Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
fjordjes schreef:En wat word er dan precies verstaan onder ontspannen?
Eveyy schreef:ik doe het inderdaad ook op die manier .. alleen is mijn pony echt ontzettend snel afgeleid, beetje jammer dat je dan weer opnieuw moet beginnen. Hij wil altijd overal alles in de gate houden.. Daar nog tips voor? Ik probeer hem wel zoveel mogelijk bezig te houden, maar dat werkt niet echt altijd.
plientjedres schreef:dhu!!!!!!!!!!
dat kan je zelf toch wel invullen,.
ze gaat niet met haar neus naar voren.
het spijt me dat ik het niet duidelijk zij.
Eveyy schreef:Jup .. precies wat ik doe! Kreeg zelfs nog van iemand te horen dak leuke figuurtjes reed, haha.
En er hoeft maar een paard net te dicht langs hem te komen, de bakdeur die open gaat, iemand die zijn paard een tik geeft, een ander geluidje of beweging en weg is de concentratie en ontspanning.. Hij wil echt alles in de gate houden hoe wat en waar dan ook.
hihi
LadyLynn schreef:Eveyy schreef:Jup .. precies wat ik doe! Kreeg zelfs nog van iemand te horen dak leuke figuurtjes reed, haha.
En er hoeft maar een paard net te dicht langs hem te komen, de bakdeur die open gaat, iemand die zijn paard een tik geeft, een ander geluidje of beweging en weg is de concentratie en ontspanning.. Hij wil echt alles in de gate houden hoe wat en waar dan ook.
probeer hem dan ietsjes lager in te stellen en hem daar de ontspanning op te zoeken, als hij verder naar beneden wil dan geef je ook je teugel mee. en dan gewoon wat ruimere voltes enzo rijden. Probeer hem een lage basistempo aan te nemen zodat hij compleet ontspant. Als een paard rustig en ontspannen is dan zien ze vaak ook niet vanalles.. zoals spookjeeesssshihi
ik snap niet dat paarden zoveel zien en overal van kunnen schrikken! Enge films kunnen ze toch echt niet gezien hebben
Eveyy schreef:LadyLynn schreef:
probeer hem dan ietsjes lager in te stellen en hem daar de ontspanning op te zoeken, als hij verder naar beneden wil dan geef je ook je teugel mee. en dan gewoon wat ruimere voltes enzo rijden. Probeer hem een lage basistempo aan te nemen zodat hij compleet ontspant. Als een paard rustig en ontspannen is dan zien ze vaak ook niet vanalles.. zoals spookjeeesssshihi
ik snap niet dat paarden zoveel zien en overal van kunnen schrikken! Enge films kunnen ze toch echt niet gezien hebben
Grappig dat je dit nu zo zegt, dit is precies wat ik vandaag gedaan heb! haha. Maar dan eigenlijk met de reden dat ik even helemaal overnieuw aan het beginnen ben met hem. Eerst maar eens leren ontspannen en lekker laag lopen in alle gangen. En pas daarna gaan denken aan hoger in stellen en wat netter lopen. Maar toch.. toch houd hij alles in de gaten..
!!
LadyLynn schreef:heel goed haha! wel toevallig idd dan ja!!
ja.. je hebt paarden die gaan dingen zoeken om onder t werk uit te komen, je hebt er die gewoon echt alles eng vinden(meestal door spanning..) en paarden die iets eng vinden maar toch gewoon door kunnen lopen!..
het gene wat je eraan kunt doen is wat ik net zeg.. en als je ergens naartoe rijd waarvan je denkt dat ie gaat kijken of schrikken je binnenbeen er wat meer aanleggen, buitenteugel op druk houden en wat stelling naar binnen vragen..
Maar het kan ook aan het weer liggen hoor, nu het wat frisser is zijn de paarden allemaal ook wat heter en is alles wat ie hoort net een kanonschot die naast m afgaat
Nimroy schreef:Nageeflijk betekend: Totale losgelatenheid in nek en kaakgewricht zónder het contact met de paardenmond te verliezen.
en dat bereik je idd niet door te trekken.
Dit bereik je enkel door goed contact met de paardenmond te hebben ( en dit kan hoog en laag ingesteld zijn ) dus geen losse teugels.. en voorwaarts drijvende kuit.
Zó bereik je nageeflijkheid..
Eveyy schreef:LadyLynn schreef:heel goed haha! wel toevallig idd dan ja!!
ja.. je hebt paarden die gaan dingen zoeken om onder t werk uit te komen, je hebt er die gewoon echt alles eng vinden(meestal door spanning..) en paarden die iets eng vinden maar toch gewoon door kunnen lopen!..
het gene wat je eraan kunt doen is wat ik net zeg.. en als je ergens naartoe rijd waarvan je denkt dat ie gaat kijken of schrikken je binnenbeen er wat meer aanleggen, buitenteugel op druk houden en wat stelling naar binnen vragen..
Maar het kan ook aan het weer liggen hoor, nu het wat frisser is zijn de paarden allemaal ook wat heter en is alles wat ie hoort net een kanonschot die naast m afgaat
Alweer zo mooi, dat deed ik inderdaad vanmiddag ook, meteen stelling vragen zo van 'let eens op mij'. Bij hem ligt het niet aan het weer, hij is altijd zo, winter of zomer en ook al heb je al 2 uur gereden, hij wil gewoon ten alle tijden weten wat er om hem heen gebeurt. Heeft ook wel wat, maar als je serieus wilt rijden kan het wel heel vervelend zijn.
Misschien als ik deze manier van rijden voor langere tijd goed doorzet dat het wel minder wordt, wie weet. Hij is iig niet ontspannen ingereden volgens mij, dat was op een gewone manege. Ook is hij vroeger hoogstwaarschijnlijk mishandeld geweest, dus dat zal ook allemaal wel meetellen. Gewoon lekker overnieuw beginnen dus..
hahaha! Najah, dan moet je hem idd zo nemen als hij is
dat zijn eigenlijk de enige oplossingen ervoor! Er zijn gewoon dingen waar paarden niet aan kunnen wennen, het blijven natuurlijk gewoon dieren
Komt helemaal goed, het zal zeker minder worden, maar waarschijnlijk niet helemaal weggaan, zo is ie nou eenmaal denk ik
hihi! Nimroy schreef:Nageeflijk betekend: Totale losgelatenheid in nek en kaakgewricht zónder het contact met de paardenmond te verliezen.
en dat bereik je idd niet door te trekken.
Dit bereik je enkel door goed contact met de paardenmond te hebben ( en dit kan hoog en laag ingesteld zijn ) dus geen losse teugels.. en voorwaarts drijvende kuit.
Zó bereik je nageeflijkheid..
LadyLynn schreef:wat een toevalhahaha! Najah, dan moet je hem idd zo nemen als hij is
dat zijn eigenlijk de enige oplossingen ervoor! Er zijn gewoon dingen waar paarden niet aan kunnen wennen, het blijven natuurlijk gewoon dieren
![]()
inrijden is ook wel heel belangrijk. Maar denk niet dat het een verband heeft met kijkerigheid/niet op jou lettend. Wel kan het zeker iets te maken hebben met spanning, absoluut. Dus idd, probeer jij hem nu lekker die ontspanning te geven, en vertrouwen dat er niks aan de hand isKomt helemaal goed, het zal zeker minder worden, maar waarschijnlijk niet helemaal weggaan, zo is ie nou eenmaal denk ik
hihi!

want t is inderdaad gruwelijk irritant en t liefst zou je hetgeen wat ie eng vind in zn neus stoppen
sommige bokkers willen nog wel is helemaaaal anders denken 
hihi, maar heel veel succes met je paardje