Wanneer een paard laten africhten of "bij" scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer een paard laten africhten of "bij" scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:21

Equimotion, op jouw niveau is dat natuurlijk allemaal anders :).

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:28

Alicia2u schreef:
Je kunt beter jezelf bijscholen in plaats van het paard. Neem een paar keer goed les, daar heb je veel meer aan.

Anders is het net of je je man naar de huwelijkstherapeut stuurt en zegt 'zorg maar dat hij weer normaal wordt'. Warop je man een paar weken later terug komt: 'wat moest ik ookalweer doen om terug te mogen?'

Daarmee wil ik zeggen; Je paard is je partner. Het heeft weinig zin om je paard op trainingskamp te sturen, als het eigenlijke probleem bij jou ligt. JIJ kan het er niet uitrijden, je paard kan het van nature waarschijnlijk allemaal prima.

Wat je dus wél zou kunnen doen is een paar weken samen met je paard bij iemand in training, maar alleen het paard op training sturen zou ik alleen doen als ik een langdurige blessure had en zelf niet kon rijden.

Helemaal mee eens, mijn zus heeft onze merrie naar het Z2 gereden maar nu ik haar heb overgenomen is het moeilijker te rijden dan een groen paard. Ze is erg slim en heeft alle knopjes. Ze weet precies wie er op haar rug klimt. Ik geef nog niet altijd de juiste aanwijzingen op de juiste momenten maar ze gaat me echt niet helpen! Zo kon ik bijvoorbeeld in een maand tijd compleet haar bespiering in de nek en buik wegrijden. Mijn zus reed haar eerst afentoe weer even bij maar nu is het toch beter dat ik alles oploste met mijn instructrice.. en nu ben ik haar voor en weet precies wat ze kan als ik naar mijn zus' werk kijk op haar. Nu ben ik de baas op haar en naast haar. Consequent zijn op het paard en naast het paard is ook erg belangrijk!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:31

Equimotion schreef:
Urielle schreef:
Equimotion: ook op je eigen paard krijg je goede momenten te voelen. Je instructeur neemt een probleem waar, zegt hoe je dat moet corrigeren, je probeert dat en hop: een goed moment! Op dat moment moet je dat gevoel opslaan en proberen daar naar terug te gaan. Een goede instructeur herkent ook je pogingen en zal daarop inspelen door het aangeven van het goede gevoel en het aangeven wanneer je het toch nog niet helemaal hebt. Imo heb je daar dus meer aan, dan wanneer je op een goed gereden paard stapt, wat het wel goed doet, je herkent het gevoel, maar je weet niet hoe je naar dat gevoel toe moet rijden op een groen of verreden paard.

Tuurlijk, zo werkt dat voor iedereen die moet leren ontwikkelen. Anders zou nooit iemand een keer iets bijleren natuurlijk. :z
Maar ingesleten fouten eruit rijden, zowel bij je paard als bij jezelf is echt heel erg moeilijk. Door je eigen gevoel bij te schaven op een correct gereden paard, of door een getrainde ruiter je eigen paard bij te laten corrigeren gaat het veel beter, makkelijker en sneller.

Ik vind het zo'n rare gedachtengang dat je er niets van zou leren. Dat is namelijk pertinent niet waar. Het is niet voor niets dat ze in Duitsland beter kunnen opleiden dan wij, en het leren rijden op leerpaarden speelt daar een rol in.

Ik heb zelf het meest geleerd van de periode dat ik dagelijks begeleiding had in het rijden, maar ik in diezelfde tijd ook de mogelijkheid had om verder opgeleide paarden te rijden. Daar heb ik mijn ruitergevoel een enorme stap vooruit mee geholpen.

Dat herken ik! Ik keek hoe mijn zus op onze merrie reed en zij vertelde wat ze deed en waarom. Ze liet zien wat er in haar zat en hoe je dit eruit kreeg. Later stapte ik erop en voelde hoe heerlijk soepel ze liep en reed ik haar met mijn zus' begleiding verder. Ik wist naar welk gevoel in de mond we streefden en wat precies actief rijden was met de achterhand eronder. Buiten dat het nodig was dat mijn zus haar afentoe weer even 'rechtreed' heb ik er veel van geleerd door het zien en voelen. Nu ga ik dit gevoel met mijn instructrice tegemoet en we gaan steeds beter en herken ik het eerder gevoelde gevoel!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:16

Hmm het kan dus ook andersom zijn. Dat je een goed doorgereden paard hebt waar jij het niet uit krijgt of die jou juist beduveld omdat ze al zo goed weet hoe je te foppen.
Het heeft allebei zo zijn voor en nadelen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:40

Ja en nee, als de knopjes er wel opzitten maar jij weet niet hoe je ze moet bedienen, kom je nog nergens, LadyDaniels.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:45

suleilitha schreef:
Ja en nee, als de knopjes er wel opzitten maar jij weet niet hoe je ze moet bedienen, kom je nog nergens, LadyDaniels.

Klopt, het is een geschenk uit de hemel dat ik zown mooi paard overnemen kon van mijn zus en mocht rijden en doen..maar zoals we vaak tegen elkaar zeggen, een groen paard is makkelijker te berijden. Paarden die hoog gelopen hebben of nog steeds lopen zijn slim en beleerd door een ander persoon. Ze pikken je fouten makkelijk omdat ze ouders zijn en meer meegemaakt hebben . Bij een groen paard merk je meteen wanneer je iets fout doet. Mijn merrie moet je bijvoorbeeld omdat ze al 12 is en omdat ze hoog gelopen heeft, best flink aanpakken om echt de baas over haar te zijn. Ik vind dat moeilijk en zie soms de fouten niet, zij profiteert en komt veel onder het werk uit. Ik ben nog maar een L-ruiter en zij gaat mij niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:46

Eerder in dit topic werd al uitgelegd dat je dan absoluut dagelijkse begeleiding nodig hebt... en dan nog.
Een instructeur zei ooit vrolijk tegen mij dat paardrijden heus niet moeilijk was en daar had hij natuurlijk gelijk in :D.

Joceline, niet elk doorgereden paard is gelijk een schoolmeester, dat is waar :).

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:55

Lovely schreef:
Eerder in dit topic werd al uitgelegd dat je dan absoluut dagelijkse begeleiding nodig hebt... en dan nog.
Een instructeur zei ooit vrolijk tegen mij dat paardrijden heus niet moeilijk was en daar had hij natuurlijk gelijk in :D.

Joceline, niet elk doorgereden paard is gelijk een schoolmeester, dat is waar :).

Nou weetje, natuurlijk loopt ze al mooi ruim en vaak ook met de achterhand er al lekker onder. Ze is ook best gevoelig dus zal ook aardig snel reageren. Verder heeft ze al een mooie natuurlijk ronding in haar hals.. maar het is allemaal net niet snap je :) Het is te makkelijk, mooi voor de B was het maar nu moeten we echt aan het werk. De echte nageeflijkheid opzoeken en knallen, nu ga ik haar echt leren kennen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:59

Weet je, je zult over een tijdje echt merken dat je een betere ruiter bent geworden en dat je met andere dingetjes bezig bent en nieuwe vraagstukjes :). Dat is het leuke van paardrijden, je blijft altijd leren en met jezelf aan de gang.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:02

Lovely schreef:
Weet je, je zult over een tijdje echt merken dat je een betere ruiter bent geworden en dat je met andere dingetjes bezig bent en nieuwe vraagstukjes :). Dat is het leuke van paardrijden, je blijft altijd leren en met jezelf aan de gang.

Jep, we zijn de B doorgecrosst en zijn vorig jaar tegen de eerste L1 kritieken aangelopen. De nageeflijkheid was er wel maar niet genoeg en niet constant. Als ik eerlijk en goed rijd heb ik het wel gelijk te pakken omdat zij dat ooit als goed heeft aangeleerd dat scheelt wel! Ik heb ook veel geleerd over tempo en actief houden zodat ze lekker zakt en mijn hand opzoekt. We hebben nu een half jaar een wedstrijd-stop gehad en gaan van de zomer er weer tegenaan. We hadden even pauze nodig maar het komt allemaal vanzelf en we verbeteren met elke les :) Maar ze is zeker niet makkelijk, maargoed ik wil natuurlijk wel echt een paard leren rijden!

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:03

ik ben van mening dat een groen paard niet makkelijker te rijden is als je zelf daar geen ervaring mee hebt, of ervaring met hogere klasses te rijden (M/Z).. hoeft niet eens op wedstrijd, kan ook op trainingsniveau!..

een paard waar alle knoppen op zitten willen ook idd niet zeggen dat een 'nieuwe' ruiter dat kan.

Ik raad je aan op een goede instructeur op te zoeken (niet zomaar iemand van stal) maar écht iemand die kijk op paarden heeft, en daar is een tijdje mee verder te gaan.

Als je paard echt onhandelbaar wordt, of er gewoon niet normaal mee te rijden is zou ik pas hogere hulp inschakelen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:10

LadyLynn schreef:
ik ben van mening dat een groen paard niet makkelijker te rijden is als je zelf daar geen ervaring mee hebt, of ervaring met hogere klasses te rijden (M/Z).. hoeft niet eens op wedstrijd, kan ook op trainingsniveau!..

een paard waar alle knoppen op zitten willen ook idd niet zeggen dat een 'nieuwe' ruiter dat kan.

Ik raad je aan op een goede instructeur op te zoeken (niet zomaar iemand van stal) maar écht iemand die kijk op paarden heeft, en daar is een tijdje mee verder te gaan.

Als je paard echt onhandelbaar wordt, of er gewoon niet normaal mee te rijden is zou ik pas hogere hulp inschakelen.

Mee eens!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:32

Lady_Daniels schreef:
Hmm het kan dus ook andersom zijn. Dat je een goed doorgereden paard hebt waar jij het niet uit krijgt of die jou juist beduveld omdat ze al zo goed weet hoe je te foppen.

Als jij tegelijkertijd met je paard wordt opgeleid hoeft dat echt geen probleem te zijn. Dat is nou net het mooie aan je paard onder begeleiding gaan trainen ipv thuis doormodderen met 1x per week een priveles.

Ik vind de reacties van sommigen hier tegen TS echt bizar en extreem. TS zegt nergens dat ze haar paard wegbrengt en wel weer ophaalt als de knoppen er eenmaal op zitten en dan verwacht dat het allemaal wel goed komt :? Echt weer bokt op z'n smalst dit :n

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:38

Daar vind ik dat equimotion gelijk heeft!

er zijn paarden die gewoon lévensgeváárlijk zijn.. die bijv gaan steigeren en zich gewoon achterover laten vallen.. of gewoon zó tegen de ruiter zijn dat ze in alles in staat zijn.

dat je dán je paard weg brengt ( voor beide veiligheid) dan snap ik dat! maar als je paard niet fijn loopt, of de oefeningen willen bij jou niet lukken, dan moet je dus ook bij jezelf gaan kijken..

want... het is toch véél leuker om je eigen paard zélf hoger te hebben gereden? Zelf beter te hebben gemaakt!

Dat geeft een voldoening én je leert er zelf gewoon gruwelijk veel van.

Vind het vreselijk ook om te zien dat 'rijke' mensen een paard kopen van 20.000,- en die even in te laten rijden tot ZZ licht niveau ofzo.. en hun daarna gaan starten, in de B! en dan trots zijn dat je wint in de b en de l!.. bah, echt walgelijk.

Het is de kunst om zelf je paard naar een niveau te rijden!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:44

Equimotion schreef:
Lady_Daniels schreef:

Als jij tegelijkertijd met je paard wordt opgeleid hoeft dat echt geen probleem te zijn. Dat is nou net het mooie aan je paard onder begeleiding gaan trainen ipv thuis doormodderen met 1x per week een priveles.

Ik vind de reacties van sommigen hier tegen TS echt bizar en extreem. TS zegt nergens dat ze haar paard wegbrengt en wel weer ophaalt als de knoppen er eenmaal op zitten en dan verwacht dat het allemaal wel goed komt :? Echt weer bokt op z'n smalst dit :n

Dat lijkt me allemaal heel mooi, maar als ik gewoon goed oplet en mn best doe bij die priveles 1x in de week (wat al heel mooi is!) dan kan ik daar doordeweeks ook zelf mee trainen. Zelf leren rijden dus.. Ik vind 1x in de week priveles prima hoor, als je wat doet met het commentaar wat je gekregen hebt moet je helemaal niet aanmodderen.

Ladylynn; ja daar hebben jullie ook gelijk in. Toevallig voel ik me een beetje aangesproken omdat ik ook op een Z2-paard rijdt wat zelf door mijn zus tot Z2 gereden is. Daarna moest ze studeren en nam ik het paard over. Ik pronk er helemaal niet mee want zo goed rijd ik er helemaal niet mee! De knopjes die erop zitten zijn er wel, maar ik zal ze toch echt zelf moeten vinden en zelf nog heel goed leren rijden. En ja, ik ben wel de B door geraced..maar waarom? Om nu echt aan het werk te gaan. De B was makkelijk maar geen werken, nu ga ik aan het werk en geloof me ik heb het flink moeilijk want ze is een pittige tante. Dus dit vind ik een beetje vooroordelen over hoog uitgebrachte paarden die weer opgestart worden.. Mij lijkt het ook heel leuk een groen paardje hoogop te rijden maar met mijn merrie voelt het haast hetzelfde. Ze zal mij niet helpen en ik moet zelf goed rijden voordat het eruit komt..daar maakt ze het me niet makkelijk in. Ik vind het dus ook kunst wat ik nu doe..opnieuw een team vormen wat samen het nog eens presteert maar dan met een andere combinatie. Ik was toevallig zo trots al een kind in de B maar het was dan ook voldoende voor de B..en nu in het L1 krijg ik het een stuk moeilijker. Als mijn zus erop stapt is het een Z2 paard, onder mij niet.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:46

Ik vind er niks gruwelijks aan, als iemand geld over heeft voor een goed leerpaard waarom niet? Je wordt er alleen maar een fijnere ruiter van (als het een fijn leerpaard is tenminste, ik ken genoeg ZZL paarden waar je niet voor je plezier op gaat zitten :+ )

Wat TS voorstelt is om haar paard verder te laten scholen door een ervaren africhter omdat ze dat zelf niet kan. Vervolgens kan zij weer van haar eigen paard leren, onder begeleiding van die trainer. Ik vind dat een heel goed idee van haar, want het is een hele mooie manier om fijner te leren paardrijden. Je paard is er ook bij gebaat, want die wordt van begin af aan beter en met minder fouten erin opgeleid. Waardoor de ruiter ook weer makkelijker leert want die hoeft dan vooral zichzelf als ruiter te corrigeren, en niet ook nog eens tegelijkertijd te proberen dat paard bij te scholen. Alle reacties van Kiwiko, lovely en sulileitha ten spijt, er wordt in dit topic toch echt steeds gesproken over bijscholing om er als combinatie op vooruit te gaan. Dus ik snap de harde reacties die hier gegeven worden niet.

Wat is dat toch met Nederlandse ruiters dat ze allemaal opnieuw het wiel willen uitvinden, meestal ten koste van 1 of 2 naar de vernieling gereden paarden, en dan menen dat ze daar trots op moeten zijn en vooral dat het "meer waarde" heeft dan iemand die meer hulp en begeleiding voor zowél zichzelf als het paard zoekt :?

@Joceline: als jij nu de keuze had tussen 3 maanden lang 1x per week priveles of 3 maanden lang 4x per week priveles, waar zou je dan voor kiezen? Zou je het dan bij die ene keer laten omdat het veel "echter" is dat je tussendoor in je eentje rijdt, of zou je denken "jee, wat een mogelijkheid om ontzettend veel bij te leren ?" :)*
Ik vind het trouwens niet raar dat jij moeite hebt het paard van je zus in 1x na te rijden, dat verwacht hopelijk ook niemand van je. Maar ik gok wel dat jij een nieuwe oefening een klap sneller en correcter onder de knie hebt dan iemand die het zelf moet leren, en het dan tegelijkertijd ook nog z'n paard moet gaan aanleren. Als je zus dat paard een beetje fijn heeft opgeleid tenminste ;)
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 10-02-09 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:51

Equimotion schreef:
Ik vind er niks gruwelijks aan, als iemand geld over heeft voor een goed leerpaard waarom niet? Je wordt er alleen maar een fijnere ruiter van (als het een fijn leerpaard is tenminste, ik ken genoeg ZZL paarden waar je niet voor je plezier op gaat zitten :+ )

Wat TS voorstelt is om haar paard verder te laten scholen door een ervaren africhter omdat ze dat zelf niet kan. Vervolgens kan zij weer van haar eigen paard leren, onder begeleiding van die trainer. Ik vind dat een heel goed idee van haar, want het is een hele mooie manier om fijner te leren paardrijden. Je paard is er ook bij gebaat, want die wordt van begin af aan beter en met minder fouten erin opgeleid. Waardoor de ruiter ook weer makkelijker leert want die hoeft dan vooral zichzelf als ruiter te corrigeren, en niet ook nog eens tegelijkertijd te proberen dat paard bij te scholen.

Wat is dat toch met Nederlandse ruiters dat ze allemaal opnieuw het wiel willen uitvinden, meestal ten koste van 1 of 2 naar de vernieling gereden paarden, en dan menen dat ze daar trots op moeten zijn en vooral dat het "meer waarde" heeft dan iemand die meer hulp en begeleiding voor zowél zichzelf als het paard zoekt :?

Nou ja, opzich is het wel ideaal..zo'n sterke band zo ver komen samen als team. Maargoed ik had geen keuze en ik vind het niet erg. Was helemaal niet bezig met ooh een Z2 paard! Dat dacht ik maar heel even maar het is een knappert hoor, erg slim! Zolang ik het niet vraag en er niet hard voor werk krijg ik ook niet haar totale inzet. Op deze manier leer ik goed rijden en krijg ik respect van haar. Ik ben al gegroeid in de afgelopen 2 jaar en het gaat steeds beter, maar nog steeds loopt ze onder mij prima L1 maar niet Z2, daar moeten wij ook naartoe groeien. Het is een goed paard, met een goede familie en bekende uit het stamboek maar niet overdreven duur. Ze heeft zelfs niet helemaal de looks, ze heet een wipkontje en ze is heel ielletjes! Niet echt de looks van een groot Z2 paard. Maar ze is wel getallenteerd en ooit hoop ik met haar heel ver te komen zoals mijn zus vanaf haar groene jaren tot Z2 heeft gedaan :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:52

Equimotion schreef:

Wat TS voorstelt is om haar paard verder te laten scholen door een ervaren africhter omdat ze dat zelf niet kan. Vervolgens kan zij weer van haar eigen paard leren, onder begeleiding van die trainer. Ik vind dat een heel goed idee van haar, want het is een hele mooie manier om fijner te leren paardrijden. Je paard is er ook bij gebaat, want die wordt van begin af aan beter en met minder fouten erin opgeleid. Waardoor de ruiter ook weer makkelijker leert want die hoeft dan vooral zichzelf als ruiter te corrigeren, en niet ook nog eens tegelijkertijd te proberen dat paard bij te scholen.

ik vind van wel.. zoiets gaat gewoon fout!.. een ruiter die niks kan op een paard wat alles kan. Ik vind de kunst van t paardrijden dat jij zélf je paard waar je voor gegaan bent op kunt leiden. Mensen die uit de manegeles komen kopen een 3-jarig paard wat nét onder het zadel gaat. Ik geef het een maand voordat er wordt gesproken : "wat een rotpaard, en we zijn erin geluisd, en dit paar kan niks, is niks!".. paard is verknald voor de rest van zn leven.

Maar waarom neemt ze de moeite dan niet om het zélf te leren?.. Waarom eerst een africhter erop, én dan het zelf doen. Waarom niet les nemen van de africhter en zo samen leren?.. Dit is gewoon kiezen voor de makkelijkste weg.

Je kunt het 'op nieuw het wiel uitvinden kunnen noemen' of zelf je rijkunsten verbeteren, zodat je je eigen paard kunt corrigeren, zonder dat een ander dat doet en jij ermee gaat showen..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:55

ik vind van wel.. zoiets gaat gewoon fout!.. een ruiter die niks kan op een paard wat alles kan. Ik vind de kunst van t paardrijden dat jij zélf je paard waar je voor gegaan bent op kunt leiden. Mensen die uit de manegeles komen kopen een 3-jarig paard wat nét onder het zadel gaat. Ik geef het een maand voordat er wordt gesproken : "wat een rotpaard, en we zijn erin geluisd, en dit paar kan niks, is niks!".. paard is verknald voor de rest van zn leven.

Maar waarom neemt ze de moeite dan niet om het zélf te leren?.. Waarom eerst een africhter erop, én dan het zelf doen. Waarom niet les nemen van de africhter en zo samen leren?.. Dit is gewoon kiezen voor de makkelijkste weg.

Je kunt het 'op nieuw het wiel uitvinden kunnen noemen' of zelf je rijkunsten verbeteren, zodat je je eigen paard kunt corrigeren, zonder dat een ander dat doet en jij ermee gaat showen..[/quote]

Wat gaat er dan zo fout?? En neem mij als voorbeeld.. Er gaat helemaal niks fout ik krijg professioneel les elke week en schiet vooruit. Ze hoeft alleen niet op hoog niveau te werken voor mij. Ik leer dus van haar en zelf en van mijn lessen. Niet iedereen heeft de keuze met groen te beginnen.. ik heb een hoog ingereden paard (zelf door mijn zus gedaan) overgenomen..en dat is slecht?
Laatst bijgewerkt door Joceline op 10-02-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:56

LadyLynn schreef:

Ze leert toch ook zelf? Ze brengt dat paard toch niet een jaar jaar weg en komt hem wel weer een keer ophalen als de knoppen er een keer opzitten? Ze werkt toch net zo goed aan haar eigen opleiding? Niks fouts aan, alleen maar toe te juichen lijkt me :?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:59

Equimotion schreef:
LadyLynn schreef:

Ze leert toch ook zelf? Ze brengt dat paard toch niet een jaar jaar weg en komt hem wel weer een keer ophalen als de knoppen er een keer opzitten? Ze werkt toch net zo goed aan haar eigen opleiding? Niks fouts aan, alleen maar toe te juichen lijkt me :?

Ik denk inderdaad dat ze er zelf een stuk wijzer van wordt. Vooral door te kijken, te voelen en te luisteren. Ook vanaf de grond kijken hoe je paard loopt en wordt gereden is belangrijk.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:00

maar.. weet even niet van wie dit topic is eigenlijk!.. maar.. heb je het uberhaupt al wel geprobeerd?.. om zelf met een priveles aan de gang te gaan?..

want dat is volgens mij nog niet...

maar ieder zn eigen mening.. maar ik wil mijn paard zelf alles beleren.. en niet een ander voor laten kauwen en ik het daarna door mogen slikken..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:24

LadyLynn schreef:
maar.. weet even niet van wie dit topic is eigenlijk!.. maar.. heb je het uberhaupt al wel geprobeerd?.. om zelf met een priveles aan de gang te gaan?..

want dat is volgens mij nog niet...

maar ieder zn eigen mening.. maar ik wil mijn paard zelf alles beleren.. en niet een ander voor laten kauwen en ik het daarna door mogen slikken..

Topic is van Lady_daniels

En ik weet niet voor wie dat onderste stukje is..maar in mijn geval ligt dat heel anders zoals ik hierboven al heel veel heb uitgelegd. Je moet zelf ook al op dat 'uitgekauwde' kunnen rijden..dat is pas kunst!! Zo makkelijk gaat dat niet altijd.. ooh een M/Z paard? Daar is niks moeilijks aan! Vooroordeel dus..een groen paardje das pas makkelijk, die rijdt je zelf in naar eigen wens. Ik koop geen paarden die hogerop lopen maar mijn zus heeft dus, wat jij noemt, onze merrie vanaf groen naar Z gereden. Maar nu ga ik het proberen wat voor het paard verfrissend is en voor mij heel hard werken...en ja ze loopt als ik niet werk hetzelfde als een groen paard. Vooroordelen bah!!

Dan zeg je net nog zelf dit :

en dat doet ze super goed!.. ze heeft mijn paard ingereden en die is op 2 pinken te rijden, reageert super op mijn hulpen (zowel teugel als been).

In ditzelfde topic...hoe bedoel je voorkouwen??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:30

Equimotion schreef:
Ik heb zelf het meest geleerd van de periode dat ik dagelijks begeleiding had in het rijden, maar ik in diezelfde tijd ook de mogelijkheid had om verder opgeleide paarden te rijden. Daar heb ik mijn ruitergevoel een enorme stap vooruit mee geholpen.

Dat heeft voor jou imo een toegevoegde waarde gehad omdat je ook al alleen gereden had en later ook weer alleen bent gaan rijden, dus je kende je deficienten al. Ik heb op een stal gewerkt waar bepaalde ruiters nooit alleen reden, echt letterlijk nooit, zelfs niet met losrijden op wedstrijd. Toen wou het toevallig een paar dagen zo zijn dat de desbetreffende instructeur afwezig was, die mensen zaten met de handen in het haar, want ze hadden totaal geen probleemoplossend vermogen en de paarden liepen na een paar dagen dan ook bagger in vergelijking met normaal.

Ik heb ook fijne ervaringen gehad met leerpaarden, maar dat was toch ook weer met name omdat ik dingen fout deed. In de contragalop te beweeglijk zitten en ineens in de series zitten, teveel door willen sluiten naar verzameling en ineens passageren.... Gelukkig had ik dus ook het probleemoplossend vermogen om te kunnen bedenken wat de oorzaak was van de miscommunicatie ;) Want da's het voordeel als je zelf dingen moeten oplossen: je gaat actief op zoek naar oplossingen, al rijdend, maar ook in de achtergrondtheorie over paardrijden, waar de bovengenoemde ruiters gewoon maar af zaten te wachten tot de instructeur aangaf wat er moest gebeuren. Leerpaarden en jonge talenten waar 'niks' fout ging, was vooral zitten, en genieten, en afgunstig zitten bedenken dat je met zo'n paard onder je kont vast een stuk verder had gestaan dan met je eigen simpele knook met zijn beperkte capaciteiten. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:09

hihihi het is moeilijker een zzlicht paard in de B uit te brengen dan een groentje in het Z hoor ;) :)

zeker als ze goed geschoold en doorgereden zijn......... je hoeft maar een ooglid zwaarder te laten hangen dan de andere en je zit al in een zijgang :D :D.