ie het nog wel gewoon.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:24

Die van mij doet het sinds kort ook. Maar ik ben er sinds gister achter dat als hij echt ontspannen is hij het dan niet doet. En op zijn moeilijke kant doet ie het meer dan op de makkelijke kant zeg maar..
Dus ik denk dat het wel met moeilijkheid/ontspannendheid etc. te maken heeft ja..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:43

Mijn 4.5 jarige knarst ook. Ik weet zeker dat 't een teken van spanning is. Ik oefen gewoon rustig door met 'm. Langzaam aan wordt 't wel wat minder. Het heeft gewoon z'n tijd nodig.

Mijn vorige paard heeft ook een poosje geknarst, dat ging vanzelf over toen ze dressuurmatig beter werd.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 23:20

Mijn 4 jarige deed het ook maar voornamelijkomdat hij wisselde ;)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:46

Het zal wel per paard verschillen dan. De mijn knars nooit als speelt die wel met ze bitje als die ontspannen is.

Heb ooit hulp gehad van iemand die het zogenaamd allemaal wel wist. Nou me paard heeft zitte knarse!! En toen zat ik behoorlijk in ze mond, lijk me dus geen ontspanning!!
(heb trouwens 10 min hulp gehad, paard dik een week stijf en ik slapeloze nachten van wat heb ik me paard aangedaan!!)

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:34

vur schreef:
Knarsentanden uit ontspanning is echt te gek voor woorden. Natuurlijk doet een paard dit uit spanning. Nog nooit zoiets vreemds gehoord. Op de 1 of andere manier is het stress, dat kan gewoon echt niet anders. Dit moet je echt goed in je oren knopen. Op zoek gaan naar de oorzaak (rijtechnisch) is echt een must, wil jij je dit paard afleren voordat het inderdaad misschien een gewoonte wordt. ;)

Frankavdt schreef:
Ik zou ook zeggen dat knarsetanden normaal gesproken uit spanning is, maar dan zal ik wel een uitzondering hebben. Mijn paard staat echt ooit rond te kijken vanuit zijn stal en dan knarst ie een keer, geen enkel spiertje van spanning te vinden. Rijtechnisch gezien zal het best een must zijn om het af te leren, maar om nou te zeggen dat een paard niet kan knarsen uit ontspanning vind ik dan weer te gek voor woorden...

vur schreef:
Jawel hoor. Daar ben ik van overtuigd. Ergens zit er onrust in het paard dat ervoor zorgt dat ie knarst, al is het maar dat ie niet helemaal in zijn hum in. Dat noem in stress of spanning. Dit hoef je niet altijd te zien of voelen als spanning, maar ergens is ie dan niet op zijn gemak. Zeker weten. ;)

Ik zal het tegen hem zeggen :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:09

Tja, misschien heb jij wel de uitzondering die de regel bevestigt. Je weet maar nooit. :o ;)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:22

Mijn paard knarst ook als ik haar na het rijden uitstap en dan alleen op het moment dat een ander paard in de buurt komt. Ze legt haar oren dan ook plat en zwiept met haar staart. Soms knarst ze ook als ik haar haar deken opleg. Ze doet het ook wel eens in de wei naar andere paarden. Het is bij haar echt een teken van ongenoegen!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 08:34

Roll doet het ook, maar eigenlijk voornamelijk op momenten dat ze het ergens niet mee eens is. Dat is echt haar manier van uiten.
Ik heb een tijdlang gedacht dat ze last van haar tanden zou hebben, en dus de tandarts ernaar laten kijken, maar dat hielp niet. Ook een verschillende bitten hadden geen resultaat.
Ik negeer het nu maar gewoon.. :)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:15

Mijn merrie doet het ook. Is bij haar ook stress/spanning omdat ze iets moeilijk vindt/het ergens moeilijk mee heeft.
Ik ga elke keer weer even terug naar wat langer en lager rijden en als de ontspanning terug is weer wat oppakken.

Edit. Ik schaam me er eigenlijk wel behoorlijk voor, vind het een flink rijtechnisch probleem.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:08

Rytm schreef:
Mijn merrie doet het ook. Is bij haar ook stress/spanning omdat ze iets moeilijk vindt/het ergens moeilijk mee heeft.
Ik ga elke keer weer even terug naar wat langer en lager rijden en als de ontspanning terug is weer wat oppakken.

Edit. Ik schaam me er eigenlijk wel behoorlijk voor, vind het een flink rijtechnisch probleem.

Ik vind wel dat je er goed mee omgaat: je pikt het op als een signaal van je paard en doet er wat mee door even een stapje terug te nemen!!

Dat is al heel wat meer dan sommigen hier in dit topic zeggen te doen, die negeren het gewoon...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 07:51

ik meld me ook even, mijn paard doet het sinds een paar weken ook. Heeft het al die jaren nooit gedaan en sinds ik ben begonnen met les, doet hij het. Ik dacht al een tijdje wat is dat, tot dat gister een stalgenoot zei, hee! hij knarsetand!! wat grappig. Vind het zelf eigenlijk niet zo grappig.

Met les moet ik mijn teugels vrij kort nemen, ik hem hem altijd vrij lang en laag gereden, met een ietwat langere teugel. Ik merk ook dat als hij het doet en ik de teugels weer iets langer neem, het ophoud. Ben ook benieuwd wat je er aan kan doen, behalve de teugels wat langer laten worden..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:32

mijn pony deed het ook heel erg , maar het is nu alleen maar als ie iets moeilijk vind en als hij geen goede aanleuning heeft...
er is een osteopaat bij geweest vanwege een blokkade in zijn rugwervels , dat is nu verholpen en de tandarts is geweest, omdat zijn gebit niet goed onderhouden was bij zijn vorige eigenaar...
nu is hij helemaal in orde en het knarsen is echt minder.....
volgens ons ( mijn instructrice en ik ) doet hij het alleen nog als hij geen goede aanleuing heeft, want als je iets meer druk geeft op je teugel en daarna ontspant is het over....het is maar net als ie net geen aanleuning heeft...verder doet ie het ook wel eens als ie iets moeilijk vind, maar hij leert snel en dan is het ook echt over.......

maar je moet wel eerst weer vanuit het voorwaarts/neerwaarts gaan werken en daarna rustig aan opbouwen.....